PC overklocken met luchtkoeling

Pagina: 1
Acties:

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-01 11:33
Hallo mensen,

Ik heb een Pentium 4 2,4 ghz (533fsb), moederboord: Intel D850EMV2, 512 RD-ram op 800mhz dual channel en ik heb ook nog een Geforce 4 Ti 4600. Na veel gelezen te hebben over overklocken wil ik er zelf ook aan gaan beginnen.
Mijn CPU heeft een standaard P4 cooler en is onbelast 32 graden, stressed is hij +-42 graden.
Ik heb even een tekening gemaakt van mijn pc, hoe ik hem wil upgraden:
Afbeeldingslocatie: http://www25.brinkster.com/gaming247/fansforum.jpg
Welke coolers zouden jullie aanraden om er extra bij te zetten? De cooler aan de achterkant onder de voeding gooi ik er ook uit in verband met het lawaai dat hij maakt.

Voor mijn CPU neem ik op advies deze cooler:Zalman CNPS 7000Cu
Is er een betere prijs/kwaliteit cooler?

Als ik alles overklock dan word de grafische kaart een beetje de bottleneck dus die wil ik misschien ook upgraden, ik zou dan deze cooler nemen(ook weer op advies):Zalman Heatpipe (ZM80C1-HP)
Koelt deze koelrib genoeg of moet je daar nog een extra cooler op plaatsen? Zo ja welke?

Al vast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen ;)

[Updated spec's]

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

ik zou pas nieuwe koelers kopen als ze temperatuur echt te hoog word, wie weet haalt je proc niet eens zo'n snelheid dat de temp stijgt. ;)
elke proc/core is anders en andere prestaties :P

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Gewone standaard koelertjes doen het altijd prima. Vind je toch dat na het overclocken de temperatuur te hoog is kan je overwegen om fans met een groot aantal CFM aan te schaffen, let wel dat dit de stilte niet ten goede komt.

Ik kan je geen merk aanraden, want iedereen heeft (gelukkig) een andere mening. Ik zou zeggen ga eens naar sites van fabrikanten en lees de specs en maak je keuze :)

Verwijderd

als ik jou was zou ik het gewoon bij de standaard intel cooler houden. daarmee krijg ik mn cpu (dezelfde) toch op 2750 mhz. Je zult wel casefans moeten plaatsen. mij persoonlijk bevallen de Coolermaster SAF-B32 fans mij erg goed. ze zijn redelijk stil, zeker op 7V, hebben ballbearing, en ze zijn maar 3.50 euro :D:D

Je moet de intel cooler wel even opnieuw plaatsen met fasoenlijke thermal paste, en misschien even je cpu en koelblok lappen. dat komt de koelprestaties enorm ten goede.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 oktober 2003 @ 22:53:
als ik jou was zou ik het gewoon bij de standaard intel cooler houden. daarmee krijg ik mn cpu (dezelfde) toch op 2750 mhz. Je zult wel casefans moeten plaatsen. mij persoonlijk bevallen de Coolermaster SAF-B32 fans mij erg goed. ze zijn redelijk stil, zeker op 7V, hebben ballbearing, en ze zijn maar 3.50 euro :D:D

Je moet de intel cooler wel even opnieuw plaatsen met fasoenlijke thermal paste, en misschien even je cpu en koelblok lappen. dat komt de koelprestaties enorm ten goede.
3,5 euro? waar dan 8)

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 27-01 11:18

Stoffel

Engineering the impossible

Kijk iig maar een beetje uit met overclocken van die CPU, ik heb namelijk exact dezelfde, altijd goed gekoeld gehad en hij werd stressed nooit meer dan 47 graden. Maandenlang lekker op 2880 laten lopen, zo stabiel als ik maar kon testen was ie. Tot opeens geen enkel OS meer door wou starten, en ik er na lang zoeken achter kwam dat de CPU dus gewoon beschadigd is, en hij het nu alleen nog maar stabiel wil draaien op 1800, 400 ipv 533 FSB dus :/

Verwijderd

Dat risico loop je natuurlijk altijd, dat is het risico van overclocken.

Bij perfect systems in oldenzaal is die fan heel goedkoop. je moet die ene van 2.59 niet nemen, want die is ballbearing..... dat wil je niet ;) voor mij is die winkel perfect :p Lekker in de buurt, ik fiets er zo heen.
www.perfectsystems.nl

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2003 09:52 ]

Verwijderd

_-SToFFeL-_ schreef op 26 October 2003 @ 23:03:
Kijk iig maar een beetje uit met overclocken van die CPU, ik heb namelijk exact dezelfde, altijd goed gekoeld gehad en hij werd stressed nooit meer dan 47 graden. Maandenlang lekker op 2880 laten lopen, zo stabiel als ik maar kon testen was ie. Tot opeens geen enkel OS meer door wou starten, en ik er na lang zoeken achter kwam dat de CPU dus gewoon beschadigd is, en hij het nu alleen nog maar stabiel wil draaien op 1800, 400 ipv 533 FSB dus :/
dat hoord bij overklokken. Cpu's zijn niet gemaakt om op die snelheden te lopen dus heb je altijd kans dat je cpu kapot gaat.

zou trouwens ook extra koelers in je case plaatsen, hoe lager je case temperatuur des te lager je cpu temp kan worden. Nadeel is natuurlijk wel van luchtkoeling dat je extra herrie uit je case krijgt wat je eigenlijk niet wilt natuurlijk :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
de cnps7000 is een goede koeler

maar les de FAQ enzo ff, je vraagt dingen die daar goed in beschreven staan

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02-2025
Ik zou, voordat je een nieuwe koeler wel of niet gaat kopen, maar eens kijken of je in je bios uberhaupt wel mogelijkheden hebt tot overklokken. Intel staat nou niet echt bekend om het overklokken.
Pagina: 1