Home subwoofer in de auto ?

Pagina: 1
Acties:
  • 374 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 11:09

Neus

www.zenaconsult.com

Topicstarter
Ik heb al een tijdje een Grundig aktieve subwoofer thuis staan, eentje die op 220v werkt met fase-schakelaar en natuurlijk de aansluiting vanaf mijn stereo.

Aangezien mijn onderburen er niet zo blij mee zijn, gebruik ik hem al een tijd niet meer. Nu wil ik hem graag in de auto aansluiten: is dat een kwestie van de interne transformator er tussenuit halen (zodat ie op mijn auto-accu kan) en op de sub-aansluiting van mijn radio plaatsen ?

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
je zal toch van 12v naar +30 3n -30 volt moeten gaan want de versterkers hebben dat soort voeding nodig. ik denk dat het goedkoper is om een autoversterker in de sub in te bouwen

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

loves wheat smoothies

Bware81 schreef op 27 October 2003 @ 17:52:
je zal toch van 12v naar +30 3n -30 volt moeten gaan want de versterkers hebben dat soort voeding nodig. ik denk dat het goedkoper is om een autoversterker in de sub in te bouwen
Ikzelf heb een paar jaar een 12v= naar 220v~ omvormer in de auto gehad. Werkte prima,

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:06
2 problemen:

1. Voedingsspanning. Je kan een 12->230 omvormer nemen, maar aangezien de transformator in je sub sterk inductief is, zal je een omvormer moeten nemen uit een vermogensklasse die veel hoger is dan wat je sub eigenlijk verbruikt. Lees: dure omvormer (+/- 150 EUR). Betere oplossing is om met een schakelende omvormer te werken, die 12V direct omzet in +/- 35V. Velleman had vroeger zo'n kit, de K3508, maar ik vind'm niet meer op de website...

2. Sound. Een home-subwoofer is gemaakt om een zo vlak mogelijke frequentieweergave te hebben in een grote ruimte. Als je zo'n subwoofer in een auto gaat plaatsen, gaan de frequenties onder de 70Hz enorm geboost worden, waardoor je een sjonnie-boem-boem-sound krijgt ;) Als je dat graag hebt, prima natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om de conussen weerstand te geven de voortdurende trinllingen van de straatstenen zijn auto speakers zijn overwegend zeer stug en hebben aldus een laag rendement.

Ik verwacht dan ook dat de speakerconus van een homeset ook flink gaat wapperen. & idd groot boem gehalte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar dan vraag ik me eigenlijk af hoe dat andersom zit. Als je auto subwoofer gebruikt voor bijvoorbeeld je HT systeem thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Verwijderd schreef op 28 October 2003 @ 18:23:
Maar dan vraag ik me eigenlijk af hoe dat andersom zit. Als je auto subwoofer gebruikt voor bijvoorbeeld je HT systeem thuis?
lijkt me beroerd klinken.. hifi is t niet.. iig :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Verwijderd schreef op 27 oktober 2003 @ 20:54:
Om de conussen weerstand te geven de voortdurende trinllingen van de straatstenen zijn auto speakers zijn overwegend zeer stug en hebben aldus een laag rendement.

Ik verwacht dan ook dat de speakerconus van een homeset ook flink gaat wapperen. & idd groot boem gehalte.
Dat is natuurlijk klinkklare onzin want PA spul is strak opgehangen en dat heeft rendementen tot zo'n 100dB bij direct stralend gebruik. Autospeakers hebben een laag rendement omdat ze geoptimaliseerd zijn op X-max, waardoor ze in combinatie met de cabin gain hoge SPL's kunnen halen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

even een klein kickje :)
Ik was zelf van plan om gewoon een creative set in de auto te bouwen, maar zo'n subwoofer zal wel niet al te veel kracht hebben lijkt me.. stel dat dat ding zo'n 15v heeft zou je die dan gewoon aan een 12v kunnen hangen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 11:09

Neus

www.zenaconsult.com

Topicstarter
Das inderdaad interessant. Maakt die 3v verschil uit ? Ik kan helaas niets vinden op de site van Grundig over het type subwoofer dus ik zal hem moeten slopen om te zien of ie inderdaad 30v slikt.

In ieder geval bedankt voor de reacties!

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangsterjoey
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11-2021
Xof schreef op 03 november 2003 @ 23:01:
even een klein kickje :)
Ik was zelf van plan om gewoon een creative set in de auto te bouwen, maar zo'n subwoofer zal wel niet al te veel kracht hebben lijkt me.. stel dat dat ding zo'n 15v heeft zou je die dan gewoon aan een 12v kunnen hangen? :)
Sorry voor t kickje, maar heb je het nog geprobeerd?

|| Specs ||
We don't see the things as they are, but as we see them!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja, ik trap ook nog ff, want ik wil dit dus ook gaan doen, maar dan met een labtec set (2.1 Pulse 3xx) want die hebben zo'n super subwoofer.

Grappig detail is dat ik de auto nog niet heb, en eigenlijk heb ik pas net de 2e rijles gehad :D Maar uitzicht op een auto heb ik al, dus ik wil het vast uitzoeken.

Mijn eerste idee was dus om een 12V->230V te kopen en die te gebruiken. Maar wat ik eerder las, is het idd slim om eerst de interne voeding eens te checken, straks gebruikt ie maar 12 volt, dan kan de trafo (en de omvormer dus) alvast overgeslagen worden :) Scheelt geld en gedoe.

Overigens wil ik wel een normale auto-radio gebruiken voor de audio.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

gangsterjoey schreef op 14 mei 2004 @ 02:22:
[...]

Sorry voor t kickje, maar heb je het nog geprobeerd?
Nee ik heb er toch maar vanaf gezien, de kans is nml nog vrij groot dat je je subwoofer gaat opblazen daardoor. Ik ben maar voor de gewone normale auto installatie gegaan :)

[ Voor 33% gewijzigd door Xof op 09-08-2004 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ah kijk, das duidelijke taal. Leuk dat je het topic zag, trouwens :)

Maar is dat opblazen te voorkomen, of is dat vreselijk ingewikkeld of duur?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Het is zeker wel te voorkomen, maar over hoe en wat weet ik allemaal niet meer.. dat heb ik allemaal eind vorig jaar zitten uitzoeken en ben het grootste gedeelte allemaal alweer vergeten :)
Een pc is nml ook gewoon in een auto te bouwen, als je dat soort topics gaat lezen kom je al een heel eind qua stroom :)

Maar ik vond het iig teveel gedoe om het in te bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

offtopic:
Wat is het toch geweldig om je eerst aan een post te ergeren om daarna erachter te komen dat je er een jaar eerder al op gereageerd hebt :P

Waarom niet gewoon écht car spul gebruiken, die pc boxjes lijken heel wat maar meestal stelt het niet bijster veel voor hoor.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@Xof
oh :) Nou ik ga kijken of ik een kant-en-klare omvormer kan krijgen :)
Veel topics over vervormers zijn relatief oud. Ik ga maar es shoppen om te zien wat de markt hedendaags te bieden heeft.

@m.m
lol @ je off-topic :D
Maar het voordeel van goede 2.1 setjes is dat de subwoofer al goed geluid geeft voor een relatief lage prijs. Ik heb zelf een Labtec Pulse (nogwat, ben het nummer kwijt) set en die sub is zo stevig! Als je dat in echt car-spul wilt hebben, ben je een vermogen kwijt! Dat vind ik gewoon onzin en zonde van me geld. Het gaat mij niet om het patsen met me sound, maar gewoon voor mezelf lekkere bass hebben. Dus als dat met omvormer aan te sluiten is, is dat super, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Room42 schreef op dinsdag 10 augustus 2004 @ 01:03:
@Xof
oh :) Nou ik ga kijken of ik een kant-en-klare omvormer kan krijgen :)
Veel topics over vervormers zijn relatief oud. Ik ga maar es shoppen om te zien wat de markt hedendaags te bieden heeft.

@m.m
lol @ je off-topic :D
Maar het voordeel van goede 2.1 setjes is dat de subwoofer al goed geluid geeft voor een relatief lage prijs. Ik heb zelf een Labtec Pulse (nogwat, ben het nummer kwijt) set en die sub is zo stevig! Als je dat in echt car-spul wilt hebben, ben je een vermogen kwijt! Dat vind ik gewoon onzin en zonde van me geld. Het gaat mij niet om het patsen met me sound, maar gewoon voor mezelf lekkere bass hebben. Dus als dat met omvormer aan te sluiten is, is dat super, toch?
zou heel mooi zijn maar de vraag is nog steeds of het wel mooi klinkt aangezien die setjes zijn gemaakt voor thuisgebruik en niet in de auto die weer hele andere klanken kan veroorzaken
ik heb laatst 2 vloerstaanders die ik al niet meer gebruikte in de auto gelegd en ik vind ze echt super klinken maar weet niet hoe dit met 2.1 zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 10:14

WeirdEye

Eindbaas

uhh dit topic is uit 2004 wel een heel oud topic geschopt... :D
Pagina: 1