Toon posts:

[beginnersvraagje] Koeling / Ventilator

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier een probleempje. Mijn pc maakt een enorme herrie. Computer opengeschroefd en zie daar dat de ventilator of koeling de boosdoener is. Maar wat is nou de ventilator en wat de koeling? De lucht die naar buiten wordt geblazen is dat de ventilator en dat draaiende ding ergens in het midden in de kast is dat de koeling??

Klopt het dat er nogal een prijsverschil is tussen koelingen en ventilatoren??

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

ten eerste: Welkom op GoT.
Heel veel info over koeling vind je in de FAQ: Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)

Ventilator: draaiende ding
Heatsink: alu/koper blokje met ribbels of pinnen voor groter contactoppervlak
dat dingt in het midden is het allerbelangrijkste, dat is de CPU koeler. zonder dat fikt ie helemaal uit :P (of terugklokken, ligt aan je model)

en als beginner kun je langs www.beginnersweb.nl surfen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Oxi op 26-10-2003 11:32 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

een ventilator is gewoon dat ronddraaiende ding (moge duidelijk zijn).
Wat jij met koelingen bedoeld is waarschijnlijk een complete heatsink + fan combo. En die zijn idd wat duur.

Beste wat je in dit geval kunt doen is gewoon de luidruchtige fan door een stiller exemplaar vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt alvast, ik zal meteen die links even checken!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:33
Eeeehhhh...
De ventilator (da's dat ding wat ronddraait) zorgt voor koeling: hij blaast de warme lucht uit de kast waardoor je systeem wat koeler wordt.

Op je processor zit - hoop ik voor je - een koelblok met ventilator, die zorgen er beide voor dat je processor koeler wordt (maar de lucht in je kast warmer). Ook zit er als het goed is in je voeding een ventilator. Voornamelijk om de voeding te koelen, maar ook die zuigt warme lucht uit je kast.

Ventilatoren maken herrie, inderdaad. Grote ventilatoren (9 of 12cm) maken bij dezelfde luchtverplaatsing minder herrie dan kleine. Kastventilatoren zijn standaard 8cm, op de videokaart of north-bridge zit vaak een kleiner ventilatortje.

Ventilatoren die langzamer draaien maken minder lawaai dan eentje van dezelfde grootte die sneller draait - maar zullen minder lucht verplaatsen.

Als je processor en kasttemperatuur niet te hoog zijn kan je jouw ventilator vervangen door een langzamer/stiller type (of een Zalman Fanmate gebruiken om 'm langzamer te laten draaien). Of je koopt effe een andere kast waar 12cm ventilatoren in kunnen (Antec Sonata bijvoorbeeld).

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Afbeeldingslocatie: http://service.pcconnection.com/images/inhousec/i84215.jpg
Dit is een fan/ventilator ja.

Ik kan me voorstellen dat je hier moeite mee hebt maar dit forum is meer voor de gevorderde computergebruiker, die hier al wat meer ervaring mee heeft. Als je met dit soort vragen zit kan je misschien beter terecht bij www.beginnersweb.nl, waar ook vanuit Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) naar wordt verwezen.
Suc6 :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.