[xhtml] table height 100%

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-03 00:05
Ik ben bezig een website te maken die 100% transitional xhtml is. Ik zit echter nog met 1 fout volgens de validator.

Als ik de trans. dtd aangeef, werkt height="100%" niet meer in een table tag. Laat ik de dtd weg, doet ie het wel. Hoe los ik dit op?

Zo moettie worden:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~djh/xhtml/dirkjan.jpg

Hij is nu zo:
http://www.xs4all.nl/~djh/xhtml/

Ik weet dat er wel een paar andere topics over waren, maar daar kan ik geen oplossing in vinden... En w3schools heeft het ook nergens over... Ja misschien definieren in css... Maar hoe?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:23

crisp

Devver

Pixelated

Je maakt je site in XHTML, maar gebruikt vervolgens tabelen voor layout en attributen die deprecated zijn omdat ze CSS equivalenten hebben :?

Intentionally left blank

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-04 13:41
Table heeft geen height attribuut
edit:

moet eerder op submit duwen, moet eerder op submit duwen, moet eerder op submit duwen

[ Voor 62% gewijzigd door PrisonerOfPain op 27-10-2003 17:41 ]

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-05 06:55
Als je in XHTML je site maakt, dan gebruik je gewoon geen tables voor je lay-out, zo simpel is het. Gebruik tags waar ze voor bedoeld voor zijn, en tables worden gebruikt om data gestructureerd weer te geven, zoals een wedstrijdtabel van een voetbalclub, maar niet voor het maken van een lay-out.

Je kan een taal beheersen maar je kan ook een taal ook begrijpen.

Skat! Skat! Skat!

• DJH
crisp schreef op 27 October 2003 @ 17:39:
Je maakt je site in XHTML, maar gebruikt vervolgens tabelen voor layout en attributen die deprecated zijn omdat ze CSS equivalenten hebben :?
Tabellen voor layout?
Ja why not?

Attributen css equivalenten?
Mag ik een voorbeeld van je voor height="100%" in css die werkt in xhtml?

• DJH
coubertin119 schreef op 27 October 2003 @ 17:42:
Als je in XHTML je site maakt, dan gebruik je gewoon geen tables voor je lay-out, zo simpel is het. Gebruik tags waar ze voor bedoeld voor zijn, en tables worden gebruikt om data gestructureerd weer te geven, zoals een wedstrijdtabel van een voetbalclub, maar niet voor het maken van een lay-out.

Je kan een taal beheersen maar je kan ook een taal ook begrijpen.
Ehm, oke.. Dan moet ik alle images positioneren css of niet?

• DJH
PrisonerOfPain schreef op 27 October 2003 @ 17:40:
Table heeft geen height attribuut
edit:

moet eerder op submit duwen, moet eerder op submit duwen, moet eerder op submit duwen
Nee duh, dat weet ik.. :)

• faabman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08-2024
<table style="height:100%;">

maar, mag ik je 1 tip geven, ga werken met css, divjes ed. als je in de source van de site van clay (en dan met name naar het css bestand) kijkt dan kun je zien hoe het moet

[ Voor 7% gewijzigd door faabman op 27-10-2003 17:46 ]

Op zoek naar een baan als Coldfusion webdeveloper? Mail me!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 20:04

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Deze website is bedoeld om te laten zien dat ik de taal XHTML beheers. Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd om XHTML 1.0 Strict aan te houden. Soms gaat dat echter ten koste van het ontwerp. Daarom heb ik sommige stukken script volgens de XHTML 1.0 Transitional geprogrammeerd.
oftewel ik wil in het pampoeswetsiaans spreken, maar ik weet niet waar bampoeswetsanie ligt:

XHTML is een nieuwe vesrei van HTML, en is erop gebaseerd dat je vormgeving van layout scheidt, je HTML is erop gericht zo correct mogelijk een weergave te zijn van de onderliggende structuren in je data.

een TABLE is enkel bedoeld voor 'tabulaire data', oftewel data die zowel horizontale als verticale verbanden heeft, doordat het in cols en rows is ingedeeld (een goede vergelijking is een result van een database-query, die standaard velden heeft, opgedeeld in datarows)

wil je gewoon blokken in je layout maken, dan gebruik je hiervoor beter DIV's die je kan positioneren, danwel mee kunt laten gaan in de 'flow' van de pagina.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:23

crisp

Devver

Pixelated

DJH schreef op 27 oktober 2003 @ 17:42:
[...]

Tabellen voor layout?
Ja why not?

Attributen css equivalenten?
Mag ik een voorbeeld van je voor height="100%" in css die werkt in xhtml?
eeuuuh style="height:100%" misschien?

edit: moet ook eerder op submit drukken 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door crisp op 27-10-2003 17:49 ]

Intentionally left blank

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd om XHTML 1.0 Strict aan te houden. Soms gaat dat echter ten koste van het ontwerp.
Dat is nooit zo, wanneer je het goed gebruikt. XHTML gebruiken alleen is geen prestatie, het is gewoon HTML waarbij je eventueel nog wat extra tags afsluit. Het wordt knapper wanneer je CSS beheerst. Het gebruik van frames is ook niet nodig in jouw ontwerp. Het antwoord hierop is telkens CSS1.
De tag <noframes> wordt niet geaccepteerd door de validator van w3.org. Ik laat deze er echter wel in voor de mensen met een oude browser!
Welke oude browsers bedoel je? Ik open de pagina net met Netscape 2 (bij Evolt2 gedownload), en ze werken gewoon. Wil je soms Netscape 1 ondersteunen?

code:
1
body#top { background-image: url(../img/djhtop.jpg); }

Je bent blijkbaar wel enigszins bekend met CSS. Ik zou je willen aanraden om je er meer in te verdiepen, je kunt er erg veel mee. Ik zal je enigszins op weg helpen: wanneer je een onderdeel op een bepaalde plek op de pagina wilt hebben kun je het volgende doen:

code:
1
(ul id=`navigation`)(li)(a href=``)optie 1(/a)(/li)(/ul)

Cascading Stylesheet:
1
ul#navigation { position: absolute; left: 40px; top: 200px; }

Zo zet je het lijstje (met een willekeurige volgorde van items) op de positie (40px,200px).
Veel succes!

1) CSS2 Specification
2) evolt.org - browsers archive

[ Voor 22% gewijzigd door creative8500 op 27-10-2003 18:41 . Reden: To ]

• slm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-11-2023

slm

creative8500 schreef op 27 October 2003 @ 17:52:
Welke oude browsers bedoel je? Ik open de pagina net met Netscape 2 (bij Evolt2 gedownload), en ze werken gewoon. Wil je soms Netscape 1 ondersteunen?
offtopic:
Sommige zoekmachines misschien? Niet geheel onbelangrijk lijkt me. Dat is, ten minste, als je wilt dat je site via die dingen wordt teruggevonden. En nu ik het daar zo over heb, vraag ik me (serieus) af hoe zoekmachines omgaan met xml-based sites.

To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.

• DJH
:) Hartelijk bedankt voor je moeite!

Ik heb even geprobeerd..

code:
1
img#pos { position: absolute; left: 120px; top: 200px; }

Dit werkt heel goed, neem aan dat ik zo al mijn plaatjes moet positioneren, dan heb ik geen tabel meer nodig iig.

En die frame ben ik zelf ook niet echt blij mee, maar ik moet 'aantonen' dat ik frames kan maken... :(

Edit:

Hoe kan ik b.v. een achtergrond die moet worden herhaald, herhalen? B.v. 1 die 1x10 pixels is en tegen de rechterkant aan moeten 'plakken' en dus worden herhaald (onderelkaar)?

[ Voor 18% gewijzigd door DJH op 27-10-2003 18:56 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-05 21:13
En die frame ben ik zelf ook niet echt blij mee, maar ik moet 'aantonen' dat ik frames kan maken...
Gewoon een soort van frames tussen <!--commentaartags--> zetten met een kleine uitleg dat ze deprecated zijn maar dat ze toch voor hun in de source staan ;)

Voor je achtergrondje: http://www.w3.org/TR/REC-...tml#background-properties

• DJH
djluc schreef op 27 October 2003 @ 19:01:
[...]
Gewoon een soort van frames tussen <!--commentaartags--> zetten met een kleine uitleg dat ze deprecated zijn maar dat ze toch voor hun in de source staan ;)

Dat van die frames heb je wel gelijk in, dat is een goed plan...

Als ik nou zo'n plaatje heb:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~djh/xhtml/img/borleftkl.jpg

Die wil ik links hebben en repeat-y (tussen 2 plaatjes in, moet zovaak herhalen als de pagina lang is...)
Hoe moet dit dan?
Die andere heb ik zo gedaan:

code:
1
2
3
4
img#poso
{
    position: absolute; right: 0px; bottom: 0px;
}

code:
1
[img]"img/bormidonder.jpg"[/img]

Dat werkt goed!

Maar zo kan ik em niet verticaal herhalen... Hoe moet dit dan?

[ Voor 18% gewijzigd door DJH op 27-10-2003 19:19 ]

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Om je nog wat verder op weg te helpen:

De Fahrner Image Replacement

Digital Web Magazine - In Defense of Fahrner Image Replacement (Dave Shea)

PHP:
1
2
3
?>
<h1><span>DirkjaN's Homepage</span></h1>
<?

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
h1
{   background: url(http://www.xs4all.nl/~djh/xhtml/img/djhtop.jpg);
    width: 744px;
    height: 140px;
}
h1 span { display: none; }

Al zou visibility: none; wellicht beter zijn:
A List Apart - (..) About Fahrner Image Replacement: Stylesheet interpretation

Een voorbeeld van een website die er gebruikt van maakt:
css Zen Garden - sub:lime

Nog even over frames: maak een 'test case' met frames, gebruik de techniek zelf niet.

[ Voor 8% gewijzigd door creative8500 op 27-10-2003 19:26 . Reden: een toevoeging over frames ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05 21:16

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

djluc schreef op 27 October 2003 @ 19:01:
[...]

Er staat trouwens in de source dat het w3c niet uitlegt hoe je frames moet vervangen, ik weet het wel :P

Je moet position: fixed gebruiken (met div's) maar deze methode wordt nog niet door MSIE ondersteund.

Je kan noframes wel goed laten valideren door <noframes> in je <frameset> te zetten!

[ Voor 8% gewijzigd door Johnny op 27-10-2003 22:40 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1