Casefan in het midden: lucht erin of eruit?

Pagina: 1
Acties:

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:53
Ik heb een vraagje. Ik heb hier in mijn PC kast nog plaats voor 1 casefan (gewoon een normale). Op mijn mobo is nog plaats om meer fans erop aan te sluiten maar nu zit ik met een probleem. Een fan boven moet warme lucht uit je kast zuigen en een fan beneden moet de koude lucht erin laten. Mijn vraag nu is wat moet mijn fan doen als hij precies in het midden geplaatst is?

Daarnaast heb ik nog een vraag of het wel zin heeft om die fan erin te zetten. Ik heb een ATI 9800 (non pro), een Pentium 4, 3 ghz met HT (beide voorzien van 1 fan per onderdeel) en een fan in mijn voeding. Echter als ik mijn kast dicht laat stijgt de temperatuur tot ongeveer 60(proc)/45(mobo) graden (59 soms in extreme gevallen en anders iets eronder). Als ik mijn kast open zet komt mijn temperatuur niet hoger dan de 40/30 graden. Is het dan nog wel verstandig om zo'n fan te kopen? Mijn kamertemperatuur verschilt nogal. In de zomer zit ik rond de 35 a 40 graden maar in de winter kan de tempatuur weer flink dalen tot ongeveer 10 graden (zit vaak met raam open vandaar).

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 08:38

Turkish

zhé germans

Het lijkt me wel handig om er een casefan bij te plaatsen vanwege je temps. Ik neem aan dat je voeding lucht eruit blaast, dus als je die extra fan laat zuigen hef je die werking op. Het lijkt me dus het handigste als je koude lucht (kamertemperatuur) naar binnen laat zuigen, zodat die flow richting voeding versterkt wordt

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 23:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

als je maar een fan hebt en hij zit achterin, zou ik heb lucht uit laten zuigen. Zeker als hij vlak bij de processor zit en het de enige is. Koelere lucht komt wel weer je kast binnen (minder efficient dan met een fan). Je kan volgens mij beter een onderduk hebben en warme lucht wegnemen dan zomaar lukraak lucht in je kast blazen zonder een duidelijke en logische "flow".

ALs de fan bijvoorbeeld vlak onder de voeding zit, gaat die gelijk de lucht eruit blazen en heb je een flow waar je echt bijna niets aan hebt. De enige plekken waar ik lucht naar binnen zou blazen zijn voorin/onderin en vanaf de voorste/onderste helft van de zijkant.

[ Voor 33% gewijzigd door JvS op 27-10-2003 12:39 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
je airflow gaat van onder-voren naar boven-achter ...

dus in het midden plaatsen, lijkt het mij dat je die dan toch enigszins in de richting van je overall flow laat doen..

welke kant dat dan is laat ik over aan jouw verbeelding.....

• Robkazoe
JvS schreef op 27 October 2003 @ 12:37:
als je maar een fan hebt en hij zit achterin, zou ik heb lucht uit laten zuigen. Zeker als hij vlak bij de processor zit en het de enige is. Koelere lucht komt wel weer je kast binnen (minder efficient dan met een fan). Je kan volgens mij beter een onderduk hebben en warme lucht wegnemen dan zomaar lukraak lucht in je kast blazen zonder een duidelijke en logische "flow".

ALs de fan bijvoorbeeld vlak onder de voeding zit, gaat die gelijk de lucht eruit blazen en heb je een flow waar je echt bijna niets aan hebt. De enige plekken waar ik lucht naar binnen zou blazen zijn voorin/onderin en vanaf de voorste/onderste helft van de zijkant.
De fanspot zit idd onder de voeding (zit 5 a 10 cm ruimte tussen ongeveer). De fan van de voeding zuigt idd warm lucht uit mijn kast. Mijn CPU cooler zit idd vlak bij de spot maar zie mijn tekening maar:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/h.vander.werf/blaat.jpg

De fan zou dus slechts de helft van de hete lucht kunnen wegnemen van mijn CPU cooler.

Ik denk toch dat ik hem warme lucht eruit laat zuigen. Ik heb in mijn kast zelf ook nog onderaan aan beide zijkanten kleine luchtgaatjes die dan eventueel ook de kast in kunnen komen. Bedankt iig voor het advies en het meedenk werk :)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

idd, eruit blazen is veel beter. Hoe sneller de hete lucht bij de cpu vandaan is; hoe beter. Plus het feit dat je kans hebt op overdruk als je teveel fans lucht naar binnen laat zuigen, overdruk=slecht.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
JvS schreef op 27 oktober 2003 @ 12:37:
Met 4 plaatjes plexi 1 xtra fan kun je je cpu aardig koelhouden hoor, zelfs als hij bovenin zit....

Zo heb ik een xtra fan rechtsteeks op de CPU-koeler "geduct", scheelde 3 graden en met raam open & vrieskou(dikke jas aan :P)buiten wel meer dan 7!

[ Voor 4% gewijzigd door Rey Nemaattori op 27-10-2003 18:40 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:02
40+ vind ik zelf niet acceptabel als temp :)
maar het is in principe geen probleem als de temp oploopt tot 60 graden.

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

als die opening voor de fan er al zit waarom probeer je het niet gewoon :?
eerst zuigen...dan blazen..kijk wat betere temps geeft...

gewoon uitproberen

theorie en praktijk zijn nogweleens 2 verschillende dingen

[edit] wil zeggen, fan gewoon omdraien om te testen

[ Voor 12% gewijzigd door Losha op 27-10-2003 19:20 ]

• Robkazoe
Losha schreef op 27 October 2003 @ 19:19:
als die opening voor de fan er al zit waarom probeer je het niet gewoon :?
eerst zuigen...dan blazen..kijk wat betere temps geeft...

gewoon uitproberen

theorie en praktijk zijn nogweleens 2 verschillende dingen

[edit] wil zeggen, fan gewoon omdraien om te testen
Als ik een FAN had thuisliggen had ik dat ook wel gedaan maar daarom vraag ik het jullie ook. Maar ach. nog 1 maandje en dan HCCdagen. Kan ik vast wel voor een leuk prijsje een mooie fan kopen :)

• Losha

Losha

naja..als je een fan hebt dan...

• Joker
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Joker

Losha schreef op 27 October 2003 @ 19:19:
fan gewoon omdraien om te testen
Dat heb ik bij mijn systeem geprobeerd. Lucht in de kast blazen was een stuk effectiever dan eruit. De CPU-fan (die bij mij naar de CPU blaast) kan niet genoeg lucht aanzuigen als de zij-fan naar buiten gericht is. De warme lucht verdwijnt nu via de voeding en de ventilatiegaten onder en voorin de kast.

• -Wahtah-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-12-2024

-Wahtah-

Geluk is met de dommen

Zorg in ieder geval voor een goeder airflow als dat mogelijk is. Maar als je dan moet kiezen lijkt me lucht uit de case zuigen het beste.

Die test met je fan omdraaien is ook wel een goeie. Ben wel beniewd naar je uitkomst!?

Zelf heb ik een Athlon Thunderbird die ook nog wel is warm wil worden.
Daarom gebruik ik het programmaatje CPU-Idle icm Motherboard Monitor

Cpu-idle trekt je temperatuur aanzienlijk omlaag door je CPU uit te schakelen indien niet gebruikt. Werkt erg goed

[ Voor 28% gewijzigd door -Wahtah- op 27-10-2003 23:01 ]

Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

Verwijderd

Het probleem met een fan in de zijkant die lucht eruit zuigt, is wel een beetje dat de fan dan tegen de CPU-fan in werkt. Die blaast dan de andere kant op. Maar inderdaad, probeer het gewoon .. ;)

CPU-idle doet hier overigens weinig, het scheelt maar iets van 2 tot 3 graden. En het is niet gratis helaas.
(XP2100 @ 2Ghz Swift MC462 met Delta 5 watt MP fan op 10 volt.)

• Losha

Losha

je kunt natuurlijk de fan op de cpu ook omdraaien (niet bij elke cpu-koeler!)
of i.p.v. extra fan een fanduct op de cpu-fan maken (soort windtunnel, dat de cpu direct verse lucht van buiten krijgt en niet van binnen de kast)

Verwijderd

Yep, je kunt verbijsterend goede resultaten krijgen op die manier, omdat je de koelere buitenlucht direct op de CPU blaast in plaats van de altijd wat warmere lucht in de PC kast. :Y)

PS - Je kunt een fan op de zijkant zetten, met daarachter een fanduct die de lucht direct naar de CPU-koeler geleidt....

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2003 17:23 ]

Pagina: 1