Koekoeksclocker schreef op 27 oktober 2003 @ 19:20:
Even een andere kijk op deze topic rond professionalisme en materiaal: een camera is niet professioneel, de persoon die ermee werkt wel. Waarmee ik maar wil zeggen dat ik op dit forum massa's discussie zie opduiken over de hardware, zoals in deze thread, maar nooit of slechts zijdelings over de gulden snede, perspectief, ochtendlicht versus avondlicht, verschillende soorten sepia tinten of zin en onzin van doelbewust onscherp fotograferen.
Je hebt gelijk hoor, maar dat is een stukje techniek waar ik niet over discussier. Mijn werk wordt op een bepaalde manier geschoten en daarin schijn ik redelijk uniek te zijn. Ik heb echter weinig kaas gegeten van daglichtfotografie en ochtendwerk. Hoewel die laatste niet eens zo gek zou zijn

(Als ik een nacht heb gewerkt rijd ik meestal naar huis met een opkomende zon op de zondagmorgen...)
Je wil professionele foto's maken? Kijk naar het soort prutscameraatjes waarmee vele topfotografen in het verleden moesten werken en besef dat 'professioneel' eerst en vooral tussen de oren zit en niet in de aankoopprijs, opties of aantal megapixels en type CCD van een digicam.
Er worden inderdaad
ook topfoto's gemaakt met cheapass boutcams, maar eerlijk is eerlijk, dat is wel een stukje moeilijker.

Opties zijn prettig om te hebben, kan je soms net weer iets meer mee, type CCD kan ook wel schelen

(CCD of CMOS dus). Megapixels is minder interessant inderdaad, terwijl dat juist wordt gehyped...

Ik wil met deze statement niemand voor het hoofd wil stoten maar even duidelijk maken wat de hoofdzaak is (vakkennis) en de bijzaak (de camera).
It's the photographer that makes the picture, it's the camera that makes it possible.
Natuurlijk moet de fotograaf het shot uitzoeken, maar zonder gereedschap kom je er niet.
Of zoals ik wel eens tracht te zeggen: Met een vespa-bromding met 3 wielen kom je van A naar B, maar met een BMW rijd het toch net even iets anders.

.... laat dit er niemand van weerhouden om nu die vergelijking tussen de 300D en de 10D verder te zetten

Ik heb de 300D vastgehouden en hij is een stuk lichter, da's prettig, maar het voelt ook een stukje minder robuust bij het maken van foto's, de sluiter voelt anders lijkt wel...