Toon posts:

[debian] dpkg wil geen package upgraden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer een extra package te installeren (fetchmail om exact te zijn) en ik kom enkele depency problems tegen. Op zich geen probleem. Er moet ook een iets recentere debconf op. Nu klaagt die recentere debconf weer over een oude Perl-base. En daar zit het probleem.

Een recentere perl-base wil er niet op.

xenogate:# dpkg -i perl-base_5.6.1-8.3_i386.deb
dpkg: considering removing perl-5.005-base in favour of perl-base ...
dpkg: no, cannot remove perl-5.005-base (--auto-deconfigure will help):
perl-5.005 depends on perl-5.005-base (= 5.005.03-7.1)
perl-5.005-base is to be removed.
dpkg: regarding perl-base_5.6.1-8.3_i386.deb containing perl-base:
perl-base conflicts with perl-5.005-base (<< 6)
perl-5.005-base (version 5.005.03-7.1) is installed.
dpkg: error processing perl-base_5.6.1-8.3_i386.deb (--install):
conflicting packages - not installing perl-base
Errors were encountered while processing:
perl-base_5.6.1-8.3_i386.deb

En manueel die oude perl-base removen wil ook niet.

xenogate:# dpkg -r perl-base
dpkg: error processing perl-base (--remove):
This is an essential package - it should not be removed.
perl-base

Dat dit een essential package is voor veel zaken kon ik zelf ook wel verzinnen :) Maar hoe krijg ik dit nu geupgrade ?

Want zonder geupgrade perl geen andere debconf en dus ook geen recente fetchmail om mee te knutselen 8)

Mogelijk zie ik een heel triviale handeling over het hoofd maar ik ben al een tijdje aan het rondzoeken, maar mis een oplossing...

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Waarom gebruik je niet gewoon apt om perl-base te upgraden, en waarom niet voor fetchmail?

Heb je al dpkg --auto-deconfigure perl-base geprobeerd, zoals gesuggereerd?

Als je zeker weet dat je van de huidige perl-base afwilt dan zal dpkg --purge --force-all je waarschijnlijk wel helpen. Maar zoals --force-all al zegt, wees hier voorzichtig mee.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Topicstarter
sebas schreef op 27 October 2003 @ 17:44:
Waarom gebruik je niet gewoon apt om perl-base te upgraden, en waarom niet voor fetchmail?

Heb je al dpkg --auto-deconfigure perl-base geprobeerd, zoals gesuggereerd?

Als je zeker weet dat je van de huidige perl-base afwilt dan zal dpkg --purge --force-all je waarschijnlijk wel helpen. Maar zoals --force-all al zegt, wees hier voorzichtig mee.
--auto-deconfigure heb ik zeker getest, en helpt niet.

xenogate:# dpkg -i --auto-deconfigure perl-base_5.6.1-8.3_i386.deb
dpkg: considering removing perl-5.005-base in favour of perl-base ...
dpkg: yes, will remove perl-5.005-base in favour of perl-base.
dpkg: regarding perl-base_5.6.1-8.3_i386.deb containing perl-base:
perl-base conflicts with data-dumper
perl-5.005 provides data-dumper and is installed.
dpkg: error processing perl-base_5.6.1-8.3_i386.deb (--install):
conflicting packages - not installing perl-base
perl-base_5.6.1-8.3_i386.deb

Purgen ben ik voorzichtig mee, zeker met een force-all. Als dit de enigste manier is om het probleem op te lossen, dan zal het wel moeten. Maar ik ben niet van zin dit zomaar even te testen met misschien alle gevolgen van dien...

Dit Debian bakje is ook mijn internet routertje... snap je >:)

En nee, ik gebruik niet graag apt... vraag me niet waarom... ik doe alles liever zelf. Klinkt misschien dom, maar het is zo... Ik los men depencies altijd gewoon zelf op, en tot hiertoe ging dat altijd goed. Alleen deze keer loop ik echt vast.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 12:25

deadinspace

The what goes where now?

Die nieuwe perl-base wil je oude perl-base vervangen, maar je perl depend nog op je oude perl-base. Kun je je perl niet mee-upgraden naar dezelfde versie als je nieuwe perl-base?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik wist welke Perl pakketen in dan exact mee moet upgraden dan kan/wil ik dat zeker doen :)

Verder lijkt het me een beetje het kip en het ei probleem. Het ene hangt aan het anderen en ik kan het ene niet upgraden omdat iets anders afhangt van de oude versie.

Hoe doorbreek ik die cirkel dan ?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2003 18:25 ]

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:04

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op 27 oktober 2003 @ 18:24:
Als ik wist welke Perl pakketen in dan exact mee moet upgraden dan kan/wil ik dat zeker doen :)

Verder lijkt het me een beetje het kip en het ei probleem. Het ene hangt aan het anderen en ik kan het ene niet upgraden omdat iets anders afhangt van de oude versie.

Hoe doorbreek ik die cirkel dan ?
Heb je soms stiekum stable met unstable gemixt? Dit leverde bij een vriend van mij ook enge dependency problemen op. Over het algemeen is dat een slecht idee. Welke packages hangen er allemaal van je perl-base af? Wat je kan overwegen is met apt-get remove de packages die erop dependen te removen, dan die perl-base vervangen en dan de boel weer installeren.

Ik snap dat dit wat bewerkelijk is, maar dit hielp voor mij bij een backport van gnome2.2 die niet wilde installeren vanwege dependency conflicts.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Topicstarter
Er is normaal niets gemixed van stable/unstable, ik installer normaal alleen stable packages.

En de packages die nu voor problemen zorgen kan ik niet zondermeer zelf uninstallen, want er zijn dan weer andere dingen die daar van afhangen... Squid hangt bijvoorbeeld weer af van debconf, etc...

Ik moet zeggen dat het de eerste keer is dat ik echt zo een rot probleem tegenkom met depencies. Tot nu ging het altijd vanzelf, welliswaar met nu en dan iets extra te moeten upgraden, mar het kwam in orde.

Alleen doet nu dat Perl package wre lastig... :(

• sphere

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op 27 October 2003 @ 18:42:
Er is normaal niets gemixed van stable/unstable, ik installer normaal alleen stable packages.

En de packages die nu voor problemen zorgen kan ik niet zondermeer zelf uninstallen, want er zijn dan weer andere dingen die daar van afhangen... Squid hangt bijvoorbeeld weer af van debconf, etc...

Ik moet zeggen dat het de eerste keer is dat ik echt zo een rot probleem tegenkom met depencies. Tot nu ging het altijd vanzelf, welliswaar met nu en dan iets extra te moeten upgraden, mar het kwam in orde.

Alleen doet nu dat Perl package wre lastig... :(
Beetje gek. Misschien tijd voor een bugreport dan? Heb je al geprobeerd om alles dat erop depend weg te mieteren?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Topicstarter
sphere2 schreef op 27 October 2003 @ 19:08:
[...]

Beetje gek. Misschien tijd voor een bugreport dan? Heb je al geprobeerd om alles dat erop depend weg te mieteren?
Als ik dat allemaal laat removen dan is er 40mb aan packages weg en ben ik half mijn servertje kwijt denk ik... Dus daar begin ik niet aan...

Ik heb nog nooit echt probs gehad met die dingen... maar dit begint me tegen te steken...

• sphere

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op 27 October 2003 @ 19:25:
[...]

Als ik dat allemaal laat removen dan is er 40mb aan packages weg en ben ik half mijn servertje kwijt denk ik... Dus daar begin ik niet aan...

Ik heb nog nooit echt probs gehad met die dingen... maar dit begint me tegen te steken...
Hrm, valt wel mee hoor, vooral als je nooit apt-cache clean oid doet. Ik weet natuurlijk niet wat voor verbinding je hebt, maar zo lang duurt het met de gemiddelde breedband verbinding nou ook weer niet om 40MB binnen te sleuren. MAar goed, als dit geen optie is, dan weet ik niet hoe je het op een andere manier "netjes" op zou kunnen lossen.

Verwijderd

Topicstarter
sphere2 schreef op 27 October 2003 @ 19:32:
[...]

Hrm, valt wel mee hoor, vooral als je nooit apt-cache clean oid doet. Ik weet natuurlijk niet wat voor verbinding je hebt, maar zo lang duurt het met de gemiddelde breedband verbinding nou ook weer niet om 40MB binnen te sleuren. MAar goed, als dit geen optie is, dan weet ik niet hoe je het op een andere manier "netjes" op zou kunnen lossen.
Het is gewoon domweg die Perl base die niet wil upgraden. Al de rest is het probleem niet :(

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 27 October 2003 @ 18:24:
Nou...
perl-5.005 depends on perl-5.005-base
Dus probeer perl en perl-base eens?
[/quote]Verder lijkt het me een beetje het kip en het ei probleem. Het ene hangt aan het anderen en ik kan het ene niet upgraden omdat iets anders afhangt van de oude versie.

Hoe doorbreek ik die cirkel dan ?[/quote]
Met --force-depends . Tenminste, zo doet apt het. Apt zoekt de dependancies uit, en zorgt ervoor dat die uiteindelijk weer goed terechtkomen. Dan doettie dpkg --force-depends --purge <verwijderde pkgs>, en dan dpkg --install <nieuwe pkgs> (install eigenlijk in twee stappen, maar ok).

Verwijderd

Topicstarter
Mmmmmmmmmmmmm... vandaag of morgen eens testen op die manier... als ik veel tijd heb. Als het dan fout gaat kan ik in het slechtste geval helemaal overnieuw beginnen... :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ik zou in ieder geval goed onthouden (of evt opschrijven) wat je precies uitvoert, en zorgen dat je niet "maar dingen gaat proberen" omdat het niet werkt... Dat kan de dingen erger maken ;)

En if all else fails... apt-get -f install })
Pagina: 1