Toon posts:

coolpix 5700 of toch maar doorsparen voor EOS300D?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
na lange tijd gewacht te hebben met de aanschaf van een volwassen digitale camera was ik van plan de Nikon CoolPix 5700 aan te schaffen. (heb nu een simpel cameraatje)

Een vriend van mij adviseerde me de Canon EOS300D ipv de Coolpix te nemen, en ik begin nu te twijfelen aan mijn keuze. De zoom van de 5700 sprak mij erg aan.

Kan iemand van jullie helpen met advies?

Ik wil dus professioneler bezig gaan in de digitale fotografie, met de mogelijkheid mijn apparatuur uit te breiden, etc..

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:39
De EOS... Is flexibeler mbt lenzen en dat soort accesoires.

• Techlek
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-05-2021

Techlek

Full Throttle

Verwijderd schreef op 26 October 2003 @ 19:21:
Ik wil dus professioneler bezig gaan in de digitale fotografie, met de mogelijkheid mijn apparatuur uit te breiden, etc..
Als je uit wil gaan breiden is de keus makkelijk, de 300D. Het is een kwaliteitsapparaat voor relatief weinig geld. Bij de Nikon zijn de uitbreidings mogelijkheden beperkt tot conversielensen, maar de "echte" lens is vast en niet te vervangen. Zeker als je al wat gevorderd bent met fotograferen raad ik de 300D aan. Ik heb zelf ook voor deze keuze gestaan, Powershot G5 of 300D? Uiteindelijk deels vanwege het budget, en omdat ik beginner ben, voor de G5 gekozen. Meer duidelijke informatie over veeel digitale camera's waaronder ook de 300D op http://www.dpreview.com/

/edit
typo

[ Voor 3% gewijzigd door Techlek op 26-10-2003 19:31 ]

Hoeveel geld maakt jou gelukkig?

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Verwijderd schreef op 26 October 2003 @ 19:21:
[...]
Canon 300D dan.

Kan je een verzamelingetje lenzen aan gaan leggen, en later je body vervangen door een 10D of een opvolger daarvan.

De 5700 heeft geen groothoek (35mm vind ik persoonlijk geen groothoek :P), terwijl je er bij de 300D een 29mm bij krijgt. De andere kant van de Nikon (280mm) haal je met een 175mm-lens, dus met een 200mm-lens (redelijk normaal) zit je er al overheen (320mm).

[edit]
Ik vind trouwens het zoomen met 2 knopjes/een hendeltje erg irritant; een zoomring werkt veel fijner IMO.

[ Voor 9% gewijzigd door Tarin op 26-10-2003 20:31 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Alfisti
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:32

Alfisti

So macht Reisen Spaß

Bekend probleem :) Ik heb uiteindelijk ook voor de 300D gekozen vanwege de argumenen die tarin ook geeft

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:47

Floor-is

5.2

Tarin schreef op 26 October 2003 @ 20:26:
[...]

Canon 300D dan.

Kan je een verzamelingetje lenzen aan gaan leggen, en later je body vervangen door een 10D of een opvolger daarvan.
Of een echte profi cam, ik heb zelf een 10D en dit is echt een fijn apparaat hoor, maar ik merk wel dat er een aantal dingen beter kunnen. En gezien ik ook een 1D heb mogen testen... Sjah verschil moet er zijn zal ik maar zeggen. :P
De 5700 heeft geen groothoek (35mm vind ik persoonlijk geen groothoek :P), terwijl je er bij de 300D een 29mm bij krijgt. De andere kant van de Nikon (280mm) haal je met een 175mm-lens, dus met een 200mm-lens (redelijk normaal) zit je er al overheen (320mm).
Hier komt het inmense voordeel van de 300D-lenskit om de hoek kijken: die 18-55 die je erbij krijgt kost geen drol en geeft je wel een heel leuke range! Nee het is geen 10x zoom, maar met een (D)SLR kan je nu eenmaal uitbreiden. Kijk eens naar een 75-300 van Canon bijvoorbeeld, superlensje (schijnt). Nee hij is niet gratis, maar je hebt dan wel 480mm effectief :o
[edit]
Ik vind trouwens het zoomen met 2 knopjes/een hendeltje erg irritant; een zoomring werkt veel fijner IMO.
Agreed, heb je gewoon meer gevoel bij.

Ik vind het overigens vrij irritant dat ik telkens betere lenzen wil met meer range en lichtsterkte. Ik heb er vooralsnog 3 op mijn lijstje staan en 2 hiervan zullen me meer dan een maandsalaris gaan kosten. :/

Bericht hierboven

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 09:01

gvdh81

To got or not to got..

om hier maar ff op door te gaan; @tarin:
Ik heb budget voor EOS10D is het waardevol om mijn G3 in te ruilen:
- voor een 300D met lenskit en eventueel later de 10D body
- voor een 10D en daar een goede lens bij kopen?

• Floor-is

Floor-is

5.2

Als je nu gaat wisselen en je moet kiezen tussen de 300D en de 10D, dan is de keuze eenvoudig lijkt mij. De 10D is nog maar 100-200 € duurder dan de 300D lenskit. De body is wel een heel anders (bouw, gevoel, snelheid, robuustheid) en je moet meer geld uitgeven aan die 1e lens, maar het lijkt mij het wel waard.

Neemt niet weg dat ik nog steeds wil upgraden...

Bericht hierboven

Verwijderd

Als je serieus meent dat je wat professioneler wilt gaan werken, denk dan maar in de richting van de 10D. Zo veel kost ie niet meer dan een 300D, maar je hebt wel een stuk goed gereedschap in je handen. De lenzen komen vanzelf wel met de tijd. Zelf heb ik de D60 gekocht en ben ik begonnen met een 28 > 105 lens van Marktplaats. Later heb ik er nog wat primes bijgekocht omdat die relatief cheap zijn maar wel superscherp: de 50 mk 1 en de 85 USM. Die 50 kan je al vinden voor een euro of 50, houd je ogen open.

Over de G serie: ik had een G2 voordat ik de D60 kocht, maar ik heb nog steeds spijt dat ik hem weggedaan heb. Voor vakantiekiekjes en dagjes uit wil ik liever een wat compactere camera, en ik moet er niet aan denken dat ik m'n D60 laat vallen als ik oma op de foto zet... :(

• Koekoeksclocker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 21:38
Even een andere kijk op deze topic rond professionalisme en materiaal: een camera is niet professioneel, de persoon die ermee werkt wel. Waarmee ik maar wil zeggen dat ik op dit forum massa's discussie zie opduiken over de hardware, zoals in deze thread, maar nooit of slechts zijdelings over de gulden snede, perspectief, ochtendlicht versus avondlicht, verschillende soorten sepia tinten of zin en onzin van doelbewust onscherp fotograferen.

Je wil professionele foto's maken? Kijk naar het soort prutscameraatjes waarmee vele topfotografen in het verleden moesten werken en besef dat 'professioneel' eerst en vooral tussen de oren zit en niet in de aankoopprijs, opties of aantal megapixels en type CCD van een digicam.

Ik wil met deze statement niemand voor het hoofd wil stoten maar even duidelijk maken wat de hoofdzaak is (vakkennis) en de bijzaak (de camera).

.... laat dit er niemand van weerhouden om nu die vergelijking tussen de 300D en de 10D verder te zetten :P

• Techlek
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-05-2021

Techlek

Full Throttle

Koekoeksclocker schreef op 27 oktober 2003 @ 19:20:
Even een andere kijk op deze topic rond professionalisme en materiaal: een camera is niet professioneel, de persoon die ermee werkt wel. Waarmee ik maar wil zeggen dat ik op dit forum massa's discussie zie opduiken over de hardware, zoals in deze thread, maar nooit of slechts zijdelings over de gulden snede, perspectief, ochtendlicht versus avondlicht, verschillende soorten sepia tinten of zin en onzin van doelbewust onscherp fotograferen.

Je wil professionele foto's maken? Kijk naar het soort prutscameraatjes waarmee vele topfotografen in het verleden moesten werken en besef dat 'professioneel' eerst en vooral tussen de oren zit en niet in de aankoopprijs, opties of aantal megapixels en type CCD van een digicam.

Ik wil met deze statement niemand voor het hoofd wil stoten maar even duidelijk maken wat de hoofdzaak is (vakkennis) en de bijzaak (de camera).

.... laat dit er niemand van weerhouden om nu die vergelijking tussen de 300D en de 10D verder te zetten :P
offtopic:
Ik ben het eens met wat je zegt, maar waarom trek je de vergelijking nu naar de gevestigde orde topfotografen? Men zegt dat deze "goed" zijn omdat ze een keer iets goeds gemaakt hebben. Ik denk dat innovatieviteit, crea
tiviteit en non-conformisme juist tot zijn recht komt bij de beginnende fotograaf, die nog niet "bedorven" is door de huidige fotografie regels. Uiteindelijk is het een eindeloze discussie, want het gaat er om wat men mooi vind, en dat it volledig subjectief.

Wees niet bang om af te wijken van wat men mooi vind, maar doe wat je zelf mooi vind, een fototoestel is hierin het medium, en een uitgebreid medium geeft alleen maar meer mogelijkheden om te experimenteren!

Hoeveel geld maakt jou gelukkig?

Verwijderd

Ben bang dat ik het wel voor een groot deel met je eens ben. Er is een website met daarop alleen pics geschoten door een echte pro met enkel en alleen een gewone webcam. Superfoto's! Inzicht en ervaring zijn natuurlijk onontbeerlijk, maar......

Alle cams gebruikt voor pro forografie digitaal of niet, hebben een manual focusmogelijkheid. Nog niet zo heel lang geleden nog niet eens autofocus. Will je goed met scherptediepte gaan werken dan kan je moeilijk gaan autofocussen en maar hopen dat het juiste onderwerpgedeelte in focus is. (uitzonderingen daargelaten). En hoe goed je digicam ook is, manual focus op een schermpje van 3 bij 2 Cm met ook nog eens veel te weinig pixels werkt niet. Geloof me, ik ben fotograaf van beroep en met m'n G2 ging het never as good als een good old spiegerreflex. Geen LCD zo goed als je ogen!

Ik heb niet gezegd dat je met een 10D mooiere foto's kan maken dan met een D300, maar als je zoveel geld uit wilt geven voor een goede camera, dan kan je net zo goed een camera kopen die wat robuuster is en ook nog eens wat meer mogelijkheden heeft voor de toekomst.
Koekoeksclocker schreef op 27 October 2003 @ 19:20:

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 09:01

gvdh81

To got or not to got..

Om daar even op door te gaan; Ik ben gisteren (dankzij dit forum) herinnert aan het fijt dat ik een custom white balance heb, dus ik een wit stukje papier pakken, wb-en, manual focus gedaan (ook lang niet gedaan) en daarna een foto op mijn kamer gemaakt (die verlicht word door een grote gloeilamp). Resultaat: Perfecto!! kortom, ik blijf nog ff bij mijn G3 tot ik denk zoiezo januari / begin lente en dan ga ik wel eens rondkijken.. Tegen die tijd is de opvolger er vast al wel. En daarbij komt kijken dan ik zojuist een 420EX gekocht heb (voor de mensen die dat voor de 10e keer lezen, sorry) en die kan ik ook op de EOS serie gebruiken...

[ Voor 15% gewijzigd door gvdh81 op 28-10-2003 08:53 ]

• Floor-is

Floor-is

5.2

Koekoeksclocker schreef op 27 oktober 2003 @ 19:20:
Je hebt gelijk hoor, maar dat is een stukje techniek waar ik niet over discussier. Mijn werk wordt op een bepaalde manier geschoten en daarin schijn ik redelijk uniek te zijn. Ik heb echter weinig kaas gegeten van daglichtfotografie en ochtendwerk. Hoewel die laatste niet eens zo gek zou zijn :P (Als ik een nacht heb gewerkt rijd ik meestal naar huis met een opkomende zon op de zondagmorgen...)
Er worden inderdaad ook topfoto's gemaakt met cheapass boutcams, maar eerlijk is eerlijk, dat is wel een stukje moeilijker. ;)
Opties zijn prettig om te hebben, kan je soms net weer iets meer mee, type CCD kan ook wel schelen :o (CCD of CMOS dus). Megapixels is minder interessant inderdaad, terwijl dat juist wordt gehyped... :?
It's the photographer that makes the picture, it's the camera that makes it possible.
Natuurlijk moet de fotograaf het shot uitzoeken, maar zonder gereedschap kom je er niet.
Of zoals ik wel eens tracht te zeggen: Met een vespa-bromding met 3 wielen kom je van A naar B, maar met een BMW rijd het toch net even iets anders. ;)
Ik heb de 300D vastgehouden en hij is een stuk lichter, da's prettig, maar het voelt ook een stukje minder robuust bij het maken van foto's, de sluiter voelt anders lijkt wel...

Bericht hierboven

• Drosera
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:41
het is zeker mijn bedoeling niet dees forum te boycotten, maar als je het beste advies wil over fotogerief (digitaal) ga dan eens kijken op www.belgiumdigital.be op het forum. Daar staan eindeloze hoeveelheden topics en evenveel bekwame fotografen bij elkaar die bereid zijn zelfs de kleinste beginner te helpen.

• Drosera
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:41
Trouwens, mag ik hier eens ff off-topic gaan?

Ik zit nu ongeveer een maandje (weet t nie zeker) op dit forum, en vind hier dagelijks wel nieuwe informatie ivm allerlei “pc en related” subjects.
Vaak zie ik echter ook dat indien er een beginner (zoals mij) een vraagje stelt over iets wat voor de meesten duidelijk is (meestal zelfs evident) deze wordt verwezen naar de search en google, en dat zijn vraag gelockt wordt.
Nu kom ik dus terecht op deze topic, en lees de vraag. Vermits ik geruime tijd actief ben geweest op BD (belgiumdigital.com), en me ook wel voor fotografie interesseer, lijkt de vorige vraag MIJ evident. En verwachte dus voorgaande reactie door mij aangehaald. Want het gaat hier duidelijk om een beginnersvraag die via google, lezen van reviews (en BD) gerust zelf te beantwoorden is.
Echter, wat zie ik, er wordt rustig verder gediscussieerd. Nu heb ik daar totaal geen probleem mee, integendeel zelfs. Maar verwachte dus anders.

Wat ik met heel deze littanie wil zeggen is: mods en leden, ook al lijken sommige vragen in jullie ogen o zo simpel, voor velen is dat niet zo. En die mensen worden ook graag geholpen. (en verwijs nu niet naar andere fora, op tweakers zit net alle nodige kennis). Want ik vind dat dus blijkbaar de kennis van de mods een maat lijkt om een topic te locken of niet. En da’s nogal subjectief.

Ik wil hier zeker niet te negatief doen, maar hoop dat kritiek verdragen wordt. Want verder vind ik dit forum werkelijk schitterend, met een massa kennis te graai!!

Groetjes
bert

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:41

Spotter

Lichtnicht

mijn favo stek als het gaat om fotografie: www.dutchphotozone.com

Ik heb de 300D, ik moet toegeven nooit echt gefotografeert met een compact digicam, wel een aantal pics mee geschoten maar ik kom vanaf de analoge SLR. De keren dat ik even met een G3/coolpix/weetikut geschoten had was ik blij dat ik meteen de foto's kon zien, maar was toch weer blij als ik weer met mijn SLR kon fotograferen, scherpstellen makkelijker, wil je iets anders hebben? even veranderen. Als je serieus wilt fotograferen raad ik je aan: spaar door voor die 300D/10D en laat die coolpix liggen. (NOFI naar iedereen die een digicam non-SLR heeft)
Pagina: 1