Toon posts:

[DIY] Versterker vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 481 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

nu ben ik bezig met een 35W versterkertje te maken met de IC's STK0039
(datasheet: http://users.skynet.be/brecht_baekelandt/datasheet.pdf)
De voeding is al af en de volume regeling ook, maar ik heb nog niet begonnen met de versterker zelf, want ik had nog vragen. Maar eerst:...

Schema:

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/brecht_baekelandt/schemaamp.bmp

deze moet dus 2 maal gemaakt worden (links & rechts)

hier is het schema van de voeding:

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/brecht_baekelandt/voeding.bmp

en hier is het schemaatje van de volume regeling:

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/brecht_baekelandt/volume.bmp

Voor alle duidelijkheid, ik heb 2 ingangen en een drukknop die aanduid welke ingang ik gebruik

Nu heb ik enkele vragen:
1) zou het schemaatje van de voeding en van de volume regeling goed zijn?
2) als de versterker af is, als ik hem op max volume zet, wat kan er dan mogelijk doorbranden, m.a.w wat moet ik goed beveiligen (de stk's zijn heel goed gekoeld natuurlijk)
3) in het schema van de versterker staat daar een zenerdiode me ernaast GZA9.1, wat is dat nu weer, ik heb overal gezocht maar nergens gevonden (is het mogelijk dat die 9.1 het aantal volts is van de zenerdiode?)

PS: ik heb voor alles 0 euros neergelegd, de meeste componenten had ik al (stk's condensators, pot's, weerstanden) maar de transistors (2SA984 (4), 2SA608 (4), 2SC2274 (4), 2SC1570 (2) ) heb ik nog niet. Hoeveel zouden deze ong. kosten als ik deze (*) aantallen nodig heb?

edit:
Mocht ik van de lieve modjes dit hier wel zetten? Zo nee, zouden jullie zo vriendlijk willen zijn om dit te verplaatsen waar het wel moet staan?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2003 14:27 ]

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Op de sites van Farnell of Conrad kun je de prijzen wel vinden.

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 17:05

MARTIJN_

<<---^|^--->>

3) Een zenerdiode wordt in sper richting aangesloten, hier door gaat de diode zeneren en komt er een spanning over te staat die veranderd. Bij een GZA9.1 zal de spanning over de diode wel 9.1 V zijn

PGEQRZEM

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 October 2003 @ 14:26:
1) zou het schemaatje van de voeding en van de volume regeling goed zijn?
Volumeregeling lijkt me goed, maar ik heb wel mijn bedenkingen bij de voeding. Volgens het schema is de aanbevolen voedingsspanning +/31V typical, en +/-45V maximaal. Volgens de datasheet levert de versterker 35W in 8 Ohm bij een voeding van + en - 31V. Jij tekent echter een voeding van +/-47V. Sterker nog, met een trafospanning van 2x47V krijg je een DC voeding van ca. + en - 65V, wat echt veel te veel is.

Uitleg: Na gelijkrichting en buffering krijg je een onbelaste voedingspanning van wortel 2 maal de trafospanning -2 diodespanningen, in dit geval dus 1.414 x 47 - 1.4 = 65V. Voor een voedingsspanning van ergens tussen de 30 en de 35V komen trafo's van 2x22V of 2x25V in aanmerking, hoger moet je niet gaan, zeker niet wanneer de versterker geschikt moet zijn voor 4 Ohm belasting. Voor een mono versie moet je denken aan een trafo van 2x25V, 80VA, en voor stereo 2x25V, 160VA.
2) als de versterker af is, als ik hem op max volume zet, wat kan er dan mogelijk doorbranden, m.a.w wat moet ik goed beveiligen (de stk's zijn heel goed gekoeld natuurlijk)
Wanneer je een bron met hoge uitgangsspanning zoals een CD speler aansluit, zal het maximum vermogen al bereikt worden voor een lager volume dan maximaal. Bij toepassing van goede koeling, zal bij clippen de versterker zelf niet veel gevaar lopen, je luidsprekers lopen meer gevaar, met name de tweeters.
3) in het schema van de versterker staat daar een zenerdiode me ernaast GZA9.1, wat is dat nu weer, ik heb overal gezocht maar nergens gevonden (is het mogelijk dat die 9.1 het aantal volts is van de zenerdiode?)
Ik vermoed dat hier inderdaad een zenerdiode van 9.1V bedoeld wordt. Een standaard zener van 9.1V, 400mW zou moeten voldoen. Kun je die waarde niet krijgen, dan kun je zonder probleem een zener van 10V gebruiken.

PS: Enkele links voor meer informatie over het ontwerpen van een voeding voor audioversterkers:
http://sound.westhost.com/project3a.htm (voedingsgedeelte van versterker)
http://sound.westhost.com/power-supplies.htm (uitgebreide uitleg)

[ Voor 7% gewijzigd door CornelisJ op 27-10-2003 18:40 ]

• subsonik
  • Laatst online: 16:41
Het schema van de versterker zelf kan ik moeilijk beoordelen, aangezien ik het gebruikte IC niet zo ken. Het lijkt me dat je met een ander IC een veel eenvoudiger schema kan maken, met veel minder externe componenten... Dan denk ik aan IC's als LM3886, LM3875, LM1875. Maar goed, waarschijnlijk komt het goedkoper uit voor je als je die STK's al hebt en enkel nog de torren moet halen.

Qua gain zit je met 40dB wel goed, voor CD spelers is dit wel nogal aan de ruime kant, maar dan moet je het volume maar niet helemaal opendraaien ;)

Enkele opmerkingen bij de volumeregelaar:

1. Elke ingang dmv. een eigen weerstandje van 100K doorverbinden naar massa. (4 weerstandjes dus, eentje per cinch bus) Zo vermijd je schakelploppen bij het omschakelen tussen de ingangen door DC offsetspanningen.

2. Met die weerstand van 15K na de pot ga je wel een heel sterk logaritmisch verloop van de volumeregelaar krijgen. Je zal het volume waarschijnlijk wel halfweg moeten zetten om een goed luisterniveau te hebben. Maar met deze weerstand kan je natuurlijk achteraf nog experimenteren.

Verder gelden natuurlijk de opmerkingen van CornelisJ... met die 47V trafo zal je eindtrap waarschijnlijk niet lang leven :) (rare waarde trouwens, 47V...)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Overigens sloop je je tweeters niet met clippen omdat je filters dat opvangen, je woofer gaat wel naar z'n grootje ervan.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• CornelisJ
  • Niet online
m.m schreef op 27 oktober 2003 @ 19:18:
Overigens sloop je je tweeters niet met clippen omdat je filters dat opvangen, je woofer gaat wel naar z'n grootje ervan.
Ben ik het niet mee eens. Door clippen onstaan er hogere harmonischen, die juist doorgelaten worden door het hoog-doorlaat filter dat voor de tweeter zit. Daardoor krijgt de tweeter veel meer vermogen te verwerken dan normaal, waardoor deze kan overlijden. Bedenk dat een tweeter niet meer dan een paar watt continu kan hebben. Bij normale muziek weergave zit er relatief weinig vermogen in de hoge tonen.

Verwijderd

Topicstarter
Van die voeding, als ik de uitgang meet, meet ik iets van +- 45.3... volt. Dit komt door de spanningsval van de diodes (ik kan niet lezen welke maar ze hebben een diameter van 7.5mm) en de compensatie van de condensators, nu denk ik dat de spanning zal dalen door belasting, theorie klopt niet altijd hé ;)
Ma goed ik zal zien of de trafo ook in staat is 2 maal 25V te leveren, het is zo'n zwaar, groot oud ding met enrom veel draden, ik dacht dat ik wel ok ging zitten met een spanning van rond de 45V...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2003 21:18 ]

• CornelisJ
  • Niet online
Als de DC spanning onbelast +/- 45V is, dan moet de AC spanning uit de trafo dus een stuk lager zijn dan 47V. Wat is volgens jou de spanning en het vermogen (VA) van de trafo die je gebruikt?

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet hoeveel VA, maar ik heb zitten meten en heb bij de AC spanningen 2* 28V gevonden, bv. tsn draad 1 en 2 zit 28Vac en tussen 2 en 3 ook. Zou dit voldoende zijn?

Van het schema van de versterker, het moet toch -Vcc zijn he, niet 0V, het potentiaal verschil is dus +Vcc - -Vcc (bv +Vcc=+35V en -Vcc=-35V) dus =70V

[ Voor 122% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2003 00:09 ]

• subsonik
Met 2 windingen van 28V zit je goed, je hebt dan een onbelaste spanning van ongeveer +/- 42V na gelijkrichting. (84V in totaal dus!)

@ m.m : woofers hebben totaal geen last met clippende signalen. Enkel tweeters en soms ook middentoners vinden dit niet zo leuk...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu de voeding juist gemaakt, maar ik heb toevallig na het meten mijn voltmeter aan de DC uitgangen laten hangen, en toen ik de stekker uit het stopcontact haalde stond er nog 78V tussen de +39V en -39V. Dit komt door de condensators van 8000µF/50V. Maar hoe moet ik dit tegengaan, zal dit niet meer zo zijn als er belasting hangt aan de voeding?

Ik heb ook nog een ander vraagje: aan de condensators hangen drie pinnetjes, de plus, de min en dan NC, wat is die NC? Heeft dit wat te maken met het ontladen van de condensators, of wat is dit?

• CornelisJ
  • Niet online
NC = Not Connected, deze pen hoeft dus niet aangesloten te worden.

Buffer-elco's (condensators in het algemeen) slaan lading op, en als er geen ontlaadstroom loopt, dan blijft er dus spanning op staan. Als de voeding belast wordt door de versterker, dan zullen ze wel ontladen na uitschakelen van de versterker, maar ook dan zal het best een tijdje duren voordat ze helemaal ontladen zijn.

Als een condensator ontladen wordt met een stroom I, dan wordt de spanningsdaling als functie van de tijd gegeven door de volgende formule:
DeltaV = (I x t)/C

Verwijderd

ik denk dat de STK en LM ic's hetzelfde zijn.

Maar STK is iets duurder omdat sony ze gebruikt

• CornelisJ
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 October 2003 @ 23:29:
ik denk dat de STK en LM ic's hetzelfde zijn.
Maar STK is iets duurder omdat sony ze gebruikt
STK en LM versterkers zjn niet hetzelfde.

De genoemde LM types (bijv LM3886) zijn van National Semiconductors. Dit zijn echte IC's, dat wil zeggen dat de hele schakeling inclusief eindtransistoren op 1 stukje silicium zit.

STK types zijn hybrides (dikke film schakelingen) van Sanyo. De hier gebruikte STK0039 bevat alleen de eindtorren voor een versterker, vandaar dat er nog een ingangstrap voor gezet moet worden.

De meeste STK types bevatten echter een complete versterker in dikke film techniek. De ingangstrap zou evt uit een IC kunnen bestaan, maar de eindtrap bestaat uit aparte transistoren. De STK types worden door diverse fabrikanten van audio apparatuur toegepast, zelfs in mijn Philips Dolby Digital receiver zitten STK versterkers.

Verwijderd

Topicstarter
Miljaar, die versterker is nu gemaakt, maar als ik er spanning op steek fikt dat weerstandje van 47ohm door dat verbonden is met de 2SC1570. ik ga eens kijken of alles op zijn plaats zit en als alles juist gesoldeert is. Ik hoop dat dat het enige is dat kapot is, is er nog een andere verklaring dat deze doorfikt behalve dan dat mis schakelen...?

• CornelisJ
  • Niet online
Ik neem even aan dat je de uitgang van de versterker nog niet belast hebt?
Dan is het vreemd dat de weerstand van 47 Ohm onder de 2SC1570 doorbrandt, want door de weerstand van 110 Ohm boven de 2SA984 zou dezelfde DC stroom moeten lopen, en door de hoger waarde zou deze dus meer moeten dissiperen.

Meet eens de DC spanning op de luidspreker uitgang. Deze zou in de buurt van de 0 moeten liggen. En over de eerder genoemde weerstand van 110 Ohm zou ongeveer 0.7V moeten staan. Het is nu eerst zaak om de DC instelling van de versterker goed te krijgen. Zolang deze niet in orde is, nog geen luidspreker aansluiten.

• Clithopias
  • Laatst online: 06-12-2024
subsonik schreef op 28 oktober 2003 @ 01:47:
@ m.m : woofers hebben totaal geen last met clippende signalen. Enkel tweeters en soms ook middentoners vinden dit niet zo leuk...
clippen is dat de toppen van de sinus af worden gekapt omdat de sinus groter word dan de voedingsspanning. met andere woorden, er komt gelijkspanning op je uitgang te staan (de periode dat de top word afgekapt) en dat kan zeker wel je woofers mollen (ook je tweeters uiteraard). ik moet alleen nog eens vragen hoe het in de speakers ookalweer precies zat

• subsonik
Neen hoor, alweer fout. Bij het clippen worden inderdaad de toppen van een sinus afgeknipt. Dit gebeurt echter zowel aan de bovenkant als aan de onderkant van de sinus, waardoor je geen gelijkspanningscomponent krijgt in tegenstelling tot wat jij beweert. Zelfs bij heel extreem clippen heb je nog altijd perfecte wisselspanning (op voorwaarde dat er symmetrisch geclipt wordt), je hebt dan gewoon een blokgolf. Op de steile flanken van zo'n blokgolf krijg je een enorme piekstroom door de tweeters, waardoor de spoel kan doorfikken, of soms losscheuren. Een woofer daarentegen heeft helemaal geen last met deze steile flanken, én het wooferfilter haalt deze er nog eens uit ook...

Even ontopic: zeer vaag dat die weerstand van 47 ohm doorfikt... Er is, zoals iemand al zei, iets mis met de DC instelling. Waarschijnlijk zit de uitgang van je versterker tegen de positieve voedingsspanning aan. Controleer je print nog eens heel goed, waarschijnlijk heb je ergens een foutje gemaakt bij het opbouwen. Andere mogelijkheid is dat je STK IC kapot is...

• MM
  • Niet online

MM

CornelisJ schreef op 27 oktober 2003 @ 19:34:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Door clippen onstaan er hogere harmonischen, die juist doorgelaten worden door het hoog-doorlaat filter dat voor de tweeter zit. Daardoor krijgt de tweeter veel meer vermogen te verwerken dan normaal, waardoor deze kan overlijden. Bedenk dat een tweeter niet meer dan een paar watt continu kan hebben. Bij normale muziek weergave zit er relatief weinig vermogen in de hoge tonen.
Hogere Harmonischen :? dat klinkt een beetje naar de Hogere Macht.

Lees je theorie nog eens na. Als een versterker clipt stuurt 'ie DC uit en gaan je tweeters dus NIET kapot maar je woofer, deze knalt z'n spoel tegen de poolplaat kapot en gaat aanlopen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• CornelisJ
  • Niet online
m.m schreef op 31 oktober 2003 @ 16:06:
Hogere Harmonischen :? dat klinkt een beetje naar de Hogere Macht.

Lees je theorie nog eens na. Als een versterker clipt stuurt 'ie DC uit en gaan je tweeters dus NIET kapot maar je woofer, deze knalt z'n spoel tegen de poolplaat kapot en gaat aanlopen.
Sorry m.m, ik denk dat ook jij nog eens je theorie moet nalezen. Zie ook de bijdrage van subsonik. Zolang de versterker symmetrisch clipt, komt er geen DC op de uitgang van de versterker te staan. Door clipping worden wel de toppen van de sinus afgeplat, en hierdoor ontstaan harmonischen (veelvouden) van de basis frequentie. Bijvoorbeeld een blokgolf met frequentie f bevat ook frequentie-componenten met frequentie 3f, 5f, 7f, 9f, etc. Dit is de basis van de Fourier theorie. Stel f=1kHz. Zonder clipping komt er nauwelijks signaal door het filter voor de tweeter, met clipping ontstaan de harmonischen, die wel op de tweeter terechtkomen.

Clipping is sowieso iets dat je wilt vermijden, maar het is schadelijker voor de tweeter dan voor de woofer.

• Clithopias
  • Laatst online: 06-12-2024
subsonik schreef op 31 oktober 2003 @ 00:44:
Neen hoor, alweer fout. Bij het clippen worden inderdaad de toppen van een sinus afgeknipt. Dit gebeurt echter zowel aan de bovenkant als aan de onderkant van de sinus, waardoor je geen gelijkspanningscomponent krijgt in tegenstelling tot wat jij beweert. Zelfs bij heel extreem clippen heb je nog altijd perfecte wisselspanning (op voorwaarde dat er symmetrisch geclipt wordt), je hebt dan gewoon een blokgolf. Op de steile flanken van zo'n blokgolf krijg je een enorme piekstroom door de tweeters, waardoor de spoel kan doorfikken, of soms losscheuren. Een woofer daarentegen heeft helemaal geen last met deze steile flanken, én het wooferfilter haalt deze er nog eens uit ook...
ik heb het vandaag even gevraagd en mijn leraar zei dat de tweeter dus eerder naar z'n gootje gaat omdat die meer vermogen krijgt te verwerken dan die aankan en een woofer kan zeker wel kapot gaan, maar die kan veel meer hebben.

• MM
  • Niet online

MM

CornelisJ schreef op 31 oktober 2003 @ 16:28:
[...]

Sorry m.m, ik denk dat ook jij nog eens je theorie moet nalezen. Zie ook de bijdrage van subsonik. Zolang de versterker symmetrisch clipt, komt er geen DC op de uitgang van de versterker te staan. Door clipping worden wel de toppen van de sinus afgeplat, en hierdoor ontstaan harmonischen (veelvouden) van de basis frequentie. Bijvoorbeeld een blokgolf met frequentie f bevat ook frequentie-componenten met frequentie 3f, 5f, 7f, 9f, etc. Dit is de basis van de Fourier theorie. Stel f=1kHz. Zonder clipping komt er nauwelijks signaal door het filter voor de tweeter, met clipping ontstaan de harmonischen, die wel op de tweeter terechtkomen.

Clipping is sowieso iets dat je wilt vermijden, maar het is schadelijker voor de tweeter dan voor de woofer.
Deze harmonischen zijn echter NIET de oorzaak van het doorbranden van de tweeter, hun amplitude is er simpel niet groot genoeg voor.

Het feit dat tweeters wel doorbranden komt omdat het voltage in de hogere frequentieregionen altijd een stuk lager ligt, hierdoor zal in dit hogere gebied geen aftopping plaatsvinden omdat de amplitude simpelweg nog niet aan de voltage limit van de vesterker zit.

• MM
  • Niet online

MM

subsonik schreef op 31 oktober 2003 @ 00:44:
Op de steile flanken van zo'n blokgolf krijg je een enorme piekstroom door de tweeters, waardoor de spoel kan doorfikken, of soms losscheuren.
Uitgaande van een (perfect) 1Khz filter en een 100Hz tot blok- vervormde sinusgolf komen alleen de 11e en 13e harmonische in aanmerking het filter te passeren met -20,8 danwel -22,3dB verzwakking, daar gaat je tweeter dus _niet_ kapot van.

• subsonik
1. Een luidsprekerfilter is nooit perfect, maar doorgaans -12dB/octaaf. Hierdoor krijg je een situatie die er een pak slechter uitziet dan wat jij voorstelt.
2. De gemiddelde amplitude van al de harmonischen is inderdaad erg laag. Een tweeter overlijdt echter niet door de gemiddelde amplitude, maar wel door de piekamplitude. De piekamplitude ligt een heel pak hoger, ik heb het even voor je gesimuleerd.

- neem een 100Hz sinus op 0dB
- krik het volume met 15dB op
- filter de zo bekomen semi-blokgolf op 2khz met 12dB/octaaf
- resultaat: een signaal met een gemiddelde amplitude van slechts -18.5dB, maar wel met een piekamplitude van -7.5dB!

Laat ons deze waarden even omzetten naar een real-life voorbeeld. Stel: een versterker heeft een vermogen van 100W continu in 8 ohm. De RMS spanning over de luidspreker op dit niveau bedraagt dan: wortel(100W x 8ohm) = 28.3V. Een signaal van -7.5 dB komt dan overeen met een spanningsniveau van: 28.3 x 10^(-7.5/20) = 12V RMS. De piekwaarde van deze spanning is dan: 12V x 1.414 = 16.9V. De piekstroom door de tweeter: 16.9V / 8 = 2.1A! Piekvermogen door de tweeter = 35.6W!

Als je me niet gelooft, probeer het rustig eens uit. Maar ga aub geen andere forumgangers afzeiken dat ze hun theorie nog eens moeten nalezen.

• MM
  • Niet online

MM

subsonik schreef op 31 oktober 2003 @ 20:21:
1. Een luidsprekerfilter is nooit perfect, maar doorgaans -12dB/octaaf. Hierdoor krijg je een situatie die er een pak slechter uitziet dan wat jij voorstelt.
2. De gemiddelde amplitude van al de harmonischen is inderdaad erg laag. Een tweeter overlijdt echter niet door de gemiddelde amplitude, maar wel door de piekamplitude. De piekamplitude ligt een heel pak hoger, ik heb het even voor je gesimuleerd.

- neem een 100Hz sinus op 0dB
- krik het volume met 15dB op
- filter de zo bekomen semi-blokgolf op 2khz met 12dB/octaaf
- resultaat: een signaal met een gemiddelde amplitude van slechts -18.5dB, maar wel met een piekamplitude van -7.5dB!

Laat ons deze waarden even omzetten naar een real-life voorbeeld. Stel: een versterker heeft een vermogen van 100W continu in 8 ohm. De RMS spanning over de luidspreker op dit niveau bedraagt dan: wortel(100W x 8ohm) = 28.3V. Een signaal van -7.5 dB komt dan overeen met een spanningsniveau van: 28.3 x 10^(-7.5/20) = 12V RMS. De piekwaarde van deze spanning is dan: 12V x 1.414 = 16.9V. De piekstroom door de tweeter: 16.9V / 8 = 2.1A! Piekvermogen door de tweeter = 35.6W!

Als je me niet gelooft, probeer het rustig eens uit. Maar ga aub geen andere forumgangers afzeiken dat ze hun theorie nog eens moeten nalezen.
Noem mij een versterker die een 100Hz toon kan oversturen.

• subsonik
ELKE versterker kan dat.

• MM
  • Niet online

MM

Hmm in de snelheid ff de term "15dB" vergeten :P dus opnieuw mijn vraag (nu wel goed): wele versterker kan een 100Hz toon 15dB oversturen?

• subsonik
Opnieuw, elke versterker kan dat. Gewoon kwestie van het ingangssignaal 15dB te oversturen.

[edit]
Bedoel je misschien: welke audio-eindversterker kan 15dB overstuurd worden indien men "standaard" ingangsbronnen gebruikt? (gewone hifi-tuner of cdspeler e.d.)

Dit hangt gewoon af van de gevoeligheid van de versterker op het moment dat het volume helemaal open staat, en van het uitgangsnivo van de gebruikte bron. Nu is het uitgangsnivo van een CD-speler doorgaans meer dan hoog genoeg om een doorsnee eindversterker minstens 10dB te laten oversturen. Op het moment dat je bv. de basregelaar nog es helemaal open hebt staan, komt er alweer 10dB bij.

Nu dient het clippen niet noodzakelijk in de eindversterker te gebeuren: het is genoeg dat de bron 15dB clipt, en je hebt hetzelfde effect.

[ Voor 80% gewijzigd door subsonik op 01-11-2003 16:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb de fouten er uit gehaald, (2 kleine foutjes) en nu brand er niets meer door. Maar mijn vraag is of het normaal is dat er 20V op de uitgang van de speaker zit??? Er was namelijk niets aangesloten op de ingang. Ik sluitte er een boxje op aan van 5W om te testen en die gaf een bromgeluid en direct erna kwam er rook uit, jah, die is nu ook naar de vaantjes. Volgens mij mag dit niet, zou het kunnen zijn dat de boxjes een te lage wattage hadden en de versterker te luid stond( nl maximum) en dat door de brom omdat niets aangesloten is alles doorbrandde, of ligt het gewoon aan nog een fout in het schema (ik bedoel, kan het zijn dat er enkele torren kapot zijn door de voorgaande fouten of bv die aan de ingang omdat ik het verkeerdom schakelde)

I need help!!!!

• Bjorker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:22

Bjorker

Cadillacs rule!

20 volt gelijkspanning?
Je IC is duidelijk defect geraakt, want zonder inputsignaal zal ook een luidspreker van 5w niet doorbranden, of er moet wel extreme 'brom' zijn.

Nope

Verwijderd

Topicstarter
Welken IC, de stk? Die is heel goed aangesloten en ik vind nix dat zou verkeerd geschakeld zijn, mischine zullen er transistoren kapot zijn????

Verwijderd

Topicstarter
Jap, IC's zijn kapot, waarschijnlijk door kortsluiting, ik geef het op .... Ik heb er in het totaal 15eur aangehangen, de print en de andere componenten kan ik toch nog gebruiken.

Thx guys, doe er maar een slotje op

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-08 09:45
Ik kom ff trerug op de voeding als jullie het niet erg vinden.
Als ik het op mijn manier zou doen (wat is dus ook zou doen) is de voeding wel even stabiliseren met een IC als bijvoorbeeld de LM338t die ik zelf gebruik. Denk alleen wel dat die voor jou wel erg zwaar zijn. Maar er zijn genoeg andere te vinden. Ik gebruik deze omdat mijn voeding iets zwaarder is. Met dit soort IC's kun je een erg stabiele en ruisvrije voeding maken. De LM338 kun je regelen tussen 2 en 32 volt uitgang.

Lijkt me meteen een stuk beter voor je versterker, want zoals al gezegd zal je voeding op die manier iets teveel spanning afgeven.

De versterker die je gebruikt lijkt me trouwens best aardig. Zelf gebruik ik de TDA 7294 (best wel pittig).

succes ermee en laat aub ff weten hoe het geheel gaat klinken.
Pagina: 1