Ik heb een celly 400 en hij doet echt alles supergoed (owkee ik heb 256 MB intern...) Niet overgeklokt want dat maakt mijn systeem enorm instabiel, welke koeling ik ook gebruik (AGP, HDD of PCI zal de hogere bussnelheden wel niet fijnvinden).
Ik draai w2k, photoshop wat, schrijf verslagen, programmeer kleine dingetjes in Fortran, brand ceedeetjes (eh nu even niet... kl*te philips is al weer kapot), internet veel (surfen, ICQ, mIRC, FTP), draai MP3's, maak grafieken van data (in matlab bijvoorbeeld), maak in Autocad 14 schematjes.
Ik draai tich dingen tegelijkertijd en heb een multimonitor configuratie om dat nog allemaal op mijn desktop kwijt te kunnen(vandaag nog 2 monitoren, volgende week hopelijk 3).
Enige voordeel: ik speel geen spelletjes, ik ben er niet goed in en heb er het geduld niet voor.
Ik klaag welleens over langzaam opstarten van programma's, of over een seconde of twee moeten wachten bij het toepassen van een filter, maar heb eigenlijk geen veel snellere computer nodig (al ben ik gek genoeg wel telkens op zoek naar manieren om dat beestje sneller te krijgen)
Ik werk in een computerzaak en verkoop (hoe toevallig) computers aan veel mensen die weinig verstand van computers hebben... Ze komen binnen met:
Zij: Ik heb een computer nodig voor huis/tuin/keuken gebruik... Spelletjes voor de kinderen, internet, word, en wat leuke programmatjes... oh ja: ik ben een complete leek.
Ik: celeron kopen...
zij: no way... Pentium III, van die leuke reclame.
Ik: Okee, ik moet geld verdienen... jij je zin... een Pentium III 500
Zij: maar dat is de laagste pentium III, ik wil wel een "middentypetje" waar ik laaaang mee vooruit kan
Ik: verslik me, en zet er een PIII 600 in... Ik snap eigenlijk het argument niet... lang mee vooruit, het verschil in lang vooruit kunnen is hooguit 2 maanden toch? maar goed, ik verdien nog meer geld.
Nu gaan we dus langzamaan naar de 1 Gigahertz en als we daarna een beetje vast zitten en w2k/w98 gezamelijke opvolger (of linux hehe) zit standaard op elke PC, gaan we naar dual of quad systemen... (zie je nu al aan de ATI maxx bijvoorbeeld)...
Voor de professionele markt is het handig dat computers steeds sneller gaan... Supercomputers/servers kunnen kleiner, goedkoper, sneller en er zijn er soms minder van nodig om hetzelfde te kunnen. Daar waar de snelheid van de computer een bottleneck levert een snellere computer vooruitgang op (neem webservers, ISP's, renderen voor films, ontwerpen van vliegtuigen etc).
Bij de consumenten markt ligt het iets anders. Een snellere computer betekend dat er meer mogelijkheden zijn met de computer, maar dat is voornamelijk aan de recreatiekant van de computer (spelletjes, multimedia).
Het overgrote deel van de consumenten heeft zijn computer nodig voor office applicaties (tekst, spreadsheet, database, internet en daar hoort een klein beetje scannen/fotobewerken bij) en aan die applicaties is eigenlijk geen flikker veranderd sinds wysiwyg is geintroduceert. Een paar leuke gimmicks als spraakherkenning, gramatica controle en het bijna printshop achtige voorkomen van tekstverwerkers kost processorkracht. Maar mensen gaan echt niet ineens compleet geïllustreerde boeken schrijven, administratie van multinationals bijhouden, of de gegevens van een stad beheren.
Het sneller worden van processoren heeft dus voornamelijk effect op de recreative kant (voor consumenten dan) van het computer gebruik. Dan begrijp ik niet dat mensen 4000 piek over hebben voor een spelletjes computer, terwijl deze PC van 4000 piek misschien 50% beter presteert dan een PC van 2000 piek.
Owkee, het is voor iedereen goed (en vooral voor tweakers!!) dat consumenten zonder kop computers kopen van 4000 piek omdat de kinderen ze nodig hebben voor school, maar ergens is het belachelijk.