Mijn Specs: AMD Thunderbird 850; Asus V7700 Deluxe+Oxygen 1600 SW; 640 mb SDram; 16xdvd speler;32x12x40 Rewriter; 10Mbps Ethernet Adapter; Cordless Desktop; 17,3 TFT Silicon Graphics Flatpanel; 80gig
Anoniem: 28596
Het beste is denk ik je vriendin's tekening in stukken vouwen en die dan onder de scanner leggen en ze dan met photoshop weer aan elkaar plakken... Ook dit is een kutwek, maar nu kan je wel op hoge resolutie je tekening op je pc krijgen...
het enige nadeel is dan dat je dus vouwen in je origineel hebt
[ Voor 27% gewijzigd door Magic op 27-10-2003 23:01 ]
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!
dan scan ik dus elke hoek en net zolang kantelen/schuifen totdat het past
en als je dat niet eens meer lukt, kan je altijd terugvallen op fading, zodat verschillen wegvagen alleen dat heb ik haast nooit nodig
Voor een paar knaken heb je het professioneel gedigitaliseerd.
http://www.panavue.com/products/panavue_gallery.htm
& aanpak:
http://www.panavue.com/products/Map/steps.htm
succes!

Vraag me alleen bij god niet hoe die dingen werken, want het ziet er echt heel raar uit...
Een beetje kleine copyshop heeft geen scanner groter dan A3, dus zullen ze hem nog in delen moeten inscannen. Moet je het dan aan elkaar laten DTP'en, dan kost dat je flink wat euro's per uur, reken daar maar op.
De scans ruw op CDrom meevragen is vaak ook een geintje wat wel in de 10 euro loopt. En dan mag je nog zelf een goed uitgeruste pc, veel geduld en Photoshop hebben wil je ze netjes aan elkaar geplakt hebben.
Hebben ze wel een A2 scanner, dan kan het best netjes ingescand worden op zich. Bij mn vorige bedrijf stond een Xes Synergix, kon leuk scannen, maar is niet zomaar iets wat ieder bedrijfje in huis zal hebben. Bovendien zal die de tekeningen door de scanner rollen, dus komt er houtskool of 2B potlood veegsel vanaf dan zal dat over de hele scan te zien zijn, en op de scanner naderhand...

Goed met de fixeerspray erop dus, of eerst met boeklon afplakken, voorgoed (want dat krijg je niet meer netjes los).
Ik heb zelf tekeningen van 70x100, ik dacht er ook wel eens aan om het in te laten scannen maar het is geen doen. In delen inscannen kan natuurlijk altijd, maar denk aan de ranzig grote bestanden, het lange bewerken; wil je ze aan elkaar poetsen, ga dan niet met een grote softe brush aan de gang want die staat een kleine minuut te pruttelen (hier @ 1,2ghz 320 mb ram) om uit te rekenen wat je nou wilde smoothen met die brush.
En dan de gelayerde file opslaan...ugh... pak de koffie er maar bij, trust me, I know. Ik heb hier een lief PSDtje staan dat 1,2 gig is, een poster van A1 formaat (84,1x59,4) op 400dpi. Word je niet gelukkig van.
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
Anoniem: 69057
Een combinatie van een groot wit vlak voor de tekening / foto, vier flinke matte spot's erop en een statief voor de camera ervoor. Op mijn middelbare school hadden ze zoiets voor het fotograferen van alle kunstwerken.
Volgens mij zou dat met een goede digicam evengoed moeten werken - en die zijn misschien gemakkelijker te vinden dan scanners op extreme formaten, mits je natuurlijk genoegen kunt nemen met een wat mindere resolutie. (Maar A1 op 1200 dpi wordt anders ook wel een akelig groot tiff'je ben ik bang
Nergens voor nodig joh....
Mensen veel dpi's is niet altijd even handig... onthoud dat. Bedenk eerst wat je ermee wilt gaan doen; een A0 plotter zal misschien wel een paar uur staan rippen voor zo'n bestand, dat gaat echt nergens over...
Toch nog een kleine kanttekening.. (sorry) maar veel reproducties die je koopt en die gewoon via offset zijn gedrukt hebben vaak een extra fijn raster. 80-90 of soms nog hoger.willem169 schreef op 28 October 2003 @ 08:15:
Een poster van 400 dpi
Nergens voor nodig joh....
Mensen veel dpi's is niet altijd even handig... onthoud dat. Bedenk eerst wat je ermee wilt gaan doen; een A0 plotter zal misschien wel een paar uur staan rippen voor zo'n bestand, dat gaat echt nergens over...
Aantal dpi's wordt bepaald door de uiteindelijke manier van drukken. Ga je plotten dan is vaak 150 al genoeg. Maar sommige glossy magazines worden bv ook in raster 80 gedrukt. En dan komt die 400 dpi wel weer goed uit.
Een A1 op 1200dpi kun je vergeten als je het in 1 bestand wil houden en full color, dat redt Photoshop niet (helaas). 1200dpi is ook alleen interessant voor zwart-wit lijntekening.Anoniem: 69057 schreef op 28 October 2003 @ 03:10:
(Maar A1 op 1200 dpi wordt anders ook wel een akelig groot tiff'je ben ik bang
Daar doelde ik opOzBoz:
Aantal dpi's wordt bepaald door de uiteindelijke manier van drukken. Ga je plotten dan is vaak 150 al genoeg.
Mijn Specs: AMD Thunderbird 850; Asus V7700 Deluxe+Oxygen 1600 SW; 640 mb SDram; 16xdvd speler;32x12x40 Rewriter; 10Mbps Ethernet Adapter; Cordless Desktop; 17,3 TFT Silicon Graphics Flatpanel; 80gig