De kleuren van de Nederlandse vlag in RGB waarden

Pagina: 1
Acties:
  • 8.480 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-04 10:38
Aanleiding:
Een GnomeDesktop.org artikel roept mensen op om zoveel mogelijk nationale vlaggen in te sturen naar het Sodipodi project, teneinde een digitale vlaggen verzameling aan te leggen in het publieke domein.

De vlaggen zijn allemaal in het SVG (Scalable Vector Graphics) formaat. Het doel van deze verzameling is om een verzameling vlaggen te hebben in een formaat waarbij de schaal geen rol speelt, en waaraan geen licentie of gebruiksovereenkomsten hangen. Voor Open Source software is dit erg handig.

De Nederlandse vlag: hangt hier

Vraag:
Onze Nederlandsche driekleur hangt er ook tussen, maar iets zint me niet. De gebruikte kleuren:
code:
1
2
3
Rood:  #FF0000
Wit:   #FFFFFF
Blauw: #0000FF

Dat klopt vast niet. :)

Dit is een deel van de officiele omschrijving van onze vlag:
De kleuren van de Nederlandse vlag zijn: helder vermiljoen, helder wit en kobaltblauw. Over de afmetingen van de vlag zijn geen voorschriften. In het algemeen dient de lengte zich te verhouden tot de breedte als 3:2.
Een zoektocht op Google en GoT levert uiteindelijk wel de kleuren op in diverse kleuromschrijvende coderingen uit de textiel- en drukkerswereld, maar ik kan nergens de bijbehorende "hex-triplets" vinden. Ik heb ook ergens gelezen dat je om de kleuren om te zetten naar een dergelijke RGB representatie je rekening moet houden met de lichtsterkte (daglicht?).

Dit kwam ik tegen:
In opdracht van het Ministerie van Marine had het Nederlands Normalisatie-Instituut drie jaar eerder de exacte vlaggenkleuren becijferd, aan de hand van een methode opgesteld door het Comité International de l'Eclairage. In de standaard heet het:

"De kleur rood moet zijn helder vermiljoen met de trichromatische coördinaten X= 17,2; Y=9,0 en Z=2,6."

"De kleur blauw moet zijn kobaltblauw met de trichromatische coördinaten X=7,8; Y=6,8 en Z=26,7."
Bron: NRC Handelsblad 28 april 2000, Achterpagina.

Weet iemand hier meer over? Is er een standaard formule om trichromatische coördinaten om te rekenen naar RGB? Is het "wit" in onze vlag wel gewoon #FFFFFF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-04 21:59

vehpol

Go Go Gadget!

Freak_NL schreef op 27 oktober 2003 @ 11:39:
Aanleiding:

[...]

Vraag:

[...]

Weet iemand hier meer over? Is er een standaard formule om trichromatische coördinaten om te rekenen naar RGB? Is het "wit" in onze vlag wel gewoon #FFFFFF?
Gezien het feit dat "helder wit" gewoon het witste wit is, zal de kleurcode wel #FFFFFF zijn. Verder is het volgens mij met Adobe Photoshop mogelijk om dit om te rekenen. Maar heb net een format gedaan en dat nog niet geïnstalleerd, dus of dat echt zo is moet iemand anders dan maar even zeggen :)

Edit: Ik lees je openingspost eventjes opnieuw. En je hebt gelijk dat je rekening moet houden met daglicht. Maar er zijn nog wel meer dingen waar je op moet letten. #FFFFFF is waarschijnlijk wel de officiele kleur, maar dit is nooit te bereiken op vlaggen, gewoonweg te perfect wit. Zelf vind ik #000000 en #FFFFFF ook te grote uitersten, gebruik ze eigenlijk nooit. Vooral als je wilt printen (wat bij wit niet van belang is) vind ik zwart meestal niet mooi worden bij vlakken. Op de computer zijn echt witte vlakken soms wel eens te vel voor je ogen (net waar en hoe je ze plaatst en hoe je scherm staat afgesteld).

[ Voor 35% gewijzigd door vehpol op 27-10-2003 11:48 ]

Ceci n'est pas une signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94969

Hmm, toch nog even controleren of het de goede kleuren zijn. Dit is nl wat ik tegen kwam en ik heb er nog wel wat meer gezien in het verleden:
http://web.inter.nl.net/users/vanholstein/nic/vlag.htm
http://www.mindef.nl/mpbu...20_10/20_10_bijlage_k.htm

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 94969 op 27-10-2003 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak_NL
Van bovenstaande bron:
Inmiddels was de Hoofdcommissie voor de Normalisatie in Nederland (HCNN) belast met het aanwijzen van standaardkleuren. Overwegende dat de aanvankelijk geformuleerde opdracht om de 'orginele vlaggekleuren' te benaderen onmogelijk bereikbaar was, om de eenvoudige reden dat men in voorbije eeuwen geen normalisatie kende en allerlei nuances van rood en blauw mogelijk waren, terwijl daarnaast een eeuwenlange stijdvraag of het rood wellicht meer oranjegetint zou dienen te zijn niet opnieuw opgerakeld kon worden, kwam men tot een bepaalde keuze van rood en blauw. Deze keuze geschiede in overleg met landmacht, marine, diverse departementen, en enige grote scheepvaartmatschappijen.

Van de gekozen monsters werd door het Verzelinstituut T.N.O. te Delft de kleur gemeten en vastgelegd in eenheden van het algemeen toegepaste C.I.E.-systeem voor kleurspecificatie. Het resultaat is de vastlegging van de kleuren van de Nederlandse vlag in het 'Normblad NEN 3055. Kleuren voor textielgoederen. Vlaggekleuren. Rood en Blauw' (november 1958). De essentiële vaststelling luidt aldaar: "de kleur rood is helder vermiljoen, de kleur blauw is een kobalt-blauw.". De waarden van de trichromatische coördinaten en de trichromatische coëfficiënten voor de standaard vlaggekleuren zijn dan als volgt:

code:
1
2
3
kleur   X   Y   Z   x   y
rood    18,3    10,0    3,0 0,5847  0,3195
blauw   7,5 6,6 25,3    0,1904  0,1675
toon volledige bericht
De site van het Ministerie van Defensie zegt hetzelfde. Het lijkt me dat deze kleuren inderdaad dus de juiste zijn. :)

Voor een digitale representatie is wit in de vorm van #FFFFFF m.i. wel correct, ook al is dit in de werkelijkheid niet te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak_NL
Volgens mij begrijp ik deze kleuren aanduiding nu.

De X, Y, Z, x & y in de aanduiding voor Helder Vermiljoen en Kobaltblauw staan voor de XYZ en Yxy kleurruimten. Je hebt er maar 3 van deze 5 nodig dus. :)

Op EasyRGB staat een omrekentooltje die dezelfde resultaten geeft als ik XYZ of Yxy invoer. Ik ga hierbij uit van standaard daglicht (D65).

De kleuren van de Nederlandse vlag in RGB hex-triplets:

code:
1
2
3
Rood:  #AE1C28
Wit:   #FFFFFF
Blauw: #21468B

Afbeeldingslocatie: http://www.scoutingharlingen.nl/temp/nl.png

edit:
De site van het Minsterie van Defensie zegt standaardlicht C i.p.v. D65, dit komt echter op dezelfde waarden uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Freak_NL op 28-10-2003 13:15 ]

Pagina: 1