't kan, maar het is wel krap, zelfbouw onder een bepaald mimimum budget is lastig. Er is gewoon geen "economie of scale"
Als er geen referentie is naar het JBL setje in kwestie is het lastig om een uitspraak te doen over kwaliteit.
De meeste kant en klare setjes gaan echter voorbij aan een aantal zaken en laten qua kwaliteit noagal eens wat steekjes vallen. Zoek maar eens hier op got naar wat voor geweldige luidspreker er in het geroemde logitech Z680 setje zitten en wat je daarmee kunt.
[rml][ DIY] Logitech Z680, van PC naar HT systeem[/rml]/
De AM120 ken ik alleen van de specs. Er is ook een AM80 die je voor net iets meer dan 70€ bij onze oosterburen kunt kopen (
www.klinktgut en nog wat.de). Bij conrad kun je ook submodules kopen. (er staat Kampo op maar het zijn gewoon submodules van partsexpress, als je uitgebreide specs wilt zien)
De 80W RMS@4ohm kost 92€ en de 150W is 120€
Die vierkante woofer ken ik niet maar die zou ik passeren en voor net iets meer een raveland AXX1010 kopen (hebben ze ook bij conrad (54€) maar is in .de iets goedkoper.
De speaka zou ik vergeten.
De visaton FRS8 is een uitzonderlijk mooi luidprekertje voor de prijs. Zoek maar eens naar "buschhorn" op het internet. Dit luidsprekertje heeft in een DIY contest de eerste prijs in de wacht gesleept, is alleen wel wat jaartjes geleden. Het luidsprekertje heeft wel een laag rendement, zo'n 82 db. Het hoornprincipe past daarom zeer goed bij deze luidpreker. Hij komt echter ook wel tot z'n recht zonder hoornkast. Nadeel is wel dat de FRS8 niet heel erg laag kan komen zonder hoornkast, onder de 100Hz loopt het snel af.
Indien je voor de FRS8 gaat en je gaat niet voor een hoornkast moet de keuze voor de raveland AXX1010 ook heroverwogen worden. De AXX1010 is een basmonster en moet ook alleen maar in die range geopereerd worden. De crossover frequentie moet het liefst ruim onder de 100Hz blijven (of je moet een dure subwooferunit nemen met een veel steiler filter). Daar zit hem dan de krux. Indien je de FRS8 neemt in bv een gesloten kast moet je de crosover te hoog zetten en word de AXX ongeschikt (net zoals die vierkante naar mijn idee)
In dat geval zou ik kijken naar een Intertechnic MDS08 (59€ bij S&C, 42€ bij .de) Deze heeft wat minder vermogen (120w RMS), is kleiner (8"), heeft een kleinere uitslag maar kan je wel wat hoger crossen. Je kunt ook kijken naar een visaton w200s 4ohm, die zijn ook niet zo duur, hebben een redelijk grote uitslag maar wat minder vermogen(75w)
Dus FRS8 in bushhorn principe kan met AXX
Andere kleine 2 weg kan ook met AXX (maar is duurder, bv W100s of W130S met dt94 is 26€+23€+filter(17€))
Frs8 gesloten, liever niet met AXX/ander zware goedkope woofer, in dat geval een IT MDS08 of visaton W200S 4
Optie 1: Axx1010, 150w Conrad amp, Buschhorn: 54€+120€+11€+11=196€, ex hout, dempingswatten en aansluitterminals.
Optie2: AXX1010, 150W conrad amp met W130S/Dt94 54+120+67+67= 308, ex hout,demping,terminals etc
Optie3: MDS08 of W200S, AM80 amp, bushhorn: 42+71+11+11= 135€, ex transport, hout, demping, terminals etc
Optie 4: MDS08 of w200s, AM80 amp met W130S/DT94 42+71+67+67= 247€ex transport, hout, demping, terminals etc
Je kunt de AXX ook aan een lichtere (80W) amp hangen, vaak zul je die 120 of 150W echt niet gebruiken tenzij je geen buren hebt
Voorkeur hebben toch de wat duurdere opties zoals 2 en 4, je kunt dan namelijk je sub laag crossen en dat komt de geluidskwaliteit zeker ten goede. Bij veel commerciele setjes worden hier consessies gedaan(kost€€€ ja) en dat hoor je
Hoe weet ik dit alles? simpel
DIY surround luidsprekerset (lang)/
De W130S/dt94 zijn die witte luidprekers. De hoge prijs die je ziet is veroorzaakt door een speciaal filter, gouden terminals, loodbitumen en helaas, 4 keer gronden en 3 keer spuiten(en dat met alles spuitbussen)
De tweeter van de center luidspreker is inmiddels weer uitgeschakeld(met schakelaar, dus ik kan hem ook weer bijzetten). Hij geeft wat sterker hoog maar doet het concept van dr FRS8 wat tekort