[Voodoo3] Waarvoor is dit onderdeel?

Pagina: 1
Acties:

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46
Ik heb een tijdje terug een Voodoo 3 3000 AGP kaartje van iemand gekregen, die kapot was.

Toen ik de kaart eens goed bekeek bleek er een onderdeel nog maar half aan de kaart te zitten... Dit onderdeel :

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/pics/v3stukdingetje.jpg

Een blokje van 2mm lang, van dichtbij ziet het er ongeveer zo uit : (paint, want mijn cam doet het van zo dichtbij niet)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/pics/blokjeV3.png

Je moet die lijntjes even wegdenken, de uiteinden zijn gewoon compleet zilverkleurig (maar als ik die lijntjes weghaal zie je de vorm niet meer :P). De tv-out van de kaart deed het nog wel, maar de D-sub connector niet meer. Iedere ietwat moderne monitor die ik erop aansloot bleef in stand-by of het groen/oranje ledje van mijn Eizo bleef groen knipperen. Hoe dan ook, de monitor bleef uit.

Een oude 640*480 monitor bleek wel beeld te geven. En hierop werd duidelijk wat er mis was : er werd geen Hsync doorgegeven. Het beeld vloog constant van boven naar beneden. Met de beste wil van de wereld kreeg ik dat prulletje van 2mm helaas niet meer goed op de kaart gesoldeerd (klein!).

Toen heb ik de 2 punten die dat onderdeel verbond maar botweg direct aan elkaar gesoldeerd. En hoppa, de kaart doet het weer! Maar nu komt de vraag : waarvoor was dit onderdeel? En nu het weg is, loop ik b.v. het risico dat een monitor door die kaart word opgeblazen?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 19:02

Hazuki

On my Suzuki

Kon je dat onderdeel niet gewoon weer er tussen solderen? lijkt me in ieder geval niet echt slim om eerst dat ding er tussenuit te halen en dan pas te vragen wat het was :P

Koekie?

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:25

SmartDoDo

Woeptiedoe

Het is een SMD component, waarschijnlijk gewoon een weerstandje :) Verdere info kan ik je er niet over geven btw ;)

edit:
Behalve natuurlijk dat je het onderdeel er weer op kunt solderen of een nieuw exemplaar op kunt zoeken.

[ Voor 34% gewijzigd door SmartDoDo op 26-10-2003 15:32 ]

• Hazuki

Hazuki

On my Suzuki

Als het idd een weerstandje is zoals SmartDoDo denkt zou je gewoon bij de elektroboer een nieuwe kunnen halen en er tussen zetten. Wel even meten wat voor eentje :)

Koekie?

• Mentalist
Hazuki schreef op 26 October 2003 @ 15:30:
Kon je dat onderdeel niet gewoon weer er tussen solderen? lijkt me in ieder geval niet echt slim om eerst dat ding er tussenuit te halen en dan pas te vragen wat het was :P
Ik kreeg het ding toch met geen mogelijk meer op z'n plek. Dus ik heb maar wat zitten uitproberen, en nu werkt de kaart weer. Maar nu vraag ik me af of ik deze kaart "veilig" kan gebruiken, iig zonder monitoren op te blazen oid.

Dat onderdeel erop solderen was sowieso geen optie, dat lukte gewoon niet. Dus als dat toch noodzakelijk is dan zou de kaart hoe dan ook wegmoeten.
Hazuki schreef op 26 October 2003 @ 15:31:
Als het idd een weerstandje is zoals SmartDoDo denkt zou je gewoon bij de elektroboer een nieuwe kunnen halen en er tussen zetten. Wel even meten wat voor eentje :)
* Mentalist heeft geen multimeter :X

• Hazuki

Hazuki

On my Suzuki

* W3ird_N3rd heeft geen multimeter
Elektroboer wel. En als je moeite hebt met solderen van zo'n klein dingetje kan ie je misschien ook wel van dienst zijn. Niet geschoten is altijd mis iig.

Koekie?

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:25

SmartDoDo

Woeptiedoe

Zie bijvoorbeeld: http://www.marsport.demon.co.uk/smd/res.htm voor waardes van smd componenten :) Anders http://www.mikroelektroni.../product/books/keu/01.htm

Tss, geen multimeter in huis hebben :D

• Mentalist
Hazuki schreef op 26 oktober 2003 @ 15:38:
[...]

Elektroboer wel. En als je moeite hebt met solderen van zo'n klein dingetje kan ie je misschien ook wel van dienst zijn. Niet geschoten is altijd mis iig.
Ok... Als per se dat ding vervangen moet worden kan dat eventueel wel lukken, maar wat ik vraag is of mijn huidige "oplossing" kwaad kan. De kaart zelf was eigenlijk al ten dode opgeschreven, dus als die nu risico loopt maakt dat me niet zoveel uit. Maar is het mogelijk dat b.v. een monitor gesloopt word door deze kaart in de huidige staat :?

Een punt is onder meer dat de kaart eigenlijk niet van mij is en de oorspronkelijk eigenaar 'm geloof ik nog terug wil, dus als het echt geld en meer moeite gaat kosten (al is het maar een weerstand) ik al sneller de neiging krijg de kaart gewoon weg te doen. Het is tenslotte ook geen dikke Radeon oid meer...

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Ik denk dat het een zekeringetje van de H-sync is ofzo. De kaart zou dan wel werken zonder zekering, maar als er iets mis gaat is het niet alleen de zekering die er dan aan gaat.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

sokje schreef op 26 oktober 2003 @ 15:58:
Ik denk dat het een zekeringetje van de H-sync is ofzo. De kaart zou dan wel werken zonder zekering, maar als er iets mis gaat is het niet alleen de zekering die er dan aan gaat.
denk niet dat het een zekering is hoor

zou maar raar zijn

heb iig nog nooit gehoord over een zekering op een Grafische kaart, en ik denk zelfs niet dat smd zekeringen bestaan

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-08 12:28
sokje schreef op 26 October 2003 @ 15:58:
Idd, maar de kaart was toch al 'afgeschreven' en de kans dat je er andere hardware mee beschadigd lijkt me eerlijk gezegd vrijwel nihil.

Ik zou hem zelf lekker gewoon zo gebruiken voor zolang het goed gaat. :/

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
Tis een filter welke je nu grofweg hebt overbrugt.
Vooral bij geforce 2 mx kaarten en sommige geforce 4 kaarten stonden bekend om bagger image quality, daarbij was een hack om precies deze filter ervan af te slopen. (condensators eraf te slopen en spoeletjes te overbruggen) je hebt dus blijkbaar nu een spoel overbrugd.

Helaas is de pagina wat het geheel deed uitleggen uit de lucht:
http://www.geocities.com/porotuner/imagequality.html

lang leve google ! : (eff copy paste)
code:
1
http://www.google.nl/search?q=cache:6N6Kg2lqNkQJ:www.geocities.com/porotuner/imagequality.html+image+quality+geforce&hl=nl&ie=UTF-8

Maar het kan dus geen kwaad. Heb laatst nog me geforce 4 gemod, omdat die ook bagger beeld gaf op me 22" monitor.

[ Voor 25% gewijzigd door KBDE op 26-10-2003 16:29 . Reden: Google cache page toegevoegd ]

• Mojo

Mojo

The Power Within

Charly schreef op 26 oktober 2003 @ 16:03:
[...]

Idd, maar de kaart was toch al 'afgeschreven' en de kans dat je er andere hardware mee beschadigd lijkt me eerlijk gezegd vrijwel nihil.

Ik zou hem zelf lekker gewoon zo gebruiken voor zolang het goed gaat. :/
Ik zat zelf te denken aan kortsluiting of iets dergelijks. BTW, TS post dit maar eens in het 3DFX topic, hulde aan de mensen die een 3Dfx kaart gebruiken! (Heb zelf een Voodoo 5 5500 PCI _/-\o_ Dual Voodoo 2 in SLI en ook een Voodoo 3 3000 net als jij.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 26 October 2003 @ 16:03:
[...]

denk niet dat het een zekering is hoor

zou maar raar zijn

heb iig nog nooit gehoord over een zekering op een Grafische kaart, en ik denk zelfs niet dat smd zekeringen bestaan
SMD zekeringen bestaan zeer zeker- denk maar aan de topics over mobo's waarvan de keyboard aansluiting door een vonk oid niet meer werkt die dan toch met een welgeplaatst druppeltje soldeertin te repareren zijn. Dat is niets anders dan een opgeblazen SMD zekering bypassen.

Of ze in videokaarten gebruikt worden weet ik niet, maar het lijkt me zeer waarschijnlijk dat er een bescherming is tegen verkeerde aansluitingen op de externe connectors.

Maareh, SMD componenten hebben kleurcodes waaraan je hun functie kunt afleiden. Ik weet niet gelijk waar die op te zoeken, maar dat zou eea kunnen verduidelijken. Dan zou je een vergelijkbaar non-SMD component kunnen zoeken en die opsolderen :)

Edit:
Offtopic:

Hier ook Voodoo- een V2 naast m'n G450 waar ik nu op tik en 2x V2 in SLI op m'n secundaire gamesbak - met dank aan W_N overigens voor de 2e V2 daar _ SLI kabel _o_

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 26-10-2003 16:43 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Mentalist
KBDE schreef op 26 oktober 2003 @ 16:25:
Tis een filter welke je nu grofweg hebt overbrugt.
Vooral bij geforce 2 mx kaarten en sommige geforce 4 kaarten stonden bekend om bagger image quality, daarbij was een hack om precies deze filter ervan af te slopen. (condensators eraf te slopen en spoeletjes te overbruggen) je hebt dus blijkbaar nu een spoel overbrugd.

Helaas is de pagina wat het geheel deed uitleggen uit de lucht:
http://www.geocities.com/porotuner/imagequality.html

lang leve google ! : (eff copy paste)
http://www.google.nl/sear...ty+geforce&hl=nl&ie=UTF-8

Maar het kan dus geen kwaad. Heb laatst nog me geforce 4 gemod, omdat die ook bagger beeld gaf op me 22" monitor.
Ik had al een vermoeden dat dit zo'n filter zou kunnen zijn, maar hoe kom je erachter of het dat ook is... ;). Als het idd gewoon een filter is zou dat erg mooi zijn.
sokje schreef op 26 October 2003 @ 16:36:
[...]

Ik zat zelf te denken aan kortsluiting of iets dergelijks. BTW, TS post dit maar eens in het 3DFX topic, hulde aan de mensen die een 3Dfx kaart gebruiken! (Heb zelf een Voodoo 5 5500 PCI _/-\o_ Dual Voodoo 2 in SLI en ook een Voodoo 3 3000 net als jij.
Ik heb een tijd terug al veel meegepost in de 3dfx topics :P. Ook nog over deze kaart (die heeft hier namelijk een paar maanden gelegen, maar nu heb ik eindelijk een soldeerbout en ben er dus echt mee aan de slag gegaan).
dion_b schreef op 26 October 2003 @ 16:41:
Maareh, SMD componenten hebben kleurcodes waaraan je hun functie kunt afleiden. Ik weet niet gelijk waar die op te zoeken, maar dat zou eea kunnen verduidelijken. Dan zou je een vergelijkbaar non-SMD component kunnen zoeken en die opsolderen :)
Bedoel je dat er op dat blokje van 2mm een kleurcode zou moeten staan :?

Dat is dan iig niet het geval :P. Dat ding is zwart, met zilverkleurige uiteinden... (anders had ik dat ook wel in m'n paint tekeningetje gezet)

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Ik denk zelf ook dat het dient als filter. 100% zeker weet ik het niet omdat de search het niet doet. (ik ga zo wel even op google.nl kijken)
Maar ik meen me ook nog iets te herhinneren uit de tijd van de Geforce 2 dat ze de uitgang filter gingen bewerken om een beter beeld te krijgen. Dat lijkt precies hetzelfde als die hele rij SMD's die jij daar hebt zitten voor je kaart.

39

• Mojo

Mojo

The Power Within

dion_b schreef op 26 October 2003 @ 16:41:
[...]

SMD zekeringen bestaan zeer zeker- denk maar aan de topics over mobo's waarvan de keyboard aansluiting door een vonk oid niet meer werkt die dan toch met een welgeplaatst druppeltje soldeertin te repareren zijn. Dat is niets anders dan een opgeblazen SMD zekering bypassen.

Of ze in videokaarten gebruikt worden weet ik niet, maar het lijkt me zeer waarschijnlijk dat er een bescherming is tegen verkeerde aansluitingen op de externe connectors.

Edit:
Offtopic:

Hier ook Voodoo- een V2 naast m'n G450 waar ik nu op tik en 2x V2 in SLI op m'n secundaire gamesbak - met dank aan W_N overigens voor de 2e V2 daar _ SLI kabel _o_
Precies, daar zat ik ook aan te denken. Ik wam op het idee omdat ik laatst zo een tobo <-> mobo topic heb gelezen, dus ik dacht, waarom zou dat hier ook niet kunnen?

offtopic:
Ik heb mijn SLI kabel zelf gemaakt je moet de middelste 4 kabeltjes van je floppy kabel omdraaien

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
W3ird_N3rd schreef op 26 October 2003 @ 16:55:
[...]

Ik had al een vermoeden dat dit zo'n filter zou kunnen zijn, maar hoe kom je erachter of het dat ook is... ;). Als het idd gewoon een filter is zou dat erg mooi zijn.
Eff meten met multimeter of ie aan de vga stekker uitkomt. Hoogstwaarschijnwel wel. (dan is het dus zo'n filter)
Pagina: 1