[Digitaal] Welke kwaliteit fotograferen jullie?

Pagina: 1
Acties:

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:15
Ik heb zelf een canon s45 en tot nu toe met standaard/fine rondgeschoten maar ik ben tot de conclusie gekomen dat er vrij veel ruis van de compressie in zit dus vraag ik mij nu af, hoe doen jullie dat?
gaan jullie voor een normale instelling en PS'en jullie de rest goed, gaan jullie voor RAW of misschien een gulden middenweg?

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Normale plaatjes komen bij mij als JPG uit de camera rollen en dan met alle instellingen op fine. Als ik plaatjes moet maken die zekersteweten bewerkt gaan worden (en dan heb ik het niet alleen over het corrigeren van levels) dan laat ik de foto's als TIFF uit de camera rollen. Het grote nadeel van TIFF is dat één foto ineens 17MB in beslag neemt en dan ga je merken dat een 512MB CF aan de krappe kant is. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Ik ga liever voor minder pixels dan meer compressie!

De hoogste kwaliteit/grootte heeft eigenlijk alleen zin als je een bepaald object perfect op de foto wilt krijgen. Van die reclamefoto's enzo. En/of als je dat groot wilt afdrukken.

Wanneer je er gewoon opuit gaat met je cam is dat natuurlijk nonsens, zelfs al heb je een 1GB microdrive, wat moet je ermee. En het transferen duurt dan een uur.

Nee, ik heb een 3MP Fuji S602z en fotografeer op 3MP op de hoogste stand (van de 2) en krijg files van 1mb. Groter wil ik ze niet, vind het prima zo

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-02 21:08

miekol

erm

10D, ALTIJD RAW, 5-6Mb per foto. 1,5GB CF + 30gb digital wallet. Meer dan voldoende ruimte dus :)

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een Fuji Finepix S602Z, en gewone foto's maak ik altijd op 3Mpixel Fine, en macro foto's maak ik bijna altijd met 6Mpixel Fine
Dat is dan een tiff van zo'n 17 MB :)

Verwijderd

Kanon g3 altijd in RAW...
En een laptop in de backpack voor eventuele storage.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2003 22:58 ]

Verwijderd

Karp schreef op 26 oktober 2003 @ 15:16:
Ik heb zelf een canon s45 en tot nu toe met standaard/fine rondgeschoten maar ik ben tot de conclusie gekomen dat er vrij veel ruis van de compressie in zit dus vraag ik mij nu af, hoe doen jullie dat?
gaan jullie voor een normale instelling en PS'en jullie de rest goed, gaan jullie voor RAW of misschien een gulden middenweg?
Comprssie veroorzaakt geen ruis maar artifacts, dat zijn onregelmatigheden die niet in het plaatje thuishoren.......
Bij een S45 zou ik altijd kiezen voor 4 MP en superfine, bij gebrek aan geheugen eventueel fine, bij afdrukken zie je weinig verschil, maar je kunt beginnen met de beste insteling, RAW alleen voor speciale foto's waar nog veel aan bewerkt moet worden.

• FitNiX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-01 09:54
Ik heb een Canon Digital Ixus II, en ik maak sinds ik m'n 128Mb SD kaartje heb, altijd alles op hoogste Resolutie (2048x1536) en hoogste kwaliteit (SuperFine).

Eventueel als ik meer foto's wil kunnen maken kan de kwaliteit 1 standje omlaag (Fine). Maar verder ook niet. Dan zet ik eerder nog de resolutie 1 stand lager(1600x1200).

[ Voor 8% gewijzigd door FitNiX op 26-10-2003 23:51 ]

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Heeft het uberhaupt zin om met een een camera (wat voor cam dan ook....) op een lager resolutie/kwaliteit te gaan schieten dan de cam aankan? Ik ken genoeg mensen met dure digicam's (> 3 Mp) die rustig op 1800x1200 schieten ("dan passen er meer foto's op het kaartje"). Waarvoor heb je dan zo'n cam vraag ik me af dan? Koop gewoon een goedkopere met minder mpixels.

Maar goed, terug naar de vraag: ik schiet altijd op 3 Mp, fine (hoger gaat ie niet). Dit levert bestanden op van rond de 1,5 MB. Als ik tijd heb en/of van te voren weet dat ik de foto's moet nabewerken op TIFF.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 18:50

Floor-is

5.2

Afhankelijk van op welk medium het gebruikt gaat worden alsmede het doel van de foto's schiet ik ofwel op .CRW (RAW) of .JPG...
Voor web schiet ik nagenoeg alleen .JPG en voor print alleen maar RAW. Dit vreet geheugen, maar met een laptopje bij de hand overleef ik dat ook wel weer. ;) (Moet alleen nog eens een 2e CFje halen zodat ik echt door kan schieten :))

Ohja: Ik gebruik dan wel de hoogste standen (fine enzo). En schiet enkel op de hoogste resolutie tenzij ik aan het klooien ben. :P

[ Voor 17% gewijzigd door Floor-is op 27-10-2003 02:09 ]

Bericht hierboven

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
altijd hoogste kwaliteit jpg (met m'n E10 wil ik héél af en toe nog wel eens een TIFFje schieten)

waarom genoegen nemen met minder, dan koop je maar een grotere memcard :P

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 09:01

gvdh81

To got or not to got..

lol @ floris
ik heb een powershot G3 en schoot altijd op de hoogste iso waarde (dus ruis) omdat ik veel in discotheken enzo fotografeerde. Nu heb ik een Speedlite 420 EX (dwz externe flitser) en nu ga ik op ISO ?? fotograferen, nog ff bekijken wat het beste is. Wat betreft grootte, ik ga voor die feesten enzo niet op RAW schieten, maar als ik wat portreftoto's ga maken enzo dan juist weer wel. Het voordeel van RAW is dat je nog bijna alles aan kunt passen en geen last hebt van compressie. Kijk anders eens op dpreview.com daar staat toch wel veel over raw en niet raw, maar die site is nu ff plat :)

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

LoneGunman schreef op 27 oktober 2003 @ 00:10:
Heeft het uberhaupt zin om met een een camera (wat voor cam dan ook....) op een lager resolutie/kwaliteit te gaan schieten dan de cam aankan? Ik ken genoeg mensen met dure digicam's (> 3 Mp) die rustig op 1800x1200 schieten ("dan passen er meer foto's op het kaartje"). Waarvoor heb je dan zo'n cam vraag ik me af dan? Koop gewoon een goedkopere met minder mpixels.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Het gaat nooit om het aantal pixels wat een camera heeft maar hoe de camera met de pixels omgaat. :)

In het geval van een hele dure cam dan gaat het meer om de mooie foto's die je ervan kunt verwachten en dan zet je makkelijker de resolutie omlaag. Omgekeerd kan dit niet, je hebt ook digicams die op zich hele leuke foto's maken maar die de volle resolutie nodig hebben zodat je na het verkleinen van de foto de oneffenheden kunt verdoezelen. Dat zijn dan ook de camera's die je in resolutie maar beter niet lager kunt zetten omdat de kwaliteit van de foto's zienderogen achteruit gaat.

En dat heb je niet/minder met een dure camera. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:43

Pelle

🚴‍♂️

Als het kan in RAW (heb 2x256mb CF, dus dat is iets van 70 foto's) en anders in hoogste resolutie JPEG (tussen 2 en 3mb / foto).

Verwijderd

Hoi,

Zelf ook al meer danhalf jaar de S45.
Maakt prima plaatjes hoor.
Sla ze op als JPG in de hoogst mogelijke resolutie en kwaliteit. Niks mis mee.
Heb zelfden geprobeerd om RAW te gebruiken.

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik gebruik altijd JPG FINE en nooit TIFF. Het wegschrijven van een TIFF bestand duurt onacceptabel lang (40seconden). Daarnaast zie ik geen verschil tussen TIFF en JPG FINE. Ik heb dit getest door aan de hand van 2 identieke foto's beide formaten te vergelijken in Photoshop met iets van 400 zoom ofzo. Jammer dat de cam geen RAW kan schieten ivm witbalans.

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:34

ALH

Sony DSC-P52, 80% van de gevallen op 2 mp in de fine modus...

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Pagina: 1