Toon posts:

Promise Fasttrack TX2 veroorzaakt fouten in ntfs.sys?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
configuratie:

antec 430W voeding
dfi ak75-ec (kt133a chipset)
duron 800Mhz @ 7x137Mhz
2x128MB + 1x256MB PC133 SDRAM
daytona geforce 2mx
sb live value (heeft nooit echt probs met mijn kt133a gegeven, moet latency patch nog wel proberen)
acton 10mbit nic
realtek 100mbit nic
promise fasttrack tx2 controller (het probleem heeft hier mee te maken)
Maxtor 40GB 5400rpm op de controller van het mobo
2x Maxtor 15GB 7200rpm 2MB Cache op de promise controller (was eerst raid 0, zou raid 1 moeten worden)
2x Maxtor 120GB 7200rpm 8MB Cache op de promise controller (Dit is geinstalleerd 1 dag voor de problemen begonnen)

omdat mijn 40GB HD aan de controller van het mobo hangt moet ik om een OS te installeren, op een HD aan mijn promise controller, de bootsector op die 40GB schijf die het OS op die andere HD vervolgens start...
Voor ik mijn 2 nieuwe 120GB HDs had, stond win2k sp4 op mijn raid 0 van 2x15GB
Ik wou de nieuwe 120GB schijven een raid 0 maken en daar win2k sp4 opzetten, en de 2x 15GB als raid 1 gebruiken voor belangrijke data

History:

Toen ik de nieuwe HDs had ontvangen heb ik er een raid 0 van gemaakt en als 2e array geadd, mijn win2k sp4 op mijn 2x 15GB raid 0 herkende deze dan ook onmiddellijk, toen heb ik 60GB data van mijn oude HDs naar de nieuwe 120GBs gekopieert als backup (ik wou mijn oude HDs formatteren zodat ze niet meer gefragmenteerd zouden zijn)
Toen ik de volgende partities aanmaakte met partition magic, merkte ik ook dat dit niet helemaal goed verlopen was (zag paar errors voorbij flitsen)
windows startte hierna nog wel op en werkte ook nog wel, maar toen ik een deel van de gegevens van de ene naar de andere partitie op de nieuwe HDs wou kopieeren, gaf windows plots een bluescreen bijna onmiddellijk gevolgd door een reboot
vanaf dit moment gaf win2k sp4 een bluescreen vlak voor windows naar zijn resolutie verspringt
ik weet nu dat "error 1525 Bad directory buffer size" dit veroorzaakt (dankzij de bootable cd van partition magic, die de error wel niet kon oplossen)

ik loste deze error op door de betreffende partitie te deleten en opnieuw te creëren, of door een chkdsk /f op die HD te draaien (wat niet altijd even vanzelfsprekend is: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/19095262)

toen ik alle errors had weggekregen heb ik geprobeert win2k sp4 op mijn nieuwe HDs te installeren
Dit lukte wel maar als ik bv de program files directory via tweakui naar een andere partitie wijzig (iets wat voordien wel ging), of als ik een hoop klein files kopieer (bv de hele "program files" of "winnt" directory), dan geeft windows een bluescreen, en zijn er terug error 1525 op de schijf waarnaar ik het kopieer

De bluescreens varieeren vaak
meestal heeft ntfs.sys er iets mee te maken
ik heb al "stop 0x000000c5", "stop 0x00000050", "stop 0x00000024", en nog wel wat meer meegemaakt

bij het kopieeren van veel kleine files komt de bluescreen na een varieerend aantal seconden

Al geprobeert:

ik heb al alle partities een 10 tal keer gedelete en opnieuw aangemaakt behalve 1 op de nieuwe schijven waar al mijn data opstaat...
ik heb op alle schijven al bad sector tests gedaan
ik heb op alle schijven al 100en keren chkdsk /f gedaan (dit progje fixed trouwens wel veeeel)
ik heb al vaak alle partities 100% kunnen herstellen, de bluescreen wordt veroorzaakt door de errors op de partitie, die op zich nog worden veroorzaakt door iets anders (iets dat met de promise controller heeft te maken)
ik heb met memtest86 3 alle 10 de tests doorstaan
ik heb met het progje vn Maxtor een volledige test van mijn 40GB HD gedaan (van de andere HDs gaat niet aangezien dat progje geen promise raid ondersteund :( )
ik heb mijn ram latency van 2 naar 3 gezet
ik heb mijn duron 800 op 7x 100Mhz gezet
ik heb de pci bus utilisation van mijn promise controller op het laagste gezet met PAM
ik heb nog nooit een warning ofzo gekregen van SMART (enabled op al mijn HDs)
ik heb win2k met/zonder alle updates, met/zonder Via 4in1 drivers geprobeert

niets kon de bluescreen verhelpen bij het kopieeren van grote files

na uitvoerig verder te testen krijg ik de bluescreen enkel weg door win2k sp4 op de 40GB schijf te installeren en alle promise arrays uit te schakelen (de promise controller staat dan nog wel aan, maar gewoon zonder arrays)
het maakte niet uit of ik enkel de oude HDs op de raid aansloot of enkel de nieuwe, beiden veroorzaakten een bluescreen bij het kopieeren van kleine files

het probleem is dat ik momenteel al mijn data op 1 partitie van de raid 0 van de nieuwe HDs heb gezet, en ik niet genoeg plek op mijn 40GB HD heb om die te backuppen (ik moet dus zeer voorzichtig zijn met wat ik doe)
hierdoor moet ik al exact dezelfde raid controller vinden vooraleer ik het vertrouw om de raidcontroller te vervangen als test

Gevraagd:

ik begin nu zo stilaan uitgeput te geraken qua ideejen om al mijn HDs te laten samenwerken zonder bluescreen en hoop dan ook dat iemand van jullie er nog heeft...

Bij voorbaat dank

Wat ik nog van plan ben:

George Latency Patch
proberen of grote files nu echt wel gaan en waar de lijn ongeveer ligt
wat pci kaarten van pci slot wisselen
enkele pci kaarten tijdelijk verwijderen

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2003 17:23 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Mogelijk staan de jumpers van de Maxtor's niet goed. Ze staan op dezelde poort van de controller dus zou master with slave present en slave logisch zijn. Als dit al zo staat zou ik proberen beide op cable select te zetten alhoewel dit met 2 identieke schijven onlogisch en onnodig lijkt.

Is het een optie om de bestanden van de RAID0 (verder) te comprimeren en deze op de 40 GB schijf te parkeren?

Daarna zou je 1 Maxtor schijf kunnen nemen, volledig kunnen wisssen en hierop Windows kunnen installeren. De volgende stap is de 2e Maxtor schijf eraan koppelen en het geheel in RAID0 laten omzetten cq. rebuilden.

Is het geen optie wat te rommelen met de instellingen van de IRQ?

Ook al gekeken wat de instellingen bij de synchronisatie precies doen? Je kunt gevonden fouten laten repareren of deze compleet met fouten overnemen.

Meer mogelijkheden zie ik (nog) even niet.

edit:
WD vervangen door Maxtor :)

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 27-10-2003 09:37 ]

ARME AOW’er

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:57

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

GuardianAngel schreef op 27 October 2003 @ 07:47:
Mogelijk staan de jumpers van de WD niet goed. Ze staan op dezelde poort van de controller dus zou master with slave present en slave logisch zijn. Als dit al zo staat zou ik proberen beide op cable select te zetten alhoewel dit met 2 identieke schijven onlogisch en onnodig lijkt.

Is het een optie om de bestanden van de RAID0 (verder) te comprimeren en deze op de 40 GB schijf te parkeren?

Daarna zou je 1 WD schijf kunnen nemen, volledig kunnen wisssen en hierop Windows kunnen installeren. De volgende stap is de 2e WD schijf eraan koppelen en het geheel in RAID0 laten omzetten cq. rebuilden.

Is het geen optie wat te rommelen met de instellingen van de IRQ?

Ook al gekeken wat de instellingen bij de synchronisatie precies doen? Je kunt gevonden fouten laten repareren of deze compleet met fouten overnemen.

Meer mogelijkheden zie ik (nog) even niet.
Volgens mij ben je nog niet helemaal wakker ;) er staat namelijk dat hij maxtor schijven heeft, die zitten iets anders in elkaar met jumpers, probeer idd eens cableselect of single master (probeer anders ook eens een andere ide kabel)

[specs]

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-03 17:46

Tags NL

Harmful or Harmless?

(Ik heb zelf ook een Promise TX2 100 gehad, later vervangen door een TX2000.)

Wat voor bios/firmware heb je nu op je kaart draaien en wat voor driver gebruik je?

Kijk op deze pagina voor de nieuwste versies:

http://www.promise.com/su...tId=8&category=All&os=100

https://powershellisfun.com

Verwijderd

Topicstarter
ik van alles de laatste nieuwe stable bios'es...

Master/Slave is normaalgezien goed ingesteld, aangezien mijn controller ze toch ls master en slave ontdekt + ook toen ik enkel mijn oude schijven op de raid aansloot met hun oude master settings (die altijd hebben gewerkt), gaf ie bluescreens

irq wijzigen heb ik nog niet geprobeert en ik zou ook niet direct weten hoe ik daar moet aan beginnen

ik ga denk ik wel nog eens vn pci slot wisselen ofzo

(zit nu thuis btw, en kn nu dus wel weinig probere aangezien die pc op mijn kot staat)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op 27 October 2003 @ 12:30:
irq wijzigen heb ik nog niet geprobeert en ik zou ook niet direct weten hoe ik daar moet aan beginnen
ik ga denk ik wel nog eens vn pci slot wisselen ofzo
De SB-Live gaf bij mij ooit een probleem dus probeer het eens zonder en daarna met.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
dat heb ik idd NET toegevoegd aan mijn todo list :)

thx

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-03 00:43
heb gisteren eerst al mijn belangrijkste files gerarred en op 2 cdtjes gebrand...

Mijn 50GB mp3 krijg ik zelfs gerarred nooit op mijn 40GB HD, dus die backuppen wordt nogal moeilijk :/

daarna heb ik alles geprobeert wat ik nog wou proberen:

george latency patch: helpt niet... ook niet in combinatie met de nieuwste via hyperion drivers

Verder heb ik ook eens uitgezocht wanneer ie nu precies bluescreened...
Dit blijkt erg onregelmatig te zijn...
Het is blijkbaar zowel met grote als kleine files, hoewel ie het met kleinere files wel sneller heeft (soms zelfs al bij de eerste files ofzo)
bij grote files duurde het dan weer meer dan een GB vooraleer ie crashte
Hij crasht niet bij bepaalde files, files waar ie een keer op crashte kan ie volgende keer gewoon wel doen, en dan iets verder crashen
soms gebeurt het ook dat ie pas crasht en paar seconden na het kopieeren
ik heb ook al eens gehad dat ie crashte bij installen van een app, NA dat ik de "program files" dir naar een andere partitie had gezet met tweakui

Dingen zoals cds schrijven, rarren en unrarren (heb 3GB, 21000 files gerarred en geunrarred), cds schrijven, appz installeren zolang ik de program files dir niet wijzig... gaan allemaal wel... maw: er valt geen patroon in te vinden, en ik snap er geen zak van :/

als laatste heb ik gisteren ook mijn 2 nics en mijn sb live eruit gegooid en mijn promise een pci slotje lager gestoken, en dan windows er opnieuw opgezet, maar zelfs in deze nieuwe windows bleef hij de bluescreens geven...

nu is mijn inspiratie zo goed als op... :(

alle tips zijn meer dan welkom...

ik ga nog PROBEREN mijn promise controller ergens anders te testen, of mijn mobo of promise controller te vervangen, maar de kans dat dit lukt is niet echt groot...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zonet bij een maat in een andere pc (KT600 chipset) de controller met mijn HDs geprobeert...

Na het installeren van win2k gaf hij ook hier een bluescreen bij het kopieeren

vandaar dat ik nu vermoed dat het de controller is

ik ga hem dan ook zo snel mogelijk proberen te vervangen

alle andere tips zijn nog steeds welkom

Verwijderd

Topicstarter
kan er anders aub iemand met promise fasttrack tx2 met nieuwste bios en driver even proberen de winnt map naar een andere partitie te kopieeren en te zeggen of je een blue screen krijgt of niet?

dan weet ik zeker dat dit geen fout van de controller zelf is (anders heeft het weinig nut eenzelfde nieuwe controller te kopen)

bij voorbaat dank

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb intussen weer niet stil gezeten...

Ik heb al mijn HDs en mijn controller naar een maat gesleurd en op een volledige andere PC geprobeert, ik kreeg dus nog steeds een blue screen
Ik ben een nieuwe Fasttrack TX2 gaan kopen, deze veroorzaakt nog steeds een blue screen...
Ik heb op al mijn 5 HDs met Powermax alle tests gedaan, die heeft niets gevonden...

Ik heb op mijn 3 oude HDs een low level format gedaan,
vervolgens heb ik ook ontdekt dat de jumpers op mijn nieuwe HDs verkeerd stonden ingesteld (ze stonden op cable select ipv master), blijkbaar herkent mijn promise controller ze toch gewoon als master (vandaar dat ik d8 dat ze wel juist stonden)
Toen ik de jumpers juistgezet heb, heb ik voor de afwisseling win2k3 er eens opgezet... Toen gaven de HDs waar ik de low level format op heb gedaan geen blue screen... maar de 2 nieuwe HDs nog wel steeds...

Ik heb vervolgens al mijn mp3s verdeeld over mijn oude HDs, en ben nu een low level format aant doen van mijn nieuwe HDs (dit is nog steeds bezig, duurt 15 uur per HD)
hopelijk lost dit eindelijk eens alles op...

Verwijderd

Topicstarter
Na de low level format van de nieuwe HDs ben ik denk ik (tot nu toe bedoel ik dus) verlost van de bluescreens bij het kopieeren... (EINDELIJK)

Ik heb nog wel wat werk te doen (partities maken enz), dus ik hoop dat het ook zo blijft...

Het probleem had dus
ofwel te maken met het feit dat ik mijn nieuwe HDs op cable select had gezet bij het toevoegen...
ofwel te maken met een fout in mijn partities ofzo die niet door Partition Magic of chkdsk gezien werd en dus ook niet hersteld kon worden...
Pagina: 1