Toon posts:

probleem 1e keer opstarten P4p800Deluxe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist een nieuwe pc in elkaar gezet. Als ik de pc opstart en naar de bios ga, wordt alles netjes weergeven. Tot zover loopt het dus lekker.
Onder het menuutje "boot" staat oa de opstartvolgorde (ingesteld op 1)CD 2)Flop 3) HD). In de kolom naast deze selectie staat het volgende vermeldt:

"A device enclose in parenthesis has been disabled in the correspending type menu"

Iets is er dus niet goed. Dat blijkt wel ook nadat ik de bios opsla en afsluit en vervolgens de pc opnieuw opstart. Bij het opstarten wordt namelijk weergeven dat er geen primary IDE (master en slave) en secondary IDE (master en slave) aanwezig zijn. Bios geeft echter aan dat op de primary idd niks is aangesloten (heb namelijk 2 S-ATA HD`s).
Secondary master = DVD-ROM slave =Brander.
Thirth = S-ATA HD 80GB.
Fourth: S-ATA HD 80GB

Systeem:
2.8Ghz Intel
P4p 800 Deluxe
1024 DDR3200
9800Pro
2x HD 80GB S-ATA

Weet iemand wat het probleem kan zijn en hoe ik dit moet oplossen?

Alvast bedankt

Verwijderd

moet je niet eerst drivers voor S-ATA installeren?

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zou je die moeten installeren als je je floppydrive en je cd-rom speler niet kan gebruiken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 October 2003 @ 20:43:
Hoe zou je die moeten installeren als je je floppydrive en je cd-rom speler niet kan gebruiken?
ja daar zeg je wat :+

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 October 2003 @ 18:47:
"A device enclose in parenthesis has been disabled in the correspending type menu"
Iets is er dus niet goed.
Nee, dat staat er altijd. Ook als er geen problemen zijn.
Bij het opstarten wordt namelijk weergeven dat er geen primary IDE (master en slave) en secondary IDE (master en slave) aanwezig zijn. Bios geeft echter aan dat op de primary idd niks is aangesloten (heb namelijk 2 S-ATA HD`s).
Secondary master = DVD-ROM slave =Brander.
Thirth = S-ATA HD 80GB.
Fourth: S-ATA HD 80GB
Hij geeft idd aan dat er niets op primary zit. Dat klopt.
Dus als ik het goed begrijp is je enige probleem, dat je DVD en CD-RW niet gevonden worden.

Klopt het dat dit je probleem is?

Je bent ERG onduidelijk en ook niet helemaal compleet. Info aub.

{signature}

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-07 00:36

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Kun je IDE 1&2 niet gewoon disabelen :?

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

Verwijderd

Topicstarter
Hoop dat dit eea verduidelijkt:

Aangesloten op:
- IDE1: niks
- IDE2: DVD-ROM & CD-brander (mbv IDE-kabel, welke is meegeleverd bij moederbord)
- S-ATA1: S-ATA HD 80GB IBM (power: SATA power-cable / aangesloten op ICH5R-controller)
- S-ATA2: S-ATA HD 80GB IBM (zelfde wijze als S-ATA1)

Bios geeft in het hoofdmenu aan dat:
- niks is aangesloten op IDE 1 (dit is correct!)
- DVD-ROM is aangesloten als master op IDE2 (dit is correct!)
- CD-brander is aangesloten als slave op IDE2 (dit is correct!)
- HD S-ATA 1 is aangesloten als third IDE Master
- HD S-ATA 2 is aangesloten als fourth IDE Master

Om de computer op te kunnen starten heb ik het volgende ingesteld als boot-sequence:

1 - DVD-Rom
2 - HD
3 - Floppy

Aangezien in de handleiding de tekst ("A device enclose in parenthesis has been disabled in the correspending type menu") niet staat vermeld bij het instellen van de boot-sequence, denk ik (als beginnende zelfbouwer) dat iets fout zou kunnen zijn.

Ik sla de gewijzigde bios op en start opnieuw op. De computer geeft vervolgens het volgende aan:

detecting primary IDE-master ....none
detecting primary IDE-slave ....none
detecting secondary IDE-master ...none
etc.

Concluderend, de bios vermeldt dat er wel apparaten zijn aangesloten en tijdens het opstarten vermeldt de pc dat er niks is aangesloten.

Vervolgens wordt ik verzocht om een medium in de drive (welke is mij een raadsel) te stoppen en op een knop te drukken. Als ik de winXP cd in de DVD-ROM of Cd-brander stop blijft de melding terugkomen.

Ik kan niet ontkennen dat voutloos gelijk heeft dat het probleem ook kan zijn dat de DVD en CD-RW niet gevonden worden. Ook in dat geval vraag ik mij af wat ik er aan kan doen.
Maar mij lijkt het toch ook een probleem dat de HD niet worden gedetecteerd tijdens het opstarten (third en fourth IDE worden tenslotte ook niet gedecteerd).

Ik heb al gekeken of wisselen van IDE2 naar IDE1 enig effect teweeg zou brengen. maar dat is niet het geval.

Alles wordt voorzien van stroom, dus dat lijkt mij niet het probleem. Het feit dat alles in de bios wordt weergegeven op de juiste plek, betekent volgens mij dat alles correct is aangesloten. De jumpers op de DVD-ROM (master) en Cd-brander (slave) staan goed.

Alvast bedankt voor eventuele reacties

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Volgens mij moet je in het BIOS iets instellen om die S-ATA om te zetten naar de primaire IDE. Weet alleen ff niet meer de naam hoe ze dat noemen...

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 16:10
Zat net in het pdf file van het manual van je mobo te kijken.

In sectie 4.3.5 staat iets over s-ata aansluiten in combo met het bios.Misschien dat je daar meer aan hebt, zelf heb ik nog geen s-ata schijven dus ervaring heb ik er ook niet mee helaas.Succes i.i.g :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Pagina: 1