Betekenis tekst op SMD condensator (106) = 10uF ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.042 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PulsatingQuasar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05 12:47
Voor de zoveelste maal werkt de search van deze site weer eens niet en wil het volgende toch wel graag bevestigd krijgen.

Door ruimte gebrek worden op condensators soms wel alleen getallen geplaatst. Het gaat in dit geval om een SMD tantaal condensator. Dit zijn over het algemeen van die iets grotere gele of zwarte langwerpige blokjes.

Ik moet dus een paar hebben waar 106 op staat. Nu vermoed ik dat dit 10 micro Fahrad betekend maar ben het niet zeker. Wie weet het dus wel zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83685

Weet het niet zeker meer, is een tijdje geleden.
Volgens mij 10 tot de min zesde.

Dus dat zou 1 uF zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

voor kleinere condensatoren geldt er dat de code altijd 3 cijfers bestaat, waarbij de eerste 2 de waarde zijn en de derde het aantal factor 10's boven 1 pF (104 is dan 10 nF).
Bron: MSI geforce 4 Ti4400 / afgerukt onderdeel / waar kopen?
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/metric-prefixes.gif

In dat geval zou de condensator 10uF zijn.

edit: die link op CircuitsOnline is ook wel handig: http://www.twysted-pair.com/capidcds.htm

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 25-10-2003 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55168

In m'n bookmarks had ik nog wat nuttigs staan:
http://www.marvac.com/funpages/ceramic_capacitor_codes.htm
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view.php?id=6

Volgens de onderste website:
Een voorbeeld: Een condensator met de opdruk 104 is 10 met 4 nullen dit is 100.000pF of te wel 0,1 µF.

En 106 zou dus 10 met 6 nullen zijn => 10.000.000pF = 10 µF

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 55168 op 25-10-2003 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PulsatingQuasar
Duidelijk.

Nu zit ik met een gedachte.

Ik heb een print 2de hands gekocht. Mijn voorganger is blijkbaar een prutser pur sang geweest gezien het feit dat 2 van die condensatoren ontbreken( je kunt echt zien dat ze eraf gerukt moeten zijn) en 2 aan 1 kant los zaten.

Ervan uitgaande dat er nu geen zijn, is toch beter om dan eerst maar 2 van 105( oftewel 1 uF) te plaatsen i.p.v geen te hebben?

Het gaat hier om een algemene elektronica vraag.

(Mocht je het echt willen weten; Het gaat om een computer onderdeel dat nu na een paar minuten crasht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:36

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

rkomduur schreef op 25 October 2003 @ 23:08:
Duidelijk.

Nu zit ik met een gedachte.

Ik heb een print 2de hands gekocht. Mijn voorganger is blijkbaar een prutser pur sang geweest gezien het feit dat 2 van die condensatoren ontbreken( je kunt echt zien dat ze eraf gerukt moeten zijn) en 2 aan 1 kant los zaten.

Ervan uitgaande dat er nu geen zijn, is toch beter om dan eerst maar 2 van 105( oftewel 1 uF) te plaatsen i.p.v geen te hebben?

Het gaat hier om een algemene elektronica vraag.

(Mocht je het echt willen weten; Het gaat om een computer onderdeel dat nu na een paar minuten crasht).
Ik vermoed dat ie best wel raar kan gaan doen. Je kan het proberen, maar elke soldeerbewerking belast je print thermisch, en dat vinden de via's en eilandjes op een gegeven moment niet meer lekker (probeer maar eens een bodemconnector of een schakelaar in een nokia 6310 te solderen, dat zijn rampendingen...)

Dus ik zou meteen de goeie er in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-05 13:40

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Het is een vrij grote waarde voor een smd-condensator, 10uF, maar met die tantaal dingen kan het net.

Als je device slecht werkt, maar wel een beetje, als in: na 5 minuten kuren en dan uit, kan dit best de oorzaak zijn lijkt me. Soldeer gewoon een random 10uF condensator op de aansluitingen, je hoeft niet per sé smd te hebben, het is alleen mooier.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-05 01:54
Als je 10micro cap's hebt is dat meestal ter stabilisatie van de voeding. Dan kan je ook wel een kleinere gebruiken als de aangeboden voeding van het ding niet zo erg rimpelt. (Dus met een goede atx voeding gaat het dan wel werken.)

Als je normale 10micro cap's hebt zou ik idd die gebruiken ipv 1micro smd versies. Beetje vastlijmen aan de pcb, dat soldeert wel makkelijk. (Je kan ook kijken of er een op een oude print zit natuurlijk ;) )

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PulsatingQuasar
Ik heb inderdaad een paar van die SMD componenten gevonden op een print van een oud Philips mobieltje die het toch niet meer deed!

Even 2 soldeerbouten gebruikt voor het desolderen. Dan til je ze er zo af zonder print en component te beschadigen.

Jammergenoeg heeft de stabiliteit niet geholpen maar een fan direct op een paar componenten richten die best wel warm worden heeft wel geholpen. Misschien moet ik op een paar van die componenten maar een geheugen chip plaatsen.

In elke geval lijkt mij het wel beter dat de condensatoren er nu weer zitten.
Pagina: 1