Toon posts:

Load-balancing over meerdere NIC's

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:
Groot thuisnetwerk over meerdere verdiepingen met ongeveer 30 clients en 3 servers. Allemaal verbonden middels 100Mbit UTP. Laatste tijd erg traag met aanspreken van ServerX; de 3COM-NIC lijkt ons enigszins overbelast aangezien ping's en dergelijke soms de spuigaten uitlopen.

Gewenste aanpassing:
ServerX heeft een Asus A7N8X mobo met 2 NIC's van 3COM en NVidia. Op dit moment gaat alle verkeer over 3COM-NIC. Gaarne zouden we de NVidia-NIC ook gebruiken voor verkeer.

Vraagstelling:
Is het mogelijk om beide NIC's op hetzelfde IP vast te zetten en te configureren dat 3COM zorgt voor het inkomend verkeer en NVidia voor het uitgaand verkeer?

Zo ja, kan dat binnen Windows XP (OS van de server) of is er een tooltje wat dat voor me kan doen (en beheren / stats / etc.)?

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-02 20:52

igmar

ISO20022

Win2k server hebben tools om netwerk load te meten. Indien dat inderdaad te hoog is is de overgang op 1gbit nic's + bijbehorende switch misschien aanraadbaar.

Indien de load op de server gewoon te hoog is (en daardoor de reactie op netwerkverkeer trager) is het tijd om een andere server te kopen of een ander OS te nemen.

[ Voor 82% gewijzigd door igmar op 28-10-2003 10:56 . Reden: snip onzin ]

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Standaard met Windows gaat dat niet lukken, maar heeft ook geen zin.

Als je een netwerkkaart op een switch prikt, is deze full duplex.
oftewel 100mbit up en download tegelijkertijd.

Als je dan een kaart gaat gebruiken voor upload, en eentje voor download, behaal je geen snelheidswinst.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

misschien dat je hier meer vindt

mooie search naar trunken

edit:

volgens mij was het makkelijker om 2 dezelfde nics te trunken, bijv. 2 3com kaarten. Zijn erg veel interessante topics over.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2003 10:56 ]

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-02 16:59

ripexx

bibs

Zoek eens op trunken ;)

Meestal werkt dit alleen bij de wat duurdere netwerkkaarten (3com, Intel enz.) en verder dient je switch het ook te ondersteunen. Zie ook: Ik wil meerdere netwerkkaarten gebruiken om mijn snelheid te verhogen !

Succes :)

[ Voor 18% gewijzigd door ripexx op 28-10-2003 10:58 ]

buit is binnen sukkel

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-02 16:25

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op 28 oktober 2003 @ 10:54:
misschien dat je hier meer vindt

edit:

volgens mij was het makkelijker om 2 dezelfde nics te trunken, bijv. 2 3com kaarten. Zijn erg veel interessante topics over.
Hmm, je edit zegt al genoeg.. Dat werkt inderdaad alleen maar goed met dezelfde kaarten.
Daarnaast moet je Switch ook een trunk ondersteunen, anders wordt het nog niets..

Ik zou eerst eens kijken waar al het verkeer vandaan komt.
En dan misschien wat services op een andere kaart laten draaien.
VB: FTP server op apart IP adres gekoppeld aan de andere kaart
En dan het FTP protocol op de andere kaart disabelen

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-02 18:56
Als je nu even zoekt naar n recent topic hierover.. die zijn er genoeg geweest.
ff kort:
Ja, het werkt ook met verschillende kaarten, en nee, je switch hoeft het niet per se te ondersteunen, hoewel dat wel beter is.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

FatalError schreef op 28 October 2003 @ 11:05:
Als je nu even zoekt naar n recent topic hierover.. die zijn er genoeg geweest.
ff kort:
Ja, het werkt ook met verschillende kaarten, en nee, je switch hoeft het niet per se te ondersteunen, hoewel dat wel beter is.
met NICexpress hoef je bijv je switch niet in te stellen

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-02 18:56
Met recente Intel Proset, Broadcom BASP of 3Com Dynamic Access software hoeft je switch ook niet te kunnen trunken.
BTW, 3Com DA is kl*te, Broadcom BASP werkt overigens met vrijwel alle netwerkkaarten.

En onder linux kan je altijd bonding/ifenslave gebruiken. Dit werkt met alle kaarten en switches.

[ Voor 45% gewijzigd door FatalError op 28-10-2003 12:32 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

je zou wat snelheidswinst kunnen halen doro de CPU op de NIC zelf te enabelen (die staat default in windows UIT :'( :( 8)7 |:( maar goed .. load balance moet lukken ... deze link ga ik ook volgen ik gaat namelijk ook een loadbalence gebruiken .. cross-cable tussen 2 Domain Controllers.. B) dit omdat ik tussen de 2 servers veel data schuif

als je gebruik wilt maken van de onboard CPU op je nick dan is het wel verstandig het onderstaande door te lezen

-----------------------------------------------------------------------------------------
van http://www.sanx.org/tipShow.asp?articleRef=69
----------------------------------------------------------------------------------------
Enable the Network Card's onboard processor
Applicable to:
Windows XP YES
Windows 2000 YES
Windows Server2003 YES

Your network interface card (NIC) may have an on-board processor designed to off-load some of the processing required when using the NIC from the main CPU. By default, this is disabled. Enabling the NIC's onboard processor can help speed up your system.

To enable the NIC's onboard processor:

Use a registry editing tool to navigate to the following key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters

Insert or change a value with the following details:
Data Type: DWORD
Value Name: DisableTaskOffload
Value: 0

Restart the computer for the changes to take effect.

Tja vanalles

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-02 19:17
vso schreef op 28 October 2003 @ 12:53:
(die staat default in windows UIT :'( :( 8)7 |:( .
Weet je waarom: omdat dat sneller is!!!

Ga maar eens testen.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:41

Predator

Suffers from split brain

Zie de NT FAQ:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/21#21

Maar voor 50 euro heb je een intel gigabit nic, en D-link heeft een goedkope gigabit switch :z

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.