Toon posts:

SCSI multi cd-rom brandstation met zeven 12x Toshiba's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Heden aangeschaft een SCSI multi cd-rom brandstation met 7(!) branders. De specs zijn als volgt:

- Toshiba XM-5701B SCSI 12X CD-ROM burner (50-pins)
- Zeer zware messing (?) kast met 8 drivebays
- 300W voeding, 8 molex
- Sunon ventilator
- 2 X 50-pins SCSI connectors aan de achterzijde

foto 1
foto 2

Hij ziet er cool uit, maar het zou nog cooler zijn als ie aan mijn computer hangt en cd'tjes brandt. Ik heb de stekker er al in gedaan en toen ik hem aanzette begon ie zachtjes te zoemen en alle lampjes van de cd-rom drives lichtten op.

Wat voor een SCSI-kaart heb ik hiervoor nodig en welke speciale brandsoftware? Is het de moeite waard om dit ding aan de praat te krijgen? In een oude computer vond ik nog een Adaptec AHA 1542CF / 1540 CF SCSI-kaartje, waarvan ik weet dat ie het op zich doet. Zou dat wellicht gaan werken? Ik wil natuurlijk niets opblazen of zo..

Ik heb flink gegoogled naar "multi cd-rom" en "cd-rom duplicator" maar kon niet echt iets vinden, behalve wat drivers. Ook Copernic Pro gaf niet echt iets bruikbaars.

Dit is mijn eerste post hier, dus ik hoop dat ik aan alle huisregels voldoe :)

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2003 22:35 . Reden: typo ]

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 21:55

Brothar

meester

"2X50 pins "
Dan ga ik denken: 1 X 50 pins IN, en 1 X 50 pins OUT (met self-termination).
Staat er geen indicatie bij ? Heb je de kast al opengeschroefd ? En wat zie je dan (interface-kabels) ?
Anders:
- installeer je SCSI-kaartje,
-start je PC op: SCSI-kaart functioneert.
Zet PC uit, verbind de kast met een kabel met je SCSI-kaart
- start PC weer op: Je SCSI-kaart moet bij het opstarten je kast, of alle CD-branders, herkennen.

Ik denk dat elke brand-software voldoet: je geeft bij elke sessie van die software aan welke CD-rom-drive gebruikt moet worden om te branden.

[ Voor 88% gewijzigd door Brothar op 25-10-2003 22:47 ]

eagle

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-12 18:10
En de retailversie van Nero 6 kan 7 branders tegelijk aansturen. En ik heb (lang geleden gelezen) dat WinOnCD dat ook kan, maar dat hoeft dan niet simultaan, dus je kunt elke brander iets anders voeren. Ik weet niet in hoeverre dat met Nero kan. Je kunt in ieder geval een nieuwe CD samenstellen en branden terwijl je een andere CD aan het branden bent, zonder dat je meerdere sessies hoeft op te starten, maar of je dat truukje ook zeven keer kunt doen weet ik niet.

En Alcohol zou een oneindig aantal drives simultaan aan moeten kunnen sturen. De technologie die ze gebruiken komt van een bedrijf die ook van die duplicatietorens maakt. (http://club.cdfreaks.com/showthread/t-67069.html)

Edit: Die Toshiba is inderdaad een normale 12x CD-ROM speler en geen brander. (http://shop.store.yahoo.com/netcomdirect/tosxm12xscsi.html)

[ Voor 106% gewijzigd door Jaap-Jan op 25-10-2003 23:03 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Volgens mij elke basic scsi kaart moet kunnen.

Het is met 50pinnen volgens mij gewoon scsi een en daar zou dan uit komen dat een simpele scsi kaart goed is weet uit m`n hoofd het nummer niet meer maar een adaptec 2940 of 1540 moet goedzijn.

Verwijderd

controleer of de laatste (bovenste of onderste) brander getermineerd is.

50pin-aansluiting ---> kabel --> brander1 ---> kabel --> ... --> kabel --> brander7 (terminatie dmv jumper instellen.)

aangezien op een 50pins kabel maar 8 devices kunnen (ID 0 t/m 7, waarvan de SCSI controller meestal ID 7 pakt en dus maar plaats overlaat voor 7 devices), moet zowel de SCSI controller als ook de drive die aan het andere uiteinde van de scsi-kabel hangt getermineerd zijn.

verder geen idee. jammer dat er geen scsi dvd+rw fikkers zijn anders was er ook een leuke toren mee te maken (en met dvd-snelheid kan dat maar beter Wide SCSI, en bij voorkeur LVD, zijn, wat het mogelijk maakt 15 devices per kabel aan te sluiten.)

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

XM-5701B is toch een ordinaire CD-ROM player en geen brander??
lijkt me meer een CD-ROM server toren om CDs te serveren......

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-12 17:26

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Zoals BN hierboven ook al zegt ben ik bang dat het geen brandstation is. Bij mijn weten heeft toshiba helemaal geen branders op de markt gebrackt, en van de 5701B kan ik sowiezo idd bevestigen dat het geen brander is...

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
Kippenijzer schreef op 25 oktober 2003 @ 22:56:
Zoals BN hierboven ook al zegt ben ik bang dat het geen brandstation is. Bij mijn weten heeft toshiba helemaal geen branders op de markt gebrackt, en van de 5701B kan ik sowiezo idd bevestigen dat het geen brander is...
Yep bij mij weten ook ja.
Maar wel leuk zo'n cd-rom toren :9~ maar of je het nodig heb :? .

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, géén burners? Die ga ik nog eens door de zoekmachine gooien..

Ach, een serveer-torentje vind ik ook wel geinig, en anders kan ik er altijd nog een harddisk breakout box van modden..mijn huidige case zit helemaal tot de nok vol met 4 hd's, 2 cd writers, insteekkaartjes, fans, staat op zijn kop..

Voor de rest klinken de aanwijzingen redelijk rechtoe-rechtaan, ik moet dus eerst nog een kabel scoren, en als het oude kaartje niet werkt ergens een ander kaartje opscharrellen.. Bedankt voor die terminator aanwijzing, ik wist niet meer precies hoe het zat.

De 2x 50 pins zijn overigens 2 aansluitingen van 50 pins, een in- en een uitgang. In de kast zit een flatcable met 8 aansluitingen, een bay is geschikt voor een scsi-harddisk.

Als ik hem aan de praat krijg vind ik het helemaal top, indien niet , dan maak ik hem wel geschikt als iets anders. Echt, we moesten hem over de straat dragen met 2 man en iedereen zat naar dat ding te kijken alsof we met een bom uit Die Hard liepen! :)

edit: ik zie dat ie al gegoogled was, dankjullie!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2003 23:07 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal!

• Brothar

Brothar

meester

Gezien je voorlaatste post: let er wel op dat je in beide (kast en PC) SCSI-apparaten of in beide IDE-apparaten hebt zitten.
Je kunt geen ide-harddisk aansluiten op een SCSI-interface.

eagle

Verwijderd

Brothar schreef op 25 October 2003 @ 23:23:
Gezien je voorlaatste post: let er wel op dat je in beide (kast en PC) SCSI-apparaten of in beide IDE-apparaten hebt zitten.
Je kunt geen ide-harddisk aansluiten op een SCSI-interface.
wat is dit voor loze opmerking?

in de SCSI kast moeten per definitie SCSI devices. Iets anders gaat niet door de beperkingen van IDE en door de opbouw van de kast.

De eigen pc-kast kan een mix van SCSI schijven en IDE schijven bevatten, zolang je maar een scsi-controller hebt en een (onboard) IDE controller voor de IDE schijven.

leuke leestoren in elk geval. Wel volledig achterhaald helaas door de komst van programma's zoals bijvoorbeeld Daemon Tools.

• Brothar

Brothar

meester

Dus: een IDE apparaat uit de PC kan niet in de SCSI kast (en dat is wat ik bedoelde)

eagle

Verwijderd

Topicstarter
Lol,

Dat ik géén IDE op een SCSI moet aansluiten is mij duidelijk. De kabel zou niet eens passen, toch? Maar ik kan in het meest extreme geval toch de case + voeding tot externe IDE drivebay ombouwen. Hij was maar een paar tientjes en dat kost een nieuwe voeding normaal ook al. Wellicht duikt 'ie opeens in de afdeling Case-modding op.

Ik slaap er nog eens een nachtje over wat ik er mee ga doen, i'll keep you posted..

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat te denken... Is het mogelijk zo'n speler een audio-cd af te laten spelen zonder dat 'ie aan een computer hangt? Misschien door een paar pinnentjes kort te sluiten of zo? Er zitten namelijk gewoon een line-out op en ik heb wel een paar leuke ideetjes.

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

IDE drive bay zal denk ik niet luken gezien de beperking van de lengte van de IDE kabel die je maximaal kunt gebruiken, was met een 40 aderige kabel maar een cm of 40 dacht ik. Max lengte van 80 kabel weet ik niet maar zal vast ietsje meer zijn.
Maar maak maar een schatting van de totale lengte vanaf je mobo naar je externe drive bay en dan van device 1 naar device 2. Zal gauw een metertje worden denk ik......

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Verwijderd

Topicstarter
Ik had namelijk in een shop extra lange IDE kabels gezien, vandaar. Ik zal eens hoelang ik nodig zou hebben.. Wellicht als 'ie ernaast staat dat de lengte meevalt. Dit wordt nog een heel project.. :)

[update]

Ik heb het eerste succesje geboekt! De Adaptec kaart deed het meteen en na wat zitten prutsen met de switches achterop de spelers heb ik 2 spelers aan de praat gekregen en werken uitstekend! Ik test zometeen ff de rest.

Overigens vreemd dat zo'n speler niet opengaat als je op de eject duwt, tenzij je de juiste switch op de achterzijde goedzet. Zal wel goed zijn..

De host-computer is overigens een soort groenbak van ouwe onderdelen:

- Pentium 120 (op straat gevonden)
- 16 MB RAM (tja, waar vind je nu nog van die fosiele sims?)
- 1.6 GB Quantum Fireball (ratelt als een slang..)
- ATI Mach 64 / 1MB
- CMI Soundcard
- Realtek LAN adapter
- Win98

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2003 13:21 . Reden: update ]

Verwijderd

kan altijd je cdrom spelers vervangen door branders.
alleen wel aan te raden dat het dezelfde merk/soort zijn

Verwijderd

Topicstarter
Haha, dan ben ik weer terug bij af :)

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Wat kost nou zo`n dingetje want ik heb nog wel plek in m`n rackje

Verwijderd

Met externe SCSI apparaten met 50-pins aansluitingen aan de achterkant moet je de ene aansluiting gebruiken voor je scsi-kabel, en de andere terminaten met een externe terminator.

Kan ook zijn dat je de laatste drive kan terminaten, maar moet je goed kijken
hoe die kabel loopt vanaf de connectors aan de achterkant.
Pagina: 1