Toon posts:

Goedkope zelfbouw surroundset

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van mij vroeg me om adviesinzake een jbl sat-sub setje van ongeveer 200 euro. Ik ben niet zo'n fan van deze dingen, hij is een interieurbouwer, dus je raad het al: zelfbouw.

Maar het budget van 200 euro moet redelijk intact blijven. Na enig zoekwerk ben ik tot het volgende gekomen:

Subwoofer: Alea oftwel (hobby hifi ontwerp) CC25, hier is niks mis mee.
  • Mivoc AM120 versterker, € 116
  • Raveland SQX3500, €29,95
[img]=http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/cc25.jpg[/img]

De speakers lijken me wat moelijker.
Ik zit te denken aan de volgende (conrad) opties:
  • Een breedbander, bijvoorbeeld de Visaton FRS 8, € 10.95
  • Een kleine tweeweg set, Speaka set 1, € 14.95
Heeft iemand ervaring met een van deze speakers? Welke van de twee is de betere oplossing, en zou dit uberhaupt beter klinken dan een JBL sat sub?systeem?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2003 23:10 ]

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:32

JWO

voor 200,- moet je geen actieve sub gaan bouwen naar mijn mening, doe dan passief met wat betere drivers ..

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Voor 200 € moet je imo überhaupt geen zelfbouw setje gaan maken.
Ben er wel zeker van dat een subsatje van JBL beter zal zijn dan.

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Verwijderd

Ik zou ook voor de breedbanders gaan. Kijk ook eens naar tangband, die hebben modellen met een zeer stak aluminium membraan en fase kegel en klinken ook nog goed (vind ik) ;).

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Het Speakasetje zou ik passeren. Check de search voor een paar ervaringen ;(

:P

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:18

Indoubt

Always be indoubt until sure

't kan, maar het is wel krap, zelfbouw onder een bepaald mimimum budget is lastig. Er is gewoon geen "economie of scale"

Als er geen referentie is naar het JBL setje in kwestie is het lastig om een uitspraak te doen over kwaliteit.

De meeste kant en klare setjes gaan echter voorbij aan een aantal zaken en laten qua kwaliteit noagal eens wat steekjes vallen. Zoek maar eens hier op got naar wat voor geweldige luidspreker er in het geroemde logitech Z680 setje zitten en wat je daarmee kunt. [rml][ DIY] Logitech Z680, van PC naar HT systeem[/rml]/

De AM120 ken ik alleen van de specs. Er is ook een AM80 die je voor net iets meer dan 70€ bij onze oosterburen kunt kopen (www.klinktgut en nog wat.de). Bij conrad kun je ook submodules kopen. (er staat Kampo op maar het zijn gewoon submodules van partsexpress, als je uitgebreide specs wilt zien)
De 80W RMS@4ohm kost 92€ en de 150W is 120€

Die vierkante woofer ken ik niet maar die zou ik passeren en voor net iets meer een raveland AXX1010 kopen (hebben ze ook bij conrad (54€) maar is in .de iets goedkoper.

De speaka zou ik vergeten.

De visaton FRS8 is een uitzonderlijk mooi luidprekertje voor de prijs. Zoek maar eens naar "buschhorn" op het internet. Dit luidsprekertje heeft in een DIY contest de eerste prijs in de wacht gesleept, is alleen wel wat jaartjes geleden. Het luidsprekertje heeft wel een laag rendement, zo'n 82 db. Het hoornprincipe past daarom zeer goed bij deze luidpreker. Hij komt echter ook wel tot z'n recht zonder hoornkast. Nadeel is wel dat de FRS8 niet heel erg laag kan komen zonder hoornkast, onder de 100Hz loopt het snel af.

Indien je voor de FRS8 gaat en je gaat niet voor een hoornkast moet de keuze voor de raveland AXX1010 ook heroverwogen worden. De AXX1010 is een basmonster en moet ook alleen maar in die range geopereerd worden. De crossover frequentie moet het liefst ruim onder de 100Hz blijven (of je moet een dure subwooferunit nemen met een veel steiler filter). Daar zit hem dan de krux. Indien je de FRS8 neemt in bv een gesloten kast moet je de crosover te hoog zetten en word de AXX ongeschikt (net zoals die vierkante naar mijn idee)

In dat geval zou ik kijken naar een Intertechnic MDS08 (59€ bij S&C, 42€ bij .de) Deze heeft wat minder vermogen (120w RMS), is kleiner (8"), heeft een kleinere uitslag maar kan je wel wat hoger crossen. Je kunt ook kijken naar een visaton w200s 4ohm, die zijn ook niet zo duur, hebben een redelijk grote uitslag maar wat minder vermogen(75w)

Dus FRS8 in bushhorn principe kan met AXX
Andere kleine 2 weg kan ook met AXX (maar is duurder, bv W100s of W130S met dt94 is 26€+23€+filter(17€))

Frs8 gesloten, liever niet met AXX/ander zware goedkope woofer, in dat geval een IT MDS08 of visaton W200S 4

Optie 1: Axx1010, 150w Conrad amp, Buschhorn: 54€+120€+11€+11=196€, ex hout, dempingswatten en aansluitterminals.
Optie2: AXX1010, 150W conrad amp met W130S/Dt94 54+120+67+67= 308, ex hout,demping,terminals etc
Optie3: MDS08 of W200S, AM80 amp, bushhorn: 42+71+11+11= 135€, ex transport, hout, demping, terminals etc
Optie 4: MDS08 of w200s, AM80 amp met W130S/DT94 42+71+67+67= 247€ex transport, hout, demping, terminals etc

Je kunt de AXX ook aan een lichtere (80W) amp hangen, vaak zul je die 120 of 150W echt niet gebruiken tenzij je geen buren hebt

Voorkeur hebben toch de wat duurdere opties zoals 2 en 4, je kunt dan namelijk je sub laag crossen en dat komt de geluidskwaliteit zeker ten goede. Bij veel commerciele setjes worden hier consessies gedaan(kost€€€ ja) en dat hoor je

Hoe weet ik dit alles? simpel DIY surround luidsprekerset (lang)/

De W130S/dt94 zijn die witte luidprekers. De hoge prijs die je ziet is veroorzaakt door een speciaal filter, gouden terminals, loodbitumen en helaas, 4 keer gronden en 3 keer spuiten(en dat met alles spuitbussen)

De tweeter van de center luidspreker is inmiddels weer uitgeschakeld(met schakelaar, dus ik kan hem ook weer bijzetten). Hij geeft wat sterker hoog maar doet het concept van dr FRS8 wat tekort

• JWO

JWO

toen indoubt de FRS8 aanhaalde dacht ik direct aan: http://www.visaton.com/english/artikel/kom_22.htm

voordeel is dat je direct een ontwerp hebt, en je zit onder je budget

fronts en de center zijn bekleed met 1x SC5 tweeter en 2x FRS8.
Rears 1x FRS8
en de sub 2x w130s in bandpass config

[ Voor 25% gewijzigd door JWO op 28-10-2003 15:22 ]

• Indoubt

Indoubt

JWO,

De referentie die je geeft slaat op de SC 8 en die loopt "maar" tot 15000Hz. Die heeft dus een tweetertje nodig, hij komt wel wat lager dan de FRS8 maar die loopt door tot 20000Hz

Is trouwens ook een optie

• JWO

JWO

o jah sorry, fronts zit idd 2x sc8 in met een tweeter maar in de rears zit wel een FRS8.

volgende keer beter kijken O-)

[ Voor 17% gewijzigd door JWO op 28-10-2003 15:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
hey jongens, bedankt voor de nuttige info!!

ik heb zelf ook gezocht, en een duits postorder bedrijf adviseert me een Monacor SPH 60X, een breedbander. Deze in een gesloten behuizing van 4 liter. Net een simulatie gemaakt, en dan krijg je een afval vanaf 150 Hz, met een -3db punt van om en nabij de 100 Hz. Hier kan een subwoofer het overnemen. Deze units kosten ongeveer 20 euro per stuk. De subwoofers die jullie aandragen moet ik nog nader onderzoeken.

Indien de kasten groter mogen worden, dan is eventueel ook nog de Cheap Trick 193 en 194 mogelijk, kleine hoornspeakers met dezelfde monacor.

Het liefst neem ik iig een breedbander ivm het wegvallen van het filter (hebben we allebei geen kaas van gegeten) en de kosten.

Maar jullie opties neem ik in overweging!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2003 15:51 ]

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Als je breedband neemt gebruik dan speakers die van ongeveer 500Hz tot 15KHz gaan met evt een ingebouwd hogetonen "toeterje" je weet wel zo'n apart klein speakertje in het hart van de grote conus.
Die dingen geven vrijwel alles weer met redelijk goede kwaliteit.
Je subwoover zou je dan wel twee keer moeten bouwen want bij 500Hz moet je gewoon in stereo werken.
Een echte subwoover geeft maar hooguit tot 100Hz weer en dat vinnik eigenlijk al te veel gaan richten(je hoort waar de sub staat).

Powered bij meergranenbrood.

Verwijderd

Topicstarter
picobyte schreef op 28 October 2003 @ 15:57:
Je subwoover zou je dan wel twee keer moeten bouwen want bij 500Hz moet je gewoon in stereo werken.
eehm... kun je dan niet beter een tweeweg speaker bouwen en één sub...

trouwens, de meeste breedbanders spelen al er goed vanaf 100 Hz., dus waar je die 500 weg hebt?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2003 21:22 ]

• Indoubt

Indoubt

De monacor heeft in ieder geval een veel lagere Fs (60Hz) en ook een wat groter oppervlak dan de FRS8. Daar win je in ieder geval wat mee. De xmax is echter slechts 1,3 mm

Misschien zaai ik nu twijvel, ik hoop echter dat ik een en ander duidelijker voor je maak.

Nu het er misschien toch op lijkt dat je er echt werk van gaat maken moet je je misschien wel afvragen of je (of je kennis) een "breedband persoon" is. Een stukje (semi-) theorie:
Breedbanders zijn prachtige luidsprekers die het mogelijk maken om het ideaal van de enkele puntbron na te streven, bovendien zijn ze (meestal) filterloos en voorkom je dus dat er allerlei compromissen moeten worden gesloten. Ook hebben breedband luidsprekers vaak een hoog rendement (behalve de kleintjes). Fase problemen zoals bij 2 of 3 weg heb je niet bij een breedbander, er is immers geen filter die faseproblemen kan introduceren en geen fase probleem tussen woofer en tweeter.
Ze hebben ook nadelen: vaak kleine conus uitslag, meestal komen ze niet erg laag, en vooral: ze moeten bijna het volledige audiospectrum weergeven en dat valt vaak ook niet mee. Vaak vallen ze aan de bovenkant toch wat af ook al is in de specs opgegeven dat ze de 20KHz halen. In het midden gebied waar het oor het gevoeligst is presteren breedbanders vaak uitmuntend.

Je ziet: de keuze voor een breedbander of een tweeweg is al een compromis op zich. Er zijn mensen die erbij zweren en niets anders willen en er zijn mensen die liever een twee of meerweg willen.

Persoonlijk (maar dat is mijn persoonlijke subjectieve mening en die wordt zeker niet door iedereen gedeeld) ben ik van mening dat voor frontluidprekers breedband luidprekers zowel in het laag(tenzij je echt flinke neemt) en in het hoog net datgene terkortkomen wat ik in een luidpreker zoek. Ondanks dat zal ik vast nog wel eens experimenteren met goede breedbanders(fostex of lohwter of zo).

Dat betekend zeker niet dat de monacor (of visaton of iets anders) een slechte keuze is. Dat is het zeker niet, het kan zelfs een uitstekende keuze zijn. Voor het geld zou ik zeggen kun je gerust eens experimenteren. Indien je niet tevreden bent heb je voor die 11€of 23€ per luidspreker prachtige PC luidsprekers die waarschijnlijk het roemruchte Z680 PC systeem met gemak in de schaduw stellen (die maken gebruik van tangband luidprekertjes van 15w RMS in een plastic doosje, kun je ook nog proberen natuurlijk)

Ik wens je in ieder geval veel succes toe met bouwen
Pagina: 1