[WINXP] Schijfletters niet goed bij install

Pagina: 1
Acties:
  • 240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• blueline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 08:51
Ik heb al gekeken op dit forum over schijfletters, maar dat is niet wat ik wil.
Want als je dan de install hebt gedaan kun je idd de schijfletters veranderen met
regedit. Maar dan loopt de pc vast na reboot in het leuke welkom-scherm

Probleem is dus dat ik wel de C: kan kiezen bij het installeren maar dat is al een bestaande part. De part. die leeg is en waar ik dus windows op wil installen is dus E: en dat wil ik dus niet. Wat ik wil is dat ik meteen in de installatie de C: kan kiezen ipv E:.

Kan ik dit misschien oplossen met Partitie Magic ofzo iets.

Blueline

[ Voor 6% gewijzigd door blueline op 28-10-2003 10:56 ]

The ones with the greatest power protect those who don't.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-05 10:21

Galois

1811 - 1832

De partitie waar windows op moet, moet de primaire partitie zijn (in jouw geval dus de C:). Het mag (bij mijn weten) geen andere zijn (misschien wel bij NTFS trouwens).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• blueline
Ja, dat mag wel een andere zijn, maar dat wil ik dus nie. Staat dus nu geinstalleerd op E:

• Galois

Galois

1811 - 1832

Dan moet je die partitie primair en actief maken.
Werk je met FAT32 of met NTFS? Met FAT32 kan het heel eenvoudig met Fdisk (pas wel op!) en met NTFS weet ik het zo niet.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Hans.Solo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-05 08:56

Hans.Solo

Tank n00bje :P

Zou je het met Partition Magic niet gewoon netjes kunnen indelen zoals je wilt??

99 bugs in the code , 99 bugs in the code
Take on down and patch it up...
117 bugs in the code.

• blueline
Galois schreef op 28 October 2003 @ 11:59:
Dan moet je die partitie primair en actief maken.
Werk je met FAT32 of met NTFS? Met FAT32 kan het heel eenvoudig met Fdisk (pas wel op!) en met NTFS weet ik het zo niet.
Ik werk met NTFS. Kan ik dat doen met PM

• Galois

Galois

1811 - 1832

De actieve partitie is de primaire partitie, die aangeroepen wordt vanuit het master boot record. Je mag namelijk meerdere primaire partities naast elkaar houden op één harde schijf. Met een bootmanager (bij mijn weten heeft PM er één ingebouwd) kun je ook aangeven met welke primaire partitie je wilt opstarten, maar er moet er 1 actief zijn (waar je OS opstaat).
Waar dit in PM staat weet ik niet. Heb hier geen PM geïnstalleerd, kan het ook niet voor je nakijken. Maar ik denk dat het redelijk makkelijk te vinden moet zijn.
Succes.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-05 11:02

samo

yo/wassup

Indien je een winXP installatie vanuit een windows uitvoert kan je aangeven zelf hardeschijf en partitionering te willen doen.... Nog voor de eerste restart. Is dat wat je zoekt???

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• blueline
Ik heb nu PM 7.0 , ik zal dit ff thuis proberen. Oplossing/uitslag komt vandaag/morgen.

• JF_
  • Laatst online: 02-05 00:41

JF_

blueline schreef op 28 October 2003 @ 10:45:
Want als je dan de install hebt gedaan kun je idd de schijfletters veranderen met
regedit. Maar dan loopt de pc vast na reboot in het leuke welkom-scherm
Weet niet of XP dezelfde 'bug' heeft als 2K, maar zo ja:
Nog een keertje regedit gebruiken, en HKLM/Software/Microsoft/WindowsNT/Currentversion/Winlogon/userinit aanpassen aan 't juiste pad (nog beter - 't hele pad eraf strippen en alleen "userinit.exe," overlaten).

Overigens is 't wijzigen van driveletters na je install niet aan te raden voor je bootschijf - er zitten nogal wat harde verwijzingen hier-en-daar in 't register die je niet met de hand wilt uitzoeken :-)

• blueline
JF_ schreef op 28 October 2003 @ 13:11:
[...]

Weet niet of XP dezelfde 'bug' heeft als 2K, maar zo ja:
Nog een keertje regedit gebruiken, en HKLM/Software/Microsoft/WindowsNT/Currentversion/Winlogon/userinit aanpassen aan 't juiste pad (nog beter - 't hele pad eraf strippen en alleen "userinit.exe," overlaten).

Overigens is 't wijzigen van driveletters na je install niet aan te raden voor je bootschijf - er zitten nogal wat harde verwijzingen hier-en-daar in 't register die je niet met de hand wilt uitzoeken :-)
Dank je, ik zal er ff naar kijken, waarschijnlijk gaat ie daar idd mis. Want hij doet wel wat maar hij komt niet verder dan het "welkom" scherm

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Het probleem is mij niet helemaal duidelijk, maar ik heb zelf na het installeren van XP ook last gehad van het verschuiven van een drive letter. Dat kon ik oplossen met de Administrative Tools. Ga naar Control Panel>Administrative Tools>Computer Management>Storage>Disk Management. Daar kun je partities actief maken, drive letters veranderen, etc.. (Ik weet alleen niet of deze tools ook in XP Home zitten.)

Maar als je XP geïnstalleerd hebt op E:, dan moet je natuurlijk niet de drive letter daarvan veranderen in C:. Er zullen in de bestaande installatie op E natuurlijk overal verwijzingen naar E: staan die niet veranderd worden naar C als je één dingetje in het register verandert.

Als ik jou was zou ik met PM alle partities ten eerste op FAT32 instellen, omdat NTFS alleen maar lastig is (niet leesbaar onder DOS) en iets langzamer is dan FAT32 (lees maar de harddisk reviews op storagereviews.com). Ik weet niet of je partities met data zomaar om kunt zetten, dus moet je inhoud van de NTFS partities evt. backuppen of overzetten op een andere FAT32 partitie.

Het is ook erg handig om de DOS versie van PM (7 of 8) te hebben. Dat kun je gewoon van een diskette draaien, zodat als je installatie van XP verkloot is, je nog steeds je hdd kunt partitioneren/wijzigen. _/-\o_

Wat staat er nu eigenlijk op C? Een ander OS of gewoon data? Kan die data dan niet naar een andere partitie? Laat eens zien hoe je schijf ingedeeld is. En waarom moet XP per se op C: geïnstalleerd zijn als je aan de bestaande C niets wilt veranderen? Volgens mij moeten de partities op de schijf wel op alfabetische volgorde staan.

De beste oplossing lijkt mij om de data van C naar een andere partitie (E of evt. een nieuwe partitie) te verplaatsen en XP op C te installeren.

[ Voor 43% gewijzigd door Aham brahmasmi op 28-10-2003 15:11 ]

• blueline
Nou Aham brahmasmi. Ik heb nu op mijn C: (wat overigens eerst niet C: was.) bestanden staan. En wat nu mijn E: is was eerst mijn C:

• Zoolander
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2022

Zoolander

superslim!

Tsja. Lastig wel. Als je de drive van je OS gaat verandern kan het zijn dat inderdaad HEEL veel verwijzingen niet meer kloppen.
Je kan het idd met PM8 doen geloof ik, maar ook in windows zelf bij:

>> control panel >> administrative tools >> computer management >> disk management >> schijf met rechtermuisknop aanklikken.

Maar wat er dan gebeurt: geen idee. Of het mag niet van windows, of het mag wel en er werkt NIKS meer of een beetje of natuurlijk je probleem opgelost! :P

Succes ermee iig want dit is het enige wat ik ervan weet.

mijn naam slaat nergens op, althans niet op mij :P

• blueline
FF voor de duidelijkheid. Ik wil installen op een kale partitie (zonder dat ik dingen weggooi) Windows Installen en die partitie moet C: heten. Dus bij de install al.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
blueline schreef op 28 October 2003 @ 16:17:
Nou Aham brahmasmi. Ik heb nu op mijn C: (wat overigens eerst niet C: was.) bestanden staan. En wat nu mijn E: is was eerst mijn C:
Bedoel je nou gewoon dat je eerst maar één partitie had (C:) en dat nadat je er twee bij had gemaakt, je alleen nog XP op E: kan installeren (omdat er bestanden op C: staan)?

En wat bedoel je met "er staan bestanden op C:"? Staat daar een gigantische hoeveelheid data, of kan die data naar D: of E: verplaatst worden zodat je C: weer vrij is om XP op te installeren??? Het veranderen van de drive letter in het register is geen oplossing / werk niet, dus vertel hoe het zit met die partities.

Nogmaals: we kunnen je het beste helpen als je hier een screenshot van Partition Magic post of iig omschrijft hoe je schijf ingedeeld is. Dus: totale grootte schijf, grootte van partities C, D en E, en hoe ver de afzonderlijke partities 'gevuld' zijn.
blueline schreef op 28 October 2003 @ 16:35:
FF voor de duidelijkheid. Ik wil installen op een kale partitie (zonder dat ik dingen weggooi) Windows Installen en die partitie moet C: heten. Dus bij de install al.
Als je de data van C: naar een andere partitie verplaatst, hoef je niets weg te gooien. Maak evt. D of E groter als de data van C daar niet op past, dwz maak mbv PM wat ruimte vrij vóór de data die op C staat. Dan wordt de data verschoven op de schijf en kun je die vrije ruimte aan een aparte primaire partitie geven die dan C: wordt. Als C: erg vol is, kan dit wel een lastige operatie zijn, en zul je waarschijnlijk eerst een gedeelte van de data naar een andere partitie over moeten zetten, maar als je niks weg wilt gooien of tijdelijk op cd wilt branden, is dit de enige oplossing om de partitie C: vrij en kaal/leeg te krijgen.

Had je mijn opmerking over NTFS en FAT32 trouwens gelezen?

[ Voor 39% gewijzigd door Aham brahmasmi op 28-10-2003 18:26 ]

Verwijderd

Zoolander schreef op 28 oktober 2003 @ 16:23:
Tsja. Lastig wel. Als je de drive van je OS gaat verandern kan het zijn dat inderdaad HEEL veel verwijzingen niet meer kloppen.
Je kan het idd met PM8 doen geloof ik, maar ook in windows zelf bij:

>> control panel >> administrative tools >> computer management >> disk management >> schijf met rechtermuisknop aanklikken.

Maar wat er dan gebeurt: geen idee. Of het mag niet van windows, of het mag wel en er werkt NIKS meer of een beetje of natuurlijk je probleem opgelost! :P

Succes ermee iig want dit is het enige wat ik ervan weet.
In mijn nederlandse winxp kan ik dit niet vinden. Weet iemand de nederlandse commandos (voor administrative tools).

edit: heb het al gevonden.
Wat ik wil is mijn cdrom stations nu I:\ en J:\ verplaatsen naar E:\ en F:\ Met PM 7 kan het niet. Weet iemand hoe het wel kan?
p.s. E:\ en F:\ bestaan nu niet

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2003 18:35 ]

• blueline
Ff voor de mensen die een oplossing willen.

Het beste wat je kan doen als je bij de install een verkeerde driveletter hebt is alles weggooien en opnieuw beginnen is dus geen oplossing voor.

Als je dit hebt in windows zie dan het plaatje ==> Afbeeldingslocatie: http://home.conceptsfa.nl/~vierstra/regedit.bmp
en verander dan de driveletter (dit natuurlijk onder eigen riscico :P )

[ Voor 9% gewijzigd door blueline op 20-01-2004 13:05 ]

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-05 23:07

DJTimo

Cuyoapart.mza

Thanks, Blueline. Toevallig gisteren ook een pc opnieuw geinstalleerd en alle letters helemaal omgegooid 8)7

Anyways, misschien kun je 't plaatje aanpassen naar een wat kleinere jpg ofzo? 1.5MB is best aan de grote kant ;)

vakantiewonng huren in Mendoza? www.airbnb.com/h/cuyoapartmza

• blueline
Zal ik meteen ff doen. Had geen andere namelijk :*)

Pagina: 1