Toon posts:

ifconfig gegevens automatiseren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil gedurende een aantal dagen de statistieken bijhouden van m'n Linux firewall (ClarkConnect). Op dit moment doe ik dit in Excel.
Ik bekijk met IFCONFIG de statistieken van de netwerkkaarten.
Op dit moment doe ik dit in Excel. Hierin hou ik per netwerkkaart (2 stuks) de volgende zaken bij:
RX packets
TX packets
RX bytes (xx Mb)
TX bytes (xx Mb)

Om na te gaan wat daadwerkelijk Internet verkeer is en wat het verkeer is dat puur LAN-verkeer is, hou ik ook de gegevens bij uit de Squid reports. Hiermee kan ik o.a. zien hoeveel data er van Internet is opgehaald.

Ik log hiervoor een paar keer per dag in op m'n firewall en bekijk dan met IFCONFIG de status. Ik doe dit ook nog van een andere firewall op een andere werkplek van gelijke omvang om de verschillen te vergelijken. Nu is dit een tijdrovend klusje.
Ik vroeg me af of dit niet te automatiseren valt waarbij ik op gezette tijden de resultaten van de 4 bovengenoemde gegevens uit IFCONFIG kan genereren in een logfile. Liefst als .CSV formaat zodat ik dat gemakkelijk in Excel kan importeren maar als MS-DOS tekst zou ook al mooi zijn.
Op die manier hoef ik enkel de gegevens uit de logfiles in Excel te importeren en ik ben klaar. Op dit moment moet ik steeds alles handmatig intypen.

Zij hier proggies voor? Scripts?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Een aantal dingen zijn mogelijk. Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken naar RRDTOOL die van deze data direct een grafiek kunnen maken. Ook kun je dmv cat, head, tail, grep, awk en consorten de data automatisch uit een `ifconfig` halen. In een cron job kun je dit vervolgens elk <uur|minuut|dag> op laten slaan in het gewenste formaat :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

kijk eens naar dit pakket :

http://torus.lnet.lut.fi/vnstat/

mooi overzicht per dag/maand etc.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik met ifconfig dan naar een bestand schrijven?

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Verwijderd schreef op 25 oktober 2003 @ 22:54:
Kan ik met ifconfig dan naar een bestand schrijven?
ifconfig > /tmp/ifconfig.txt

zo simpel is dat..

Maar jij moet ook eens kijken naar mrtg. is bijna kant en klaar pakket.

Zie mijn voorbeeld: http://klingon.xs4all.nl/mrtg/

Verwijderd

Topicstarter
Wat ben ik toch weer blij met jullie!
# ifconfig > ifconfig.txt
werkt perfect!
Is het ook mogelijk om alleen bepaalde info weg te schrijven?
Zoals de RX en de TX?
Om op bepaalde tijden een bestand te maken kom ik wel uit, alleen even niet hoe ik een bestand met datum en tijdsaanduiding aanmaak. Bijvoorbeeld.

# ifconfig > 25-otc-2259-ifconfig.txt

is dat ook mogelijk?

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Verwijderd schreef op 25 October 2003 @ 23:04:
Wat ben ik toch weer blij met jullie!
# ifconfig > ifconfig.txt
werkt perfect!
Is het ook mogelijk om alleen bepaalde info weg te schrijven?
Zoals de RX en de TX?
Om op bepaalde tijden een bestand te maken kom ik wel uit, alleen even niet hoe ik een bestand met datum en tijdsaanduiding aanmaak. Bijvoorbeeld.

# ifconfig > 25-otc-2259-ifconfig.txt

is dat ook mogelijk?
Tuurlijk bijna alles is mogelijk met linux.

ifconfig | grep "X packets" > `date +%d-%b-%T`-ifconfig.txt

Kijk ook eens op deze links http://www.freeos.com/guides/lsst/ en http://www.tldp.org/LDP/abs/html/

Er staat over shell scripting veel howto's en voorbeelden op internet.. zoek maar eens op shell scripting. :)

[ Voor 23% gewijzigd door eth0 op 25-10-2003 23:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
dit commando werkt niet. krijg de melding dat de directory niet bestaat.

Ben bezig MRTG op Linux te insstalleren, volgens de handleiding die op hun site staat. Alleen krijg ik de juiste LIBPNG niet te pakken waardoor ik vast loop bij dat punt. Jammer. Ik had alle installatie opdrachten even in een bestandje gezet en laten uitvoeren. Scheelt weer type werk ook.
VNSTAT werkt overigens wel grappig...-:)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:56

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NOS

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Indien je met intervallen ifconfig gegevens op wilt halen, kun je het watch commando ook gebruiken.
watch -n 600 ifconfig eth0
Doet een ifconfig van eth0 iedere 600 seconden.
De output kune je natuurlijk pipen naar een bestand, eventueel ook met timestamp.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Of je installeert gewoon ipac-ng, dat gemaakt is voor dingen als dit.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-02 21:31

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
of mrtg

overigens kun je beter /proc/net/dev uitlezen, hier haalt ifconfig ook zijn data vandaan, en daar staat het in bytes, en niet in mb's
let er wel op dat op een niet-64 bits systeem de teller na 2^32 bytes weer reset naar 0.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Kees schreef op 26 oktober 2003 @ 14:15:
overigens kun je beter /proc/net/dev uitlezen, hier haalt ifconfig ook zijn data vandaan, en daar staat het in bytes, en niet in mb's
let er wel op dat op een niet-64 bits systeem de teller na 2^32 bytes weer reset naar 0.
en dat is precies wat vnstat ook doet. Werkt ook aardig, was al langere tijd naar zoiets opzoek :)
Wellicht nog ff een scriptje omheen maken voor een grafiekje ofzo en dan ben ik ook blij :)

hoewel ik mrtg ook nog wel eens installeer, meer mogelijkheden dacht ik --> lastiger te configgen voor mij :X

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
Ziet er goed uit. Ook maar meteen gebakken. Alleen ff wat data genereren :D
Pagina: 1