Toon posts:

Hoe kill ik een proces in KDE (Konqueror)?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om eens een andere windowmanager te proberen draai ik sinds een paar dagen KDE. Voor internetbrowsing gebruik ik de bij KDE geleverde Konqueror.

Als een programma vastloopt of crasht waarbij het proces niet netjes gekilld is dan doe ik dat altijd simpel met: kill [pid]. Nu liep zojuist Konqueror vast en wilde ik het eventjes handmatig killen. Maar het probleem is dat zowat alle processen in KDE "kdeinit" heten! Dus hoe kill ik een proces in KDE? Hoe kom ik erachter wat het pid van Konqueror is?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
met xkill kan je het vastgelopen schermpje killen

naja dat werkt natuurlijk alleen als het schermpje zichtbaar is.. maar dat lijkt me logisch

[ Voor 50% gewijzigd door Zwelgje op 26-10-2003 16:18 ]

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

kde heeft ook zelf daar een programmaatje voor wat bij mij vaak beter werkt dan kill of killall, te vinden in het menu in System > kde system guard dacht ik ongeveer

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
Ik zoek altijd met ps afxuw | most naar het offending process, en voer vervolgens een weinig zachtzinnige kill -9 PID uit. Waarbij PID dus het proces id is van het offending proces.

Als er een Z bij staat heb je een zombie proces, dat kan wel eens lastig worden.
top gebruik ik ook vaak om m'n proces huishouding te bekijken en welke veel cpu tijd vreten dan wel Z of D'd zijn (D voor deadlocked, die kan je echt niet killen. Zombie processen willen soms door de kernel zelf nog wel eens opgeruimd worden)

console/xterm baby ^_^

ps: ik ga er vanuit dat most geinstalleerd is op je systeem, anders kan je elke willekeurige andere pager gebruiken zoals less of more. Ik vind most alleen wat handiger werken.

• Hoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-04 22:52

Hoos

Carpe Diem...

ps -ef
kill - 9 (process id )

DAMN .. net te laat.. ;)

CTRL ALT BACKSPACE... kan ook.. knal je er ook een hoop uit.

[ Voor 67% gewijzigd door Hoos op 26-10-2003 16:28 ]

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-04 15:31
Hoos schreef op 26 October 2003 @ 16:26:
[...]
CTRL ALT BACKSPACE... kan ook.. knal je er ook een hoop uit.
Inclusief X (Dat is wel fijn om te weten)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!
Met ps lukt het inderdaad :)

• zerok
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-04 22:28

zerok

geen

CTRL ALT ESC krijg je een mooi doodshoofdje werkt ook wel aardig :)

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, dat lukt ook (net als xkill), maar soms is het x-windowtje wel gekilld terwijl er toch een proces open blijft staan. Of het komt ook nog wel eens voor dat programmaatjes als xkill niet helpen. Dan rest alleen nog de kill -9, waar je dan een pid voor nodig hebt. Ik gebruik daarvoor altijd top, maar daar heten zo'n beetje alle KDE processen "kdeinit"...

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Mac_Cain13 schreef op 26 oktober 2003 @ 16:31:
[...]
Inclusief X (Dat is wel fijn om te weten)
offtopic:
Ik had overigens in OpenOffice op een zeker moment dat het openen van sommige documenten dat veroorzaakte :|. Al een tijdje niet meer gezien, maar het zou volgens mij niet moeten kunnen...

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Ctrl-Esc Task Manager
Ctrl-Alt-Esc XKill

KDE 3.2 kan je gewoon met het kruisje sluiten. Na enige tijd wordt er gevraagd of je het proces wilt doden
Pagina: 1