Grotere monitor voordeel in shooters?

Pagina: 1
Acties:

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-10 21:37
Ik zat me laatst eens af te vragen of een grote/betere monitor veel voordeel geeft tijdens het gamen. Ik neem bijvoorbeeld Mohaa. ik heb hier een oude monitor van 15" staan op een resolutie van 1024 x 768 en ik mis soms dingen (als uitstekende hoofden) omdat ze gewoon te klein zijn. Lijkt me duidelijk het zien van dingen inderdaad makkelijker word bij een 21" monitor maar als je nou de resolutie vergroot en een uitstekend hoofd krijgt meer pixels, zou het dan ook makkelijker worden om daarop te mikken? Ik neem aan dat een muis pixel voor pixel over het scherm schuift. Als iemand nou 100 pixels breed is en op een hogere resolutie 200 pixels dan zou ik zeggen dat je meer kans hebt om die persoon te raken aangezien je met je muis naar die persoon vliegt en op het moment klikt dat jij denkt dat de cursor boven die persoon hangt. Met 200 pixels heb je toch een grotere marge voor je reactietijd

8)7 waar of niet waar

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 15:48
Ik heb 19 inch monitor en speel meestal op 800x600 en dat vind ik lekkerder spelen als 1024x768. Het komt bij mij over dat als je resolutie lager is dat dan de objecten waar je op mikt groter zijn.
Dus ik denk dat het een combinatie van resolutie en monitor is.

Hail to the king baby!

• Henkus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 20:37
Het voordeel van een grotere monitor is dat je het beter kunt zien. In FPS games zou voor de rest niet veel uit moeten maken.

Zoals jij redeneert is ook zo dat iemand met een grotere monitor er langer over doet om met zijn muis van links naar rechts in het scherm te gaan.

Dan is een grotere monitor weer een nadeel, wat dus jouw genoemde voordeel opheft.

Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567

Verwijderd

Ik heb juist het idee dat ik UT bteer speelde op mijn 15" dan op mijn 17". Bij mijn 15" zag ik namelijk het hele beeld in 1 oog opslag, of iig, beter dan nu omdat het menselijk oog maar een heel klein deel scherp kan zien. Het hangt natuurlijk ook af van hoever je monitor van je staat.

Als je er op let dan kan je irl ook merken hoe slecht je eigenlijk ziet vanuit je ooghoeken. Voorwerpen zijn vaag te herkennen en op bewegingen reageer je veel langzamer dan normaal... ook op raketten dus :P

Verwijderd

Dan zet je toch gewoon de resolutie op 640x480, Terr ;)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:38
Het gaat de topicstarter volgens mij meer om een hogere resolutie, in plaats van een grotere monitor ;)

Maar in spellen veranderd het aantal pixels per object niet als je de resolutie verhoogd. Als je bijvoorbeeld 400x300 draait en daarna op 800x600 speelt heb je natuurlijk wel 4 keer (2 x 2) zoveel pixels op je beeld, maar een object die eerst uit 200 pixels bestond bestaat nu niet ineens uit 800 pixels, één objectpixel is dan gewoon verdeeld in 4 beeldpixels. En als het spel per pixel technology heeft, om het beestje een naam te geven, bestuur je je muis per objectpixel en niet per pixel van je resolutie, dus je hoort er normaal gesproken geen voordeel uit te kunnen krijgen.

The devil is in the details.

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-10 21:37
Tja, daar zit natuurlijk ook wel weer wat in maar het is natuurlijk wel irritant dat ik soms de bovenkant van een hoofd slechts uit een paar opeen gehoopte pixels bestaat. Moet je toch echt eff stil gaan staan om dat te raken en tja, das niet zo slim idee in mohaa :+
Dit scherm is bijna kapot dus we krijgen binnenkort wel een nieuwe. kan ik het eens testen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 October 2003 @ 15:15:
Dan zet je toch gewoon de resolutie op 640x480, Terr ;)
Dat is het niet, want ook dan wordt het hele scherm gevuld. Ik had het niet over de resolutie, maar het oppervlak van de beeldbuis :)

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-10 14:53
Jah... het ligt er maar aan wat je gewend bent. Ik zelf heb hier 3 monitoren staan. Een Iiyama 19" flattron, mijn hoofdmonitor en twee 17" monitoren (Sony Trinitron en CTX). Natuurlijk brengt een grote monitor voordelen met zich mee. Je kan meer kwijt op het scherm, je HUD is minder groot dus minder in de weg. Daarintegen ben je eigenlijk wel genoodzaakt om een hogere resolutie te draaien omdat het er anders niet uit ziet. 800x600 of 640x480 op een 19" (waar ik standaard 1600x1200 op draai) er niet uit. Anti-aliasing kan veel goedmaken maar dat gaat ook weer van de preformance af. Qua opjecten raken in schooters heeft het geen voor of nadelen. Of je nu in 800x600 of in 1600x1200 speelt, de enemy's blijven even groot hoor. En ookal zou er een klein verschil optreden, de hitboxen doen hun werk wel dus met een grote of kleine monitor heb je geen bewijsbaar voor of nadeel. Of je het lekkerder vindt spelen of niet dat is natuurlijk een ander verhaal. :)

Verwijderd

Neuh, voordeel is te klein om werkelijk uit te maken.
Ik denk niet dat een inch meer echt uitmaakt.
Eerder skill reflex en rust in je spel.

Want anders zou iedereen een stuk dichterbij zijn scherm zitten, en dat zie ik nu ook niet gebeuren wel? :)

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-10 16:11
Hmzz.... ik zit hier op een 21" eizo... maar moet toch zeggen dat je wat preciezer kan mikken :) overzicht is wel een beetje weg, maar das gewoon beetje trainen in de game. Ik weet bij bijvoorbeeld medal of honor precies wanneer het een mannetje is wat beweegt en wanneer het een boom is waar ik langs loop, ook op grote afstand :)

Bij ut2k3 kan ik overigens niet echt zeggen dat er een groot voordeel aan zit :P dat gaat allemaal iets te snel om goed overzicht te hebben, maar ik ben dan ook meer iemand voor MOHAA :) (en racegames, maar dat heb hier weer niks mee te maken :P )

[ Voor 18% gewijzigd door Henk op 27-10-2003 18:08 ]

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Overigens zie je in het midden van je oog het scherpst, maar aan de randen valt beweging het meeste op. Tijgers besluipen je meestal niet recht van voren en zo.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1