Domein registratie/redirect/forward?

Pagina: 1
Acties:

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:31
Ik heb binnenkort een eigen server tot mijn beschikking en wil hier een domein voor hebben maar ik zie door de bomen het bos even niet meer.

Ik verkeerde altijd in de illusie (?) dat een domein niet meer was dan een ip-adres doorgeven met een gevuld envelopje (geld bij voorkeur) en dan is alles geregeld

Nu kom ik ineens allerlei verschillende termen tegen, naast een forward/redirect schijn je een domein te kunnen parkeren en biedt men aparte regelingen voor e-mail.

Mijn vraag is nu, kan iemand uitleg geven of zeggen wat ik nodig heb?
Het moet dus een web/mail/ftp/games server zijn, dus uitleg over het e-mail gedeelte is ook welkom

bvd.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Als je een eigen server met een vast IP-adres hebt, ben je in principe klaar. Alle diensten die je hebt (eventueel dus ook mail) zijn dan bereikbaar; met domeinen heeft dat niks te maken.

Wat je nog nodig hebt zijn een domain en twee DNS-servers die wereldwijd zorgen dat jouw domeinnaam vertaald wordt naar dat IP-adres. Forward, parkeren, redirection, dat zijn allemaal varianten waar jij in principe niets aan hebt. Het enige wat (eenmalig) moet gebeuren is het aanmaken van een aantal zg. A-records die www.jouwdomein.nl, ftp.jouwdomein.nl etc. vertalen naar dat ene mailadres. Daarbij komen zg. MX-records die aangeven waar je mailserver staat. Verder moet er een vaste vergoeding aan de TLD-registrars worden betaald en heb je de kosten van de DNS-traffic, maar dat is heel weinig.

Voor 25 euro per jaar all-in ben je wel zo'n beetje klaar - tenzij je de mail door een andere server wil laten verzorgen. Dan levert een provider de mailsoftware, het onderhoud, de bandbreedte - dus dat zal extra kosten. Zelfde geldt voor elke andere service die je niet op je eigen server wil draaien.

Als je die mailserver-software op je eigen server draait hoeft dat niks extra's te kosten en kan je voor het hele domain zelf bepalen hoe je de mail afhandelt. Moet dat ding wel 24/7 aanstaan natuurlijk :)

Meer leesvoer: de faq :)

[ Voor 6% gewijzigd door Rataplan op 25-10-2003 22:14 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Het is mogelijk dat u thuis uw eigen nameservers gaat draaien en dat het domein op uw nameservers komt te staan.

Het is ook mogelijk dat de records van het domein worden ge-forward naar uw ip. Dan gaan alle requests naar uw server toe.

Dit geld meestal ook voor e-mail. Veel mensen hebben geen email server, dus willen vaak dat hun host alle email @hundomein.nl naar een email adres van hun stuurt.

Voor 25.00 per jaar kunnen de meeste webhosts dit wel leveren.