Toon posts:

[Doom3 Artikel] Vreemde en slordige vertaling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
nieuws: 'Begrenzing in Doom 3 voor gelijke kansen spelers'

Er wordt gelinkt naar een Duitse site (Heise.de), terwijl de uitspraak van Carmack helemaal niet specifiek in dat blad is gedaan. De originele bron is namelijk: IGN.COM waarin die toelichting staat.

http://pc.ign.com/articles/456/456054p1.html?fromint=1

Daarnaast is de vertaling vreemd en slordig:
Doom heeft verklaard dat hij bij Doom 3 de refresh rate van het beeldscherm wil beperken tot maximaal zestig frames per seconden, zo lezen we op Heise Online.
Wil beperken? Gewoon: heeft verklaard (...) beperkt tot 60 fps.
begrenzing van de snelheid in de rendering engine van het spel zou ervoor moeten zorgen dat snellere pc's de beelden meer dan een keer berekenen.
Er voor zorgen dat er juist meer beelden berekend worden? Vage zin, en slaat geen hout. Het moet waarschijnlijk zijn: niet meer dan een keer berekenen.
(daarvoor is lijkt me die 'limit' omdat bv bij 80fps toch alleen maar onnodig aan het renderen zou zijn)
begrenzing wil de programmeur bereiken dat mensen met verschillende soorten hardware toch gelijke kansen hebben in het spel"
"Gelijke kansen" waarmee? Ook weer zoiets vaags, waarom niet gewoon, zoals als in het origineel stond:

"The game tic simulation, including player movement, runs at 60hz, so if it rendered any faster, it would just be rendering identical frames. A fixed tic rate removes issues like Quake 3 had, where some jumps could only be made at certain framerates. In Doom, the same player inputs will produce the same motions, no matter what the framerate is."

Tegen "cheaten" dus...

Controleer graag de submits wat beter en ga wat nauwkeuriger te werk ! En waarom zo kort? Waarom niet nog even wat toevoegen van: Doom 3 staat geplanned voor het begin van 2004. of iets dergelijks...Ik vind nou niet dat dit artikel op deze manie gamenieuws van kwaliteit is, kan beter.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2003 20:47 ]

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

John Carmack van de shooter Doom heeft verklaard dat hij bij Doom 3 het frame rate van het

"van de shooter"?
"het frame rate"?

Geeez, dacht dat tweakers geen game nieuws deed? Als je het wel doet doe het dan fatsoenlijk!

//edit: Ik zie dat er ook een aardig aantal posts op passend niveau erbij staan...

[ Voor 21% gewijzigd door JayVee op 26-10-2003 21:04 ]

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Verwijderd schreef op 26 oktober 2003 @ 20:42:
"Gelijke kansen" waarmee? Ook weer zoiets vaags, waarom niet gewoon, zoals als in het origineel stond:

"The game tic simulation, including player movement, runs at 60hz, so if it rendered any faster, it would just be rendering identical frames. A fixed tic rate removes issues like Quake 3 had, where some jumps could only be made at certain framerates. In Doom, the same player inputs will produce the same motions, no matter what the framerate is."

Tegen "cheaten" dus...
100fps halen kun je onmogelijk cheaten noemen, maar kennelijk zijn er "issues" waardoor je met zo'n framerate wel meer kunt. Daar wordt nu dus iets aan gedaan, dat voordeel van krachtige hardware wordt weggenomen. De kansen worden dus gelijk getrokken, heeft niets met cheaten te maken.
En waarom zo kort? Waarom niet nog even wat toevoegen van: Doom 3 staat geplanned voor het begin van 2004. of iets dergelijks...
Omdat we geen gamesite zijn? Omdat het zondag is en mensen geen zin hebben om uitgebreide posts te schrijven?

Trouwens:
Controleer graag de submits wat beter en ga wat nauwkeuriger te werk !
Geeez, dacht dat tweakers geen game nieuws deed? Als je het wel doet doe het dan fatsoenlijk!
Zo'n toon hoef je hier niet aan te slaan, feedback kun je ook op een normale manier brengen, dan kun je ook meer begrip en bereidwilligheid tegemoet zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Wouter Tinus op 26-10-2003 21:41 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er voor zorgen dat er juist meer beelden berekend worden? Vage zin, en slaat geen hout. Het moet waarschijnlijk zijn: niet meer dan een keer berekenen.
(daarvoor is lijkt me die 'limit' omdat bv bij 80fps toch alleen maar onnodig aan het renderen zou zijn)
Unreal Tournament gebruikt een zelfde soort techniek om het cheaten enigszins tegen te gaan: een server kan maar een maximaal aantal frames per seconde verwerken en de client (de pc waar jij op gamed) ook. Dit resulteert dus dat jij je positie enkele keren per seconde naar de server stuurt, en de server enkele keren per seconde de positie van elke speler naar jou stuurt (de ping van je verbinding en de tickrate van de server hebben dus iets met elkaar te maken). Hoe hoger de tickrate van de server, hoe vaker de posities worden doorgegeven en dus vaker iemand kan fraggen. Probeer maar eens iemand te fraggen met tickrate 5 en tickrate 100. Voor het volledig verhaal kan je terecht op deze pagina. Interessante stuff overigens :).

[/offtopic]

Verwijderd

Topicstarter
Wouter Tinus schreef op 26 oktober 2003 @ 21:36:
[...]

100fps halen kun je onmogelijk cheaten noemen, maar kennelijk zijn er "issues" waardoor je met zo'n framerate wel meer kunt. Daar wordt nu dus iets aan gedaan, dat voordeel van krachtige hardware wordt weggenomen. De kansen worden dus gelijk getrokken, heeft niets met cheaten te maken.
Welke kansen, welke "issues", welke "iets", en opnieuw welke "kansen" ?
Heeft niets met cheaten te maken? Wat een kletskoek, dit heeft wel degelijk met cheaten te maken.
where some jumps could only be made at certain framerates
In Doom, the same player inputs will produce the same motions, no matter what the framerate is."
De 'wereld physics' zullen dus voor iedereen gelijk zijn, althans dat is de bedoeling van de cap. Wat voor gelijke kansen wil je het anders over hebben? De ongelijke kansen werden juist voor cheaten gebruikt . Ik zou werkelijk geen idee hebben wat voor andere gelijke kansen het zou kunnen dienen dan cheaten te voorkomen. (hogere jumps, kon je in q3 bv maken door je frame rate zelf te cappen op een specifieke rate- http://ucguides.savagehelp.com/Quake3/FAQFPSJumps.html).
Omdat we geen gamesite zijn? Omdat het zondag is en mensen geen zin hebben om uitgebreide posts te schrijven?

Trouwens:

[...]

Zo'n toon hoef je hier niet aan te slaan, feedback kun je ook op een normale manier brengen, dan kun je ook meer begrip en bereidwilligheid tegemoet zien.
Die tweede reply was niet van mij. Wat voor serieus antwoord verwacht je dan met een instelling 'we zijn geen gamesite' en 'mensen geen zin hebben'. Post dan geen berichten. Het artikel had stukken beter gekund en daarin kun je me geen ongelijk geven, jouw bovenstaande argumenten doen daar niet aan af. En dan heb ik het nog niet eens over nog een onjuist feit 'beeldscherm' dat genoemd wordt in de post en het feit dat het niet eens een gesubmitte post is maar zelf vergaard, dus dan mag je helemaal wel iets verwachten.

Hier even een snel geschreven voorbeeldje:
Todd Hollenshead, de CEO van id Software, heeft onlangs tijdens
een NVIDIA evenement laten weten dat Doom 3 de frame rate
beperkt tot 60 frames per seconde.

IGN.Com heeft dit gechecked bij John Carmack, het brein
achter ID en zijn engines, en gaf wat nadere uitleg:

"The game tic simulation, including player movement, runs at
60hz, so if it rendered any faster, it would just be rendering
identical frames. A fixed tic rate removes issues like Quake 3
had, where some jumps could only be made at certain framerates.
In Doom, the same player inputs will produce the same motions,
no matter what the framerate is."

Een precieze uitleg over de problemen in Quake 3 en de gevolgen
van bepaalde frame rates voor de physics van de wereld is
hier te vinden: http://ucguides.savagehelp.com/Quake3/FAQFPSJumps.html

Dit is trouwens niet de eerste keer dat dit voorkomt. Diverse games van EA waaronder FIFA waren gecapped op 50 fps.

Doom 3 staat gepland voor release op 1 maart 2004.
Een stuk informatiever, non?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2003 00:08 ]

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Verwijderd schreef op 26 oktober 2003 @ 23:51:
Welke kansen, welke "issues", welke "iets", en opnieuw welke "kansen" ?
Heeft niets met cheaten te maken?
Kansen lijkt me nogal logisch, om te overleven c.q. winnen in het spel. Wat voor issues weet ik niet, daar is Carmack zelf ook niet duidelijk over, de precieze werking van de engine is verder ook niet interessant voor het artikel.
Wat een kletskoek, dit heeft wel degelijk met cheaten te maken.
Nee. Als het spel een level met een rocketlauncher heeft dan is het toch geen cheat om die rocketlauncher te gebruiken? Dus als de je een of andere superjump kunt maken is het ook geen cheaten. Tenzij je daarvoor een of andere hack gebruikt natuurlijk, maar daar gaat het hier niet om, het gaat om een aanpassing aan de engine om dat probleem wat die site die je geeft op te lossen. Een engine die mensen met bepaalde hardware (framerate) bevoordeeld is fout, maar als je daar toevallig baat bij hebt is dat niet cheaten.

De post had op een paar kleine puntjes wat duidelijker kunnen zijn, maar zo slecht is hij nou ook weer niet. Dat jouw kennis over dit onderwerp toevallig verder rijkt dan die van Tamara is hartstikke leuk, maar geen reden om het meteen helemaal af te branden, we verwelkomen aanvullingen graag onder in de reacties. Wij kunnen nu eenmaal ook alleen maar op onze bronnen af gaan, het is niet alsof er een complete redactie fulltime onderzoek zit te doen naar allerlei achtergrondinfo.

Professioneel Hyves-weigeraar

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-02 09:25

feej

giraffemeisje

Wat ik uit de bron begreep:
Als jij een snellere pc hebt die meer dan die 60 frames zou kunnen berekenen, dan berekent hij er geen 61, maar 60 en die ene dubbel. Ik heb als bron enkel de Duitse site gekregen. En no offense, die post had idd aangevuld kunnen worden met dingen als "Het komt uit in 2016.", maar dat vind ik persoonlijk gewoon blaten om de post op te vullen. Als jij zo'n fan bent van Doom, dan weet je dat allang en hoef ik het niet meer extra te melden. Dat is beetje hetzelfde als vertellen dat Windows een product van Microsoft is. Bovendien vind ik het nieuws niet zo schokkend dat ik zou vinden dat het veel uitgebreider moet.

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

Verwijderd

Gebruik maken van de limitering van de engine is niet cheaten, maar een kwestie van 'je spel leren kennen". Natuurlijk kun je dit ondervangen met allerlei random stuff of capping zodat mensen die hun spel/hardware geoptimaliseerd hebben geen voordeel meer hebben, maar dat maakt het nog geen cheaten. Het maakt het hooguit beginnersvriendelijker - of gelijkmateriger qua kansen.
Wat dat betreft vond ik het FP artikel wel correct en volledig - al zou het TNSe artikel er wat mij betreft niet bij misstaan als referentie/naslag.
Pagina: 1