Toon posts:

Beeldkwaliteit met DVI -> VGA adapter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn situatie is als volgt: ik heb al jaren een Matrox G450 videokaart en een Eizo F56 monitor. Deze combinatie geeft een zeer prettig scherp beeld.

Het probleem ontstaat als ik een game ga draaien (bijv. rtcw, mohaa, q3 of bf1942). De G450 is ten eerste langzaam en wordt ten tweede volgens mij niet altijd goed ondersteund. Ook geeft deze kaart soms vreemde artifacten.

Dus heb ik, om te testen, een Club3D Radeon 9200 SE (128 MB) gekocht (met een DVI en een VGA uitgang). Inderdaad, alle games lopen hiermee perfect en supersnel (in mijn beleving dan).

Alleen de 2d beeldkwaliteit is een stuk slechter geworden (in mijn ogen te slecht). Nu blijkt de kwaliteit, hoewel niet perfect, beter met DVI + bijgeleverde converter dan met de VGA uitgang.

Mijn vraag is als volgt. Volgens de mij bekende theorie ligt de 2d kwaliteit aan het uitgangsfilter (na de DA-converter). Ik ga ervan uit dat dat deze bij mijn kaart niet erg goed (geimplementeerd) is, maar dat maakt niet uit. Mijn DVI uitgang is immers ongefilterd, dus als ik de "perfecte" DVI -> VGA adapter heb/koop (waar het filter immers in moet zitten) dan zou mijn beeld perfect moeten zijn. Is dit waar?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:25
Iedere convertor zal voor een wat verslechttering van de beeldkwaliteit leiden. Ik denk vooral in de hogere resoluties >1024*768Hz en hoge frequenties. Maar goed, ik vraag me af of het merkbaar is. Misschien is het wel geestelijk O-).

• DoingK
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08-2024

DoingK

i just wanna be friends.......

ik geloof dat de 2d kwaliteit vergeleken met een radeon 9200se en een matrox G450 wel degelijk merkbaar zal zijn, omdat de matrox stukken beter is met 2d dan de meeste andere kaarten/chipsets

ik weet niet wat je op 2d gebied doet met je pc, misschien dat dat de boel een beetje kan verklaren...

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 20:51
Ik kan het me heel goed voorstellen dat de 2d kwaliteit onlaag gaat. Dit omdat matrox beketent staat om zijn goede 2d kwaliteit maar ook zeker om zijn slechte 3d snelheid. Wat je zou kunnen doen is gaan kijken naar een tft scherm met direct dvi ingang. En met je huidige scherm idd een converter. Wat ik ook heb begrepen is dat de duurdere fabrikanten zoals hercules betere filters maken maar dit heb ik slechts gehoort en heb ik nog niet zelf kunnen nagaan. Maar als je echt voor je beeld kwaliteit gaat kun je gaan denken aan een perelia (weet effe niet de spelling). Die was meer voor games bedoelt en heeft de zelfde goede beeldkwaliteit.

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Ik heb op mijn Club 3D Radeon 9000 net het omgekeerde fenomeen (heb het trouwens bij vershillende 7500's ook gemerkt).
Het beeld op de DVI uitgang met connector is barslecht bij resoluties vanaf 1024 X 826, dat op de gewone SubD is wel haarscherp (toch nog op 1600 X 1200)

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-08 18:29
Wat ik me afvraag, zit de DAC echt in het verloop stekkertje DVI -> D-SUB?

Ik betwijfel dit, aangezien de DAC nogal een duur component is en de stekkertjes dat niet zijn. Wat ik eerder denk (ik weet het eigenlijk bijna zeker) dat het stekkertje gewoon het analoge signaal pakt van een DVI-I aansluiting. Deze zullen dus ook nooit werken op een DVI-D aansluiting (die alleen het digitale signaal doorgeven).

(ps de reacties hier vind ik echt heel erg slap, zeker die ene hierboven van termi "iedere convertor zal voor een wat verslechttering van de beeldkwaliteit leiden"... duhhh! voor een CRT moet er altijd naar analoog worden omgezet. Dat is de normale werking van een DAC en geen rare conversie ofzo |:( )

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-08 11:12
weet je zeker dat je dvi naar vga CONVERTEERT, sommige dvi uitgangen (net als de mijne) hebben een ANALOGE uitgang (er zit een soort 'kruisje' in de aansluiting). als je hierop en dvi-a naar vga converter op aansluit, word je monitor analoog aangestuurd (heb een radeon 9000 pro, kwaliteit is perfect op beide schermen). lijkt me vreemd dat een DAC in een kabel is gebouwd, zal wel duur kabeltje zijn dan.

als je 2 uitgangen hebt, vga+dvi, en maar 1 dac, dan kan je toch maar 1 monitor aansturen (wel 2, maar dan heb je hetzelfde beeld)? hoe kun je dan je dvi output omzetten naar een 2de onafhankelijke monitor (geen kloonbeeld dus), ik zou je kabel nog maar es goed nakijken.

[ Voor 27% gewijzigd door LiquidSmoke op 27-10-2003 18:19 ]

Pagina: 1