Router onder windows of linux

Pagina: 1
Acties:

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
Hoi,

Na een paar maanden van proberen een router geinstalleerd te krijgen onder linux is mijn avontuurtje een beetje gestrand (freesco krijg ik wel draaiende maar dat is niet de functionaliteit die ik zoek...)
Nu zit ik zelf te denken om te beginnen met routeren onder windows (2k) alleen ik hoor van veel mensen dat je toch echt linux zou moeten gebruiken.
Het enige wat ik kan bedenken is dat linux misschien wat minder snel gehacked zou worden, maar voor de rest...
Ik zou graag van jullie (de experts hier :)) horen wat jullie ervaringen zijn met routeren onder windows en waarom ik het wel of niet zou moeten doen.
Maakt het echt zoveel verschil uit of je het onder linux of windows doet?

Alvast bedankt,

// McLatey

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Verwijderd

Begin eens met te vertellen wat de functionaliteit is die je onde linux zoekt maar niet kan vinden...

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:39

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Ik gebruik al twee jaar Windows Internety Connection Sharing om internet te delen op mijn netwerk. Werkt als een trein.

Wat veiligheid betreft: gebruik een goede firewall en virusscanner en zet overbodige services uit en je bent zeer veilig. Ik heb mijn systeem eens laten hacken door een paar echte netwerkprofessionals en programmeurs van een groot IT bedrijf en ze kwamen er niet doorheen. Je mag dus aannemen dat je met deze maatregelen vrij goed beschermd bent.

ow, btw, voor meer info mag je in mijn sig kijken :+

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2003 16:12 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
IK gebruik gewoon windows 2k av serv als host os. Samen met winroute als firewall internet sharing router stuff.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 October 2003 @ 16:11:
Ik gebruik al twee jaar Windows Internety Connection Sharing om internet te delen op mijn netwerk. Werkt als een trein.

Wat veiligheid betreft: gebruik een goede firewall en virusscanner en zet overbodige services uit en je bent zeer veilig. Ik heb mijn systeem eens laten hacken door een paar echte netwerkprofessionals en programmeurs van een groot IT bedrijf en ze kwamen er niet doorheen. Je mag dus aannemen dat je met deze maatregelen vrij goed beschermd bent.

ow, btw, voor meer info mag je in mijn sig kijken :+
Als jij geen service(s) aan hebt staan, gaat dat nogal moeilijk hè? :+ Of je moet de firewall exploiten of zo... >:)

Even on-topic, wat wil je met de server? Ik draai nu toch al weer een hele tijd linux en andere operating system's op routers/servers, en 't werkt goed. Wat wil je?

• Scorpion1984
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 14:14
McLatey schreef op 26 October 2003 @ 16:00:
Hoi,

Na een paar maanden van proberen een router geinstalleerd te krijgen onder linux is mijn avontuurtje een beetje gestrand (freesco krijg ik wel draaiende maar dat is niet de functionaliteit die ik zoek...)
Nu zit ik zelf te denken om te beginnen met routeren onder windows (2k) alleen ik hoor van veel mensen dat je toch echt linux zou moeten gebruiken.
Het enige wat ik kan bedenken is dat linux misschien wat minder snel gehacked zou worden, maar voor de rest...
Ik zou graag van jullie (de experts hier :)) horen wat jullie ervaringen zijn met routeren onder windows en waarom ik het wel of niet zou moeten doen.
Maakt het echt zoveel verschil uit of je het onder linux of windows doet?

Alvast bedankt,

// McLatey
Het beste is gewoon linux aangezien je deze erg flexibel kan samenstellen(al die grafische zooi er bijvoorbeeld uit). Van freesco zeg je dat deze niet de functionaliteit bied die je zoekt, dit valt alleen heel erg makkelijk erg uit te breiden. Ik weet niet wat je mist, maar bijna alles is wel een standaard module voor te vinden op de freesco site, of valt zelf ergens anders te downloaden.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

raymonvdm schreef op 26 October 2003 @ 16:49:
IK gebruik gewoon windows 2k av serv als host os. Samen met winroute als firewall internet sharing router stuff.
dit is wat je noemt een "lichte" overkil :+ ik snap dan ook niet waarom je dan ook nog eens winroute gebruikt, win2k AS is echt wel capabel om internet te delen hoor :p

Magoed Ik heb zowel windows (ics) als linux (ipchains) aan de praat gekregen aan de hand van eenvoudige stappenplannen her en der online te vinden. Als dit allemaal te moeilijk is voor je zou ik overwegen om een hardware routertje aan te schaffen. Ze kosten tegenwoordig niets meer en ze hebben een gebruikersgemak dat niet te evenaren is.

In windows (pro XP) moet je gewoon het wizardje volgen, supersimpel en doet zn werk goed. tegenwoordig zit een dergelijk wizardje ok bij de linuxdistributies die zich richten op beginners..

Welke functionaliteit mis je trouwens in freesco??

You don't need eyes to see, you need vision

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
freesco is niet de functionaliteit die ik zoek omdat ik het graag grafisch wil hebben en een bekende / vertrouwde omgeving. een zwart beeld met witte lettertjes wil ik daaorm niet...

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

Probeer anders eens Smoothwall, dat kun je zien als een wat uitgebreidere versie van FreeSCO.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

als je inderdaad niet van zwart+wit houd of alles via de command line dan ben je aangewezen op windows producten, en op smoothwall

ga dan onze tijd ook niet verdoen want je moet wel leren .. en je zal ook moeten leren tikken (oftewel weten wat je doet)

het "klikken" vermakkelijkt IMHO niet de zaak het maakt het juist onduidelijker

maar ja als jij daarmee kan werken dan ben ik de laaste die je tegen zal houden echter ik zal je zeker geen UNIX of Linux aanraden

en WIndows XP of hoger (hoog klikgehalte) smoothwall is ook een goeie 2de maar je moet meer tikken (www.smoothwall.org)

Tja vanalles

Verwijderd

Er bestaat nog zoiets als;

ipcop, clarkconnect, e-smith als linux dedicated firewall/router/proxy/ (mail/ web/ ftp) distro's

ik zou niet voor een windows oplossing kiezen, dit is veel te zwaar voor een klein netwerkje.

Ik gebruik zelf Ipcop met daarachter een clarkconnetc web-/ mail- / ftp-server en ben er erg tevreden over. Ik heb nu aan ftwall op Ipcop aan de praat gekregen waardoor het fast track P2P-newerk niet meer werkt, dus geen Kazaa, Imesh en grokster meer. Ik werd gek van al dat ge'dl. Het voordeel van opensource is:

-HET IS GRATIS!!!!
-Er zij hele communities die veranderingen en (nieuwe) ondersteuningen aandragen.
-Als je wat meer van Linux weet kan je zelf alles tailermade aanpassen.

• FlowinG
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-08 20:21
Verwijderd schreef op 27 October 2003 @ 12:30:
Er bestaat nog zoiets als;

ipcop, clarkconnect, e-smith als linux dedicated firewall/router/proxy/ (mail/ web/ ftp) distro's

ik zou niet voor een windows oplossing kiezen, dit is veel te zwaar voor een klein netwerkje.
(..)
Precies. Ik gebruik nu ClarkConnect, en het echt perfect. Het mooiste van ClarkConnect is dat het modulair is. Dat betekend dus dat je kan toevoegen en verwijderen wat je maar wilt. De webinterface ziet er goed uit en is duidelijk. En je kan natuurlijk daar altijd webmin overheen gooien.

Kortom: http://www.clarkconnect.com

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Ik heb ze allemaal geprobeerd....
ClarkConnect, IPCop, SmoothWall....
Helaas is mijn bios niet compatible met lilo en dus zou ik bios moeten flashen (is een budgetmoederbord uit Azië dus dat gaat niet echt lukken)
RedHat krijg ik nog wel aan de praat want dan kan ik kiezen voor grub als bootloader (echter dan zitten er nog heeeeeel veeel errors in). Daarom was mijn eigenlijke vraag ook hoe jullie dachten over Win2k ofzo maar in plaats daarvan krijg ik allemaal reacties met linux alternatieven...
was niet echt wat ik bedoelde eignelijk :/

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

kijk ook eens naar astaro, das een erg compleet server OSje ;)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 15:07
Wat kan je toekomstige routertje aan?

Is hij krachtig genoeg om Windows 2K te draaien of niet?

Meestal gebruik je een oude PC als router waar Windows 2K niet op kan draaien. Dus is Linux een goede oplossing.

Als je het echt makkelijk wilt hebben en zo klaar wilt zijn, kun je inderdaad beter Windows gebruiken. Wil je er wel wat langer achter zitten en wat meer onderzoeken, dan zou je wel Linux kunnen gebruiken. Zeker omdat je hierdoor je kennis vergroot en je na een tijdje meer kan instellen dan onder windows. En je hebt er minder omkijken naar :)

let the past be the past.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-08 17:11

Beaves

Usque ad Finem

Verwijderd schreef op 27 October 2003 @ 12:30:
Ik werd gek van al dat ge'dl. Het voordeel van opensource is:

-HET IS GRATIS!!!!
-Er zij hele communities die veranderingen en (nieuwe) ondersteuningen aandragen.
-Als je wat meer van Linux weet kan je zelf alles tailermade aanpassen.
MS heeft anders zelf erg mooie documentatie over van alles en nog wat online staan en daarnaast zijn er ook zat site's die Windows en de oplossingen die daar mee mogelijk zijn te vinden op internet. Neem bijvoorbeeld deze URL waarin uitgelegt staat hoe je NAT op een Windows 2000 machine configureerd.

En even mierenneuken ;), Veel van Linux weten is geen voordeel als je wilt weten hoe routers werken, daar heb je toch echt kennis van netwerken van nodig en die kennis kan je ook opdoen door veel informatie, die niets met Linux te maken hebben, te lezen.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• bertje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-01 14:21
McLatey schreef op 27 October 2003 @ 16:02:
Ik heb ze allemaal geprobeerd....
ClarkConnect, IPCop, SmoothWall....
Helaas is mijn bios niet compatible met lilo en dus zou ik bios moeten flashen (is een budgetmoederbord uit Azië dus dat gaat niet echt lukken)
RedHat krijg ik nog wel aan de praat want dan kan ik kiezen voor grub als bootloader (echter dan zitten er nog heeeeeel veeel errors in). Daarom was mijn eigenlijke vraag ook hoe jullie dachten over Win2k ofzo maar in plaats daarvan krijg ik allemaal reacties met linux alternatieven...
was niet echt wat ik bedoelde eignelijk :/
ik gebruik clarkconnect zelf ook maar dat werkt met grub als bootloader.. en ik ben best wel een beetje een n00b op linux gebied en t werkt perfect.. _/-\o_

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
bartmen schreef op 27 October 2003 @ 16:27:
[...]

ik gebruik clarkconnect zelf ook maar dat werkt met grub als bootloader.. en ik ben best wel een beetje een n00b op linux gebied en t werkt perfect.. _/-\o_
ok sorry, da's dan de enige die ik niet heb geprobeerd van alle "router-distro's" waar ik me wel een beetje zorgen om maak:
Processor: Pentium class
Memory: 64 MB for 1-10 users, 128+ MB for more than 10 users
Hard: Drive 1 GB, SCSI or IDE
Network Cards: 1 for standalone mode, 2 for gateway mode -- please read Network Cards note below
Monitor: Only required for the installation
Video: A very basic video card will do
CD-ROM: Optional (required for CD-ROM installs)
Floppy Drive: Optional (required for network installs)
Connection: Broadband only!
Het is een AMD Duron 1300...
gaat dat dan niet werken? :(

[ Voor 5% gewijzigd door Harrie_ op 27-10-2003 18:25 ]

• houthakker
  • Laatst online: 11:09

houthakker

Poehé

McLatey schreef op 27 October 2003 @ 18:21:
[...]

ok sorry, da's dan de enige die ik niet heb geprobeerd van alle "router-distro's" waar ik me wel een beetje zorgen om maak:

[...]

Het is een AMD Duron 1300...
gaat dat dan niet werken? :(
Tuurlijk gaat dat wel werken, dat zijn minimale systeem eisen. Ik heb clarkconnect geprobeerd op VirtualPC (AMD1300 ge-emuleerd met een BX chipset 8)7 ), en het draait nu bij me thuis op een P120. Gewoon proberen, het kost niet eens zoveel moeite, en is echt supersimpel.

Specs

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
houthakker schreef op 27 October 2003 @ 18:43:
[...]

Tuurlijk gaat dat wel werken, dat zijn minimale systeem eisen. Ik heb clarkconnect geprobeerd op VirtualPC (AMD1300 ge-emuleerd met een BX chipset 8)7 ), en het draait nu bij me thuis op een P120. Gewoon proberen, het kost niet eens zoveel moeite, en is echt supersimpel.
thnx ik ben 'm aan het downloaden en ik ga 'm dadelijk installeren...
wel klote btw dat ik bijna een end wilde maken aan linux.
want dat zat namelijk zo; heb ipcop, smoothwall, en een hoop andere zooi geprobeerd maar mijn bios had problemen met lilo (andere bootloader installeren handmatig wilde me echt niet lukken) en bios flashen daar ga ik dus ook niet aan beginnen)...
ik had de hoop bijna opgegeven...
nu ga ik CC dan nog proberen maar als dat nog niet werkt, dan wordt het dus wel windows 2000 :)

Pagina: 1