• Emerge
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-02 06:56

Emerge

Bifidus schmifidus

Topicstarter
Binnenkort hoop ik met m'n pa een nieuw navigatiesysteem aan te schaffen voor zijn auto. Nu zijn we alleen flink aan het twijfelen geslagen over welk systeem we nou moeten aanschaffen.

De keuze bestaan uit de volgende modellen:
- VDO Dayton MS-5000 (€ 1399,-)
- Garmin Streetpilot III (€ 1350,-)
- Garmin Streetpilot 2610 (€ 1600,-)

Nu weten we allebei niet al te veel af van navigatiesystemen. Ik heb al wel een paar dingetjes kunnen bedenken. De Garmin systemen zijn bijvoorbeeld makkelijk uitneembaar en in een andere auto te plaatsen. Daarentegen heeft het VDO-Dayton systeem een mooier en groter scherm.

Het systeem zal in hoofdzaak in Nederland gebruikt worden, en zowel door mij als mijn pa. Ik kan goed met computers overweg, maar mijn pa heeft daar verder helemaal geen verstand van. Het is dus ook niet de bedoeling dat m'n pa continu van mij afhankelijk is omdat er kaarten overgepompt moeten worden van de pc naar de streetpilot.

Qua prijs wordt de keuze de laatste paar dagen al helemaal moeilijk gemaakt omdat het VDO-Dayton MS5000 systeem behoorlijk in prijs is gedaald en nu in de aanbieding is bij Halfords. Daarmee is ie nu even duur al de Streetpilot III.

Wat voor (goed onderbouwde) redenen kunnen jullie bedenken om voor één van deze systemen te gaan? Hierbij kun je denken aan gebruikersgemak, nauwkeurigheid, kosten updates enzovoorts.
Alvast bedankt voor jullie ingevingen! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Emerge op 26-10-2003 18:07 ]

Hoe is het met jóuw opgeblazen gevoel vandaag?

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Mijn vader heeft een Garmin streetpilot 3. Het nadeel is dat het geheugen best wel duur is (speciaal geheugen van Garmin). En je hebt ongeveer 128mb voor Nederland nodig. Als hij een route moet berekenen duurt dat vrij lang. Als hij mobiels zou moeten zijn zo ik gaan voor de http://www.navman-mobile.com/product_details.php?id=AA005301 van Navman mede door het grotere scherm en goedkoper geheugen. Mijn oom heeft ook een steetpilot 3 en in zijn Peogeot 307 heeft hij een externe antenne moeten gebruiken anders geen ontvangst :/ .

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:09

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je zou natuurlijk ook kunnen overwegen om een PDA-based navigatiesysteem te kopen. Dat is veruit de goedkoopste oplossing. Voor 800 euro heb je een 400MHz iPAQ 2210 met TomTom Navigator 2, 128MB flashgeheugen, een Brodit 'actieve' PDA-houder en een goed presterende Rikaline GPS-6010-X5 GPS-ontvanger (pricewatch: http://www.tweakers.net/e...C64719%2F1%2C64171%2F1%2C). Voor navigatiedoeleinden werkt TomTom net zo goed als een inbouwsysteem, je mist enkel de mogelijkheid om files te omzeilen via TMC en je kunt niet over de grens van een kaart navigeren (bij TomTom moet je kaarten wisselen, andere PocketPC-navigatiesoftware heeft daar overigens geen last van - dit is overigens geen probleem voor de Benelux want die kun je op één kaart krijgen). Het voordeel van TomTom is dat je third party addons zoals POI-warners (om bijv. te waarschuwen voor snelheidscontroles) kunt gebruiken, maar aangezien je vader geen verstand heeft van computers zal hij het waarschijnlijk laten bij de standaardfunctionaliteit.

Routeberekeningen voor bestemmingen op redelijk korte afstand (bijv. 100km) gaan erg vlot binnen 5-15 seconden. Het berekenen van lange routes, bijv. van het oosten van Nederland naar Luxemburg, duurt wel enkele minuten.

De kabels en de GPS-ontvanger kun je onder het dashboard wegwerken zodat het er net zo netjes uitziet als een inbouwsysteem. De PDA heb ik op de plek waar veel mensen hun telefoonhouder monteren (rechts van de middenconsole). Een zuignap aan het raam ziet er niet uit en bovendien is het niet nodig om de PDA pontificaal 'in beeld' te hebben.

Bij auto's met een warmtewerende voorruit kun je problemen krijgen met navigatiesystemen die een ingebouwde GPS-ontvanger hebben. Dergelijke auto's hebben meestal een strook achter de binnenspiegel die niet warmtewerend is en waar apparatuur zoals GPS-ontvangers/antennes gemonteerd kunnen worden.

[ Voor 26% gewijzigd door Femme op 26-10-2003 19:27 ]

Verwijderd

Voordeel van pda navigatie:
-internet
-divx player
-mp3 speler
-spelcomputer bijvoorbeeld worms worldparty of tombraider of fifa bij de hand
-Agenda
-File informatie kan ook via gprs of tmc muis
-navigeren zonder problemen over landgrenzen met alturion
-geheugen gewoon groot kopen.
En als je beetje rondneust kun je daar heel goedkoop vanaf zijn:

Ik heb ipaq 2210 met sirf 2 gps muis en brodit actieve houder en 256mb sd, heel mooi en makkelijk weg te werken, en mooi te monteren voor 300 euro in totaal. de software heb ik "gekregen" dus niks voor betaald.

Dus kan allemaal super goedkoop en ubercool

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 19:43

Pogostokje

* twiet *

Kijk ook eens naar de VDO Dayton 4200. Dat is een model zonder groot kleurenscherm, maar in de vorm van een autoradio en pijlen op het scherm. De stem en routenavigatie is hetzelfde als bij de grotere broertjes.

De praktijk van mij en veel mensen die ik ken is dat je namelijk helemaal niet op je scherm kijkt, maar gewoon op de stem afgaat. Een groot scherm is duur, leidt af tijdens het rijden, is diefstal/beschadiging gevoelig en je gebruikt het helemaal niet. Waarom zou je er voor betalen dan?

Ga niet teveel af op het gadget-gehalte. Dat is de eerste week leuk, daarna wil je gewoon van A naar B komen. En dat gaat prima zonder 3d kleurenscherm

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:01

Cliffie

Trompetslet

Pogostokje schreef op 26 October 2003 @ 19:24:
Kijk ook eens naar de VDO Dayton 4200. Dat is een model zonder groot kleurenscherm, maar in de vorm van een autoradio en pijlen op het scherm. De stem en routenavigatie is hetzelfde als bij de grotere broertjes.

De praktijk van mij en veel mensen die ik ken is dat je namelijk helemaal niet op je scherm kijkt, maar gewoon op de stem afgaat. Een groot scherm is duur, leidt af tijdens het rijden, is diefstal/beschadiging gevoelig en je gebruikt het helemaal niet. Waarom zou je er voor betalen dan?

Ga niet teveel af op het gadget-gehalte. Dat is de eerste week leuk, daarna wil je gewoon van A naar B komen. En dat gaat prima zonder 3d kleurenscherm
Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ben grafisch ingesteld en zou graag wat overzicht willen hebben van waar ik rijd. Bij de 4200 krijg je volgens mij alleen maar de volgende afslag enzo te zien, ik vind dat toch meer summier dan met een scherm.

Ik denk dus dat dit per persoon verschillend is, en je dus niet eensluitend een oordeel kan geven dat een scherm overbodig is :)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 19:43

Pogostokje

* twiet *

Cliffie schreef op 26 oktober 2003 @ 19:26:
Ik denk dus dat dit per persoon verschillend is, en je dus niet eensluitend een oordeel kan geven dat een scherm overbodig is :)
Ok, klinkt fair. Maar zorg wel dat je het uitprobeert van te voren en niet zondermeer gaat voor de variant 'met' een kaart omdat zoiets leuker oogt ofzo. :)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Emerge

Emerge

Bifidus schmifidus

Topicstarter
Wat een PDA of een 4200 betreft denk ik dat dat geen goede oplossingen zijn. Wat ik al in de openingspost zei is dat m'n pa helemaal geen verstand heeft van computers en alles wat daar maar mee te maken heeft. Een kennis van me heeft ook een PDA met tomtom erop, maar als ik dat zo bekijk, dan zie ik m'n pa nog niet met een PDA'tje spelen. :)
En zo'n VDO-dayton 4200 systeem heeft ook geen zin want m'n pa wil z'n huidige radio er niet uit hebben en heeft ook geen extra DIN sloten over.

Verwijderd

Ik ben een gebruiker van een MS 4200.

En het zogenaamde "computergehalte" is erg laag. De menu's zijn simpel en overzichtelijk.
Fijnste gadget is toch wel TMC. (wel op vertrouwen want 90% van de tijd geeft ie juiste informatie!)
Het invoeren van nieuwe (niet in adres manager opgeslagen) kan adressen wat tijdrovender zijn, maar ook daar geld; oefening baart kunst.

Overigens de MS 4200 heeft een prima geluidsysteem voor zowel radio alswel CD wisselaar. (heeft ook een DSP)
Deze combo kan dan een prima vervanger voor de huidige radio zijn.

Maar goed mocht jij (of je vader) meer geld willen uitgeven, in dit geval dus een grafische oplossing, dan zou ik de reviews op het net gaan lezen.
Dat geeft een goed idee van gebruikers gemak, storingsgevoeligheid, kwaliteit en eventuele handig/onhandigheden.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb een Garmin GPS V gehad (kleine broertje van de Steetpilot III, maar verder identiek). En ik heb nu een PDA met TomTom. Wellicht kan ik dus wat zinnige informatie leveren.

De Garmins zijn uitblinkers in mobiele navigatie. Zowel de GPS V als Streetpilot zijn erg mobiel. Wat bij Garmin wat minder is, is de overzichtelijkheid van het scherm. De map weergave is redelijk eenvoudig gehouden, en ik vond het soms wat verwarrend. Ook het berekenen van de route kost relatief veel tijd, vanwege de beperkte rekenkracht aan boord. Dat merkte ik vooral in grote steden. Als je verkeerd reeds, was de GPS vaak te lang bezig om te herberekenen, waardoor je de volgende kruising al weer voorbij was voordat er een nieuwe route was. Wat ook een nadeel van Garmin is, is dat alle accesoires van Garmin moeten zijn. De geheugenkaarten kan je dus alleen daar halen (het is geen CF, SD ofzo). En ze zijn erg duur (128MB voor $233). Ook de software is alleen daar te halen.

Bij een PDA oplossing hoef je echt geen wizkid te zijn om het te kunnen bedienen. Je kan 1 van de 4 buttons zo programmeren dat je daarmee TomTom opstart. Je vader kan er echt dus wel mee overweg. Ik vind het zelfs nog makkelijker dan een Garmin!. Het grote voordeel van een PDA oplossing is o.a. de snelle rekentijd (de meeste routes binnen 5-15 seconden). Vooral bij verkeerd rijden merk je dat. Binnen een 10-tal meter staat de nieuwe router al op het scherm. En het scherm is overzichtelijker (en grotere icons, wellicht handig als je vader een bril draag of al wat ouder is ;) ). Ten eerste is het scherm op portrait formaat, in tegenstelling tot Garmin die op landscape werkt. Aangezien je altijd naar voren wilt kijken is portrait een stuk logischer. Ook de kleurstelling van TomTom sluit aan op wat je kent van bijv. de Shell stratengids. De kleuren van Garmin wijken hiervan af, en kan dus verwarrend zijn. TomTom is erg gebruikersvriendelijk. Als je een plaatsnaam of straatnaam beging te typen, laat TomTom de niet relevante letters weg. Garmin doet dat niet. De PDA's zijn gewoon uitbreidbaar met standaard CompactFlash of SD geheugenkaartjes, die stukken goedkoper zijn dat de Garmin kaartjes (12MB CF ong 35 euro). En de software is zo'n beetje overal te kopen/vinden. Verder vind ik de functionaliteit subliem: je kan bijv. gewoon een weg of gebied blokkeren, bijv bij een file ofzo. Bij de Garmin mistte ik dat. Ook kan je extra overlays laden, met bijv. alle McDonalds of pinautomaten. Kortom: zeer veelzijdig en aanpasbaar.

Mijn advies zou zijn: neem bijv. een HP Ipaq 2210 met TomTom benelux. Als je een GPS muis met draad neemt (wegwerken onder het dashboard) ben je voor ong 650 euro klaar. Als je zonder draden wilt werken, dus met een Bluetooth GPS ontvanger, zit je op ong 850 euro. Toch de helft van de door jouw genoemde oplossingen. En je kan de hele Benelux in 55MB laden. Mocht je in het midden van Nederland wonen, dan mag je wel eens komen kijken ;)

Tip: kijk eens op www.pocketpc-club.nl/forum. Hier kan je alles vinden over PDA's en ook (TomTom) navigatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 26-10-2003 20:29 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Emerge

Emerge

Bifidus schmifidus

Topicstarter
Hmm, dat klinkt inderdaad best goed. Daar nog wat vragen over.
Hoe installeer je die software daarop, gewoon via de PC? Hoe kom je aan updates? (kopen of "krijgen" ;)) Is zo'n Brodit Activeholder zoals Femme dat aangaf een bay voor in de auto? Laad je 'm daar ook mee op? Hoe zit het met het geluid?

Sorry voor de waslijst aan vragen, maarja, ik moet 't m'n pa natuurlijk allemaal uitleggen! B)

• Microkid

Microkid

Smile

Emerge schreef op 26 October 2003 @ 20:51:
Hmm, dat klinkt inderdaad best goed. Daar nog wat vragen over.
1) Hoe installeer je die software daarop, gewoon via de PC?
2 Hoe kom je aan updates? (kopen of "krijgen" ;))
3) Is zo'n Brodit Activeholder zoals Femme dat aangaf een bay voor in de auto?
4) Laad je 'm daar ook mee op?
5) Hoe zit het met het geluid?

Sorry voor de waslijst aan vragen, maarja, ik moet 't m'n pa natuurlijk allemaal uitleggen! B)
1) Ja, via een programma ActiveSync installeer de je software en kaarten via je PC en een USB cradle op de PDA.
2) Bij nieuwe TomTom versies zitten vaak ook nieuwe kaarten. Maar 'krijgen" kan idd ook ;)
3) Ja, vergelijk het met een GSM houder. Je schuift de PDA er in, en deze wordt dan meteen opgeladen. Voordeel is ook dat je niet steeds het stekkertje erin hoeft te doen, wat tegenwoordig bij die miniscule stekkertjes een ramp is.
4) Ja
5) Het geluid komt uit het speakertje van de PDA. TomTom gebruikt gewone .wav bestanden. Op het pocketpc-forum staan zelfs versterkte versies (150% en 200%) voor de dove medmens onder ons, mocht je het standaar geluid te zacht vinden. Er schijnt ook een Haagse versie te zijn :D

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Nou, mijn pa weet ook niks van een computer, en ik heb hem gewoon een groot tomtom logo op z'n todayscherm gezet waar ie op klikt, en dan gewezen hoe je navigeer naar doet (ef pennetje inhouden en dat is alles). En voor de rest heb ik de ipaq vernederlandst, dat hielp hem ook.

Verwijderd

Microkid schreef op 26 October 2003 @ 20:24:

Ook het berekenen van de route kost relatief veel tijd, vanwege de beperkte rekenkracht aan boord. Dat merkte ik vooral in grote steden. Als je verkeerd reeds, was de GPS vaak te lang bezig om te herberekenen, waardoor je de volgende kruising al weer voorbij was voordat er een nieuwe route was. Wat ook een nadeel van Garmin is, is dat alle accesoires van Garmin moeten zijn. De geheugenkaarten kan je dus alleen daar halen (het is geen CF, SD ofzo). En ze zijn erg duur (128MB voor $233). Ook de software is alleen daar te halen.
Effe ter info, de Garmin 2610 (her)berekend zeer snel en je hebt geen Garmin geheugenkaart meer nodig, enkel een (goedkopere) standaard Compactflash kaart.

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 26 oktober 2003 @ 21:44:
[...]

Effe ter info, de Garmin 2610 (her)berekend zeer snel en je hebt geen Garmin geheugenkaart meer nodig, enkel een (goedkopere) standaard Compactflash kaart.
Dat wil ik graag geloven. Maar TS noemde de Streetpilot, dus daar ben ik van uitgegaan. De 2610 heeft trouwens een prijskaartje van rond de 1200 euro, is pas begin 2004 beschikbaar en stop je niet even in je borszakje ;)

Verwijderd

Microkid schreef op 26 October 2003 @ 21:47:
[...]

Dat wil ik graag geloven. Maar TS noemde de Streetpilot, dus daar ben ik van uitgegaan. De 2610 heeft trouwens een prijskaartje van rond de 1200 euro, is pas begin 2004 beschikbaar en stop je niet even in je borszakje ;)
Hij is al een maandje vlot leverbaar voor 1600€ :)

Verwijderd

PDA navigatie is wel stukken minder accuraat in de stad, dan werkt een VDO dayton toch stukken beter (als ik moest kiezen, maar heb zelf PDA hoor). VDO dayton heeft ook ingebouwd compas en weet ook hoe hard je rijdt, dus zeker in de stad navigeren wordt veel trefzekerder en sneller.

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 26 oktober 2003 @ 21:53:
[...]

Hij is al een maandje vlot leverbaar voor 1600€ :)
Hoeveel?? 1600 euro ?? 8)7 8)7
Sorry hoor, maar da's een hele hoop geld. Vergeet niet dat je voor de helft een PDA met Bluetooth en TomTom hebt met dezelfde of zelfs betere eigenschappen.
Eens zien, hoe zat dat ook al weer?? 800 * 2.20371 = 1762 guldens.... ;)

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 26 oktober 2003 @ 21:58:
PDA navigatie is wel stukken minder accuraat in de stad, dan werkt een VDO dayton toch stukken beter (als ik moest kiezen, maar heb zelf PDA hoor). VDO dayton heeft ook ingebouwd compas en weet ook hoe hard je rijdt, dus zeker in de stad navigeren wordt veel trefzekerder en sneller.
Heeft TomTom ook hoor. En de accuraatheid heeft niks te maken met of het een VDO of PDA is, maar met de ontvangst van voldoende GPS satellieten. En als je er met een PDA maar 4 ontvangt in de stad, zal een VDO er echt niet meer vinden. Het voordeel van een draadloze GPS antenne is juist dat je ze lekker hoog aan de voorruit kan maken, zodat je optimale ontvangst hebt.

• Brakius
  • Laatst online: 16:20
Ik heb zelf een VDO Dayton MS-5000 en bevalt mij erg goed. Erg handig om effe op landkaart te kijken hoe je ongeveer moet rijden. Is de weg afgezet dan kan je direct effe kijken hoe je er wel moet komen.

Maar zomaar een vraag, waar kan jij een VDO Dayton MS-5000 kopen voor 1400 euro?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:09

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik kan het ontbreken van een gyroscoop en aansluiting op de snelheidsmeter van de auto niet als een groot gemis beschouwen. TomTom heeft bij mij nooit problemen met positiebepaling in de stad. Het ergste wat me is overkomen is dat TomTom voor drie seconden dacht dat ik 15 meter verderop in een weiland reed en dat TomTom me een keer even op een parallelweg had gezet ipv de provinciale weg ernaast.

TomTom weet van de meeste straten de huisnummers zodat je bij veel adressen voor de stoep afgeleverd kan worden. Ik ken iemand met een (paar jaar oud) VDO Dayton-systeem die deze feature niet heeft.

• Microkid

Microkid

Smile

Brakius schreef op 26 October 2003 @ 22:09:
Is de weg afgezet dan kan je direct effe kijken hoe je er wel moet komen.
Kijk, dat doet TomTom nou weer beter: je geeft gewoon aan dat de weg afgesloten is, en TT berekent een nieuwe route zodat je achter de afsluiting weer op de originele route terecht komt :9~

• Emerge

Emerge

Bifidus schmifidus

Topicstarter
Brakius schreef op 26 October 2003 @ 22:09:

Maar zomaar een vraag, waar kan jij een VDO Dayton MS-5000 kopen voor 1400 euro?
Zie hierboven. Bij de Halfords in de aanbieding. ;)

http://www.halfords.nl/images/folder/2003-42/pagina%2007.jpg

• menn0
  • Laatst online: 16-02 14:16
Ique 3600 PDA GPS van Garmin wat?

Batterylife is niet super, maar als ie vooral in de auto blijft no problemo lijkt me. Stuk goedkoper dan je eerder genoemde oplossingen.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:47

Floor-is

5.2

Ik heb verder niet gelezen hoor, maar als jij nog € 1399,- voor een VDO moet lappen, laat je je palen. Die dingen waren een tijdje terug bij de halfords al te krijgen voor € 800,- :?

Ik heb overigens een VMS-5000 met TMC en ben er best tevreden over, hij is alleen nogal traag. :)
Heb ervaring op mogen doen met het systeem van Porsche, vond ik niet prettig. Het systeem van Audi is wel weer erg prettig: snel, nauwkeurig en duidelijk.

Bericht hierboven

Pagina: 1