Toon posts:

Geheugen-sloten werken niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb drie geheugen-sloten. In het eerste slot zit 512 mb 333 (Kingston). Wanneer ik er in één van de andere twee geheugen-sloten 512 mb 333 (ook Kingston) bijsteek, dan start de PC of niet op, of wanneer ik een spel op wil starten krijg ik de gekste vastlopers cq foutmeldingen.

Ik heb de oude 512 ook al gewisseld met de nieuwe, en dan werkt de nieuwe ook gewoon perfect. Dus het geheugen is gewoon goed. Iemand een idee?

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Welk moederbord heb je? Dat is toch wel essentieel om te weten in dit geval. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, vergeten.

Asus p4pe (Intel 845PE)

Verwijderd

Al eens bios proberen te resetten?
En check ff of de timings overeen komen.

Verwijderd

http://www.valueram.com/c...tcpartno=KVR333X64C25/512

Check je cas settings (CL2.5) en voedingsspanning (2,5V)

Verwijderd

Topicstarter
In het BIOS wel een DDR setting van Auto naar 2.5 V gezet, nog steeds hetzelfde probleem. Sorry for asking, maar waarom moet ik mijn voltages checken als 512 mb wel netjes werkt? Pas als ik die andere 512 erbij zet beginnen de problemen..

• dion_b
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je hebt nog niet duidelijk gemaakt of het probleem ligt aan specifieke slots of aan het draaien van meerdere DIMMs tegelijk.

Probeer eerst eens een DIMM waarvan je zeker weet dat hij in DIMM1 goed werkt in de andere, als dat steeds goed gaat ligt het dus niet aan de slots :o
Sorry for asking, maar waarom moet ik mijn voltages checken als 512 mb wel netjes werkt? Pas als ik die andere 512 erbij zet beginnen de problemen..
Bijvoorbeeld omdat twee DIMMs twee keer zoveel stroom trekken als een enkele DIMM... :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 26 October 2003 @ 16:17:
Je hebt nog niet duidelijk gemaakt of het probleem ligt aan specifieke slots of aan het draaien van meerdere DIMMs tegelijk.

Probeer eerst eens een DIMM waarvan je zeker weet dat hij in DIMM1 goed werkt in de andere, als dat steeds goed gaat ligt het dus niet aan de slots :o

[...]

Bijvoorbeeld omdat twee DIMMs twee keer zoveel stroom trekken als een enkele DIMM... :z
Ah ok. Het ligt dus niet aan de slots, want DIMM1 & 2 werken afzonderlijk in alle 3 de sloten. Kan ik hier uit concluderen dat het met mijn voeding instellingen te doen heeft?

Verwijderd

wat voor voeding heb je?

• Angelfire
  • Laatst online: 16-08 14:37

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Volgens mij moet dimm3 een single sided dimm zijn, dit staat in mijn handleiding. Alleen dimm sloten 1 en 2 mogen dubbel zijn, en dan moet dimm 3 single zijn. Of alle drie single sided.

Kijk hier eens naar....

I play my enemies like a game of chess...

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Angelfire schreef op 26 October 2003 @ 16:31:
Volgens mij moet dimm3 een single sided dimm zijn, dit staat in mijn handleiding. Alleen dimm sloten 1 en 2 mogen dubbel zijn, en dan moet dimm 3 single zijn. Of alle drie single sided.

Kijk hier eens naar....
Idd, het moet dus DS DS zijn of DS SS SS. Maar dan nog zou 2x 512 MB in bank 0 en 1 gewoon moeten werken. Misschien bios-update?

• dion_b
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 26 October 2003 @ 16:24:
[...]

Ah ok. Het ligt dus niet aan de slots, want DIMM1 & 2 werken afzonderlijk in alle 3 de sloten. Kan ik hier uit concluderen dat het met mijn voeding instellingen te doen heeft?
Niet automatisch, maar het is wel wat om te proberen. Tegenwoordig is het bijna standaard om op 2.7V ipv 2.5V te draaien (ook wel schandalig dat dat moet, maar dat is een andere discussie). Andere zaken zijn de timings (CAS heb je al op 2.5 geprobeerd, maar hoe staan de rest?)

Overigens is naar je voeding kijken hier niet direct logisch- de 2.5V (of iets hoger) voor de DIMMs wordt door het moederbord gegenereerd (iirc uit de 3.3V lijn), niet door de PSU. Pas als je 3.3V lijn ook erg laag is zou ik me zorgen gaan maken.

Hogere voltages geven een hoger contrast tussen een 0 en een 1. Dat betekent dat kleine timingsverschillen tussen twee DIMMs net iets minder snel leiden tot instabiliteit of erger dan bij een lagere voltage. De prijs voor die extra stabiliteit betaal je in extra warmteontwikkeling, maar zolang je onder de 2.8V blijft hoef je niet direct bijkomende maatregelen te treffen (al is goede airflow natuurlijk altijd een pre)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Voltages verhoogt, geen uitkomst. Dimm1 en 2 nogmaals omgewisseld, niet werken. Beide weer afzonderlijk in slot 1 gedaan en netjes funtioneren.....Ik zou het echt niet meer weten.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 26 October 2003 @ 21:15:
Ok. Voltages verhoogt, geen uitkomst. Dimm1 en 2 nogmaals omgewisseld, niet werken. Beide weer afzonderlijk in slot 1 gedaan en netjes funtioneren.....Ik zou het echt niet meer weten.
Toch maar bios-updateje voor de zekerheid (baadt het niet dan schaadt het niet) zoals ik hierboven al opperde?

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik doen (na het werk +- 19:00 uur).

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 16:33

star-saber

Ryzen

als je toevallig win98 draait dan snap ik wel dat ie het niet doet met 2x 512
win98 ondersteund maximaal 512.
met een reg hack kan het wel

Verwijderd