Aanleiding:
Een GnomeDesktop.org artikel roept mensen op om zoveel mogelijk nationale vlaggen in te sturen naar het Sodipodi project, teneinde een digitale vlaggen verzameling aan te leggen in het publieke domein.
De vlaggen zijn allemaal in het SVG (Scalable Vector Graphics) formaat. Het doel van deze verzameling is om een verzameling vlaggen te hebben in een formaat waarbij de schaal geen rol speelt, en waaraan geen licentie of gebruiksovereenkomsten hangen. Voor Open Source software is dit erg handig.
De Nederlandse vlag: hangt hier
Vraag:
Onze Nederlandsche driekleur hangt er ook tussen, maar iets zint me niet. De gebruikte kleuren:
Dat klopt vast niet.
Dit is een deel van de officiele omschrijving van onze vlag:
Dit kwam ik tegen:
Weet iemand hier meer over? Is er een standaard formule om trichromatische coördinaten om te rekenen naar RGB? Is het "wit" in onze vlag wel gewoon #FFFFFF?
Een GnomeDesktop.org artikel roept mensen op om zoveel mogelijk nationale vlaggen in te sturen naar het Sodipodi project, teneinde een digitale vlaggen verzameling aan te leggen in het publieke domein.
De vlaggen zijn allemaal in het SVG (Scalable Vector Graphics) formaat. Het doel van deze verzameling is om een verzameling vlaggen te hebben in een formaat waarbij de schaal geen rol speelt, en waaraan geen licentie of gebruiksovereenkomsten hangen. Voor Open Source software is dit erg handig.
De Nederlandse vlag: hangt hier
Vraag:
Onze Nederlandsche driekleur hangt er ook tussen, maar iets zint me niet. De gebruikte kleuren:
code:
1
2
3
| Rood: #FF0000 Wit: #FFFFFF Blauw: #0000FF |
Dat klopt vast niet.
Dit is een deel van de officiele omschrijving van onze vlag:
Een zoektocht op Google en GoT levert uiteindelijk wel de kleuren op in diverse kleuromschrijvende coderingen uit de textiel- en drukkerswereld, maar ik kan nergens de bijbehorende "hex-triplets" vinden. Ik heb ook ergens gelezen dat je om de kleuren om te zetten naar een dergelijke RGB representatie je rekening moet houden met de lichtsterkte (daglicht?).De kleuren van de Nederlandse vlag zijn: helder vermiljoen, helder wit en kobaltblauw. Over de afmetingen van de vlag zijn geen voorschriften. In het algemeen dient de lengte zich te verhouden tot de breedte als 3:2.
Dit kwam ik tegen:
Bron: NRC Handelsblad 28 april 2000, Achterpagina.In opdracht van het Ministerie van Marine had het Nederlands Normalisatie-Instituut drie jaar eerder de exacte vlaggenkleuren becijferd, aan de hand van een methode opgesteld door het Comité International de l'Eclairage. In de standaard heet het:
"De kleur rood moet zijn helder vermiljoen met de trichromatische coördinaten X= 17,2; Y=9,0 en Z=2,6."
"De kleur blauw moet zijn kobaltblauw met de trichromatische coördinaten X=7,8; Y=6,8 en Z=26,7."
Weet iemand hier meer over? Is er een standaard formule om trichromatische coördinaten om te rekenen naar RGB? Is het "wit" in onze vlag wel gewoon #FFFFFF?