Hulp op afstand via E-tech routers

Pagina: 1
Acties:

• keesdemooij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-08-2025
Zowel mijn broer als ik hebben een E-tech kabel/ADSL router (beige V1).
Als ik hem uitnodig voor Hulp op afstand dan lukt het niet om contact te krijgen.
Eerst dachten we dat het kwam, omdat in de uitnodiging het interne IP-adres meegestuurd werd, maar toen we het externe IP-adres hadden toegevoegd werkte het nog niet.
Dan zal het de firewall wel zijn, aangezien Hulp op afstand poort 3389 gebruikt.
We hebben allebei een pc met Windows XP, waarbij zowel de interne firewall als Zonealarm zijn uitgeschakeld.
Dus blijft de firewall van de router over.
Als je de andere berichten over dit soort problemen leest dan kom je al gauw tot de conclusie dat je moet gaan "port mappen".
Voor de router geldt dan dat je dat doet door de Virtual Server of als het echt niet lukt via DMZ, maar voor beide situaties zul je gebruik moeten maken van vaste IP-adressen in plaats van adressen via DHCP.
Dat was een heel verhaal om het zo duidelijk mogelijk te maken, nu mijn vragen:

1) Klopt mijn verhaal?
2) Als ik mijn pc wil instellen met een vast IP-adres moeten dan de 2 andere pc's
die ook achter de router zitten ook gebruik maken van een vast IP-adres of kan ik mijn pc een hoog adres geven, b.v. 192.168.1.150, en de DHCP-functie aan laten op de router, zodat de andere pc's gewoon een opvolgend nummer vanaf 192.168.1.100 krijgen?
3) Hoe stel ik dat vaste IP-adres in?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ja
2) Als ik mijn pc wil instellen met een vast IP-adres moeten dan de 2 andere pc's
die ook achter de router zitten ook gebruik maken van een vast IP-adres of kan ik mijn pc een hoog adres geven, b.v. 192.168.1.150, en de DHCP-functie aan laten op de router, zodat de andere pc's gewoon een opvolgend nummer vanaf 192.168.1.100 krijgen?
nee, niet alle pc's hoeven dan een vast ip te hebben, overigens ik weet niet of die huis-tuin-en-keuken routertjes statische adressen via dhcp kunnen uitdelen, lijkt me van wel, dus kijk eens in de manual of er een dergelijke optie is (op MAC adres of hostname ofzo)
3) Hoe stel ik dat vaste IP-adres in?
gewoon bij de eigenschappen van je NIC bij TCP/IP, gek dat je daar zelf niet achter bent (kunnen) komen :?

[ Voor 15% gewijzigd door Erkens op 26-10-2003 20:47 ]

• keesdemooij
Ja wat 3) betreft snap ik wel wat er ongeveer moet gebeuren, maar niet helemaal.
Overigens is het een verbinding via de kabel en niet ADSL.
Als ik kijk bij Netwerkverbindingen, TCP/IP en dan Eigenschappen staat daar nu Automatisch toewijzen.
Dat zal wel vervangen moeten worden door achtereenvolgens het externe IP-adres, het subnetmasker 255.255.255.0 en daarna bij standaard gateway het adres van de router 192.168.1.1.

Klopt dat en is dat voldoende?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

keesdemooij schreef op 26 October 2003 @ 20:56:
Klopt dat en is dat voldoende?
test het uit en je zult het zien ;)

(en werkt het niet, dan zet je hem terug op automagisch en kan je het weer opnieuw proberen en de faq alhier lezen :) )

edit:
overigens moet je wel een LOKAAL ip invullen, je zit immers in een lokaal netwerk ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Erkens op 26-10-2003 20:58 ]

• keesdemooij
Ja, die FAQ's heb ik wel gelezen, maar vergeet niet dat zoveel verhalen met verschillende achtergronden als verschillende routers, verschillende OS en verschillende netwerken voor een leek moeilijk uit elkaar te houden zijn.
Ik heb ff een bevestiging nodig en dan zijn dat soort opmerkingen niet echt sympathiek.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

keesdemooij schreef op 26 October 2003 @ 21:03:
Ik heb ff een bevestiging nodig en dan zijn dat soort opmerkingen niet echt sympathiek.
mja, het feit dat je op Gathering of Tweakers zit moet al genoeg zijn om te weten dat men eerst zelf wat probeert en zoekt en test etc alvorens een topic te openen ;)
Zo moeilijk is het allemaal niet, en we zijn hier niet om je handje vast te houden, klinkt misschien wat bot, maar het zou ook erg irritant worden als iedereen die wat met zijn netwerkje wilt doen of wilt beginnen met een netwerkje een topic opent en voor elke stap een bevestiging vraagt.
Overigens nodig ik je wel uit om naar #netwerken te gaan op irc.tweakers.net, daar vind ik dit soort bevestigingen geen punt, want ik zie wel dat je zelf wat hebt gedaan, getuige je start post ;)
Alleen de stap om het te proberen moet je in zo'n geval nog zetten. En er kan weinig misgaan hoor, hoogstens dat het netwerk het even niet doet, maar dat is dan een kwestie van de instellingen terug zetten en weer opnieuw proberen :)

• keesdemooij
Het lijkt er op dat het nu werkt.
Overigens moest ik wel de DNS-adressen nog opgeven.
Als ik nu een overzicht van de router vraag over de clients dan denkt de router dat mijn pc nog steeds 192.168.1.101 heeft i.p.v. het nieuwe (vaste) adres 192.168.1.150.
Reset van de router geeft geen verandering.
Is dit normaal of moet er nog iets gebeuren?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

keesdemooij schreef op 26 October 2003 @ 21:50:
Het lijkt er op dat het nu werkt.
Overigens moest ik wel de DNS-adressen nog opgeven.
Als ik nu een overzicht van de router vraag over de clients dan denkt de router dat mijn pc nog steeds 192.168.1.101 heeft i.p.v. het nieuwe (vaste) adres 192.168.1.150.
Reset van de router geeft geen verandering.
Is dit normaal of moet er nog iets gebeuren?
Zal wel met de lease time te maken hebben, als het goed is komt dat adres na verloop van tijd wel vrij, niets om je druk over te maken iig ;)

wil je hem wel meteen weg hebben, dan zou je kunnen proberen om je pc weer op automatisch ip te zetten (dhcp aan dus ;) ) en dan ipconfig /release te doen.
Pagina: 1