Compaq computer gecrashed

Pagina: 1
Acties:

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

Topicstarter
Heehallo!

Ik heb een raar probleem. Ik heb in mijn netwerk een compaq-computer (P100 met 16 MB intern) en na een systeemcrash is er iets heel vervelends mee aan de hand.

Het is overigens een deskpro XL 5100.

De opstartmodule herkent maar 2MB intern geheugen, en geeft daarna een melding dat de hoeveelheid geheugen niet klopt. "Run setup utility"

De setup utility staat op een onzichtbare partitie op de harddisk. Alleen..... De opstartmodule herkent ook de harddisk niet meer.

Niet getreurd, dacht ik, ik download gewoon de configuration setup utilities van Internet, plant ze op flop (opstartbaar, het FDD-station werkt nog wel), van de site van compaq. Wat wil nu het geval?

Hij geeft een error: "Not enough memory." Hij denkt waarschijnlijk dat hij maar 2MB intern heeft en dat is niet genoeg om de setup-utility te runnen.

Nu is mijn vraag: Is er een manier om dit anders in te stellen? De computer is volledig opstartbaar via het diskettestation, dat (godzijdank) nog wel werkt.

Iets over de config: De schijf is een SCSI-model (d8 ik, er zit een kabel aan die breder is dan een IDE-flatcable en de setup zei altijd dat het een SCSI-schijf was.) en er zit 16 MB intern geheugen in. Alle andere hardware (die op dat moment geinitialized is) werkt nog wel naar behoren, zoals videokaart etc.

Is het bijvoorbeeld mogelijk om wat te gaan klooien met debug ofzo?

Hopelijk heeft iemand een idee,

Pelle.

Verwijderd

Misschien ander geheugen proberen?? 8)7

• swampy
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Dat is een bitch....compaq heeft zijn "eigen" geheugen dus zal je als je geheugen kapot is behoorlijk moeten investeren voor dat oudje, compaq geheugen is nog wel op de tweedehands markt verkrijgbaar...maar reken op een pijnlijk hoog prijsje.

Misschien moet je het moment gelijk aan pakken om te upgraden naar 32Mb geheugen.

There is no place like ::1

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
swampy schreef op 26 oktober 2003 @ 18:27:
Dat is een bitch....compaq heeft zijn "eigen" geheugen dus zal je als je geheugen kapot is behoorlijk moeten investeren voor dat oudje
Dit is alleen bij oude laptop en server modellen van Compaq.

De meeste Compaq Deskpro's gebruiken gewoon standaard SIMM/DIMM modules.
En in een Deskpro XL5100 gaan gewoon standaard 72 pin SIMMS IIRC.

• swampy
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

warp schreef op 26 October 2003 @ 18:34:
[...]

Dat is beter ..maar dan moet je alsnog jagen op 72-pins Simms, maar gelukkig is dat wat makkelijker.
Daar staat nog wel wat van in de Pricewatch

There is no place like ::1

Verwijderd

met mijn dell optiplex heb ik dat probleem ook gehad, gewoon eens wat andere combinaties maken, andere dimm proberen. Zo werkte mijn 2 * 32 mb wel in dimm 1 en 2 en 2 * 8 mb in 3 en 4 maar als ik dat wisselde gaf ie aan dat er maar 8 mb in zat...

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 13:15

orca

Zwem goed, Broeder.....

cmos clearen dan moet ie het mem opnieuw ontdekken, dan ziet ie wat wel bruikbaar is. en kan de setup meestal wel weer werken.

soms gaan de instellingen van de bios aan gort door externe programmatuur..

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
warp schreef op 26 October 2003 @ 18:34:
[...]

mij staat me nog bij dat in een XL5100 juist simm geheugen moet met parity...

A wise man's life is based around fuck you

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
zwelgje schreef op 26 October 2003 @ 19:56:
Ja en dat zijn toch ook geen 'speciale' Compaq modules?
72 pin / 36 bit ECC SIMMs zijn toch ook gewoon industry standard SIMMs?
Net als 72 pin / 33 bit (fake parity) SIMMs en 72 pin / 32 bit (non-ECC) SIMMs?

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Ik denk dat CMOS-resetten de meest interessante tip is. Waar en hoe kan ik dat doen? Is daar een geheugenadres voor aan te spreken ofzo?

Pelle.

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:42

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

swampy schreef op 26 oktober 2003 @ 18:27:
Dat is een bitch....compaq heeft zijn "eigen" geheugen dus zal je als je geheugen kapot is behoorlijk moeten investeren voor dat oudje, compaq geheugen is nog wel op de tweedehands markt verkrijgbaar...maar reken op een pijnlijk hoog prijsje.

Misschien moet je het moment gelijk aan pakken om te upgraden naar 32Mb geheugen.
Niet helemaal, compaq of kingston geheugen.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• JaY-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

JaY-

Het is mij.

pelleke schreef op 28 oktober 2003 @ 10:43:
Ik denk dat CMOS-resetten de meest interessante tip is. Waar en hoe kan ik dat doen? Is daar een geheugenadres voor aan te spreken ofzo?

Pelle.
d.m.v. een jumpertje op je moederboard. Zoek even in de handleiding op welke het is en hoe je het moet doen :)

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Ik hoor regelmatig verhalen dat Deskpro's niet zijn voorzien van een dergelijke jumper. Kan het niet softwarematig?

Pelle

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Nee dat kan niet software matig ;). Meestal staat er op de 'deksel' van de kast een grote sticker en daarop de plaats van de cmos jumper.

tvw

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:54
zwelgje schreef op 26 October 2003 @ 19:56:
[...]

Klopt.. De hele deskpro XL serie moet voorzien worden van 72 pins simms met partity.. (met uitzondering van de XL6-serie.. Die moeten buffered edo dimms hebben).
warp schreef op 27 oktober 2003 @ 14:31:
Ja en dat zijn toch ook geen 'speciale' Compaq modules?
72 pin / 36 bit ECC SIMMs zijn toch ook gewoon industry standard SIMMs?
Net als 72 pin / 33 bit (fake parity) SIMMs en 72 pin / 32 bit (non-ECC) SIMMs?
Het klopt dat dat geen speciaal compaq geheugen is.. Er zijn genoeg fabrikanten die dat spul hebben gemaakt en welke ook gewoon in die machines werken. Alleen zijn die simms wel lastig aan te komen, en goedkoop die dingen vinden is helemaal lastig. Bijna alles wat je vind is toch gewoon non-parity.

Verwijderd

iid goeed lezen in je manual wat voor geheugen erin moet.
met parity of zonder , met ecc of zonder, registered of unbuffered.
met edo's het je een hoop keuze.
en met compaq's heb je vaak maar 1 keuze, de rest werkt niet.
Pagina: 1