Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Thanks. Nog een hele domme vraag. WAAR zit het TStringList object?? Ik heb alle tabbladen van de componenten 3x afgestruind. Zelfs zoeken in die bladen levert niets op. Terwijl in de help-functie van Delphi ook gewoon over TStringLists wordt gesproken alsof elke debiel weet waar het componentje zit...tomatoman schreef op 26 oktober 2003 @ 15:28:
Daarvoor moet je zelf de logica schrijven. Da's trouwens niet erg moeilijk als je gebruik maakt van een TStringList. Alle array-elementen naar een TStringList kopiëren via AddObject (waarbij je als tweede parameter de index in de array meegeeft), Sorted veranderen naar True en ten slotte alle elementen weer terugkopiën naar de oorspronkelijke array.
Edit: ik bedenk me nu dat het misschien geen component is, maar alleen een type variabele??
[ Voor 7% gewijzigd door spaceboy op 26-10-2003 15:58 ]
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Lijkt me een hele goede gedachte. Niet alles is een component wat je op je form kan gooien. De Delphi Help (F1) kan je er vast meer over vertellen.spaceboy schreef op 26 October 2003 @ 15:54:
Edit: ik bedenk me nu dat het misschien geen component is, maar alleen een type variabele??
We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher
Eh ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Ik heb dus:tomatoman schreef op 26 October 2003 @ 15:28:
...Alle array-elementen naar een TStringList kopiëren via AddObject (waarbij je als tweede parameter de index in de array meegeeft)...
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| rData = record
naam: string[50];
nummer: integer;
end;
aData : array[1..100] of rData;
slData: stringlist;
slData.AddObject(...???) |
Wat moet er op de vraagtekens?
Verwijderd
1
| slData.AddObject(naam, TObject(nummer)); |
Overigens moet je wel zelf eerst die instantie van die StringList creeëren.
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2003 16:16 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| var DataStrings: TStringList; begin DataStrings := TStringList.Create; // object creeren via de constructor { Met een try-finally constructie zorg je ervoor dat het gedeelte in het finally-blok altijd wordt uitgevoerd, zelfs als er een exception optreedt. Hiermee garandeer je dat de TStringList weer wordt vernietigd en het geheugen vrijgegeven. } try { Hier ga je wat doen met DataStrings } finally DataStrings.Free; // object vernietigen via de destructor end; end; |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| { Een Integer typecasten als een TObject: } var i: Integer; Obj: TObject; begin i := 1; // zomaar een waarde; Obj := TObject(i); { In de variabele Obj is nu de waarde 1 opgeslagen. } end; |
Terug naar TStringList. Je wilt in de string list alle strings opslaan met bij iedere string het bijbehorende nummer. Het nummer gaan we we in AObject stoppen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| type TDataRec = record Naam: string; Nummer: Integer; end; TDataArr: array[0..99] of TDataRec; // let op: het eerste element is 0! procedure SorteerData(var DataArr: TDataArr); var DataStrings: TStringList; i: Integer; begin DataStrings := TStringList.Create; try { Alle records toevoegen } for i := 0 to High(DataArr) do DataStrings.AddObject(DataArr[i].Naam, TObject(DataArr[i].Nummer)); { Sorteren } DataStrings.Sorted := True; { Gesorteerde gegevens terugzetten in DataArr } for i := 0 to DataStrings.Count - 1 do begin DataArr[i].Naam := DataStrings.Strings[i]; DataArr[i].Nummer := Integer(DataStrings.Objects[i]); // typecasting end; finally DataStrings.Free; end; end; |
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
| var MijnData: TDataArr; i, Rnd: Integer; begin { MijnData vullen met zomaar wat onzin } for i := 0 to High(MijnData) do begin Rnd := Random(1000); MijnData[i].Naam := 'Test' + IntToStr(Rnd); MijnData[i].Nummer := i; end; { Sorteerprocedure aanroepen } SorteerData(MijnData); end; |
[ Voor 1% gewijzigd door Tomatoman op 26-10-2003 16:49 . Reden: haakje vergeten in code ]
Een goede grap mag vrienden kosten.