Creative Sounblaster Extigy + Zang

Pagina: 1
Acties:

• MrDirk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07-2023
Nadat mijn post over mijn Mic-ingang van mijn Asus2500H laptop een flop is geworden en niemand mij kon vertellen waarom die ingang zo slecht werkt ben ik op zoek gegaan naar een alternatieve oplossing: De Creative Sounblaster Extigy

Ik heb heel veel informatie over dit apparaat opgezocht op tweakers zelf, toms hardware page en via google. Alleen ik heb geen goede informatie kunnen vinden over hoe het apparaat presteerd als je de Mic-ingang geberuikt en hiermee probeert op te nemen (met bijv Simple Mp3 Recorder). Wel weet ik dat het geluid gecomprimeerd- en dus slechter wordt, maar hoeveel slechter?

Aan de hand van een redelijk goede Sennheiser microfoon en een Extigy wil ik (in mp3 formaat) een zelf geschreven nummer opnemen. Maar aan welke kwaliteit moet ik dan denken?

Ik vind wel een heleboel over 24-bits en 96 kHz maar dit zegt met niks!? Kan iemand het een beetje omschrijven of uitdrukken in bitrate?

"We do not first see, then define, we define first and then see" (Lippmann)

Verwijderd

Ik ken de spec's van die interface niet. 24 bits 96kHz betekent hier waarschijnlijk simpelweg dat de ADC/DAC's volgens die standaard werken (en legt daarmee de theoretisch maximaal haalbare dynamiek en frq-bereik vast)
Zwak punt is over het algemeen de microfoonvoorversterker van die dingen. Een losse preamp met goede STN en CMRR cijvers en eventueel fantoom lijkt me bij de meeste consumer geluidskaarten verplicht als je iets meer wilt dan alleen spraak. :)

[edit]
Dat is immers ook waar die mike-input's voor gemaakt zijn.. De kwaliteit is dan echt van ondergeschikt belang.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2003 21:09 ]

• MrDirk
Een losse preamp met goede STN en CMRR cijvers
Heb je deze ook in externe uitvoeringen? En heb je hier een voorbeeld van?
Ik wilde namelijk een laptop gebruiken en daar kan geen pci kaart in. (eventueel natuurlijk wel een PCMIA kaart)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik zou dan wel wachten op de Extigy II: goedkoper en beter (lees: uitgebreider).

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• MrDirk
Daar heb ik nog helemaal niks over gelezen of gehoord 'Extigy II'.
Maargoed... voor mijn doeleinden kan ik dus beter wat anders gebruiken ... Alleen de vraag .. wat? :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22

Exirion

Gadgetfetisjist

MrDirk schreef op 28 oktober 2003 @ 12:00:
Daar heb ik nog helemaal niks over gelezen of gehoord 'Extigy II'.
OK, Audigy 2 NX moet het zijn ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Een enkele losse en compacte preamp kan ik eigenlijk niet vinden, meeste zijn gewoon 19"..

Misschien is het wel het voordeligste om gewoon een compact mixertje te kopen met sym ingangen. Of een portable recorder die daar in voorziet.

In PCI-uitvoering zijn idd wel betaalbare kaarten te krijgen (kijk eens bij www.feedback.nl oid) met goede microfooningangen, alhoewel een PC geen ideale omgeving is voor analoge elektronica kwa storing.. Ik zou er persoonlijk ook niet te veel van verwachten, een externe oplossing (niet de kaart maar in ieder geval wel de preamp) zal gemakkelijk beter werken.

Er is op zich nogal wat te koop op het gebied van semi- professionele geluidskaarten, zowel in- (wieweet ook wel als PCMCI) als extern. Ik zou gewoon even verder kijken, en dan niet bij de PC-shop maar bij muziekwinkels e.d. :)

[edit]

Ik kom toch net nog tegen wat ik bedoelde, in een nederlandse webshop:

http://www.licht-geluid.nl/winkel/Artikel.asp?id=HLD1514
B) ;)

Vanuit dat kastje kun je dan dus probleemloos naar de line-in van een willekeurige geluidskaart. Volgens mij de oplossing.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2003 22:52 ]

Pagina: 1