Nieuwe gadget kan verkeerslichten op groen zetten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.036 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=33973

Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/upload/a01traffichavoc.jpg

Dit apparaatje in Amerika kan verkeerlichten op groen zetten middels een infrarood signaal dat normaalgesproken alleen in brandweerauto's e.d. gebruikt wordt.

Kan dit echt, of is dit een broodje aap verhaal?

Verwijderd

Zou best kunnen

in Amsterdam gaan de stoplichten ook op groen als er een bus aankomt (met zendertje ofzo)

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:04
Lama, doet het al.

Zal vast wel kunnen, als de brandweer het ook kan iemadn anders ook. Je moet alleen weten hoe.

[ Voor 88% gewijzigd door Master__R op 27-10-2003 13:37 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-02 15:23
Oke, misschien niet helemaal broodje aap... wellicht werken Amerikaanse sytemen met infrarood, maar de Nederlandse systemen voor bussen (VTAG/VCOM) werken echt wel anders.

[ Voor 20% gewijzigd door dreamscape op 27-10-2003 13:38 ]

Punctuality is the politeness of kings

• limit28
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-08-2025

limit28

Loading.....

die werk niet in nederland. wat bussen gebruikt is een soort radio freqeuntie

Log on, Hack in, go everywhere, steal everything.

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2025

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

In de gemeente Ede GLD testen ze een amerikaans systeem, wanneer er een politie/brandweer/ambulance aankomt dat de verkeerslichten (op basis van het geluid, stond in de krant, maar of t klopt) dan op groen springen. (Is nu defect, vanwege blikseminslag)

Dus zoiets zo best kunnen werken alleen wordt van dat systeem in nederland geen tot zelden gebruik gemaakt voor gewone verkeerslichten.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Dit werkt niet.

Ik las ergens het volgende:
het apparaat zet alle stoplichten op ROOD. Daardoor gaat iedereen stilstaan, en kan de brandweerauto/ziekenauto aan de verkeerde kan van de weg het kruispunt oversteken.

Siditamentis astuentis pactum.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ander verhaaltje dat niet broodje aap is:

Bij de Beneluxtunnel in Rotterdam hebben ze van die mooie matrixborden boven de weg hangen waarop je de maximumsnelheid kan zien, of er staat "stop" op bij onglukken etc.

Mijn vader is zendamateur en heeft een tijdje zijn apparatuur in de auto gehad, inclusief antenne op het dak enz. met een vrij groot bereik. Dit is overigens gewoon legaal, hij heeft er ook een vergunning voor.

Een keer reed hij de tunnel uit en drukte de zendknop in. In 1x stonden al die matrixborden op "stop".
Al het verkeer op de rem, netjes stoppen voor die borden. Terwijl er dus niets aan de hand was. Paar minuten later reed alles weer.

Dit kon natuurlijk puur toeval zijn, maar hij heeft het daarna nog een keer geprobeerd en hoppa, weer alles op 'stop' :D

Bleek dus dat het zenden stoorde wanneer je dit op een bepaald punt deed. Hebben ze daarna wel wat aan gedaan. :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

de busdiensten hebben al jaren een dergelijk systeem (let maar eens op die antennes die vlak bij busbanen en stoplichten hangen). Zodra er zo'n grote gele jongen aankomt en het signaal wordt ontvangen (radio signaal; hoogfrequent) word door de "stoplicht computer" voorrang verleend.

Ja, het bestaat dus

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 October 2003 @ 13:52:
de busdiensten hebben al jaren een dergelijk systeem (let maar eens op die antennes die vlak bij busbanen en stoplichten hangen). Zodra er zo'n grote gele jongen aankomt en het signaal wordt ontvangen (radio signaal; hoogfrequent) word door de "stoplicht computer" voorrang verleend.

Ja, het bestaat dus
Bij ons in zoetermeer zijn de meeste groen, doen ze het dan ook?

• Maxonic
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-01 23:34
In nederland gebruikt met Vetag
Het VEhicle TAGging-systeem VETAG is een éénrichtings-communicatiesysteem (van
voertuig naar wal). Het is ontwikkeld om de automatische identificatie van elk
voertuig, dat hiermee uitgerust is, mogelijk te maken. Er wordt gebruik gemaakt
van een transponder onder het voertuig, die een uniek identificatiesignaal
uitzendt.
Dit signaal kan worden opgevangen door inductielussen in het wegdek. De
inductielussen zijn vervolgens weer gekoppeld aan het Basis Wal Station (BWS).

De volgende functies kunnen met behulp van VETAG worden verzorgd:

- voertuigidentificatie
- actuele voertuigpositie
- stiptheid van elk voertuig
- aansturing halte-informatie-display
- aansturing van een wachtruimte-display
- prioriteitsverlening
- automatische wisselaansturing

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Hij had een 27mc of een ander soort iets :?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-02 18:50

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

w000t, als dat ding werkt wil ik 'm ook!!

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11-2025
Voor zover ik weet heeft brandweer/ambu/politie nog geen invloed op de verkeerslichten (in Nederland).
[quote]dreeke schreef op 27 October 2003 @ 13:50:
verhaal :)
offtopic:
Wat is de call van je pa?
[quote]GGS_VR6 schreef op 27 October 2003 @ 13:59:
[...]

Hij had een 27mc of een ander soort iets :?[/quote]
Niet alle radiozendamateurs zitten op 27 mc!

[ Voor 70% gewijzigd door Denker op 27-10-2003 14:02 ]

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

dreeke schreef op 27 October 2003 @ 13:50:
Ander verhaaltje dat niet broodje aap is:

Mijn vader is zendamateur en heeft een tijdje zijn apparatuur in de auto gehad, inclusief antenne op het dak enz. met een vrij groot bereik. Dit is overigens gewoon legaal, hij heeft er ook een vergunning voor.
het storen van openbaar gemeenschappelijke communicatiesystemen valt niet binnen de verguning :) maar dat zal jij ook wel snappen.

Verder lijkt het me dat deze verguningen toch wel met enige locatievastheid worden af gegeven,.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-01 17:28

mr_obb

Lakse Perfectionist

aardbeix15 schreef op 27 October 2003 @ 14:03:
[...]

het storen van openbaar gemeenschappelijke communicatiesystemen valt niet binnen de verguning :) maar dat zal jij ook wel snappen.

Verder lijkt het me dat deze verguningen toch wel met enige locatievastheid worden af gegeven,.
Zo'n vergunning krijg je voor een aantal verschillende frequentiebanden. Binnen die banden mag je alles zenden wat je wil, als je er maar regelmatig je callsign doorheen mixed.

Wat de locatievastheid betreft: Met zo'n vergunning krijg je automatisch een vergunning voor vrijwel alle andere landen ter wereld. Je mag overal op de eerder genoemde frequentiebanden zenden.

Dat de gemeeschappelijke communicatiesystemen verstoord raken op deze frequenties is dom van de producent. De frequenties zijn bekend.

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 11:54

JeroenT

hoi!

GGS_VR6 schreef op 27 October 2003 @ 13:59:
[...]

Hij had een 27mc of een ander soort iets :?
2 m / 70 cm , 144/433 mhz ;)

Verwijderd

Maxonic schreef op 27 October 2003 @ 13:57:
In nederland gebruikt met Vetag

[...]
Dat is best een leuk systeempje... hoe lang zal het nog duren dat ik via mn pda/gsm kan tracen waar de bus is ? >:)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 oktober 2003 @ 19:40:
[...]

Dat is best een leuk systeempje... hoe lang zal het nog duren dat ik via mn pda/gsm kan tracen waar de bus is ? >:)
Geloof het of niet. Maar daar wordt aan gewerkt.

• Dennis
  • Laatst online: 22:03
Nee, in Nederland wordt, zoals hierboven ook al gemeld, gewerkt met twee systemen.

• VETAG, via lussen in het wegdek. Vrijwel alle bussen zijn hiermee uitgerust.
• KAR, Korte Afstand Radio, en deze werkt met radio-signalen, gps en gprs.

Infrarood zal dus niet werken. Helaas pindakaas.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

BaRF

bijna kerst

die systemen in amerika werken gewoon met een soort stroboscoop lampje. Dus bij een bepaalde serie knippers gaan de lichten idd op rood :) Of het infrarood is weet ik niet, de eerste versies werkten 'gewoon' met de bestaande knipperlichten op de wagens.

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 oktober 2003 @ 13:55:
[...]

Bij ons in zoetermeer zijn de meeste groen, doen ze het dan ook?
ok, flauw ^_ ^

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 14:27:
[...]

Geloof het of niet. Maar daar wordt aan gewerkt.
Maar mijn bus (wel een gele) rijdt een heel lang stuk rechtdoor, waar het geen zin heeft om de stoplichten op groen te zetten. Hoe kan er dan een bus-locatie-systeem ontwikkeld worden terwijl er lang niet op iedere plaats gemeten kan worden? Of heeft het ding gewoon een ontzettend groot bereik?

• Dennis
  • Laatst online: 22:03
Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 22:10:
Maar mijn bus (wel een gele) rijdt een heel lang stuk rechtdoor, waar het geen zin heeft om de stoplichten op groen te zetten. Hoe kan er dan een bus-locatie-systeem ontwikkeld worden terwijl er lang niet op iedere plaats gemeten kan worden? Of heeft het ding gewoon een ontzettend groot bereik?
Ehm, let op! :P.

De bussen hier hebben een GPS-systeem onboard. Dat wordt verwerkt via een centrale computer. Dat kunnen ze vast wel aan een database en/of webapplicatie koppelen lijkt me.
Pagina: 1