Toon posts:

Computer loopt vast bij gamen/winamp/branden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heej,

Ik heb een probleempje. Als ik ga gamen (quake 3 speel ik af en toe nog) of via winamp muziek ga luisteren loopt mijn computer na een poosje vast. Bij quake 3 meestal na een minuut of 3 al.... bij Winamp meestal na een kwartiertje. Het geluid blijft dan hangen en de pc is helemaal vastgelopen. Ook bij branden heb ik dit een keer gehad.

Nogal vervelend dus.... Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? Ik heb al iemand geraadpleegd en die zei hetzelfde probleem gehad te hebben met zijn optische USB-muis die via een verlengstekkerstje gewoon op PS2 stond.... ik heb ook een standaard optische logitechtmuis (USB) op PS2 zitten. Zou dit het probleem kunnen zijn?

Of heeft iemand andere suggesties? Reinstall van Windows die ik onlangs maar eens heb gedaan heeft dit probleem niet verholpen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 23:06

Xof

Kan vanalles zijn.. het zou nml ook je geheugen kunnen zijn. Even memtest uitvoeren en kijken of je geheugen nog goed is :)

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Aan je muis ligt dit denk ik niet hoor. Zulk soort problemen worden vaak veroorzaakt door een te hoge temperatuur van je CPU of en te zwakke voeding. Kijk even de temperatuur na in de BIOS vlak na dat je PC gecrashed is, en nu je daar toch zit, ook even je voltages. Post deze even evt. hier. :)

Neem ook even deze guide door als je het bovenstaande al hebt geprobeerd: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Hierin staan meer tips voor dit soort problemen.

Verwijderd

Topicstarter
hmm sorry ik ben geen expert... hoe doe ik een memtest?

Ik denk niet dat het aan de temperatuur ligt aangezien ik niet heb overgelokt of zo... en mijn kast altijd open staat... dus de warmte die er al vrijkomt kan volgens mij simpel weg....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 oktober 2003 @ 16:46:
Heej,

Ik heb een probleempje. Als ik ga gamen (quake 3 speel ik af en toe nog) of via winamp muziek ga luisteren loopt mijn computer na een poosje vast. Bij quake 3 meestal na een minuut of 3 al.... bij Winamp meestal na een kwartiertje. Het geluid blijft dan hangen en de pc is helemaal vastgelopen. Ook bij branden heb ik dit een keer gehad.

....

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Wat zijn de specs? Of lees ik daar nou echt helemaal overheen?

Verwijderd

Topicstarter
Athlon XP 1700, 256 MB DDR (266 MHZ), Soundbaster Live, Geforce MX II-400 of hoe dat ding ook mag heten met 64 MB geheugen... En dat alles op een MSI-mobo.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 October 2003 @ 17:12:
Athlon XP 1700, 256 MB DDR (266 MHZ), Soundbaster Live, Geforce MX II-400 of hoe dat ding ook mag heten met 64 MB geheugen... En dat alles op een MSI-mobo.
Wat voor chipset zit er op het moederbord???

Meen me iets te herinneren over een bepaald type chipset voor AMD-processoren, die niet helemaal lekker wilde met de Live! Zoek daar maar eens naar....

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 October 2003 @ 16:59:
hmm sorry ik ben geen expert... hoe doe ik een memtest?

Ik denk niet dat het aan de temperatuur ligt aangezien ik niet heb overgelokt of zo... en mijn kast altijd open staat... dus de warmte die er al vrijkomt kan volgens mij simpel weg....
Ehh, wil je eerst even mijn hele post doorlezen? Ik heb in mijn post een linkje gegeven naar een troubleshooter, het zou handig zijn als je die even door zou nemen. Daarin staat ook een memtest-guide.

Je CPU kan alsnog te warm worden hoor. Door b.v. te slechte koeling, slecht contact met de koeling etc.. Kijk dit even na, dit is 2 minuten werk en je kan direct kijken voor je voltages.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ga het even nakijken allemaal! ALvast bedankt, mochten er problemen blijven, dan horen jullie het nog wel :)

• stax
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-02-2025
Kreeg je dit probleem nadat je die videokaart geïnstalleerd had? Ik heb ook eens zoiets gehad met een wat ouder AMD-systeem... bleek dat de AGP-drivers van het moederbord geupdate moesten worden. Na de update nooit meer problemen gehad.

[ Voor 22% gewijzigd door stax op 27-10-2003 17:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ga zo ff de memtest doen... heb net hem weer ff laten crashen en daarna ff de BIOS bekeken... overigens kan ik als de computer vastloopt deze alleen nog maar uitkrijgen door de stekkerdoos uit te zetten en vervolgens weer aan... resetten of uitzetten werkt dan ook niet meer... zou het toch iets met de voeding zijn?

Extra info: CPU temp: 61 C.
Sys temp: 35 C.
CPU fan speed: 3900
Sys. fan speed: 2163

Vcore: 1696 V.
Vtt: 1216 V.
Vio: 3216 V.

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
cpu is best warm, mijn systeem viel met de oude cooler altijd uit als hij rond de 65 grade was, (nu gelukkig niet meer met mun aero7+). maar ik vind de cpu best wel warm

Verwijderd

download de drivers van je moederbord :)

ik had hetzelfde probleem, na installatie van 4in1 drivers van m'n chipset liep alles weer goed :)

succes

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt... ga ik dat proberen...

Chipset is trouwens Via K7.

Memtest uigevoerd.... allemaal in orde.

Verwijderd

Topicstarter
Nog andere suggesties? Wat betreft de warmte van de CPU... vreemd dat ie nog redelijk warm wordt... heb niet overgeklokt en zo.... maar is 61 graden echt nogal hoog? En is het dan raadzaam om een andere koeler er op te zetten?

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2003 10:53 ]

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 18:25

bille

Don't call me Buff

hmm systeem en cpu temp zijn idd wel vrij hoog. Misschien dat je cpu over zijn nek gaat door de hitte.

Drivers lijken me het niet te zijn gezien het vastlopen altijd na een bepaalde tijd gebeurd. Dat duidt meestal op warmte problemen.

Kan je aangeven hoe het vastlopen van je compu geschiedt? Is het in 1 keer een zwartscherm en dan niets? Of is het een blauwscherm met een melding als "fault in non-paged area"? Of gaat je compu eerst nog een beetje happerig draaien (lage hoeveelheid frames per second) en klapt ie dan vast?

Het kan ook nog temaken hebben met de stabiliteit van de voeding. Misschien doordat tijdens gamen/muziek de voeding veel stroom moet leveren de spanning een beetje instabiel wordt, en dat daardoor je computer crashed.
maar is 61 graden echt nogal hoog? En is het dan raadzaam om een andere koeler er op te zetten?
ehm.. ja 61 is wel redelijk hoog als je het vergelijkt met de temperatuur die je kan halen met een fatsoenlijke koeler. Met goede luchtkoeling zit je tussen de 45 (idle)en 55 graden (stressed). Écht goede koelers zijn van Thermalright (SLK serie) en Swiftech (MCX serie).. reviews genoeg te vinden neem ik aan. Ja een goede koeler is prijzig (€50/€60), maar nét iets minder goede koelers zijn aanzienlijk goedkoper(€20/€30). Waterkoeling is uiteraard helemaal top, maar reken maar dat je dan direct €200 kwijt bent, tenzij je voor een El-cheapo kant-en-klaar setje gaat, die zijn er voor ong. €100

[ Voor 33% gewijzigd door bille op 28-10-2003 11:06 ]

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Verwijderd

http://gathering.tweakers...5Bsearch%5D=Zoek#hitstart

Ben benieuwd of dit werkt, heb eigenlijk nog nooit naar een pagina met zoek-resultaten gelinkt. Misschien vind je hier wat meer info over de bug bij de combinatie van bepaalde VIA-chipsets met een Live.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff gezocht.... Lees dat drivers upgraden / BIOS flashen het probleem soms oplost maar vaak ook niet... Ik vrees dat het dan de bug op het mobo betreft....

Tja ik ga het gewoon proberen... als het problemen blijft geven.

Om even wat er gebeurt te omschrijven... tijdens het gamen of muziek luisteren bevriest het scherm gewoon plosteling... beeld wordt niet zwart of zo... blijft gewoon stilstaan... daarnaast blijft het geluid dus hangen... 1 toon wordt gewoon constant snel herhaald lijkt het wel... Dan werkt resetten of de aan/uit-knop ook niet meer... alleen de stroom er ff af halen is dan nog een optie.

Verwijderd

De temperatuur is wel vreemd hoog, maar aan de VCore te zien heb je een Palomino XP1700. Doe wordt inderdaad heel warm, vergeleken met een ThoroughBred- XP1700.
Je kunt het een beetje aan de CPU zien. De vorm van de core voor een Palomino is vierkant en de Thoroughbred is rechthoekig.

Als je wel een ThoroughBred XP1700 hebt, is de temperatuur echt te hoog en vermoed ik dat de koeler niet lekker werkt/gemonteerd is.

Verder, wat laat de BIOS zien over de 5 Volt lijn ? Die moet in de BIOS eigenlijk boven de 4.85 blijven voor stabiliteit.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2003 14:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hm... 4-1-drivers versie 4.49 geinstalleerd en nieuwe SB-drivers maar geen succes. Na 2 minuten Quake-3 spelen hield de pc het alweer voor gezien. Wel kon ik dit keer gewoon resetten.... en aangezien ik nu ook de informatie in de Bios meteen wist te vinden heb ik wat betrouwbaardere info... en daarmee wordt de situatie niet beter :) CPU temp: 65 graden....

Gelijk de andere dingen er ook maar ff bij:

Vio +5.000V = 4,926
Vio - 5000V = 5,033
+5V SB = 4,872

Probleem is.... ik vind het altijd zowat om maar een nieuwe cooler te kopen terwijl ik niet zeker ben dat dat het probleem is.. hoewel het in dit geval sowieso wel beter is denk ik.

Wat voor processor ik heb vind ik wat lastig te zien aangezien die cooler er voor zit en die is nogal groot... maar het lijkt er wel op dat ie helemaal vierkant is... Ik laat de pc nu ff in de bios lopen en kijk hoe de temperatuur na een uurtje weinig doen is.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2003 18:29 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 oktober 2003 @ 18:28:
Hm... 4-1-drivers versie 4.49 geinstalleerd en nieuwe SB-drivers maar geen succes. Na 2 minuten Quake-3 spelen hield de pc het alweer voor gezien. Wel kon ik dit keer gewoon resetten.... en aangezien ik nu ook de informatie in de Bios meteen wist te vinden heb ik wat betrouwbaardere info... en daarmee wordt de situatie niet beter :) CPU temp: 65 graden....

Gelijk de andere dingen er ook maar ff bij:

Vio +5.000V = 4,926
Vio - 5000V = 5,033
+5V SB = 4,872

Probleem is.... ik vind het altijd zowat om maar een nieuwe cooler te kopen terwijl ik niet zeker ben dat dat het probleem is.. hoewel het in dit geval sowieso wel beter is denk ik.

Wat voor processor ik heb vind ik wat lastig te zien aangezien die cooler er voor zit en die is nogal groot... maar het lijkt er wel op dat ie helemaal vierkant is... Ik laat de pc nu ff in de bios lopen en kijk hoe de temperatuur na een uurtje weinig doen is.
Als ik het uit mijn hoofd goed heb, gaat de beveiliging voor oververhitting van de CPU pas werken op minimaal 75 Celcius voor bijvoorbeeld een Asus A7v8x-x, standaard op dit bord zelfs pas op 85 Celcius. 65 Celcius is warm, dat wel, maar volgens mij nog niet TE. (Dat hij warm is, is overigens niet gek na een aantal minuten zware belasting.)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2003 18:32 ]

Verwijderd

;) de core. In het midden van het groene of bruine blok zit een vlak eiland dat metaalachtig is -> dat is de core.

Verwijderd

Topicstarter
Hm :) Tja ik weet er wel wat van vergeleken met de gemiddelde Nederlander (ben nog nieuwsposter bij Tweakers.net geweest in het verleden) maar ben ook weer niet een expert he ;)

Ik zal nog es een keer kijken.... Net na 2 uurtjes alleen maar in de Bios staan (eten, tv kijken) was de CPU-temperatuur nog 61 graden... (Sys. Temp 35 graden)Is dit niet een beetje hoog, gezien het feit dat de CPU eigenlijk die 2 uur tijd nauwelijks belast werd?

Verwijderd

Topicstarter
anyone? 61 graden als de pc alleen maar in de Bios staat te niksen niet een beetje aan de hoge kant?

Verwijderd

Ik denk dat het probleem toch echt met je cpu koeling te maken heeft...Als je namelijk al na 2 minuten gamen een temp. verschil hebt van 4 graden tussen de idle temp denk ik toch echt dat die koeler van je niet goed functioneert cq. niet goed geïnstalleerd is omdat namelijk wat al eerder aangegeven is dat je temp. van de cpu zo tussen de 45 á 50 graden zou zitten als ie wel goed zou functioneren...

Mijn advies is dus, als je het zelf kan, die koeler er vanaf te halen...de thermal pasta ervan af halen, een klein beetje pasta er weer opdoen en de koeler er goed op zetten. Als je dit niet zelf kan, vraag het dan aan een lokale computerboer }:O ....een beetje schappelijk persoon doet dit zo eventjes voor je zonder wat te rekenen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou dat moet nog wel lukken hoor :) Ik zal het eens ff doen. Jullie horen nog wel of het probleem hiermee opgelost kan worden.

Verwijderd

Heb je die AGP drivers nou al geupdate (zoals hierboven al eerder gevraagd)? Ik denk dat hier een probleem kan liggen.

Heb je een in gebruik zijnde RAID controller op je moederbord zitten? Deze kan ook problemen geven.

Krijg je ook wel eens een BSOD? Daar staat dan een stop error op. Hiermee kan je goed nagaan wat er aan de hand is.

Kijk je wel eens in de event viewer? Ook zeer interessant.

Verwijderd

Mhh..
Ik blijf voorlopig nog van een Palomino1700 uitgaan.. Dan is die 61 graden nog niet zo heel gek, als je naar de kasttemp van 35 graden kijkt.

(Palomino 1700 kun je kwa hitte ontwikkelng een beetje met een TBird 1300/1333 vergeleken. Beeeetje een heethoofdje.)

Die kast is zowat 10 graden te warm, en dan wordt het 51 graden voor de CPU als de kast op 25 zou blijven steken...

Valt nog enigszins mee, als het inderdaad een Palomino is.
Pagina: 1