Toon posts:

Digitale Camera: waarom welk formaat ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals velen wil ik ook een digitale camera, en heb al een beetje rondgekeken.. en ik zit nu met een probleem. Wil ik een grote lompe camera ? of een kleine platte (met daardoor vaak minder opties).

De Canon G3 vond ik een mooi dingetje, uitklapbaar schermpje, afstandbediening, goeie accu. allemaal leuke extra's. Maar hij is een beetje groot om ff in je broek te plaatsen :p.
Dus vroeg ik mij af of ik evt een Ixus (of soortgelijk formaat) moet nemen.

Wat ik met de camera wil doen: foto's maken op vakantie (dan gaat ie in een rugzak mee) en af en toe aan een (16cm) telescoop hangen (dan is dat uitklapbare schermpje fijn voor mijn nek :))
Alleen ik wil ook soms gewoon leuke foto's maken van alledaagse dingen, verjaardagen, you name it. en dan is een grote camera niet handig..
de Ixus (ken iemand die hem heb) kan je nog mooi aan je riem hangen zonder dat je er last van hebt..

Misschien iemand hier die mij op weg kan helpen bij deze keuze, zelf ervaring heeft met grote camera's enzo..
andere camera's mogen natuurlijk ook, echter liever wel van een echt camera merk (geen sony, HP etc) en budget tot ~600 euro maar steekt niet heel nauw.

Ik had de faq al doorgespit, maar daar kon ik geen informatie vinden over deze keuze.. en de search is stuk ofzo |:(

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Ik denk dat je bij jezelf heel goed moet overwegen waar je hem het MEESTE voor gaat gebruiken. Ik denk dat jij zelf al een beetje aangeeft dat je eigenlijk de ixus de beste optie vind. De G3 is een top apparaat, komen perfecte plaatjes af, en is volgens mij een iets duurder dan de ixus. Mara daar heb je een grote(is maar net wat je groot vind) camera voor die inderdaad niet altijd even handig is om bij je te dragen.

Äls je hem gaat gebruiken voor verjaardagen en allerdaagse kiekjes en je hecht niet zo'n waarde aan de topkwaliteit van de G3 (voor drukwerk e.d.) dan zou ik als ik jou was voor de Ixus gaan. Lekker klein, goed en reuze mobiel.

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:03
De A80 heeft ook zo'n leuk schermpje, kost een stuk minder en is ook lichter geloof ik :)

Steek je niet zo in je broekzak, maarja, persoonlijk vind ik dat niet zo heel belangrijk. Eigenlijk zou ik een Ixus dan nog te groot vinden.
Jaszak kan altijd nog natuurlijk ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Azrael op 26-10-2003 11:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
misschien moet ik dan inderdaad een kleine camera nemen (wordt ook mijn eerste camera uberhaupt :p). Mijn vader heb al wel een a70 en dat vind ik een formaat van dat is het net niet.. of een slag groter (en dan een 'echte' camera) of een kleinere die je makkelijk meeneemt.
tevens mijn dank voor de replies ofc :)

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ga eens kijken naar de Ixus 400 ofzo.. leuk cameraatje

Verwijderd

In januari komt de sony dsc t1 uit.
90x60x21 (of iets dergelijks ) super klein.
5 megapixels, 3 maal optische zoom, en sony's maken mooie foto's.

Probeer iedergeval eentje te zoeken met een accu.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:47

Floor-is

5.2

Verwijderd schreef op 26 October 2003 @ 10:36:[knip]
de Ixus (ken iemand die hem heb) kan je nog mooi aan je riem hangen zonder dat je er last van hebt..
Naast je sleutelbos? B) :x
Misschien iemand hier die mij op weg kan helpen bij deze keuze, zelf ervaring heeft met grote camera's enzo..
Ik heb een S45 en een SLR, beide hebben hun voordelen :)
andere camera's mogen natuurlijk ook, echter liever wel van een echt camera merk (geen sony, HP etc) en budget tot ~600 euro maar steekt niet heel nauw.
OK

Voor huis-tuin en keukenfotografie zou ik geen hele dure camera gaan kopen, de 600 euro die je noemt vind ik dan ook al echt grof veel geld. Als weet dat je er af en toe op uit wil trekken om leuke foto's te maken, of een berg instellingen zoekt, ben je met de 'compact' camera's al snel niet meer tevreden.
Van Canon (jij begon erover, ik haak er op in :P) heb je een aantal series:
- Ixus: lekker klein, weinig instellen, re-de-lijke kwaliteit
- A-serie: flink groter, goedkoper, iets betere kwaliteit foto's en wat meer instellingen
- S-serie: groter dan ixus, kleiner dan A-serie. Stuk betere kwaliteit, maar duurder, meer instellingen en mooiere foto's (persoonlijk) dan A-serie nog
- EOS-serie: Digitale Spiegelreflex: geen optie :)

Ik zou als ik jou was de S45/50 eens goed naast een Ixus400 houden! :)
Verwijderd schreef op 26 October 2003 @ 12:14:
In januari komt de sony dsc t1 uit.
90x60x21 (of iets dergelijks ) super klein.
5 megapixels, 3 maal optische zoom, en sony's maken mooie foto's.

Probeer iedergeval eentje te zoeken met een accu.
NOFI enzo hoor, maar heb jij de startpost wel gelezen uberhaupt?
G-PHREAK schreef op 26 October 2003 @ 12:09:
ga eens kijken naar de Ixus 400 ofzo.. leuk cameraatje
Help de TS nou eens even net iets meer dan 'kijk mij postgeil zijn en nog semi-ontopic posten ook' zoals dit... :/

Bericht hierboven

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz.. dan zal ik ff de S45/50 bekijken.. mijn dank floris voor deze uiteenzetting.
maar de reden dat ik wel wat geld wil neerleggen heeft een aantal redenen.

1) aan een telescoop hangen: meer Mpix = beter (bijna altijd)
2) met de camera wil ik ook experimenteren, en een aantal opties is dan wel flex.
3) ik heb geen zin om erachter te komen dat ik na 6 maand eigenlijk een andere wou hebben.

Evt wou ik plaatjes uitprinten als poster (A4/A3 formaat max)

• CasaLasse
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-02 12:22

CasaLasse

c454 l4553

Ik heb zelf sinds juli een G3, een prachtig ding, maar redelijk groot. Ik merk nu dat het echt geen snapshot-apparaat is en dat ik 'm alleen meeneem als ik een serieus doel heb om te fotograferen (voor websites van klanten, fotografie van prototypes van productontwerpen e.d.). Ook voor vakantiekiekjes is het een prima apparaat, hoor, maar je bent echt bezig met fotograferen ipv soms een kiekje nemen.

M'n vader heb ik daarom ook al de Digital Ixus 400 aangeraden. Hij is architect en gebruikt 'm veel op bouwlocaties en op vakantie (lees: excursies naar architectonisch interessante locaties :)). Maar ook voor 'snap-shot'-toepassing is dit apparaatje het perfecte laagdrempelige toestel. De kwaliteit is ook prima, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Zoals ik je hoor, moet je geen G3 kopen, maar een klein en handzaam toestelletje, anders heb je kans dat je het na een tijdje wel gezien hebt met het slepen van dat joekel en dat je daarom geen foto's meer maakt. Ik kan je de Ixus 400 dan zeker aanbevelen.

Verwijderd

Moet het zeker weten een Canon zijn? Ik heb hier nog niks anders zien langskomen...

Kijk eens naar:
Casio QV-R40 (iets goedkoper, maar echt bloedjesnel qua focussen en opstart tijd http://www.digicamshop.nl/product/2432: 359,-)
Pentax Optio S4 (http://www.digicamshop.nl/product/2545 : 470,-)
Lees daar eens wat reviews over op www.dpreview.com bijvoorbeeld.

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:41

Spotter

Lichtnicht

Canon heeft veel ervaring met lenzen etc, en dat heeft casio nog niet bewezen.

• AlterEgo
  • Niet online
Klein of niet klein:
kijk eens naar de grootte van je handen, en vraag je dan of of je wel lekker uit de voeten kunt met kleine knopjes op kleine camera's. Bedieningsgemak is een flink stuk van fotografieplezier.
Ik heb handen als kolenschoppen en ben bij een fotozaak camera's gaan 'passen': wat kan ik enigzins comfortabel bedienen :?
Dat was een openbaring; heel veel kleinere cams vielen af omdat ze echt niet te bedienen waren.
Ik heb een A70 gekocht: degelijke grip; lekker zoom- en ontspanknop; redelijke instellingsknoppies. Minpunt: geen echte mogelijkheid om de cam om je nek te hangen.

• Luuk
  • Niet online
Floris schreef op 27 October 2003 @ 02:00:

Help de TS nou eens even net iets meer dan 'kijk mij postgeil zijn en nog semi-ontopic posten ook' zoals dit... :/
omdat deze meneer het in zijn startpost meerder keren over de Ixus heeft ga ik er vanuit dat hij dit een leuke camera vind, aangezien de ixus400 een leuke camera is en binnen zijn budget past raad ik hem aan hier eens naar te gaan kijken..goh raar man.. echt postgeil! fl*kker op man |:(

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-02 11:51
G-PHREAK schreef op 28 October 2003 @ 23:23:
[...]
omdat deze meneer het in zijn startpost meerder keren over de Ixus heeft ga ik er vanuit dat hij dit een leuke camera vind, aangezien de ixus400 een leuke camera is en binnen zijn budget past raad ik hem aan hier eens naar te gaan kijken..goh raar man.. echt postgeil! fl*kker op man |:(
Yep inderdaad hier heb je gelijk in en ik had ook niet echt het idee dat je postgeil was, en G-PHREAK ziet nu ook vast zijn fout getrokken conclusie wel een beetje in.
En dan is dit meteen het einde van het begin van een ruzie ;)

De Ixus400 is inderdaad compact, heeft 3 optische zoom, en 4MP. Best nice dus...

TS, wat bedoelde je eigenlijk met een 'echt' camera merk? Een merk dat ook camera's met gewone ouderwetse fotorolletjes heeft en zo wellicht meer ervaring/betere kwaliteit? Niet als flame bedoeld ofzo maar ik vroeg me gewoon af wat je bedoelde.

[ Voor 3% gewijzigd door Gody op 29-10-2003 00:13 ]

• Luuk
  • Niet online
Gody schreef op 29 October 2003 @ 00:13:
[...]

Yep inderdaad hier heb je gelijk in en ik had ook niet echt het idee dat je postgeil was, en G-PHREAK ziet nu ook vast zijn fout getrokken conclusie wel een beetje in.
En dan is dit meteen het einde van het begin van een ruzie ;)

De Ixus400 is inderdaad compact, heeft 3 optische zoom, en 4MP. Best nice dus...

TS, wat bedoelde je eigenlijk met een 'echt' camera merk? Een merk dat ook camera's met gewone ouderwetse fotorolletjes heeft en zo wellicht meer ervaring/betere kwaliteit? Niet als flame bedoeld ofzo maar ik vroeg me gewoon af wat je bedoelde.
je bedoelt Floris neem ik aan :P

ok ok .. ontopic ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk op 29-10-2003 11:48 ]

Pagina: 1