Wins of DNS

Pagina: 1
Acties:

• hullepim
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-08 16:19
Op mijn single NT4 domain netwerk draaien wij geen enkele server voor naam resolutie, iedere client broadcast dus zijn naam en ip adres(zo begrijp ik het).
Nu hebben we laatst een Cisco firewall geplaatst samen met 2 cisco switches, nou is het best wel verstandig om aan naamresolutie te doen. Bij het plaatsen van die firewall hebben we ook een DNS server op het DMZ segment geplaatst, deze zet een paar ip adressen om van websites die wij op het dmz hebben draaien zodat wij ze van binnen ook gewoon op naam kunnen bereiken.
Kan ik nu gewoon op mijn inside segment een naamresolutie server draaien? en zo ja, welke kan ik dan het beste nemen? DNS of WINS? En hoe pak ik dit aan? Ik heb nog maar weinig kaas gegeten van naamresolutie! We zijn op dit moment aan het voorbereiden om over te stappen op Windows 2003 server.

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-08 14:37

Metzie

Nyaano !

Je kan denk ik het beste een dns server opzetten, omdat 2000/2003 volledig op dns draaien. Wins is in principe niet meer van toepassing door de dynamic dns die in 2000/2003 zit.

Hoe je dns op moet zetten kan je het beste even voorbereiden door op internet te zoeken of gewoon even je nt4 boek erbij te pakken.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• Bas!
  • Laatst online: 26-07 22:06
@Metzie:
Ligt dat niet aan de clients? Kunnen win9x clients ook resolven aan een dns voor nmb namen?

• hullepim
De domain controller draait dus NT4, de clients draaien allemaal Win98 een daarvan draait Windows XP.
We willen dus de server over gaan zetten op Windows 2003 server en de clients naar windows XP. Maar dat heeft wel even tijd nodig. We gaan dus eerst de server over zetten op Win2k3(server is al besteld) en daar komt exchange 2003 op. Als dat allemaal draait gaan we de clients(50) migreren naar XP. Alles stap voor stap dus. Daarom vraag ik mij af wat ik het beste kan doen. Merk je trouwens echt een performance verschil als je naamresolutie aanzet? Het huidige netwerk draait op 10Mbit, we zijn dit nu ook aan het ombouwen naar 100Mbit, maar er liggen nog veel oude kabels tussen die we aan het vervangen zijn voor Cat5e.
Kan je DNS en WINS door elkaar draaien? We gaan de clients dus 1 voor 1 overzetten op het nieuwe domain.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-08 13:51

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Voor enkel een NT4 netwerk kan je makkelijker WINS installeren.
De service stelt niets voor, en kan prima draaien op een Domain Controller.

Daarna is het 2 opties meegeven aan de DHCP range, en je bent klaar. Het behoeft vrijwel geen onderhoud op een simpel netwerk.

De opties die je mee moet geven via DHCP zijn:
044 WINS/NBNS Server --> IP adres van de WINS server
046 WINS/NBT Node Type --> 0x8

OF je er heel veel verschil mee gaat merken betwijfel ik.
In een stabiele omgeving zal elke client ondertussen wel een locale ARP tabel hebben (Address Resolution Protocol)
En behoeft dus niet te veel te broadcasten.. Alleen een nieuwe client zal in het begin wat moeite hebbgen met het vinden van andere PC's / servers.

Oei, nog meer info.

Wanneer je Windows Server 2003 met AD gaat draaien zal je al een DNS server moeten gaan draaien. Wanneer je dan ook nog eens volledi over gaat naar Windows XP als client dan hoef je helemaal geen WINS meer te gebruiken.

Op dat moment is Naamresolutie wel van belang, want anders gaat je netwerk erg traag werken. Het correct instellen van DNS is overigens niet echt moeilijk, maar vereist een beetje ervaring/kennis van wat je doet.

Overigens is een overgang van 10 naar 100Mbit niet persé nodig, maar wel fijn..
Tussen servers kan het wel makkelijk zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Equator op 28-10-2003 10:26 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-08 11:14
tuulk, gewoon WINS en DNS installeren

WINS voor de NT4.0 en 98/95 clients en DNS voor de win2k/winxp clients

Dynamic update's aanvinken.

Je dhcp server dns laten registreren voor non dynamic update clients (win9*).

Werkt perfect, doe ik hier ook.

En in de DHCP scope gewoon beide aangeven, zowel WINS als DNS

als alles op dns draait (dus alles is win2k/winxp) gewoon je wins server weghalen!

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• hullepim
CyberJ schreef op 28 oktober 2003 @ 10:19:
Voor enkel een NT4 netwerk kan je makkelijker WINS installeren.
De service stelt niets voor, en kan prima draaien op een Domain Controller.

Daarna is het 2 opties meegeven aan de DHCP range, en je bent klaar. Het behoeft vrijwel geen onderhoud op een simpel netwerk.

De opties die je mee moet geven via DHCP zijn:
044 WINS/NBNS Server --> IP adres van de WINS server
046 WINS/NBT Node Type --> 0x8

OF je er heel veel verschil mee gaat merken betwijfel ik.
In een stabiele omgeving zal elke client ondertussen wel een locale ARP tabel hebben (Address Resolution Protocol)
En behoeft dus niet te veel te broadcasten.. Alleen een nieuwe client zal in het begin wat moeite hebbgen met het vinden van andere PC's / servers.
Ja dat ARP, daar zeg je wat! Kan je die tabel ook gewoon bekijken?
Want dan wacht ik gewoon op die Win2k3 server en zet ik dan pas DNS op.

Verwijderd

Als je met win 9x clients zit is het echt verstandig om zowel DNS als WINS te installeren. Mocht je willen upgraden in de toekomst, dan gaat het aanloggen op een domein met alleen maar dns niet geweldig met win9x clients.

• Equator

Equator

Crew Council

C:WINNT>arp /?

Met ARP -a kan dat dus..

[ Voor 32% gewijzigd door Equator op 28-10-2003 10:32 ]

• hullepim
Ja dat heb ik net gedaan, daar zie ik dan het ip adres van mijn DC en van de gateway.
Maar dan heeft ie toch nog niet alle adressen van de rest van het netwerk?
Of snap ik het dan niet goed?

• Equator

Equator

Crew Council

Alleen de adressen van de machine's waarmee je contact hebt gehad..
Ping maar eens naar een andere PC in het netwerk, en probeer het dan nog eens.. Maar wat wil je er mee bereiken..

Laat de naamresolutie gewoon zitten voor alsnog. Zet straks een DNS server op onder W2k3 en gebruik deze voor je XP clients om aan te melden op het nieuwe domain..

• hullepim
Maar dan is die tabel weer leeg als je opnieuw opstart. Die wordt wel weer gevuld als je weer contact hebt gehad met bepaalde machines
Draaien win9x clients ook dat protocol? By default

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:25
Ik zou enkel en alleen een DNS server installeren, WINS is ten dode opgeschreven!

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• hullepim
hullepim schreef op 28 October 2003 @ 10:46:
Maar dan is die tabel weer leeg als je opnieuw opstart. Die wordt wel weer gevuld als je weer contact hebt gehad met bepaalde machines
Draaien win9x clients ook dat protocol? By default
Ik zie dat die cache naar verloop van tijd al weg valt. Ik had net een machine gepinged, die stond daarna netjes in die cache, maar nu niet meer!

• igmar
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

hullepim schreef op 28 October 2003 @ 10:49:
Ik zie dat die cache naar verloop van tijd al weg valt. Ik had net een machine gepinged, die stond daarna netjes in die cache, maar nu niet meer!
Da's normaal. ARP broadcast zijn wel je minste problemen, als je weet wat de gemiddelde Windows PC staat te broadcasten (en ja, ook met DNS gaat het broadcasten gewoon vrolijk door) daar valt ARP bij in het niet.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:13

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-07 20:54

Robinski

A.K.A. RHarmsen

ik heb zelf DNS en WINS samen draaien
kan je heel netjes aan elkaar koppelen onder Windows 2003

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

tc982 schreef op 28 October 2003 @ 10:48:
Ik zou enkel en alleen een DNS server installeren, WINS is ten dode opgeschreven!
Niet geheel waar. Als je user wilt deny-en om aan te loggen op bepaalde werkstations (useroptie in de usermanager), dan ben je verplicht WINS nodig zodat namen van werkstations geresolved kunnen worden. Deze optie functioneerd met NETBIOS namen.. helaas.

Ook zijn er nog zeer veel applicaties (vooral 16 bits) die alleen maar NETBIOS naamresolutie kunnen gebruiken en dus WINS nodig zullen hebben.

Alleen als je zeker bent dat bovenstaande 2 voorbeelden niet van toepassing zijn in jouw netwerkomgeving, dan is WINS niet noodzakelijk. Maar waarom zou je de service er niet naast draaien? Overhead is zoals al eerder aangegeven minimaal. WINS-server is met DHCP mee te geven. No Sweat!

Gewoon beide naast elkaar draaien is mijn advies.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1