Toon posts:

3com wireless gateway valt weg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem en zelf denk ik dat de gateway gewoon niet 100% functioneert maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Als ik eenmaal een verbinding heb gemaakt met het apparaat met behulp van het meegeleverde pcmcia kaartje (3com Officeconnect wireless 11g pccard) valt deze verbinding telkens voor 1 a 2 minuten weg. Daarna werkt de verbinding weer voor zo'n 5 minuten alvorens weer een periode weg te vallen.
in die periode is het niet mogelijk een verbinding te maken met het apparaat. Ook kan deze dan niet gepingt worden.

Ik ben begonnen met de instellingen in "problem solving" als aanwezig in de install guide na te lopen. Alle instellingen klopten. Hetzelfde geldt overingens voor het schrijven in de user guide.

Zo heb ik de gateway weer teruggezet naar de default factory settings en wederom een verbinding proberen te maken en te kijken hoe lang deze bleef bestaan. Het probleem deed zich weer meteen voor. Vervolgens heb ik mijn laptop via een kabel aan de gateway gehangen en ook dan is het probleem aanwezig. De verbinding is dan wel sneller up. Door te kijken of een vriend met zijn laptop en pcmcia kaartje wel een verbinding kon houden hebben we dit nogmaals getest maar ook met zijn systeem en zijn kaartje was het niet mogelijk om een stabiele verbinding te krijgen.

Om uit te sluiten dat het aan het pcmcia kaartje zou kunnen liggen, heb ik het volgende getest.
Als ik met dit kaartje een verbinding maak met een ander wireless netwerk zijn er geen problemen. Dit is uitgetest met een gewoon 3com accesspoint en eenzelfde gateway als ik in mijn bezit heb.

Ook heb ik om "storingen" te voorkomen de gateway vrij in de woonkamer gezet met mijn laptop ernaast. Helaas was ook dit niet de oorzaak van het probleem.

Als laatste heb ik de firmware van de gateway opnieuw geinstalleerd alswel de drivers voor het pcmcia kaartje. Beiden helaas zonder succes.

Hieronder volgt nog een gedetaileerd overzicht van de gateway:
OfficeConnect Wireless 11g Cable/DSL Gateway
3C number 3CRWE554G72
Software version V1.02.00
Boot loader version V1.00.00
Wireless version V0.7.0.0.b.0
Hardware version R01A

Weet iemand nog iets wat ik uit kan proberen of zal ik hem maar meteen bij 3com omruilen?
En hoe gaat dat dan. Moet ik hem opsturen en dan maar wachten op een vervangende .. en hoe lang duurt zoiets.
Ik heb hier eigenlijk geen zin in daar ik niet van plan was kabels door mijn huis te gaan trekken.

Verwijderd

Wat voor een draadloze apperatuur hebben jullie nog meer in de omgeving? Hebben de overburen ofzo geen AP ergens staan? De kans dat je hardware mol is, is natuurlijk wel aanwezig, maar zo makkelijk moet dat niet gaan. Mijn gut feeling zegt dat er ergens 2GHz apperatuur loopt te storen. :)

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Probeer eens een ander kaneel
Zet de powersave voor pcmcia kaarten uit op je laptop.

En kijk of er nieuwe drivers / firmware versies zijn. Voor zowel laptop als accespoint

Gebeurt het ook als je je laptop naast je ap zet ? Is het dus bereik of reboot je ap continue ?

Ga eens pingen vanaf je netwerk naar je ap (neem aan dat je ook een vaste pc heb)

ping 10.0.0.150 -t (zowel naar je ap als je laptop)

Valt hij weg naar je ap dan reboot je ap blijkbaar wel eens doet ie het alleen naar je laptop dan ligt het of aan je laptop of aan je wireless link.

Weet niet of er ook een scan toolje bij zit zodat je kan zien welk kanaal je het best kan gebruiken. Bij mij is dat kanaal 11 maar dat kan voor andere omgeving weer anders zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Al mijn buren hebben kabel, achterburen ook. Dat was 1 van de redenen om adsl te kiezen. Al weet ik natuurlijk niet met zekerheid of niet iemand apparatuur heeft staan.

Ik heb al verschillende kanalen gebruikt maar dat maakt niets uit. Powersave is niet mogelijk voor de kaart daar de 3com driver niet whql is,
De nieuwste drivers en firmware zijn al geisntalleerd zowel voor gateway als voor pccard.
Zelfs als ze naast elkaar staan in het midden van de woonkamer heb ik dit probleem. En het is niet zo dat de gateway reboot (staat ook niks van in de logging maar de pccard verliest de verbinding.

Ik heb alleen een laptop draadloos aangesloten. Maar ook als ik blijf pingen is hij plotseling de verbinding kwijt. En kan hij voor een minuutje of wat niet bereikt worden.

Ik heb helaas niet zo'n scan tooltje maar dat is vast wel te vinden op inet. Maar zoals ik al zei, ik heb al verschillende kanalen geprobeerd en het probleem blijft,
Helaas.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2003 20:17 ]

• Rixard
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-08 21:49
Sorry voor de schop, maar ik heb precies hetzelfde probleem, zelfde apparatuur, zelfde al geprobeerd.
Het enige verschil met de topic starter is dat ik WEL een goede wired verbinding naar de APN heb, deze valt dus niet weg, maar dus alleen bij de wireless verbinding.

Mijn bevindingen:
De WiFi verbinding valt na PRECIES 5 minuten uit (als ik een winamp stream start, dan houd die na precies 5 minuten op).
De verbinding blijft wel gewoon aan, maar het is niet mogelijk om het APN te
pingen vanaf een WiFi verbinding.

Ik heb geen vreemde standby modus op mijn laptop, alles staat op "Always On"

Hopelijk weet iemand een oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had hier eigenlijk al lange tijd mijn oplossing moeten posten 8)7 dus bij deze ...

Eigenlijk (achteraf) was het probleem vrij simpel verholpen.

Ik heb in de gateway configuratie het volgende ingesteld wat mijn probleem oploste.

Ga naar de configuratie van je gateway (via de browser), dan naar de wireless settings.
Bij Channel selection kies je als channel "clear channel select". vervolgens reboot je de gateway.
Hij kiest dan zelf het beste kanaal. Met de 3com applicatie kun je zien welk kanaal de gateway gekozen heeft.
Blijkbaar had ik nogal last van meer mensen met wireless in de buurt. Nu heb ik dit probleem vrijwel nooit meer.

Overigens is er ook weer nieuwere firmware, bij problemen kan eerst upgraden (meestal) geen kwaad.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2004 17:30 ]

Verwijderd

hallo roel,

ik had je toen nog gemaild over dit probleem.

Even het volgende;
ik ben er achter gekomen dat het bij mij aan de encryptie ligt.
Als alle encryptie uitschakel verdwijnt het probleem vanzelf !

Maargoed nu moet ik nog een oplossing vinden om alles te beveiligen , want je wilt toch niet dat andere mensen op je netwerkje /router kunnen komen. |:(

Je kan ergens bij de instellingen van je router ook bepaalde mac-adressen toegang geven.
Dit houdt in dat alleen bepaalde Mac-adressen (door jou aangegeven) toegang kunnen krijgen tot de router.

Ik zal hier wel een nieuw topic over maken...

Groet
Joost Dales

Verwijderd

Topicstarter
klopt, maar encryptie uitschakelen is niet echt een oplossing te noemen.
Overigens is het sowieso verstandig om alleen maar die mac-adressen toe te laten van jezelf (of kennissen), dan kan iig niemand connecten met je gateway.

Maar dat lost het probleem van de encryptie helaas nog niet op.

Succes iig !!
Pagina: 1