[RH9] Named wil niet herstarten

Pagina: 1
Acties:

• Mephix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
ARGH, wanneer ik named wil herstarten, na het aanpassen van de configs, krijg ik het volgende:

code:
1
2
3
[root@host /]# service named restart
Stopping named:
named: already running[root@host /]#

Schijnbaar wordt dan dus named al gestart, voordat ie gestopt is. Dus doe ik in plaats van restart een stop. Ik krijg dan al snel mijn prompt weer terug, maar geen [ OK ] en named is ook niet gestopt.

Als ik met ps ax het pid van named opzoek en ik kill deze, dan stopt named. Helaas kan ik hem dan niet meer starten. Ik krijg dan een error rndc: connect failed: connection refused.

Iemand die me op weg kan helpen ?

• TumbleCow
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-04 09:46

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

Als je named wil restarten om een nieuwe config-file te laden kun je volstaan met het volgende commando:
kill -hup <pid>
Waarbij <pid> het pid van named is. het -hup signal verteld named dat hij moet restarten.

Btw: Ik zou aanraden eens naar djbdns te kijken. djbdns bestaat uit een aantal apparte programmatjes, zo heeft het onder andere een appart programmatje voor dns-caching en dns-publishing. Dat maakt het heel makkelijk als je alleen eenvoudige functionaliteit wilt, en bovendien is het pakket zeer veilig en snel.

[ Voor 4% gewijzigd door TumbleCow op 27-10-2003 20:41 ]

• Mephix
Thnx.. werkt perfect.

Toch raar dat het op die andere manier niet werkte. En ik heb me te pletter gezocht met google naar die meldingen die ik kreeg. Nergens werd die oplossing aangedragen.

:>

Verwijderd

Misschien wel makkelijk om te weten....

Je kan ook killall -HUP named doen, dan hoef je het PID-nummer niet op te zoeken :P

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 18:04

Whizzer

Flappie!

Om een nieuwe config van je bind uit te lezen, is het volgende commando al voldoende:

rndc reload config

En als je de zone domein.nl opnieuw wil laden doe je gewoon

rndc reload domein.nl

Werkt ook erg goed!

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• Mephix
Mja ik was even niet zo slim geweest.

Ik had in mijn options een listen-on op 10.10.1.1 gezet.. en in mijn resolv.conf had ik nameserver 127.0.0.1

Maargoed, het werkt allemaal weer, dus ik kan met een gerust hart gaan douchen en slapen.. thnx
Pagina: 1