[suse 8.2 pro] Swat wil niet starten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu samba aan de gang, maar ik krijg swat maar niet aan de gang.
Ik heb al gezocht en heb de volgende sites gevonden.

samba en swat?
http://www.bilbos-stekkie.com/samba/swat.html

Ze zeggen eigenlijk allebei hetzelfde, maar hij doet het nog steeds niet.

code:
1
2
3
4
5
6
linux:~ # ps aux|grep swat
root      1835  0.1  0.7  6096 1472 pts/0    T    19:50   0:00 swat
root      1839  0.0  0.2  3744  492 pts/0    S    19:52   0:00 grep swat

[1]+  Stopped                 swat
linux:~ #

En als ik swap gewoon start lijkt hij alsof hij het niet doet
code:
1
# /usr/sbin/swat

En dan 'hangt' ie. Ik moet dan op ctrl + c drukken om hem af te breken, want hij voert dan echt niets uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik realiseer me dat deze thread ietwat bejaard is. Maar ik zag deze thread wel terug in mijn access.log...... vandaar.

Swat draait niet als zelfstandige daemon maar wordt gestart door inetd of xinetd. Starten van swat op de commandline is dan ook niet erg zinvol.

Inetd of xinetd zijn in staat programma's te starten zodra er een verzoek op de poort van dat programma komt. Dit heeft als voordeel dat een bepaald programma (swat bv) niet de gehele tijd geladen hoeft te zijn.

Om dit voor elkaar te krijgen moeten er een 3-tal zaken geregeld zijn:

1 - toevoegen van de service port aan /etc/services
2 - aanpassen van de inetd of xinetd confguratie (/etc/inetd.conf of /etc/xinetd.conf)
3 - herstarten van inetd of xinetd

Dit wordt allemaal vrij duidelijk uitgelegd in de manpage van swat. In de pagina op bilbos-stekkie probeer ik het een en ander nog duidelijker te maken omdat ik in diverse forums merkte dat mensen moeite hadden met swat.

Nog ff over inetd en xinetd.....
De distro die ik gebruik is Slackware en die gebruikt tot en met versie 9.1 nog steeds inetd. Er is echter een nieuwere versie van dit programma in omloop namelijk xinetd. RedHat gebruikt deze, maar het zou best kunnen dat Suse deze ook gebruikt.
De configuratie van xinetd is net ff anders dan inetd. Zo gebruikt xinetd bv een directorie waar je per service een configuratie bestandje kunt plaatsen. Een voorbeeld van een dergelijk bestandje staat op mijn site.