Toon posts:

utp kabel compatible met telefoonkabel?

Pagina: 1
Acties:
  • 524 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem.

heb tussen de bovenverdieping en de begane grond een 5-aderige telefoonkabel liggen en wil tussen de 2 verdiepingen een netwerkverbinding aanleggen.
is het mogelijk om een utp kabel te verbinden met deze telefoonkabel of moet ik perse een compleet nieuwe kabel trekken tussen de 2 verdiepingen?

Mvg,
M.Scheffer

Verwijderd

Hangt er even vanaf wat voor kabel dit is. Als het gewoon telefoonsnoer is kun je het vergeten omdat er geen twist inzit. Als het ISDN is, wil het misschien nog wel lukken om er 10Mbit over te leggen.

• marijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 11:59
ja je moet twisted pair hebben, telefoon kabel is dat niet

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt dan weet ik genoeg.
dat word dus nieuwe kabels halen. :(

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Voordat wij ADSL kregen hadden we in heel het huis ISDN kabel liggen. Nu wij ADSL hebben gebruiken we de ISDN kabel van de splitter naar het modem (van de huiskamer naar zolder) als ethernetkabel.

Tot op heden werkt het perfect.

Verwijderd

ik heb anders 10mbit door het hele huis liggen ALLEEN met behulp van (plat) 4-aderig telefoonkabel... dus dat gaat wel heel goed hoor :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2003 14:04 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

volgens mij is dat twist alleen nodig over grote afstanden en/of 100 mbit...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 October 2003 @ 14:03:
ik heb anders 10mbit door het hele huis liggen ALLEEN met behulp van (plat) 4-aderig telefoonkabel... dus dat gaat wel heel goed hoor :)
Welke afstanden praten we dan over?

Verwijderd

't zal wel werken, ik had geen kabel meer en heb toen 8 meter flatcable gebruikt en dat werkte ook (10 mbit, 100 gaf packet loss). Als het niet anders kan zou ik het proberen, maar beter is het om een echte UTP kabel aan te leggen.

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-01 14:11
Netwerk kan wel werken over telefoon kabel, maar max op 10 mbit en dan nog is het niet te garanderen. Het beste lijkt me om toch een echte utp kabel te leggen, kost niet veel en scheelt een boel. (gewoon de utp aan de oude knopen en erdoor trekken ;) )

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 October 2003 @ 14:10:
[...]

Welke afstanden praten we dan over?
een huis met 2 verdiepingen, zoals TS wil zo te zien...
ADSL modem/router/switch hangt in meterkast begane grond, kabel tot aan zolder doorgetrokken (zeker wel een meter of 20), daar een extra switch en vanaf daar UTP naar pc's :)

Ik heb nooit snelheidstests oid gedraaid, als mijn wireless streaming video maar werkt.... er hangt namelijk ook nog een AP (Asus WL-300g) aan de router en laptop beneden dient als videojukebox 8-)
Maar volgens mij is het wel volledig 10Mbit. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2003 15:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
adsl modem staat boven aangezien degene die i-net nam de modem op de kamer wou hebben.
kabel moet van boven naar de meterkast en van de meterkast naar de woonkamer.
we spreken hier over ca 30m.
kan natuurlijk een metertje afwijken :)

Verwijderd

Een tip, wij hadden hetzelfde probleem. Je moet de utp kabel heel goed binden (solderen) aan de telefoonkabel en dan zo alles erdoorheen trekken en klaar. Het beste is om je handen in olie te wrijven zodat de kabel er makkelijker doorheen komt.

• MyTi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-10-2025
Ik heb door het hele huis ronde 4 aderige telefoonkabel liggen waarop ik een 100Mbit netwerkje draai. Alleen is het verekte lastig om op een telefoonkabel een RJ45 connector te bevestigen.

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2025

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

je kunt ook utp kopen->vastmaken aan je telefoon kabel->telefoonkabel eruit trekken->voila en er ligt utp

zorg wel dan dat het niet los kan schieten!

Verwijderd

Topicstarter
ja het er doorheentrekken is ook geen probleem. idd een kwestie van vastmaken en er doorheentrekken.

daar was ik al wel uit.

iig bedankt
Pagina: 1