Toon posts:

Juiste BIOS ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik start een topic in naam van een vriend die graag een BIOS update zou uitvoeren.

Sind hij een gForce4 MX heeft freezed zijn pc om de haverklap en valt er niets meer mee te doen. Hij draait Windows XP, met 384MB RAM en een AMD Duron 1100.

Hij heeft een moederbord met een AMI bios erop. Op de site van AMI heb ik een identificatietool laten draaien en dit gaf ons volgende informatie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
AMIBIOS Motherboard Manufacturer Identification
Version 2.0 (06/30/2003) Copyright 2003 American Megatrends, Inc.

This file has recorded information useful in identifying the manufacturer
 of this motherboard. The information is listed below:

An AMIBIOS ID String Was Detected:
    62-0330-001437-00101111-071595-SiS730S
     -        ----          ------ ------
     |         |              |       |  
     |         |              |       Chipset/BIOS Info
     |         |              BIOS Build Date
     |         Manufacturer ID
     BIOS ROM Information
AMIBIOS ROM Size: 256 KB
BIOS Build Date: Jul 15 1995
Motherboard Manufacturer Code Detected: 1437 - Hsing Tech Enterprise Co., Ltd.
Please Consults Hsing Tech Enterprise Co., Ltd. for support

For more information on upgrading your BIOS go to http://www.ami.com/support/bios.cfm?refer=mbid
------------------------------------------------------------------------------- 
SMBIOS info: 
    Manufacturer :                                         
    Product Name :                                         
    Version      :                                         
    Serial Number:                                         

------------------------------------------------------------------------------- 
AMIDIAG Suite tests and diagnoses every hardware subsystem on your PC! 
A professional tool for developers, manufacturers and technicians.
Go to www.amidiag.com for more information on AMIDiag.

Nu hebben we een mogelijke kandidaat BIOS update gevonden, maar hoe kan ik er zeker van zijn dat ik zijn mobo niet naar de haaien help bij het upgraden?

De mogelijke kandidaten zijn deze: ftp://ftp.pcchips.com/BIOS/M810LR/
of deze: ftp://ftp.pcchips.com.tw/bios-n/m810/030808s.exe

Hoe kan ik nu 100% zeker zijn vooraleer ik een dikke fout maak ?
En hoe vind ik trouwens het juiste flash tooltje ?

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-08 19:34

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Nooit naar de site van de fabrikant van het BIOS gaan maar naar de site van de fabrikant van het moederbord. Daar het goede typenummer opzoeken en het correcte BIOS downloaden. Als je het typenummer/-naam van je moederbord niet weet schroef je de kast even open of kijk je naar de ASCII-bowl die bij het opstarten met de POST voorbij komt gerold :)

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Om even op het oorspronklijke probleem terug te komen:
Sind hij een gForce4 MX heeft freezed zijn pc om de haverklap en valt er niets meer mee te doen
Wat doet een GF4MX eigenlijk in combinatie met een mobo+CPU waarop een GF2 eigenlijk al overkill is? Anyway, als de problemen zich overduidelijk sinds de videokaartupgrade voordeden, dan is het heel goed mogelijk dat de voeding gewoonweg op haar grenzen zit. Zo'n GF4 vreet nogal wat en zo'n standaard Duron PC is voorzien van een ~250W voeding, dat zal vast ook wel in jullie geval zijn, hetgeen veel te weinig is. Zie ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

Terug naar de BIOS-probleem: sja, zeker weten doe je nooit. Maar als je te lui bent om de kast open te trekken en gewoon op het mobo te kijken, probeer dan eens AIDA32 (check FAQ), deze kan een berg info uit de mobo vissen. Verder kun je gewoon met Amiflash flashen :)

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 26-10-2003 21:35 ]

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 12:43

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Maak voor de zekerheid even met een tooltje een back-up van je oude bios (het flashprogrammatje van ami zal het wel kunnen denk.)
Mocht het dan toch fout gaan, kun je soms nog weer terug flashen. Of je bios-chip met file opsturen naar www.flashbios.org en flashen zij hem weer goed voor je.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... dan ga ik morgen toch eens zijn voeding checken Malbje ^^
Zijn voeding zal idd erg op het randje zitten, gezien er een GF4, 2HD, DVD-ROM en DVD-+RW inzitten :s

Hopelijk staat die TCO ergens op een stikker op de voeding.

Verwijderd

Ik denk persoonlijk niet dat het aan de voeding ligt. Als de videokaart vaak na een dezelfde tijdstip kapt of bij een dezelfde handeling dan zou ik de oorzaak gaan zoeken bij:

1. videokaart zelf, misschien is deze gaar.
2. geheugen.
3. windows installatie, niet helemaal overladen met troep en useless proc etende progjes?

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Er staat in dat artikel dat je je AGP Rate naar 1x moet zetten voor dat bord om het stabiel te draaien. Heb je dat al geprobeerd?

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit nog niet geprobeerd. Deze avond ga ik terug bij hem thuis om het eens te regelen... Gisteren de PC van zijn pa tussengenomen... die was vol met useless procs en draaide Win98 op een state-of-the-art pc |:(

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
de flash tools van ami controleren in principe of het wel wel een goei rom-file is voor dat mobo, alleen als je echt halstarrig waarschuwingen blijft negeren kan er echt wat fout gaan (maar dàn is het wel om zeep).
Het is idd wel te betwijfelen of de bios versie de schuldige is van deze problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Klein probleempje... het AMI Flashtooltje zegt dat je het type bios niet kunt flashen |:(
Ik vind dat dus héél eigenaardig. Is dit mogelijk of is het mobo fucked up ?

Edit >> Er zit een een 280Watt voeding in. Prolly onvoldoende.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2003 20:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk bleek het toch het Bios te zijn. Het flashprogramma van de fabrikant weigerde gewoon te flashen, omdat het zogezegd geen EEPROM was.
De universele AMI BIOS flasher had er totaal geen probleem mee.

Het freezen van de pc is blijkbaar gestopt. Morgen wat benchmarks laten draaien zien wat het geeft ^^

Verwijderd

Topicstarter
't is gewoon een hopeloos geval... die gforce4 eruit gesmeten en dat ding bolt zoals een trein...
Eigenlijk raar, want ik heb gedurende 2 maanden een gforce4 ti 4400 met een Pentium III 500 laten draaien, zonder problemen na een BIOS update :p

Edit: Never mind...zelfs zonder gforce4 mx crasht die pc ook...
Volgens mij zit daar héél brakke hardware in :|

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2003 08:51 . Reden: Update ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
misschien is het wel geen hardware probleem, maar software???
heb je al geprobeerd een ander os te gebruiken (knoppix bijv), of heb je al een clean install gedaan?
Anderzijds zou het idd hardware kunnen zijn... maar ik vrees dat je wat meef info zal moeten geven over de problemen....

Verwijderd

Topicstarter
Informatie over dat mobo
Officiële site
Baber.com

Systeem Informatie
• Model: SiS 730S
• Processor: x86 Family 6 Model 4 Stepping 2 AuthenticAMD ~1096 Mhz
• BIOS: American Megatrends Inc. 062710, 15/07/1997, SMBIOS 2.3
• Geheugen: 384MB SDRAM 100 Mhz
• Hard disk: ST320410A 20GB & ST320413A 20GB
• CD-ROM:LG CD-ROM CRD-8521B
• DVD-RW: Sony DVD RW DRU-510A
• LAN: Fast Ethernet PCI 900 SiS

Verder draait er Windows XP Professional op, zonder enige andere software.
De videokaart is momenteel het onboard ding, dat ook crasht en daarvoor dus een Geforce4 MX 420 van Creative. Er is ook geen enkel ander programma geïnstalleerd

Als je nog informatie wilt, gerust vragen :)

Edit:
Bij Windows 2000 wordt één van de harde schijven als een 700MB schijf herkent, zonder partitie en ze valt ook niet te partitionneren. Windows 98 is een aanéénschakeling van blauwe schermen... ook al bij de install.
Met Linux is er blijkbaar niets aan de hand.

En als de geforce erin steekt, zonder dat de detonators zijn geinstalleerd, wordt het beeld heel moeilijk leesbaar, omdat het beeld precies uit streepjes bestaat die over elkaar gaan vloeien.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2003 11:26 . Reden: Update ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kleine ervaringsmelding:

Een vriendin van mij draait diezelfde M810LMR met een Duron 1200, een GF4MX op AGP, een Rendition V2100 PCI als second head (third als je de TV-Out van de GF4 meetelt), 768MB PC133, twee HDDs en een CDRW en dat alles op een 145W (!) AOpen uATX voeding. Stabiel als een rots, tot mijn vrij grote verbazing...

Enige wat nodig was, was een BIOS update voor de CPU herkenning en de detectie van een 64GB+ HDD.

Kortom, er is niets inherent braks aan die hardware, met mogelijke uizondering van de voeding (die meld je namelijk niet in je 'systeem informatie'). Het valt me wel op dat je PC100 geheugen erin hebt als ik het zo lees. Ben je zeker dat je dat niet per ongeluk op 133MHz zit te draaien, of dat je het op CAS2 zit te draaien ipv CAS3 :?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Het geheel draait op een 280W voeding... vergeten te vermelden :p

Weet je misschien nog welke BIOS je gedownload hebt? Want dat is op www.pcchips.com.tw erg slecht vermeld. Zo heb ik de updates van in BIOS-n/M810L/ directory uitgetest (vandaag 030808S.ROM) en het lost het probleem niet op.
Verder staat er "CMOS Checksum error" bij het booten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2003 14:17 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 29 October 2003 @ 14:16:
Het geheel draait op een 280W voeding... vergeten te vermelden :p
Nee, dat had je al gezegd in je openingspost. Maar er is een wereld van verschil tussen een Antec/Enermax/AOpen 280W voeding en een Wokkietokkie(tm) voeding die beweert 280W te kunnen leveren. Wat voor 280W voeding dus?
Weet je misschien nog welke BIOS je gedownload hebt? Want dat is op www.pcchips.com.tw erg slecht vermeld. Zo heb ik de updates van in BIOS-n/M810L/ directory uitgetest (vandaag 030808S.ROM) en het lost het probleem niet op.
Verder staat er "CMOS Checksum error" bij het booten.
Ik zal haar even emailen (moest ik toch al doen :z )

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 29 October 2003 @ 15:11:
Nee, dat had je al gezegd in je openingspost. Maar er is een wereld van verschil tussen een Antec/Enermax/AOpen 280W voeding en een Wokkietokkie(tm) voeding die beweert 280W te kunnen leveren. Wat voor 280W voeding dus?
Een no name cheap ass voeding prolly... er staat totaal niets op.
Ik zal haar even emailen (moest ik toch al doen :z )
Héél erg bedankt :)
Pagina: 1