[EL] Verwijderen coating TL buis...

Pagina: 1
Acties:
  • 543 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40750

Topicstarter
Ik wil het volgende bereiken:
De coatinglaag (spul dat ervoor zorgt dat er 'wit licht uit de buis komt) verwijderen.
Zo zal er 'n blauwe gloed in de buis zichtbaar worden.

Heb jij misschien voor mij de oplossing, hoe deze laag te verwijderen valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:44

BCC

Eeh, de coating zit toch altijd aan de binnenkant? Lijkt mij een onmogelijkheidje..

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:36

Giblet

Dingen

Kan niet idd, de buizen zijn ook nog vacuum getrokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Dat witte licht komt van het kwikhoudend fosfor IN de buis. En omdat die met neongas gevuld is, kun je niet die giftige zooi eruit halen zonder de neongas te laten vervliegen (en de drukverhouding aan te tasten).

Afbeeldingslocatie: http://www.smokkelhoek.nl/img/Lampen16.gif

http://www.tue.nl/cursor/.../cursor15/onderzoek.shtml
http://home.wanadoo.nl/paluzee/licht.htm

Een blauwe TL-buis kun je gewoon kopen. Kwestie van het grote Philips/Osram/Sylvania boek doorlopen bij een electrozaak en de hoogste lichttemperatuur uitzoeken (>6500'K). En anders gewoon een CCFL nemen als je écht blauw wilt hebben of werken met kleurhulzen.

Als je doel is om een BlackLight te maken (een blacklight bevat geen coating nl.) - die kun je ook gewoon kopen. Zelf maken is idioterie, tenzij je graag voor Edison speelt, met giftige stoffen werkt en neongas afvulapparatuur hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-07 21:23
plus dat pure UV straling niet echt goed om in te kijken ... andere effecten nog daargelaten

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-06 18:47
whaa.. dat zal heel slecht voor je ogen worden, dat is UV straling..

en dan nog, die coating zit aan de binnenkant en in de buis is bijna een vacuum.

ik kan dat wel maken/laten maken nu. Loop nu stage bij philips Lighting, werk nu met tl-verlichting en kan opdrachten geven voor allerlei tl-buizen om die te laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41007

Koop gewoon een blauwe TL-buis of een ccfl ...

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubie-The-Sysop
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-06 13:26
En als ik jou was zou ik hem ook maar niet voorzichtig openhalen. Want in die TL zit een dodelijke gas. En als je dat in ademt dan kan je hier geen berichten meer posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Een TL buis is niet vacuum. Er zit een bepaald soort gas in die zeer slecht is voor de ozon laag.

Lever je defecte TL buizen en bespaarlampen dan ook in bij het chemisch afval !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

M14

Rubie-The-Sysop schreef op 27 oktober 2003 @ 14:35:
En als ik jou was zou ik hem ook maar niet voorzichtig openhalen. Want in die TL zit een dodelijke gas. En als je dat in ademt dan kan je hier geen berichten meer posten.
Zo erg zal het niet zijn denk ik. Een (nieuwe) TL-buis kan ook breken.

Ff ter vergelijking: Er worden ook geen aggregaten verkocht/verhuurt die op uranium / plutonium werken :) (misschien wel een beetje ver gezocht, maar je weet denk ik wel wat ik bedoel).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40750

Topicstarter
Beste Posters,

Bedankt jullie snelle reacties, ik weet voldoende.
Ik heb dit bericht gepost naar aanleiding van het zien van 'n designbureaulamp.
Deze lamp bevatte 'n TL buis waar aan weerszijde 10cm 'coating' was weggelaten. Wat 'n gewelding mooi effect gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
jhead22 schreef op 27 October 2003 @ 14:42:
Een TL buis is niet vacuum. Er zit een bepaald soort gas in die zeer slecht is voor de ozon laag.

Lever je defecte TL buizen en bespaarlampen dan ook in bij het chemisch afval !
in een tlbuis heerst een bijna vacuum. Er is ongeveer een druk van 2.6 mbar. Niet veel dus :)

Het giftige in bij een tl-buis is de kwik die erin zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-06 15:42

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Anoniem: 40750 schreef op 27 oktober 2003 @ 15:10:
Beste Posters,

Bedankt jullie snelle reacties, ik weet voldoende.
Ik heb dit bericht gepost naar aanleiding van het zien van 'n designbureaulamp.
Deze lamp bevatte 'n TL buis waar aan weerszijde 10cm 'coating' was weggelaten. Wat 'n gewelding mooi effect gaf.
Heb je pics? Het klinkt inderdaad wel heel erg stoer :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Laatst online: 16:03
Euhmz, ik wil niet vervelend doen hoor, maar het voornaamste bestandsdeel van TL-buizen zijn edelgassen, wat fosfor en kwik. Alleen dat kwik wil je niet inademen, maar het zal nooit in zulke hoge concentraties aanwezig zijn dat het giftig is. Ik bedoel, als iemand een TL-buis breekt gaat'ie dood? Dat zou vergelijkbaar zijn met het maken van auto's die alleen maar 150km/u kunnen en een plastic voorkant hebben ;)

Maar ik denk dat je't beste die lamp gewoon maar kan kopen, of bij de leverancier vragen of ze een reservelampje voor je hebben. Als je slim praat kun je die misschien zelfs nog wel gratis krijgen onder het mom van 'proefexemplaar'. Winkels voor bedrijven doen daar over het algemeen niet moeilijk over :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55168

Haha, vond het wel grappig om te horen.
Wanneer je die witte poeder uit de tl buis zou kunnen krijgen zonder het vacuum te verliezen krijg je geen licht. Het idee van een TL buis is elektronen schieten. Deze botsen tegen die fosforlaag (meen dat het fosfor is) en geven dan licht.
Ik heb bij Philips ooit een leuk experimentje gezien. Ze hadden daar drie bakjes met van die witte poeder. Als ze er een TL boven hingen verkleurde die poeder naar allemaal een andere kleur (rood, groen en geel volgensmij). Door die drie in de juiste verhouding te combineren krijg je wit licht. En zo kun je dus een hele hoop verschillende kleurcombinaties maken.

Maar je kunt het vergeten om een TL buis open te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
Anoniem: 55168 schreef op 27 oktober 2003 @ 16:00:
Haha, vond het wel grappig om te horen.
Wanneer je die witte poeder uit de tl buis zou kunnen krijgen zonder het vacuum te verliezen krijg je geen licht. Het idee van een TL buis is elektronen schieten. Deze botsen tegen die fosforlaag (meen dat het fosfor is) en geven dan licht.
Ik heb bij Philips ooit een leuk experimentje gezien. Ze hadden daar drie bakjes met van die witte poeder. Als ze er een TL boven hingen verkleurde die poeder naar allemaal een andere kleur (rood, groen en geel volgensmij). Door die drie in de juiste verhouding te combineren krijg je wit licht. En zo kun je dus een hele hoop verschillende kleurcombinaties maken.

Maar je kunt het vergeten om een TL buis open te halen.
rood groen en blauw poeder is het. rood (CAT), Groen(YOX) en blauw(BAM)

De fosfor coating is normaal gewoon vloeibaar en wit in flessen wat in de tl-lamp wordt gegoten. Waarna het opdroogt. Deze laag is maar een paar micron dik.

Hier hebben we ook tl-lampen waar bij de electrodes geen coating zit. Zoiets bedoel je toch??

Dan is er goed te zien of de electrodes slijten en waar het kwik zit enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:34

AirX

Tweak Guru

gewoon ffe een stukkie blauw platic er omheen wrappen :) Heb ik ook gedaan :p
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/airx707/tweakers/casemod/DSC03892.JPG

Lekker blauw, de reflectatie is echt blauw, komt nu wat witter over omdat je recht in de TL fotografeerd. De TL is trouwens gewoon zo'n 12volt auto ding geval van €5 :)
Is mijn eerste casemodje btw :) en ja, ik draai er Linux op, maar dat wist je denk ik nog niet ;)

[ Voor 21% gewijzigd door AirX op 27-10-2003 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb een kromme TL balk met uiteindes in het blauw!

Het ziet er erg roelerend uit moet ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ralpy schreef op 27 October 2003 @ 13:41:
whaa.. dat zal heel slecht voor je ogen worden, dat is UV straling..

en dan nog, die coating zit aan de binnenkant en in de buis is bijna een vacuum.

ik kan dat wel maken/laten maken nu. Loop nu stage bij philips Lighting, werk nu met tl-verlichting en kan opdrachten geven voor allerlei tl-buizen om die te laten maken.
Even een opmerking over die schadelijke UV straling:
Het hangt ervan af wat voor variant van UV straling er vrij komt. Je hebt drie varianten UV1 UV2 en UV3. UV1 is de schadelijkste, UV2 is een beetje schadelijk en UV3 is zo goed als niet schadelijk.

Ik weet zelf niet welke straling er vrij komt, het kan best zijn dat dit de gevaarlijkste variant is, maar dit betwijfel ik ten zeerste :)

[ Voor 4% gewijzigd door Kawaii op 27-10-2003 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
zoiets als deze lampen bedoel je?

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/philips-tl-1.jpg

Ze zijn er ook helemaal zonder coating hoor... :)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/philips-tl-2.jpg

lekker brakke piccies van mijn telefoon :P

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 28-10-2003 08:52 . Reden: modedit: plaatjes gecropped/resized ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60255

^ Hoe kom je eraan en wat voor licht geven die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
Anoniem: 60255 schreef op 28 October 2003 @ 09:00:
^ Hoe kom je eraan en wat voor licht geven die?
Ik loop stage bij philips lighting in eindhoven. Werk nu heel de dag met dit soort lampen en in nog veel meer vormen en maten. Denk zal er ff een plaatje van schieten voor jullie :)

Wij kunnen gewoon opdracht geven voor tl-lampen. Dit soort electroden, dit gas, zoveel kwik, dit glas, dit flu-poeder, deze vorm.

Die bovenste lamp is om te kijken hoe erg de elektroden slijten en waar het kwik blijft zitten.

En die onderste wordt inductief bedreven en zit geen flu-poeder op.. dusse niet inkijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Maar goed, dat zijn dus onderzoeksbuizen, en niet buizen die voor de consument te koop zijn.

Dat laatste zou me ook verbazen, omdat bij de gasontlading ook gevaarlijke UVC en UVB vrijkomt. Vandaar dat blacklight ook altijd zijn voorzien van een UV filterende laag.

http://www.geocities.com/...ultraviolettestralen.html
http://www.evision.nl/noir%20medischen.html
Pagina: 1