Onboard , SB 128 , SB 4.1

Pagina: 1
Acties:

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 22:22
Hallo tweakers.

IK zit met een probleem.

Mijn spellen gaan schokken/laggen door mijn geluid.

Met name UT2k3

Als ik het geluid uit zet heb ik 90 fps.
Zet ik het geluid aan dan nog maar 20 a 30 fps

Software matig , hardware matig , maakt allemaal geen fuk uit. het zooitje lagt dan gewoon als de nete.

Ik heb dit ook bij andere spellen.

Ik gebruik nu onboard geluid , C-media AC97

Ik heb er ook nog een SB 4.1 inhangen en heb ook nog een SB 128 pci tot mijn beschikking.

Welke van de 3 heeft de beste performance voor games "?

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:50

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Tja, ik denk dat dit toch een kwestie van ff uitproberen is :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
Ik denk dat er gewoon iets mis is in je systeem ... zoveel kan onboard sound namelijk nooit schelen.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

Verwijderd

Ja dat denk ik dus ook. Ik heb het idee dat er softwarematig iets niet goed staat of je wil gewoon te hoog/mooi draaien. Nofi, je harddisk is ook niet echt snel te noemen. Verander je resolutie en je details is het dan beter? Lopen andere spellen wel goed?

Verwijderd

Mijn eerste ingeving was dat je performance drop 't gevolg is van (krakkemikkige) IRQ-sharing, of een ander resource-probleem.

De oorzaak kan zowel software- als hardwarematig zijn, maar ik vermoed dat 't meer aan de hardware kant ligt, en dan met name de aansturing ervan (het OS incluus).

Ik maak uit je post op dat je bij drie verschillende geluidskaarten (jaja, 1 is onboard :P ) hetzelfde probleem hebt.

Waarmee je de oorzaak van 't probleem dus moet zoeken in iets dat alle drie de geluidskaarten gemeen hebben

Drivers vallen dus af, DirectX heb je al gecheckt met "dxdiag" neem ik aan?

Blijft over de hardware:

Met als achterliggende gedachte dat waneer je je geluid aanschakelt, dat beetje extra verkeer regelmatig de boel in de soep schopt door eventuele conflicten

Kijk eens of het/de pci slot(en) die je gebruikt hebt, en de onboard audio toevallig een interuptlijn (INT#) delen met bv je videokaart (vaak de eerste en de laatste PCI sloten delen een INT# met de AGP - Uitzonderingen met meer dan 4 INT# lijnen daar gelaten)

Wat ook kan, is dat er zoveel textures over de bus heen en weer moeten vliegen tussen AGP en geheugen, dat zonder geluid erbij, er voldoende tijd beschikbaar is om de boel te transporteren, maar zodra er geluid bijkomt, de transfer steeds onderbroken wordt voor hij voltooid is.

The magic word is: Latency

Kijk eens of je een bios optie hebt om de latency aan te passen? Een optimale waarde is moeilijk te geven, maar probeer eens met "32", "48" en "64".

Mocht je die niet hebben dan kan je die aanpassen mbv "WPCRedit" maar dat is voor de gevorderden :P

• Galaxis
Dxdiag zegt dat alles goed is.
Hardeschijf is ook niet alles idd , laad ook veel tijdens het gamen zelf.soms gaat lampje niet eens meer uit.

Heb alle pci sloten al geprobeerd.

Heb met latency lopen spelen , maar hielp ook niet.

Tenslotte nog met timings van het geheugen lopen spelen , alles op snelste gezet behalve CAS die staat nog op 2.5 , op 2 loopt de boel vast :P .

misschien toch bij mijn hardeschijf gaan zoeken...

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
HDD heeft er (bijna zeker) niets mee te maken. Heb je wel geprobeerd om de geluidsettings te veranderen? Dus minder kanalen, minder kwaliteit en meer van dat soort dingen. Als je met (bijv) Winamp een mp3 afspeelt (zonder visualisation graag) hoeveel CPU-load heb je dan (schatting van taskmanager)?

Alle kaarten zijn volgens mij geen hoogvliegers wat betreft ontlasten van de CPU (niet daar veel mis mee is, heeft je CPU ook wat te doen ;)); maar meestal is geluid aan een drop van 10% (oid)

• Galaxis
Jake schreef op 27 October 2003 @ 19:15:
HDD heeft er (bijna zeker) niets mee te maken. Heb je wel geprobeerd om de geluidsettings te veranderen? Dus minder kanalen, minder kwaliteit en meer van dat soort dingen. Als je met (bijv) Winamp een mp3 afspeelt (zonder visualisation graag) hoeveel CPU-load heb je dan (schatting van taskmanager)?

Alle kaarten zijn volgens mij geen hoogvliegers wat betreft ontlasten van de CPU (niet daar veel mis mee is, heeft je CPU ook wat te doen ;)); maar meestal is geluid aan een drop van 10% (oid)
Als ik m`n geluid in games op LOW zet of 22khz , of wat dan ook maar net de opties zijn voor het betreffende spel , zijn de prestaties al een stuk beter.
Maar nog lang niet zoals het hoort te zijn.
Pagina: 1