[Debian] System time te snel

Pagina: 1
Acties:

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Onder Debian 3.0 unstable heb ik op een computer dat de system time veels te snel loopt, 1sec op de hardware clock is ongeveer 2 sec op de system clock. Heeft iemand anders dit ook wel eens meegemaakt en opgelost, want al mijn logs lopen nu de fout in.

Geprobeerd :

NTP aanzetten, lijkt goed te gaan tot ntp er na 20 minuten mee uitscheid omdat het verschil te groot is.
met hwclock de hardware clock en de system clock synchroniseren. Gaat leuk voor een keer.
Met ntpdate in de cron om de minuut de tijd goed zetten. Tijd gaat redelijk goed, maar allerlei logcheckers beginnen te zeuren over dat ik backwards in tijd ga, en sommige cron processen worden 2x opgestart.
Moederbord batterytje vervangen, alhoewel hardware clock wel goed loopt.

Maar niks wil definitief helpen.
Ik vermoed dat er ergens iets bij ntp verkeerd ingesteld staat, omdat ik het daarmee volgens mij moet kunnen oplossen, maar hieronder post ik wel even 2 uitkomsten van ntpq -p, misschien dat iemand anders hier iets van kan zeggen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
debian1:/# ntpq -p
     remote           refid      st t when poll reach   delay   offset  jitter
==============================================================================
 fistix.xs4all.n ntp0.NL.net      2 u    7   64    1   57.391  -1827.3   0.008
 ntp0.NL.net     .GPS.            1 u   11   64    1   49.305  -1769.8   0.008
 ntp1.NL.net     .GPS.            1 u   12   64    1   41.833  -1749.1   0.008
 ntp.wxs.nl      ntp0.NL.net      2 u    7   64    1   44.427  -1833.4   0.008

Dit is bijna gelijk na starten van ntp. Gelijk hiervoor ntpdate gedaan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
debian1:/# ntpq -p
     remote           refid      st t when poll reach   delay   offset  jitter
==============================================================================
 fistix.xs4all.n ntp0.NL.net      2 u   41   64    3   57.775  -7494.8 5667.46
 ntp0.NL.net     .GPS.            1 u   47   64    3   42.448  -7396.4 5626.52
 ntp1.NL.net     .GPS.            1 u   46   64    3   41.992  -7416.8 5667.73
 ntp.wxs.nl      ntp0.NL.net      2 u   41   64    3   44.938  -7501.4 5667.95

Dit is ongeveer 10 seconden later. Maar ik kan nergens vinden wat die jitter betekent, ik vermoed verschil met vorige meting maar dan is hij gewoon te hoog.

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Ummm...misschien dat ik de verkeerde definitie van unstable heb, maar volgens mij betekent dat echt dat het nog vol met bugs zit. Denk je niet dat het een bugje is ipv een configuratie probleem?

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
silentsnake schreef op 28 October 2003 @ 10:35:
Ummm...misschien dat ik de verkeerde definitie van unstable heb, maar volgens mij betekent dat echt dat het nog vol met bugs zit. Denk je niet dat het een bugje is ipv een configuratie probleem?
.A long time ago.
.. somewhere in a FAQ..
... was written by some mod...
.... If thou doesn't know what thy talkest about thou must shut the fuck up....

Anyway, probeer eens een andere kernel ?
Als het daar ook mee gebeurt is het interessant om het helemaal uit te spitten :)

• _fm
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

_fm

http://packages.debian.org/stable/admin/adjtimex.html :
However, for a standalone or intermittently connected machine, you may use adjtimex instead to at least correct for systematic drift. adjtimex can optionally adjust the system clock using the CMOS clock as a reference, and can log times for long-term estimation of drift rates.

[ Voor 3% gewijzigd door _fm op 28-10-2003 11:17 ]

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04 22:46

jvhaarst

Eendracht maakt macht

http://packages.debian.org/unstable/admin/chrony.html
Sets your computer's clock from time servers on the Net

It consists of a pair of programs : `chronyd'. This is a daemon which runs in background on the system. It obtains measurements (e.g. via the network) of the system's offset relative to other systems, and adjusts the system time accordingly. For isolated systems, the user can periodically enter the correct time by hand (using `chronyc'). In either case, `chronyd' determines the rate at which the computer gains or loses time, and compensates for this. Chronyd implements the NTP protocol and can act as either a client or a server. `chronyc'. This is a command-line driven control and monitoring program. An administrator can use this to fine-tune various parameters within the daemon, add or delete servers etc whilst the daemon is running.
Chrony kan de "drift" van je systeem bepalen, en dat meenemen bij het op tijd houden van je PC. Zie ook http://chrony.sunsite.dk/index.php .

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• Gomez12
Sorry voor de late reactie, maar ben nu bezig met chrony te proberen. Nieuwe kernel compilen gaat me op dit moment even iets te ver voor dit probleem. Reactie volgt morgen maar weer

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
Mja,

je hebt dan gewoon een te grote clockskew, je system klok wordt ge-update meestal aan de hand van een file /etc/adjtime

daarin wordt aangegeven hoeveel seconden je klok achter liep na een laatste ntp-date ophaal aktie, en aan de hand van die tijd gaat ie dan je system klok iets sneller of langzamer laten lopen.

Op gegeven moment moet die oscillatie die hiervan het gevolg is (dan weer loop je voor, dan weer achter) gaan minimaliseren waardoor je system clock minimaal gaat afwijken van je ntp-server.

ik zelf doe altijd ntpdate 130.161.180.1 (tudelft ntp server).

Works fine for me. Niks met eigen ntpd opstarten.. gewoon de client. En dan een crontabje die dat om het uur, of om de dag aanroept. Problem solved. Lijkt mij dan.

Kernel is nja, wat zou dat er mee te maken moeten hebben? :Y)

• Gomez12
@komakeef : met ntpdate heb ik dus al geprobeerd. Maar die veroorzaakte te grote verschillen waardoor mijn logcheckers gingen brullen, en het is niet echt fantastisch om elke minuut een mailtje te krijgen van je logchecker dat je systeemtijd achteruit is gegaan. Crontabje stond dan dus om de minuut.

Maar nadat chrony zelfde problemen gaf als ntp ( vloog er ook uit omdat na een x tijd het verschil te groot werd ) toch maar een nieuwe kernel compile geprobeerd. En nu heb ik het probleem inderdaad nog niet gesignaleerd. Ntp draait nu al gewoon 8 uur zonder problemen en klok klopt nog steeds.

Wel raar dat een kernel compile werkt. Omdat ik altijd mijn config files ( van make menuconfig ) opsla en ik heb gewoon dezelfde gepakt als de vorige keer. Niks veranderd, gewoon opnieuw gecompiled.
Buildprogs als Gcc mogen bij mij niet geupdate worden via apt-get maar zal ik er toch wel een vergeten zijn vast te zetten maar in ieder geval is nu het probleem weg.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
8) * XTerm pets himself
Pagina: 1