Ik heb nu internet op een win 3.11 pc gekregen. Is het nodig om een firewall op deze pc te draaien i.v.m. bugs? Ik weet weinig over beveiligingslekken in win 3.11.
Whehe. Leuke vraag 
Ik moet zeggen redelijk vergeten te zijn hoe het met W3.x zit, maar er zijn ongetwijfeld veel veiligheidsgaten bekend, een gerichte aanval zal dan ook geen enkel probleem zijn, maar dat lijkt me zeer onwaarschijnljk. Omdat je met nogal verouderde software werkt, denk ik dat alle standaard'grapjes' (en dat is eigenlijk alles waar je je zorgen over hoeft te maken op internet als gewone gebruiker) mislukken omdat die alleen van toepassing zijn op bijv. IE>=4 en Win9x of WinNTx. Maar in hoeverre je nog goed kan surfen met de oude software is natuurlijk weer een tweede - al is er IIRC een IE4 voor WfW3.11 en zelfs IE5. Dan wordt het wel erg nodig om je settings goed te doen, een (vanwege de geheugeneisen) oude versie van Netscape is misschien beter.
Virussen: zonder Win32 en zonder browser die aan scripting doet weinig problemen, maar ik weet eigenlijk niet wat Win32 virussen doen als je Win32s installeert (en dat zal nodig zijn voor diverse progs).
Overigens zal een firewall die onder Win3 draait waarschijnlijk ook gruwelijk oud zijn (cq. er een zijn waar veel gaten in bekend zijn) en derhalve weinig helpen
Ik moet zeggen redelijk vergeten te zijn hoe het met W3.x zit, maar er zijn ongetwijfeld veel veiligheidsgaten bekend, een gerichte aanval zal dan ook geen enkel probleem zijn, maar dat lijkt me zeer onwaarschijnljk. Omdat je met nogal verouderde software werkt, denk ik dat alle standaard'grapjes' (en dat is eigenlijk alles waar je je zorgen over hoeft te maken op internet als gewone gebruiker) mislukken omdat die alleen van toepassing zijn op bijv. IE>=4 en Win9x of WinNTx. Maar in hoeverre je nog goed kan surfen met de oude software is natuurlijk weer een tweede - al is er IIRC een IE4 voor WfW3.11 en zelfs IE5. Dan wordt het wel erg nodig om je settings goed te doen, een (vanwege de geheugeneisen) oude versie van Netscape is misschien beter.
Virussen: zonder Win32 en zonder browser die aan scripting doet weinig problemen, maar ik weet eigenlijk niet wat Win32 virussen doen als je Win32s installeert (en dat zal nodig zijn voor diverse progs).
Overigens zal een firewall die onder Win3 draait waarschijnlijk ook gruwelijk oud zijn (cq. er een zijn waar veel gaten in bekend zijn) en derhalve weinig helpen
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Als je nog een (oud) pc'tje overhebt, zou je er een linux/freesco (http://www.freesco.org) van kunnen maken, en die tussen je win3.11 pc en het internet kunnen plaatsen.
Freesco past op/start van floppy, heb je redelijk goede firewall aan, en werkt ook met POTS ("56K internet">wel een extern serieel modem nodig).
Wat virussen aangaat: de meeste recente virusscanners vragen al min. win98, waarschijnlijk de meest recente virussen ook
(net ff op symantec gekeken, staat redelijk vaak: Systems Not Affected: Linux, Macintosh, UNIX, Windows 3.x)
Freesco past op/start van floppy, heb je redelijk goede firewall aan, en werkt ook met POTS ("56K internet">wel een extern serieel modem nodig).
Wat virussen aangaat: de meeste recente virusscanners vragen al min. win98, waarschijnlijk de meest recente virussen ook
(net ff op symantec gekeken, staat redelijk vaak: Systems Not Affected: Linux, Macintosh, UNIX, Windows 3.x)
Windows 3.x heeft alleen last van die file-infecting virusjes en bootsector virusjes. Even ter herinnering, Windows 3.x is geen OS, maar een grafische shell die op DOS 5.0 of hoger draait. Dus de virussen die Win 3.x aanvallen zijn DOS virussen.
Forget your fears...
...and want to know more...
Volgens mij is win 3.11 niet zo ranzig qua automatisch uitvoeren van scripts, en het is ook niet echt de doelgroep voor viri schrijvers (immers hebben veeeel meer mensen windows xp, kan je beter daar voor schrijven
)
Al met al valt het dus wel mee denk ik.
Al met al valt het dus wel mee denk ik.
Ik gebruik IE5 nu onder Win 3.11. Ook heb ik Opera 3.6, maar die gooi ik er denk ik maar af.
Ik zal binnenkort even een portscan uitvoeren. Ik moet nog even een 16bit portscanner zoeken.
Ik zal binnenkort even een portscan uitvoeren. Ik moet nog even een 16bit portscanner zoeken.
win 3.11 is dos en dos word niet gehoaxed
Specs: Server, WS boven, WS beneden
De Online-scanner van Sygate lijkt me een prima poortscanner. Hoef je ook niks te installeren...
[ Voor 20% gewijzigd door Reptile209 op 27-10-2003 14:00 ]
Zo scherp als een voetbal!
Verwijderd
DDemolition schreef op 27 October 2003 @ 13:59:
win 3.11 is dos en dos word niet gehoaxed
www.download.com en dan kan je even zoeken. Helemaal onderaan kan je nog "free" en "Windows 3.xx" kiezen zelfs. Wellicht zit er wat tussen voor je 
http://download.com.com/3000-2239-10233173.html?tag=lst-0-1
Dit is een AV/FW/SEC proggie, als het _goed_ is doet ie het ook onder Win3.xx
Zorg er wel voor dat je even de visualbasic 16-bit runtimes download.
http://download.com.com/3000-2239-10233173.html?tag=lst-0-1
Dit is een AV/FW/SEC proggie, als het _goed_ is doet ie het ook onder Win3.xx
Zorg er wel voor dat je even de visualbasic 16-bit runtimes download.
[ Voor 47% gewijzigd door SkyStreaker op 28-10-2003 17:25 ]
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Een firewall lijkt me wel een goed idee, een lichte als Tiny ofzo.. tenslotte dreigen er meer gevaren dan alleen virussen vanuit het Internet. Maar 't is natuurlijk maar net de vraag hoe veilig je wilt surfen..
Programmers don't die. They GOSUB without RETURN
ik denk dat je beter een ghoostje kan maken van je schijf en het maar zo laat zitten.. Als er dan wat is blaas je die kleine ghost over en klaar... ik denk niet dat er zoveel problemen mee zullen onstaan omdat je toch niet echt fatsoenlijke dingen op een 3.11 bak gaat doen neem ik aan
Deze advertentieplaats is te huur!
Ik heb nog een site gevonden waar een gepatchte versie van dos te vinden is. Dan kun je lange filenames ook in win 3.11 gebruiken. Wel lachen.

Ik kreeg alleen wat problemen met mijn andere partitie. Hierdoor werd de win 3.11 schijf opeens de D: en kon ik niet meer opstarten. Ik ga nog even verder onderzoek doen.

Ik kreeg alleen wat problemen met mijn andere partitie. Hierdoor werd de win 3.11 schijf opeens de D: en kon ik niet meer opstarten. Ik ga nog even verder onderzoek doen.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2003 23:25 ]
Verwijderd
ik ken ook iemand met een win3.x computer maar ik ging er al helemaal van uit dat je daar internet niet op kreeg (en zeker niet adsl of kabel) welke snelheid zit ie nu dan op? kun je trouwens een win 3.x comp als server kast gebruiken??
TP
TP
Ik heb chello internet nu op die win 3.11 pc. Je moet wel een tcp upgrade installeren. DHCP werkt er gewoon ook prima op. Het was wel even lastig om mijn netwerkkaart goed herkend te krijgen. Ik moest plug & play in het bios uitschakelen. Een snelheidstest heb ik niet gedaan, ik moet waarschijnlijk nog wat mtu instellingen verbeteren wil ik de volledige chello snelheid halen. Ik heb nu een aantal downloads van +- 50 kB/s gehad. Ik moet trouwens ook nog een soort dumeter voor win 3.11 vinden.
Tja als server zou ik het niet gebruiken. Ik heb trouwens wel een webserver gevonden voor 3.11, maar het schijnt dat je die heel makkelijk kan laten crashen door http://ipadres/com/com in te tikken.
Oh sorry voor de slechte screenshots. Ik snap er niks van, op het scherm ziet het er prima uit.
Tja als server zou ik het niet gebruiken. Ik heb trouwens wel een webserver gevonden voor 3.11, maar het schijnt dat je die heel makkelijk kan laten crashen door http://ipadres/com/com in te tikken.
Oh sorry voor de slechte screenshots. Ik snap er niks van, op het scherm ziet het er prima uit.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2003 21:29 ]
Iedereen die beweert dat je geen internet op een Win 3.1x pc krijgt:
Vroegâh (voor 1995) hadden we op de universiteit Utrecht in de Leerzalen KNG80 en de letterenbieb internetplekken met 486SX25 machines met Win3.11, MosaicNetscape en een losse Trumpet Winsock. Toentertijd wist je niet beter of het liep als een dolle.
Het belangrijkste verschil met nu is dat er toen praktisch geen enkele website met dynamische content was, dus je zal wel het een en ander missen.
Vroegâh (voor 1995) hadden we op de universiteit Utrecht in de Leerzalen KNG80 en de letterenbieb internetplekken met 486SX25 machines met Win3.11, MosaicNetscape en een losse Trumpet Winsock. Toentertijd wist je niet beter of het liep als een dolle.
Het belangrijkste verschil met nu is dat er toen praktisch geen enkele website met dynamische content was, dus je zal wel het een en ander missen.
Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024
wat is een win3.x comp? Een computer die speciaal gebouwd is voor win3.x en waar geen andere besturingssystemen op kunnen draaienVerwijderd schreef op 30 oktober 2003 @ 18:59:
ik ken ook iemand met een win3.x computer maar ik ging er al helemaal van uit dat je daar internet niet op kreeg (en zeker niet adsl of kabel) welke snelheid zit ie nu dan op? kun je trouwens een win 3.x comp als server kast gebruiken??
TP
Haha echt super grappig 
Wat ik me nou afvraag, wat is de snelheid hier nou zo'n beetje van?
Gaat het een beetje rap? Wat zijn de specs van die win3 bak?
Wat ik me nou afvraag, wat is de snelheid hier nou zo'n beetje van?
[ Voor 3% gewijzigd door DeMoN op 30-10-2003 21:50 ]
Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein
Ik heb op deze pc nu win98 en dos 6.22/win3.11 in dual boot. Als bootmanager gebruik ik XOSL.
Heeft iemand misschien ervaring met die dos7.1 en windows 3.11? Ik wil het namelijk proberen, maar het lukt me niet zo goed.
Het is een P1 200mmx, 64mb intern. Het gaat niet zo rapjes als ik had verwacht. Win 98 draait eigenlijk veeeel beter. Multitasking van win 3.11 is gewoon bagger.
Heeft iemand misschien ervaring met die dos7.1 en windows 3.11? Ik wil het namelijk proberen, maar het lukt me niet zo goed.
Het is een P1 200mmx, 64mb intern. Het gaat niet zo rapjes als ik had verwacht. Win 98 draait eigenlijk veeeel beter. Multitasking van win 3.11 is gewoon bagger.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2003 21:54 ]
nou ik draai windows for workgroups 3.11 op de command.com van windows 98SE 
dus dos7.1
zo kan ik win3.11 op fat32 schijf draaien
het enige wat je hiervoor moet doen is io.sys van win98 patchen
http://users.pandora.be/racer/download/win3xfix.zip
dus dos7.1
zo kan ik win3.11 op fat32 schijf draaien
het enige wat je hiervoor moet doen is io.sys van win98 patchen
http://users.pandora.be/racer/download/win3xfix.zip
[ Voor 8% gewijzigd door ajouin op 30-10-2003 23:47 ]
aha, zoiets heb ik dus ook gelezen. Maar ik zag ook ergens staan dat je dat beter niet met win98 kunt gebruiken. Maar het werkt dus prima?
t is te zeggenVerwijderd schreef op 30 oktober 2003 @ 23:52:
aha, zoiets heb ik dus ook gelezen. Maar ik zag ook ergens staan dat je dat beter niet met win98 kunt gebruiken. Maar het werkt dus prima?
bij dual boot gebruikt ieder os zijn versie van io.sys
dus win98se gebruikt zijn originele io.sys
en win3.11 de gepatchde van win98se
en beide de command.com van win98se
die opstartdiskette met LFN ondersteuning zet win3.11 op RAM driveVerwijderd schreef op 30 oktober 2003 @ 23:52:
[ Voor 29% gewijzigd door ajouin op 31-10-2003 10:12 ]
Ja weet dat hij op de ram disk werk geinstalleerd. Maar ik heb geprobeerd de gepatchte dos over mijn dos 6.22 heen te zetten. Hierdoor kon hij ook de fat32 partities zien. Met als resultaat dat win 3.11 niet meer kon booten. Na wat aanpassingen in win.ini en system.ini ( c:\ veranderin in d:\) kon ik hem wel opstarten, maar keerde ik na het bootscherm weer terug in dos.
Verwijderd
Those good old days
Altijd weer grappig om te zien hoeveel je wel niet mee bent veranderd in het gebruik van de computer.
De snelheid is naar verhouding best wel enigszins te vergelijken met een moderne computer waar een "zwaar" besturingssysteem ala XP of een moderne GNU/Linux distributie op staat. De programmatuur, houdt qua complexiteit en resource gebruik best goed trend met de computer.Wat ik me nou afvraag, wat is de snelheid hier nou zo'n beetje van?Gaat het een beetje rap? Wat zijn de specs van die win3 bak?
Ik heb 3.11 er af geflikkert. Ik was toch niet zo tevreden met het gebruiksgemak en de snelheid. Switchen tussen programma's werkt gewoon niet zo lekker. Opstarten was uiteraard wel snel.
Ik ga binnenkort aan m'n volgende project beginnen. Windows 95 op een ramdisk. Dit is al mogelijk met een 5 mb ramdisk.
Ik ga binnenkort aan m'n volgende project beginnen. Windows 95 op een ramdisk. Dit is al mogelijk met een 5 mb ramdisk.
Pagina: 1