[debian] GD met gif support?

Pagina: 1
Acties:

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:08
Hoi,

Heeft iemand een idee hoe ik op een simpele manier de gd library in debian 3.0 (test) kan configureren zodat hij met gif overweg kan?

Ik heb al overal gezocht en kom steeds op het zelfde terecht: Gif wordt niet gebruikt i.v.m. patenten. Nu zijn er wel mogelijkheden door allelei patches te draaien. Ik weet ook dat de patenten in verschillende plaatsen in de werled opgeheven zijn, waaronder ik geloof in NL. Iemand die me hiermee kan helpen?

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-04 09:49
Het kan wel, maar juist bij een distributie als Debian (conservatief) zul je zelf wat moeten zoeken. :)

Maar waar heb je dan per se gif voor nodig? Kan png iets wat je wil niet? De enige reden om gif nog te gebruiken is misschien de goed ondersteunde animatie functie, maar verder doet png alles en meer. :P

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-04 20:00
Nou, het heeft allemaal te maken met het patent op GIF. In sommige landen zoals Australië geldt dat patent niet, of het hier in Nederland ook niet geldt weet ik niet. Maar je kan (je zal dan wel zelf GD moeten compilen) GD dus wel compilen met GIF-support:
http://www.rime.com.au/gd/

libpng, jpeg-6b enzo kun je gewoon apt-getten. Even configuren met shared libraries op max, en je kunt je PHP install standaard laten kijken in /usr/local voor GD libs.

zeroxcool.net - curity.eu

• ge-flopt
Zelf met source codes aan de gang loopt bij nooit echt lekker, dus daar ben ik een beetje huiverig voor :(
Waarom ik gif nodig heb: Ik heb een script op mijn server staan waarmee je plaatjes kunt aangeven en de software zet hem dan om naar ascii, alleen mijn GD slikt geen ascii.

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-04 16:47

Stoffel

Engineering the impossible

De voorgecompilde GD versie met GIF, PNG, JPEG en watniet allemaal ondersteuning voor debian is ook gewoon te downloaden, ik ga je alleen even geen link geven omdat ik niet weet hoe dat nu zit met die patenten, of het dus uberhaupt nog wel mag :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 12:25

deadinspace

The what goes where now?

ge-flopt schreef op 27 oktober 2003 @ 22:18:
Waarom ik gif nodig heb: Ik heb een script op mijn server staan waarmee je plaatjes kunt aangeven en de software zet hem dan om naar ascii, alleen mijn GD slikt geen ascii.
Ehm.. Ik snap de zin niet helemaal :)

In Woody zit iig libgd-gif1, gd met gif-support. Maar dat is wel versie 1.3-2, niet echt nieuw afaik.

Wat betreft zelf compilen... Als GIF-support in libgd in Debian uitgezet is dmv een compile-time optie, en dus niet uit de source code zelf verwijderd is, dan kun je gewoon met apt-get source de Debian source downen, en daar zelf een Debian package van maken. Als het wel uit de source code zelf verwijderd is, dan haalt deze optie weinig uit.

Je kunt ook nog zoeken naar third-party .debs van libgd1 met GIF-support enabled. apt-get.org is een aardige verzameling van third-party packages.

Maar de beste oplossing is nog altijd PNG gebruiken ;)

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:04

TGEN

Hmmmx_

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• ge-flopt
@Tgen... Ik ga hem proberen.
@deadinspace... ik bedoelde dat GD geen gif slikte.
@_-SToFFeL-_... als je msn hebt voeg me dan even toe geflopt666 at hotmail . com

[ Voor 11% gewijzigd door ge-flopt op 28-10-2003 09:27 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

_-SToFFeL-_ schreef op 27 October 2003 @ 22:25:
De voorgecompilde GD versie met GIF, PNG, JPEG en watniet allemaal ondersteuning voor debian is ook gewoon te downloaden, ik ga je alleen even geen link geven omdat ik niet weet hoe dat nu zit met die patenten, of het dus uberhaupt nog wel mag :)
Op dit moment geldt het patent op LZW, en dus op GIF's niet meer in Europa, dus ik heb er geen enkel probleem mee hoor :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• ge-flopt
Thanks moto-moi... Het zou mooi zijn als iemand me verder kan helpen.
Tgen. in die file zitten files die ik nog moet compileren, maar uit de doc's haal ik dat je eerst make moet draaien en damn make gddemo, maar verder staat er niets en make install werkt ook niet.

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:04

TGEN

Hmmmx_

Duh dat t source is, anders was t een BSD binary geweest en die eet jouw linux niet zomaar :P. Make, make gddemo, en de resulterende libs moet je vervolgens zelf plaatsen in de juiste lib directories, /usr/lib ofzo.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Verwijderd

Anders zorg er ff voor dat je NON-US sources hebt in je sources.list
Pagina: 1