Toon posts:

UTP kabel door kas, router niet te bereiken vanuit kas

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb het volgende:
- een UTP kabel van 120 meter vanuit een woonhuis door een kas naar de bedrijfsruimte in de kas
- in huis een E-tech router (er is slechts 1 type)
- in de kas een sitecom 100 mbit 8 poorts switch

De PC in de kas krijgt van de router geen IP uitgedeeld. Ook een laptop krijgt geen ip. Hiermee sluit ik uit dat het probleem aan de PC ligt. Ik heb met een kabeltester de kabel getest, deze is tip top in orde.

Wanneer ik de router in huis verbind met een HUB in de bedrijfsruimte, werkt het geheel nog steeds niet.

Wanneer ik de switch in huis zet, tussen de router en de HUB in de bedrijfsruimte werkt het geheel nog steeds niet.

Na de laptop in huis aan de router te hebben verbonden, krijgt deze direct een IP en verloopt alles soepel. Ik zit nu op deze laptop dit verhaal te tiepen...

Ik neem aan dat de router, hub en switch genoeg power hebben om deze afstand te halen, maar ze lijken het allemaal niet te halen. Het stomme is wel dat ik met de laatste optie alle benodigde lampjes op de switch en HUB heb branden.

Denken jullie nu ook niet dat de kabelverkoper de storingen van de kas (luchtmotoren, metaal en krachtstroom) heeft onderschat en dat dit gewoon niet gaat werken?

Weten jullie nog dingen die ik kan proberen om te zorgen dat dit gaat werken?

Hoe denken jullie over de mogelijkheden van Wireless, zal dit beter gaan werken?

Vriendelijk verzoek aan de mods om deze niet dicht te gooien, maar dan even te vermelden dat ik meer/andere/whatsoever posts moet bieden om deze open te houden. Merci!

Iedereen bedankt voor de medewerking.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:41
120 meter is over het maximum van 100 meter

Tijd van werken, tijd van rusten

Verwijderd

Topicstarter
Het maximum is meer dan 100 meter...

• SjaakTrekhaak
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-08 15:11
Nee het maxium van utp is 100 meter je zult er een repeater ofzo tussen moeten zetten. of een switch in het midden van de kas.

[ Voor 19% gewijzigd door SjaakTrekhaak op 27-10-2003 20:26 ]

[url=http://specs.tweak.to/[/url] / Specs 2 \ 24 uren in een dag, 24 bierflesjes in een krat........ Toeval?

Verwijderd

utp kabel mag maar 100 !!! meter lang zijn daarboven krijg je storingen.
kan je niet ergens een switch of hub kwijt onderweg ?
wat betreft de rest zou ik het zo snel niet weten.

Verwijderd

Topicstarter
excuses voor de botte post, het is idd 100 meter... :(

Gewoon een hub/switch onderweg zou dus moeten helpen?

• AlexAuto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 09:05

AlexAuto

Parttime Tweaker

Laatst nog een verbinding gemaakt met een kabel (switch naar switch) van 115 meter. (Door een duiker heen, door de lucht enzo)Werkte perfect!
Ligt er natuurlijk wel aan waaraan de kabel wordt blootgesteld in de kas...

Verwijderd

Misschien een domme opmerking, maar is het toevallig geen crosskabel?
edit:
Ik heb zelf eens een hele dag gezocht, toen ik tegen een verkeerde kabel aanliep

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2003 20:28 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:10
120 meter moet met n beetje redelijke kabel makkelijk gaan, tot 200 meter llukt bij full-duplex meestal wel. Ik heb al n keer ongeveer 300 meter gehaald.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07-2025
100Mbit heeft een spec van 100 meter, het zal allicht onder gunstige omstandigheden een afstand overbruggen die langer als 100m is.

Echter geef je al aan dat het in een kas is, vol met vertilatoren en andere motoren. Waarschijnlijk ligt de kabel ook nog eens in een kabelgoot met andere signaal en stroomkabels.

Het lijkt me dat het het probleem in de lengte van de kabel moet zoeken. Probeer eens een afgeschermde kabel (FTP of STP) of plaats een switch halverwege de kabel.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
100 mbit zou hij net moeten halen (isde standaart), denk alleen niet op 100mbit (full)...

probeer het eens op fixed 10 mbit half duplex?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 oktober 2003 @ 20:27:
Misschien een domme opmerking, maar is het toevallig geen crosskabel?
edit:
Ik heb zelf eens een hele dag gezocht, toen ik tegen een verkeerde kabel aanliep
qua kabels is alles prima in orde...

• Klippy
  • Laatst online: 00:21

Klippy

Still Game

De PC in de kas krijgt van de router geen IP uitgedeeld. Ook een laptop krijgt geen ip. Hiermee sluit ik uit dat het probleem aan de PC ligt.
Deze snap ik niet :?

Maar goed, het zal idd denk ik liggen aan de lengte van de kabel, met een goede kwalitiet kabel in een storingsvrije ruimte kan je het misschien wel halen, maar misschien maar op 10Mbit. Is het gewone UTP kabel of FTP oid?

De kabeltester jaagt denk ik meer stroom door de kabel dan de netwerkkaart en router waardoor de kabel goed lijkt.
Heb je nergens op de helft in de kas een stopcontact waar je een repeater, HUB oid aan kan hangen?

Wireless kan ,maar ligt er weer aan, misschien met een goede connectie, maar als er een muur ofzo tussen zit wordt dat ook moelijk denk ik, of je moet een richtantenne fzo gaan aanschaffen, maar daat staat genoeg over in het wireless topic :)

Ik zou proberen er eerst iets tussen te hangen, je hebt nu toch al werk genoeg gehad :P

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil eigenlijk zeker weten of hij het haalt met een extra hub/switch ertussen. Mocht hij het dan halen ok, mocht hij het niet halen... Dan wil ik het wireless gaan doen en proberen deze kabel terug te brengen. Dit gaat makkelijker als ik hem in 1 stuk heb...

Vandaar...

Verwijderd

Topicstarter
Door met een laptop te testen die zeker weten goed is, zorg ik dat het probleem niet bij de pc ligt. Hiermee kan ik me dus focussen op iets anders omdat ik zeker weet dat dit het niet is...
Maar goed, het zal idd denk ik liggen aan de lengte van de kabel, met een goede kwalitiet kabel in een storingsvrije ruimte kan je het misschien wel halen, maar misschien maar op 10Mbit. Is het gewone UTP kabel of FTP oid?
utp
De kabeltester jaagt denk ik meer stroom door de kabel dan de netwerkkaart en router waardoor de kabel goed lijkt.
Klopt, had ik al bedacht. Maar in ieder geval duidelijk dat de kabel ok is...
Heb je nergens op de helft in de kas een stopcontact waar je een repeater, HUB oid aan kan hangen?
vast wel
Wireless kan ,maar ligt er weer aan, misschien met een goede connectie, maar als er een muur ofzo tussen zit wordt dat ook moelijk denk ik, of je moet een richtantenne fzo gaan aanschaffen, maar daat staat genoeg over in het wireless topic :)

Ik zou proberen er eerst iets tussen te hangen, je hebt nu toch al werk genoeg gehad :P
ja, te veel :(

• Klippy

Klippy

Still Game

Verwijderd schreef op 27 October 2003 @ 20:33:
[...]

Door met een laptop te testen die zeker weten goed is, zorg ik dat het probleem niet bij de pc ligt. Hiermee kan ik me dus focussen op iets anders omdat ik zeker weet dat dit het niet is...
[..]
Ah duidelijk, ik las "Hiermee sluit ik uit dat het probleem niet aan de PC ligt." B) |:(

Probeer toch eens met repeater, kabel komt altijd nog wel van pas :P
Iig dat zou ik doen :)

Suc6.

Post ook ff de oplossing als het gelukt is ;)

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Wireless zal lastig worden in een kas. Kooi van Faraday?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Daylights
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 23:05

Daylights

Look @ the big brain on Brett!

Voor zover ik weet is het idd tot 100m. gegarandeerd een goeie verbinding, daarna zou tot 150m ook nog wel goed te doen moeten zijn maar hangt dan idd van de kwaliteit en de invloeden af waar het aan bloot staat.

Maar de lengte van 120m zou naar mijn mening niet moeten veroorzaken dat een PC gewoon geen IP adres krijgt! Hooguit dat de verbinding wat brak is met onderbrekingen.

Is het geen idee om IP adressen hard in te kloppen?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Icey schreef op 27 October 2003 @ 20:27:
100 mbit zou hij net moeten halen (isde standaart), denk alleen niet op 100mbit (full)...

probeer het eens op fixed 10 mbit half duplex?
Ik quote heel brutaal mijzelf, bovenstaande al geprobeerd? dat zag ik namelijk nergens staan :)

• jeroendevries
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 00:07
c70070540 schreef op 27 October 2003 @ 20:40:
Wireless zal lastig worden in een kas. Kooi van Faraday?
Jah die hooi zorgt er juist voor dat de signalen binnendeurs blijven. En signalen van buiten niet naar binnen komen.

Denk aan het pentagon daar hebben ze dat ook. Heel veel staal etc. om afluisteren te voorkomen.

Sex is like hacking. You get in, you get out, and you hope you didn't leave something behind that can be traced

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ok check je aderpaartjes eens (de meeste kabeltesteters kunnen dat nier zien)

paar 1 moet op pin 1&2
paar 2 moet op pin 3&6
paar 3 moet op pin 4&5
paar 4 moet op pin 7&8

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 27-10-2003 21:21 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Daylights schreef op 27 oktober 2003 @ 21:11:
Voor zover ik weet is het idd tot 100m. gegarandeerd een goeie verbinding, daarna zou tot 150m ook nog wel goed te doen moeten zijn maar hangt dan idd van de kwaliteit en de invloeden af waar het aan bloot staat.

Maar de lengte van 120m zou naar mijn mening niet moeten veroorzaken dat een PC gewoon geen IP adres krijgt! Hooguit dat de verbinding wat brak is met onderbrekingen.

Is het geen idee om IP adressen hard in te kloppen?
Done, werkt nie

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op 27 October 2003 @ 21:20:
ok check je aderpaartjes eens (de meeste kabeltesteters kunnen dat nier zien)

paar 1 moet op pin 1&2
paar 2 moet op pin 3&6
paar 3 moet op pin 4&5
paar 4 moet op pin 7&8
Hij moet straight zijn, aangezien hij van een routerport naar een switch upstream port gaat... Trouwens ook crossed geprobeerd in normale ports...

Maakt beide niet uit...

Verwijderd

Topicstarter
Icey schreef op 27 October 2003 @ 21:13:
[...]

Ik quote heel brutaal mijzelf, bovenstaande al geprobeerd? dat zag ik namelijk nergens staan :)
Beide geprobeerd, echter niet op 10 mbit... De switch is nl. 100 en de netwerk kaart ook... Wellicht kan ik het nog proberen met m'n hub...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

volgen mij begrijp je het niet helemaal ...

let er op dat bijv groen en wit/groen hier niet naast elkaar zitten op de aansluitingen (paar2)

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/nt_straight.gif

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 27-10-2003 21:34 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op 27 October 2003 @ 21:32:

let er op dat bijv groen en wit/groen hier niet naast elkaar zitten op de aansluitingen (paar2)

[afbeelding]
ohw, ok, i digg...

Dat zal ik even nakijken als ik er weer ben! Tnx

• Klippy

Klippy

Still Game

fish schreef op 27 October 2003 @ 21:32:

[afbeelding]
Dat is de officiele manier ja, zie ook dit plaatje, vind ik wat handiger omdat de kleurtjes echt op het draadje staan :P

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klippert/UTP.gif

Maar zolang je aan beide kanten hetzelfde doet zou het ook moeten werken normaal.
Maar wordt nu wel erg basic :P

Verwijderd

:+
Robin,
ik ken de specificaties van UTP niet zo, maar met dergelijke lengtes kabel denk ik dat je toch een zeer goede kwaliteit kabel moet gebruiken. Hierbij is de afscherming en de impedantie van belang. Het meten van de geleidbaarheid van de kabel, d.w.z. een zogenaamde doorgangsmeting met een Multimeter - piep of een gelijkspanning, welke volgens mij meestal gebruikt wordt in combinatie met een LEDje op een kabeltester geeft alleen een indicatie van eeuuhh.........de geleidbaarheid, dus! Dit zegt niets over de het goed doorgeven van een wisselspannings / geschakeld signaal op hoge frequentie, wat volgens mij een digitaal signaal is. Hierbij krijg je te maken met o.a. Impedantie, d.w.z. wisselspanningsweerstand en capaciteit van een kabel.

Het kan best zo zijn, dat deze in combinatie met elkaar o.a. een zgn. hoog-af filter vormen, waardoor na een bepaalde lengte kabel het signaal zo verzwakt en misvormd is, dat de andere zijde er geen hout meer van begrijpt. Deze misvorming wordt er niet beter op als er ook nog, door slecht afgeschermde kabel, allerlei stoorsignalen bijkomen.

Een repeater versterkt het signaal en ververst het, maar ik weet niet wat er met stoorsignalen gebeurd die de repeater binnenkomen. Als de repeater ook als signaalversterker functioneert, lijkt me dat de stoorsignalen ook meeversterkt worden. Ook hier geldt dan, dat je, ondanks de aanwezigheid van de repeater, een goede kwaliteit kabel moet gebruiken. Dit is sowieso een eerste voorwaarde voor goede signaaloverdracht.

Heb je wel de juiste gespecifieerde kabel gebruikt? Kun je die kabel wel voor dit soort signaal over die lengte gebruiken? Kan de uitgang van de switch of router die je gebruikt wel een dergelijk lengte kabel aan?

Nou ja, je bent hier nog geen steek mee verder, maar wellicht toch een klein steekje........

Verwijderd

Een repeater versterkt het signaal en ververst het, maar ik weet niet wat er met stoorsignalen gebeurd die de repeater binnenkomen. Als de repeater ook als signaalversterker functioneert, lijkt me dat de stoorsignalen ook meeversterkt worden.
Een repeater zal het signaal regenereren en dus niet de storingen meeversterken.
Een versterker zal het signaal versterken en dus de storingen ook meeversterken.

De meeste hubs zijn versterkers.

Een switch is een laag 2 apparaat en zal dus zowiezo altijd het signaal opnieuw op de lijn zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 October 2003 @ 01:52:
:+
Robin,
ik ken de specificaties van UTP niet zo, maar met dergelijke lengtes kabel denk ik dat je toch een zeer goede kwaliteit kabel moet gebruiken. Hierbij is de afscherming en de impedantie van belang. Het meten van de geleidbaarheid van de kabel, d.w.z. een zogenaamde doorgangsmeting met een Multimeter - piep of een gelijkspanning, welke volgens mij meestal gebruikt wordt in combinatie met een LEDje op een kabeltester geeft alleen een indicatie van eeuuhh.........de geleidbaarheid, dus! Dit zegt niets over de het goed doorgeven van een wisselspannings / geschakeld signaal op hoge frequentie, wat volgens mij een digitaal signaal is. Hierbij krijg je te maken met o.a. Impedantie, d.w.z. wisselspanningsweerstand en capaciteit van een kabel.
Klopt, maar dan weet ik in ieder geval dat de kabel niet gebroken is...
Het kan best zo zijn, dat deze in combinatie met elkaar o.a. een zgn. hoog-af filter vormen, waardoor na een bepaalde lengte kabel het signaal zo verzwakt en misvormd is, dat de andere zijde er geen hout meer van begrijpt. Deze misvorming wordt er niet beter op als er ook nog, door slecht afgeschermde kabel, allerlei stoorsignalen bijkomen.

Een repeater versterkt het signaal en ververst het, maar ik weet niet wat er met stoorsignalen gebeurd die de repeater binnenkomen. Als de repeater ook als signaalversterker functioneert, lijkt me dat de stoorsignalen ook meeversterkt worden. Ook hier geldt dan, dat je, ondanks de aanwezigheid van de repeater, een goede kwaliteit kabel moet gebruiken. Dit is sowieso een eerste voorwaarde voor goede signaaloverdracht.

Heb je wel de juiste gespecifieerde kabel gebruikt? Kun je die kabel wel voor dit soort signaal over die lengte gebruiken? Kan de uitgang van de switch of router die je gebruikt wel een dergelijk lengte kabel aan?
Ik heb een cat5 UTP kabel gebruikt. Ik ga het nogmaals proberen door een switch halverwege te plaatsen. Kijken of het verbeterd.
Nou ja, je bent hier nog geen steek mee verder, maar wellicht toch een klein steekje........
Ik ben in ieder geval blij met de input van iedereen. Ik ben geen netwerk-wonder maar vind dat ik het tot nu toe aardig aanpak. Als mij in de winkel verteld wordt dat dit geen probleem gaat worden, ga ik er even vanuit dat het werkt. Groot minpunt voor de verkoper :(

Verwijderd

Topicstarter
LiquidSilver schreef op 28 October 2003 @ 00:31:
[...]

Dat is de officiele manier ja, zie ook dit plaatje, vind ik wat handiger omdat de kleurtjes echt op het draadje staan :P

[afbeelding]

Maar zolang je aan beide kanten hetzelfde doet zou het ook moeten werken normaal.
Maar wordt nu wel erg basic :P
Moet je wel zorgen dat je aan beide kanten het stekkertje er op dezelfde manier op doet :)

Wel handig plaatje, tnx

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:55
Simpelweg de adertjes in dezelfde volgorde in een stekkertje doen is voor een URP-kabel dus niet voldoende. Voor 10 MBit gaat dit nog wel, maar 100 Mbit en hoger krijg je last van electrische velden die elkaar gaan beinvloeden. Zeker op een afstand van 120 meter maakt dit een heleboel uit. Uiteraard zegt je kabeltester dat het goed is, maar op 100 Mbit krijg je gewoon niets verzonden.

Houdt je dus ALTIJD aan de volgorde zoals in bovenstaande plaatjes. Ook als je maar 10Mbit aanlegt is het handig je er aan te houden (scheelt veel werk als je later wil upgraden naar 100Mbit).

Verwijderd

afhankelijk van hoe makkelijk je bij je kabel kan is het ook wel een ideetje om het ding op te rollen, naar de winkel te gaan, de verkoper te vragen waarom het niet werkt en direct nog voor hij z'n bek open trekt vragen om een shielded kabel *voor hetzelfde geld*

of, ga naar de ap heijn, haal drie rollen zilverfolie van 50 meter p/stuk en maak zelf een shielded kabel ;)
beetje sloppie maar goedkoper dan switch in het midden. wel zilverfolie contact laten maken met iets van metaal dat ergens de waterleiding of de grond raakt (aarding) anders krijg je meer ipv minder signaal echo. Hiermee heb ik zelf een stukje van 80 meter min of meer storingsvrij gekregen in een loods waar electrisch gelast wordt. je moet wle van gepiel houden (zilverfolie lijkt heel leuk bewerkbaar tot je er een kabel van 80 meter door muren en langs kabelgoten mee moet bekleden)

glhf

Verwijderd

Topicstarter
jurri@n schreef op 28 October 2003 @ 11:19:
Simpelweg de adertjes in dezelfde volgorde in een stekkertje doen is voor een URP-kabel dus niet voldoende. Voor 10 MBit gaat dit nog wel, maar 100 Mbit en hoger krijg je last van electrische velden die elkaar gaan beinvloeden. Zeker op een afstand van 120 meter maakt dit een heleboel uit. Uiteraard zegt je kabeltester dat het goed is, maar op 100 Mbit krijg je gewoon niets verzonden.

Houdt je dus ALTIJD aan de volgorde zoals in bovenstaande plaatjes. Ook als je maar 10Mbit aanlegt is het handig je er aan te houden (scheelt veel werk als je later wil upgraden naar 100Mbit).
YOU ARE THE WINNER!!!

Dit was het probleem, iedereen tnx voor de hulp en sorry voor mijn onkundigheid...

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 15:01

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Verwijderd schreef op 28 October 2003 @ 20:25:
[...]

YOU ARE THE WINNER!!!

Dit was het probleem, iedereen tnx voor de hulp en sorry voor mijn onkundigheid...
Ik zag de draad net pas, maar in mijn gedachten speelde het feit dat 120 gewoon moet lukken!

Want: UTP kan maximaal 300 meter afleggen! Dan pas krijg je een grote near-end-crosstalk over de kabel en hinderlijke storingen die je netwerkverkeer hinderen!
Het ligt natuurlijk wel altijd aan de omgevingsvariablen, dat dan weer wel!
Maar 300 meter is het maximum! Niet 100 meter! Er wordt van 100 meter gesproken omdat je dat totaal geen last hebt storingen en near-end-crosstalk. Toch kun je ook met 100mbit veel verder! Pas na 300 meter zie je verbinding wegebben, je zou nog veel verder kunnen gaan maar wel met lagere snelheden die andere netwerkkaarten gebruiken en andere protocollen met betere packet controles, andere framewaardes en daarook weer controles op...

TCP/IP gaat max 300 meter zelfs @ 100mbit...

Hoe weten we dit nu?
Nou simpel! Mijn bedrijfsleider heeft bij Belden Cable en Wireing gewerkt, en hij maakte regelmatig 300 meters UTP bekabeling, gecertificeerd en getest op alle soorten verbindingen met verschillende protocollen... Bovendien heb ik nu zelf ook al een paar keer met 200 meter UTP gewerkt, en totaal geen problemen ondervonden, dit was in een fabriekshal en de kabel liep dwars door een koelcel heen, dus de omstandigheden waren niet, laten we zeggen "gunstig". Toch had ik een goed 100mbit verbinding met de 9 pc's die aan de kabel hingen! Ook met meetsoftware vond ik geen problemen die buiten de normale marge vielen...

Dus dan...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Pagina: 1