Toon posts:

[Linux] mogelijk memory probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zinds vandaag heb ik een probleem met m'n linux bak.
Als ik bijv. lsof/ps/top doe, dan gebeurt er helemaal niets meer. Dan moet ik me shell sessie afbreken, maar daarna kan ik wel weer inloggen. Bij de normale programmas heb ik geen problemen, maar met process achtige programma's dan gebeurt dit.

Als ik hierna uptime indruk krijg ik:

8:55am up 1 day, 1:37, 6 users, load average: 297.99, 296.46, 291.46

De box heeft het niet echt zwaar, want de output/input is niet traag.

Ik zit hier te denken aan kaduk geheugen. Maar zou graag weten wat jullie er van vinden. Ik moet anders naar Adam rijden :)

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04 08:10

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Rij naar amsterdam en draai een memorychecker en een filesystemchecker..

Verwijderd

Probeer Memtest eens, een memory checker :)

http://www.memtest86.com/#download0

Hopelijk voor je hoef je niet naar Amsterdam te rijden :)

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Zegt dmesg niets interessants ?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-04 12:38
Het zou misschien ook kunnen dat het systeem is gekraakt op een net-niet-helemaal gelukte manier. Maar ik zou eerst uitgaan van een hardware probleem - in dat geval zou het toch wel vreemd zijn als 'dmesg' niets laat zien inderdaad...

Tja, we kunnen nu natuurlijk ook niet vragen wat 'top' zegt over welke processen er draaien 8)7 , maar die load van 300 slaat natuurlijk nergens op als je wel gewoon kunt werken op die bak.

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04 08:10

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Misschien heb je ergens dode NFS mounts? Die willen de load ook nog wel eens omhoog jagen als de server 'ineens' weg is ofzo..

Verwijderd

Je kunt ook ff kijken welk proces hiervoor zorgt, met ps -efs |more kun je best een lekker overzicht krijgen. Hierin staat uitgebreide informatie over het mogelijke probleem. Het lijkt me trouwens niet dat het een hardware probleem is, maar misschien kun je aan de hand van dit wel wegstrepen wat het iig NIET is.

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 16:59

wica

De duivel jacht op me

blade183: Hij zegt toch dat die oa ps niet kan gebruiken

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-04 12:38
blade183: zoals wica al zegt: lees anders eerst even wat het probleem precies is :)

lijkt mij iig wel dat dit een hardwareprobleem is, of een totaal corrupt geraakt systeem - maar dan zou ik eerder segfaults verwachten en niet dit :/

Verwijderd

Sorry ik had het ff niet goed gelezen,
maar misschien helpt dit na ff searchen in google
http://www.ornl.gov/its/a...ers/2000/05/msg00497.html

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 12:25

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 28 October 2003 @ 08:58:
Zinds vandaag heb ik een probleem met m'n linux bak.
Als ik bijv. lsof/ps/top doe, dan gebeurt er helemaal niets meer. Dan moet ik me shell sessie afbreken, maar daarna kan ik wel weer inloggen. Bij de normale programmas heb ik geen problemen, maar met process achtige programma's dan gebeurt dit.

Als ik hierna uptime indruk krijg ik:

8:55am up 1 day, 1:37, 6 users, load average: 297.99, 296.46, 291.46
Het lijkt erop dat processes als lsof, ps en top status D gaan. Status D houdt in dat die processes in een uninterruptable sleep zijn, wat meestal een system call die niet meer returnt als oorzaak heeft. Hangende NFS mounts zijn een voorbeeld van dingen die dit kunnen veroorzaken.

Processes die status D zijn verhogen de load wel met 1, maar ze doen zelf niks meer (ze sleepen immers), dus dat komt wel overeen met je load.

De grote vraag is dan... Waarom gaan processes als ps status D?

Draai eens
code:
1
strace -f ps

en paste de output eens hier? Je kunt ook
code:
1
strace -o logfile -f ps

doen, dan komt de output in logfile terecht, en moet je de inhoud daarvan even hier posten.

Verwijderd

Topicstarter
jongens bedankt voor de reacties, ik heb het geheugen vervangen ben nu zover ik kan zien van het probleem af.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Da's handig, dan kom je er tenminste nooit achter wat het probleem was...

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat boeit me nou net even niet, is een server van een klant. Nee die laat ik even een dag uit om te zien wat nou precies het probleem is :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Je hoefde hem ook niet uit te zetten/laten.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Was gewoon een reboot niet voldoende geweest? Ik neem tenminste aan dat het geheugen niet hot-swappable was :)
En ja, rebooten ruikt naar een ander OS, maar goed. Misschien had het in dit geval geholpen. Je weet tenslotte niet of het ook echt je geheugen was dat brak was.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Echt, ik weet niet waar dat "brakke geheugen" idee vandaan komt, maar ik geef het hoogstens 5% kans.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb dit een keer eerder meegemaakt op een bak, loads van 300 en verder niet veel aan de hand, kon er gewoon op werken.
Was een oude lekke RH 7.0 bak die het doelwit was geworden van een SYN flood (is nog niet zo lang geleden, en het was gelukkig NIET mijn bak)

Verwijderd

/me vermoed dat dit geen drol met hardware te maken heeft, en dat er gewoon een forkbomb achtig iets op je systeem is gebeurd. Dat wil de load wel op dat niveau krijgen, en zou ook verklaren waarom ps, lsof, cq alles wat uit /proc leest zo traag is. Dat zou idd met een simpele reboot op te lossen zijn, maar dan weten we nog steeds niet wat er nou mis is/was. Heb je al eens in /var/log/* gezocht naar interesante messages?
Pagina: 1