Toon posts:

Schijven erbij zetten in RAID?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen,

Ik heb het volgende probleempje.

Mijn huidige systeem heeft een space probleempje dus ik wil er schijven bijzetten.

Huidige Systeem:
Asus P4 2.4 GHz 800 FSB HTT
2 x 1024 MB DDR PC3200
2 x 250 GB Maxtor SATA
1 x 120 GB Maxtor IDE
Promise SATA Controller

C: --> 40 GB (120 GB Maxtor)
D: --> 80 GB (120 GB Maxtor)
E: --> 500 GB (2 x 250 GB Maxtor)

Nu zitten de 2 SATA schijven op mijn RAID Controller in Raid0 en wil ik er 2 x 250 GB Maxtor SATA bijzetten.

Deze E drive staat voor 450 GB vol. Is het mogelijk om deze raid opnieuw op te bouwen, zonder dataverlies?

Greets
Desmond

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Deze E drive staat voor 450 GB vol. Is het mogelijk om deze raid opnieuw op te bouwen, zonder dataverlies?
Nee.

Je hebt wel hardwarematige RAID controllers waarbij je schijven aan een bestaande RAID5 array kan toevoegen. Maar met jouw config gaat dat niet zonder backuppen.

Even een DVD brandertje kopen dus ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja die heb ik al ;)

Maar 450 GB / 4.7 GB = 95 DVD-R's :)

95 x € 1.20 = € 114.00 om een backupje te maken ;D

Ik haal wel even een paar andere schijven uit de kast om te backuppen!

Bedankt!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Trouwens, nog iets om erover na te denken: RAID0 = 0% reduntantie wanneer één van de schijven crepereert. Je bent dan al je data kwijt. Als jouw data je zo lief is dat je dit topic opent, dan zou ik maar een goed backupsysteem opbouwen met deze schijven .. RAID0 met een dikke backupschijf, RAID5 met alle schijven of RAID10 :)

Verwijderd

Topicstarter
Het nadeel van een RAID1 of 5 oplossing is dat je 2 x 250 GB HD koopt en maar 250 GB kan gebruiken ... dat is dan wel erg jammer, je betaald het dubbele voor 1 HD snap je ;)

Het is maar net waar ligt de grens, wil je snelheid/veel space of minder snel/bescherming ...

Ik ga er zeker wel even over nadenken ;)

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Even een n00b-vraagje, wat is precies het verschil tussen raid 1 en raid 5?

Zelf heb ik abit nf7-s, met sata aansluitingen dus. Die wou ik gebruik voor 2x 250 gb schijven. De data staat dan dus op beide schijven, gaat er 1 kapot dan staat die data dus ook nog op de andere, en kan je die hd nog gebruiken om de data van af te lezen. Is dat nou raid 1 of raid 5?

Wat er wordt gezegt is dat dit langzamer is dan 2x 250 gb in raid 0. De data staat toch op 2 hd's en kan vanaf beide worden afgelezen dus lijkt het mij juist sneller...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Overweeg ook eens softwareRAID. Dat doe ik zelf ook: 6 schijven met enkele partities in WinXP SWRAID0 en een SWRAID5 partitie waar ik de belangrijkste data elke avond voor het afsluiten met behulp van No Hands Backup naar toe backup :) Zie ook de RAID FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden ;)

edit:
Bobje: check eens de RAID FAQ. Zeer interessant leesvoer B)

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 28-10-2003 10:49 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:46

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

bobje86nl schreef op 28 October 2003 @ 10:42:
Even een n00b-vraagje, wat is precies het verschil tussen raid 1 en raid 5?
Heel kort:
RAID 1 is gewoon mirroring,
RAID 5 is redundant striping, maar dat heeft alleen nut bij meer dan 2 disks.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

even gerelateerde vraag
ik heb net via de faq en de winxp hack op mijn 2 120 gb s-ata schijven een raid 0 volume (voor swap) en 2x een raid 1 volume aangemaakt.
Werkt allemaal prima, swap is idd sneller dan gewoon een losse disk, maar wat als er nu een schijf stuk gaat; de mirror disk blijft dan over voor de raid 1 neem ik aan maar hoe krijg ik een nieuw ingebouwde schijf weer actief en draaiend ?

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt met SWRAID ook een volume selecteren en dan kiezen "een mirror aanmaken" en tenslotte de nieuwe schijf kiezen of in ieder geval iets in deze richting (dacht ik :X ) ;)

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 28-10-2003 13:21 ]

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Mr. Liu schreef op 28 October 2003 @ 10:45:
Heel kort:
RAID 1 is gewoon mirroring,
RAID 5 is redundant striping, maar dat heeft alleen nut bij meer dan 2 disks.
...want met 2 disks werkt het niet omdat het minimaal 3 disks vereist.

En dude, zet ze gewoon in SWraid5.
Je zal niet de eerste zijn die hier een halve TB aan info door de goot spoelt omdat er 1 hdd'tje mee ophoud.

Backup is the magic word.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

BalusC schreef op 28 oktober 2003 @ 13:20:
Je kunt met SWRAID ook een volume selecteren en dan kiezen "een mirror aanmaken" en tenslotte de nieuwe schijf kiezen of in ieder geval iets in deze richting (dacht ik :X ) ;)
Bevestigd :Y)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/13520/full.gif
Pagina: 1